Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-08-2024
Hallo,

In ons huis van 2003 hangt een WTW-unit van Agpo (optifor). Ik had al een tijdje het idee dat deze niet meer helemaal goed functioneert en/of niet goed is ingeregeld. De badkamer blijft bijvoorbeeld lang vochtig. Recent heb ik een CO2 meter aangeschaft om te kijken welke waardes ik krijg. De waardes zijn aan de hoge kant. Vooral in de nacht lopen de waardes op of als we met veel mensen in de woonkamer zijn (gezin van 5). De unit draait continu op stand 2 en met douchen zetten we hem vaak op stand 3. Op stand 3 maakt de unit ook erg veel herrie. Zelfs op stand 2 hoor ik hem goed in de slaapkamer. Ik zou zelf verwachten dat op stand 3 de CO2 waardes zouden verbeteren maar ik zie beperkt invloed.

Eerst dacht ik dat ik misschien het beste een expert zou kunnen laten komen om het systeem opnieuw in te regelen. Ik vraag me echter af of ik gezien de leeftijd van het systeem niet gewoon een nieuwe WTW-unit moet kopen. Ik zou er dan direct een met een vochtsensor voor in de badkamer kunnen aanschaffen samen met een afstandsbediening (nu 1 drie-standen schakelaar in de keuken wat erg vervelend is).

Zou het nog de moeite waard zijn om het systeem eerst een keer goed in te laten stellen? Ik zie het niet zitten om dit zelf te doen. Ik had het Topic met informatie wel al gevonden. Of is het gewoon even door de zure appel heen bijten en een nieuw systeem aanschaffen en goed laten inregelen? Met als voordelen meer opties, zuiniger en hopelijk de komende 15/20 jaar geen problemen en een goed binnenklimaat.

Ik zie veel positieve berichten over Zehnder en Brink en wat mindere over het Itho systeem. Zit ik met een Zehnder of Brink altijd goed?

Wat is een goede betrouwbare partij die dit zou kunnen installeren? Ik heb in mijn vorige huis een installateur gehad die het systeem erg slecht had opgeleverd. Dit is nog een keer nagelopen vanuit de VVE maar ik weet niet meer door wie.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet niet wat jij een hoge waarde vindt en/of wanneer jij wil ventileren. Je kan (nadruk) ook een raampje op een kier zetten; kost op bepaalde momenten natuurlijk sowieso niks en is net zo fijn.

In mijn huidige huis hangt een Bink Flair 400. Van alle kanten een draak van een apparaat met een web-interface uit 1994 ofzo. Maar hij doet wat ie moet doen. En errug stil, vind ik. Mijn vriendin was nogal kritisch "ja want ik slaap al zo licht". Nou, na 3 nachten hoort ze dat ding al niet meer als ie op standje 1 af en toe een kwartiertje ventileert. We hebben wel 2 zones (woonkamer en eerste etage) en daar hangen bijbehorende sensoren die metingen doen; op basis van die meting wordt dan aangestuurd bij x ppm welke ventilatie-stand er nodig is.

Voor de badkamer hebben we geen vochtsensor (dus niet automatisch ventileren) maar een 3-standen knop. Even klik/klik aantikken en dan is íe netjes 30 minuten "op hoger niveau" aan het ventileren. En volgens mij die 30 minuten kan je ook nog laten instellen maar niet bij alle systemen.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 23-01-2022 14:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@MAX3400
Die brink heeft toch een modbus aansluiting?
https://imgur.com/h5i76jo

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, volgens mij wel ja. Heb het niet zelf geinstalleerd en is huurhuis. Vind het wel best; de installateur is al 4x teruggekomen voor bepaalde zaken maar we zijn tevreden over de performance van de unit verder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Is die WTW wel regelmatig onderhouden? Dus filters eruit en wassen of vervangen, voorkant eraf en de ventilatoren schoon zuigen, sensoren gereinigd? Dat soort dingen ...

Een vervuilde unit doet het slechter dan een schone unit. Misschien slim om eerst de unit te reinigen en dan kijken wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
@MAX3400een raampje open doen we vaak genoeg maar in de winter wil ik het liefst niet of zo min mogelijk stoken. We hebben ook geen roosters in de ramen dus in theorie zou ik met een WTW voldoende moeten ventileren.

