Hoe Somfy Glydea motor demonteren en rails inkorten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik heb uit mijn vorige woning 2 lange Somfy Glydea RTS gordijnrails overgehouden, die ik in mijn nieuwe woning wil hergebruiken. Daarvoor moeten ze wel ingekort worden. Wat ik begrijp is dat je dan de rails aan beide kanten met een gelijke lengte in moet korten.

Echter, daarvoor moet wel de motor/aandrijving er af. Ik kan me herinneren dat de mensen die de rails leverden de motor er ter plekke op 'klikten' maar ik zie niet hoe ik ze er nu af kan halen.

Weet iemand hoe je de motor van de rails afhaalt? En zijn er wellicht meer tips over hoe de rails het beste ingekort kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Thanks, had nog niet op youtube gekeken, maar daar vond ik inderdaad naast dit filmpje nog 1 die heel duidelijk aangeeft hoe eea in- en uit elkaar moet: YouTube: Somfy - How to?

Ik heb ook uitgevonden hoe de motor er af moet; ik zag een filmpje van een Xiaomi (?) gordijnrails, wat zo te zien een goedkope chinese copie is (of gewoon exact hetzelfde) en daar zag ik dat er een klein schuifje op de behuizing zit die je weg kan duwen, en dan komt de motor los.

Ik denk dat ik genoeg weet om de rails in te korten! Nu nog wachten tot het huis klaar is, dan weet ik ook de exacte maat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Ik zie nu ook waarom ik te horen kreeg dat je ze aan beide kanten moet inkorten, dat hoeft dus alleen als je 1 rail hebt met 2 pulleys, die dus beiden naar het midden bewegen als de gordijnen sluiten. Mijn rails zijn een losse rechtse en een losse linkse, dus beiden met 1 pully. Ik kan dus de rails (en de tandband intern) gewoon aan 1 kant inkorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Inmiddels beide rails ingekort, als je het eenmaal weet is het een heel eenvoudig klusje.

Heb nu helaas wel dat 1 motor niet echt lekker wil. Lijkt alsof ie soms niet genoeg kracht heeft om de (zware) gordijnen van open, dicht te trekken. Stopt dan na 30cm. Daarna stopt ie weer na 50cm. Alsof er 2 'my' posities zitten (wat niet het geval is...) Daarna loopt ie wel gewoon door... de gordijnen openen gaat altijd goed. Snap niet helemaal wat er mis is.

Beetje longshot gezien de reacties op dit topic, maar iemand die weet waar dat aan kan liggen? De rails/geleider zelf loopt soepel (dus zonder motor). Motor ook al eens ge-reset, helpt niet. Het andere gordijn, even lang, even zwaar, dezelfde Glydea 60 motor, loopt gewoon prima.

Misschien de motor eens openmaken en wat smeren? Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door gronoco op 19-08-2023 19:15 ]