@MarkS90 de filters worden elke 5 maanden vervangen. De unit zelf is 5 jaar geleden helemaal uit elkaar geweest en schoongemaakt toen zijn ook alle kanalen schoongemaakt. De monteur heb ik toen ook met zo'n toeter wat metingen zien verrichten maar dit was 5 minuten gebeurd. Nadat ik afgelopen dagen wat heb doorgelezen denk ik niet dat dit een correcte inregeling was.

Voor de rest is het een dom systeem. Dus geen sensoren en alleen een 3 standen schakelaar in de keuken. Als je dus gaat douchen op de 1e moet je eerst de schakelaar omzetten om hem daarna weer terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Misschien is vervangen dan toch de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan zou ik zeker overgestappen op een CO2/vochtgestuurd systeem.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
Zojuist de WTW uit elkaar gehaald. De wisselaar was niet overdreven vies. Wel zat er behoorlijk wat schimmel aan de ene kant van de ventilator. Volgens mij ook een teken dat het apparaat niet (meer) goed functioneert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm60dpdlgHObuqJdo0h04xh2XM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muUWPtKjJ4OjZqPdfKayGdNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie tips qua merken en installateurs? Mijn huis heeft 3 verdiepingen met een inhoud van tussen de 350 m3 en 385 m3.

[ Voor 35% gewijzigd door nieholste op 23-01-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is dus puur vervuiling? Als beide fans nog draaien is er verder weinig mis mee kijkt mij.

Ik krijg de indruk dat je op zoek bent naar een excuus om een geavanceerder model te kopen, maar als je een beetje handig bent zit die afstandsbediening natuurlijk voor een paar tientjes in je huidige installatie
Met een sonoff rf relais bijvoorbeeld.

En een vochtsensor kan je dan ook gebruiken met een HA installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
Ik zal de komende dagen in alle kamers de CO2 meten om te kijken of er een verschil na het schoonmaken is. Verder heb ik geen kaas gegeten van elektra dus zelf iets van een ab in elkaar klussen wordt hem niet.

@Wolly misschien is het een excuus maar het is ook een behoorlijke investering vandaar de vragen op dit forum. De leeftijd van de huidige unit speelt ook een rol. Een gezond binnenklimaat staat met stip op 1. Ik ben echt wel een beetje geschrokken hoe slecht de CO2 waardes op sommige momenten waren.

Dus als de co2 waardes niet verbeteren kan ik een expert laten komen die alles opnieuw instelt. Met een beetje geluk werkt de unit nog naar behoren en kan hij zorgen voor goede waardes. Dan ben ik misschien 200/250 euro kwijt. Met een beetje pech is de unit toch niet meer goed. Moet ik hem repareren of zelfs een nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb de mijne door een professioneel bedrijf helemaal laten schoonmaken en dat scheelt behoorlijk in de werking, was iets van €150,00 uit mijn hoofd inclusief materiaal en voorrij kosten, genoeg reviews te vinden voor iemand bij jou in de buurt

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heb je wel gecontroleerd of er uberhaupt iets wordt afgezogen (keuken, wc, badkamer) en of er wel verse lucht wordt toegevoerd?

Die ventilator met die schimmel is wel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:53
Laat maar.

[ Voor 121% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2022 18:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
Wolly schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:26:
Heb je wel gecontroleerd of er uberhaupt iets wordt afgezogen (keuken, wc, badkamer) en of er wel verse lucht wordt toegevoerd?

Die ventilator met die schimmel is wel apart.
Ik vond de schimmel ook apart. Er lag wel wat drap in het afvoerkanaal dus wellicht is er vocht in blijven staan. Toen de unit 5 jaar geleden uit elkaar werd gehaald door de installateur zat er zeker geen schimmel. Als ik bij de ventielen in keuken, wc en badkamer voel dan wordt er wel afgezogen. Ook frisse lucht lijkt van buiten te komen alleen niet voldoende gezien de CO2 waardes.

Morgen zal ik voor de zekerheid ook alle ventielen nog een keer controleren en schoonmaken. Op het oog lijken die redelijk schoon te zijn. Denk dat ik ze vorig jaar voor het laatst heb schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij hebben een nieuwe WTW van Zehnder, maar de installateur is daarvoor ook wel 5x in de afgelopen maanden terug geweest om hem goed in te stellen. In het begin was het niet warm te krijgen en vloog het gas de deur uit.
Nu lijkt het erop dat alle ventielen goed zijn ingesteld en ook de instellingen op de Zehnder zelf eindelijk goed staan.
Overigens was deze ook steeds nat van binnen, wat bleek de Zehnder zoog het condenswater van de CV ketel aan!

[ Voor 13% gewijzigd door HereIsTom op 23-01-2022 19:13 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wellicht is de condens afvoerslang verstopt of het sifon.

Staat toevoer wel aan op de wtw? Groen ledje als het goed is.

Daarnaast is een Agpo Optifor gekoppeld aan je cv aan en afvoer als ik mij niet vergis, deze kan je niet zomaar vervangen door willekeurig welke wtw maar je zal eenzelfde soort wtw moeten zoeken.

Meer info bijvoorbeeld hier: https://www.lekrecherche.nl/agpo-optifor-rookgaskanaal/

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 23-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
@Wolly De afvoerslang was niet verstopt en het sifon ook niet. dit heb ik gecontroleerd. Ook de toevoer staat aan op de unit. Dit is inderdaad een groen ledje.

De CV is 3 jaar geleden kapot gegaan en vervangen. De WTW functioneert vanaf dat moment stand alone. Hiervoor was het inderdaad een eenheid.

@HereIsTom vervelend dat de installateur een paar keer terug moest komen maar gelukkig werkt het nu naar behoren. In mijn vorige appartement was de installatie verkeerd aangesloten. Er was een keerklep van de WTW van/naar CV verkeerd om geïnstalleerd. Hierdoor is er gas in een van de buizen gekomen en is het hele buizensysteem uit elkaar geknald toen er een vonk kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nieholste schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:27:
@Wolly De afvoerslang was niet verstopt en het sifon ook niet. dit heb ik gecontroleerd. Ook de toevoer staat aan op de unit. Dit is inderdaad een groen ledje.

De CV is 3 jaar geleden kapot gegaan en vervangen. De WTW functioneert vanaf dat moment stand alone. Hiervoor was het inderdaad een eenheid.
Er is destijds dus een extra aanvoer en afvoerkanaal gemaakt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieholste
Wolly schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Er is destijds dus een extra aanvoer en afvoerkanaal gemaakt??
Ja, d.m.v. een nieuwe pijp door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
Ik heb inmiddels twee offertes binnen.

1. Itho Daalderop HRU i.c.m. HRU400 duozone en afstandsbediening. € 3015,-
2. Brink Flair 300R met vochtsensor en afstandsbediening € 3225,-

Beide complete installatie, inclusief kanalen reinigen, ventielen schoonmaken en systeem inregelen.

Vochtsensor is een must ivm badkamer zonder ramen.

De Itho heeft een ingebouwde vochtsensor. Deze zou ook zonder de duozone kunnen, dat scheelt ongeveer 600 euro. Maar CO2 gestuurd ziet er wel mooi uit. Het rendement van de Itho is wel lager dan de Brink (88,4 - 99,1)

Ik lees dat er veel leverproblemen zijn door het tekort aan chips dus ik denk dat sommige aanbieders maar weinig kunnen variëren in de te leveren types.

Zijn deze prijzen marktconform? en zijn er redenen om niet voor 1 van de 2 merken te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupie74
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-07-2024
Inmiddels anderhalf jaar verder, wat is je keuze geworden als ik vragen mag? En ben je tevreden? Wij zitten met hetzelfde probleem. Althans, een WTW uit 2004 die alleen 3 standen vanuit beneden te regelen heeft en behoorlijk geluid maakt zelfs in stand 1. Geen bypass dus in de zomer warme lucht naar binnen en in de winter was het erg koud in huis.
Pagina: 1