Toon posts:

Huurwoning vader opleveren.

Pagina: 1
Acties:

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:57
Mijn vader moet ivm zijn gezondheid uit zijn huurhuis en naar een verzorgingshuis.
We hebben per 28 februari de huur opgezegd.

Mijn vader heeft er 20 jaar in gewoond en heeft natuurlijk een borg betaald toen hij er in ging wonen.

Als wij de woning opleveren en deze voldoet niet een de normen van de verhuurder (neutrale muren, en kale vloer)dan zijn we natuurlijk de borg kwijt. In zijn huis ligt nu een vrij nieuwe laminaat vloer en er zit behang op de muren en ik wil er eigenlijk geen energie insteken om die vloer er uit te halen en die muren te behangen.
Dat we de borg kwijt zijn daar hebben we dan ook geen probleem mee.

Kan de verhuurder eventueel ook extra bedragen van zijn rekening halen als men vind dat de borg niet toe reikend is, hij heeft natuurlijk een automatische incasso lopen. Waar moet ik eventueel verder rekening mee houden?

Acties:
  • +35Henk 'm!

• jasperj
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
*knip*
Geef aub meer advies dan alleen deze dooddoener, op deze manier hoeft niemand een topic te openen.

[Voor 66% gewijzigd door tweakduke op 23-01-2022 12:00]

• ramrodwillem
*knip*
Blijf zelf vriendelijk aub.

[Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 23-01-2022 12:00]

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:50
Kun je niet met de nieuwe huurder overeen komen dat deze de vloer overneemt? Desnoods voor niets? Toen ik uit mijn huurwoning naar een koopwoning ging vond de woningbouwvereniging dat prima.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11
ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:13:
Mijn vader moet ivm zijn gezondheid uit zijn huurhuis en naar een verzorgingshuis.
We hebben per 28 februari de huur opgezegd.

Mijn vader heeft er 20 jaar in gewoond en heeft natuurlijk een borg betaald toen hij er in ging wonen.

Als wij de woning opleveren en deze voldoet niet een de normen van de verhuurder (neutrale muren, en kale vloer)dan zijn we natuurlijk de borg kwijt. In zijn huis ligt nu een vrij nieuwe laminaat vloer en er zit behang op de muren en ik wil er eigenlijk geen energie insteken om die vloer er uit te halen en die muren te behangen.

Kan de verhuurder eventueel ook extra bedragen van zijn rekening halen als men vind dat de borg niet toe reikend is, hij heeft natuurlijk een automatische incasso lopen. Waar moet ik eventueel verder rekening mee houden?
Dit is gewoon ronduit asociaal waar je mee bezig bent.
Kan er niets meer van maken.

Edit: neem contact op met verhuurder en vraag wat de rekening is als je t zo achterlaat, dat is de enige juiste manier.

[Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 23-01-2022 07:21]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +41Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:50
Ok... je vraagt op een forum voor advies en reageert dan op deze manier...? 🤨

[Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 09:20. Reden: Quote aangepast]

• ramrodwillem
Hoepla33 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:18:
Kun je niet met de nieuwe huurder overeen komen dat deze de vloer overneemt? Desnoods voor niets? Toen ik uit mijn huurwoning naar een koopwoning ging vond de woningbouwvereniging dat prima.
Thx ,

Ik weet niet wie de nieuwe huurder word,, weet ook niet of men dit doorgeeft aan ons, geen ervaring met huurwoningen

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat las je erover in het huurcontract? Daar staat vast meer informatie dan iemand hier kan geven. En heeft de verhuurder geen website?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 11:52
In het algemeen geldt dat ze schade aan de woning (en als zij zelf nog alles moeten witten etc valt dat onder schade) op de huurder kunnen verhalen. De borg is een manier waarop ze dat geld kunnen innen, maar als de schade aantoonbaar hoger is dan de borg kunnen ze ook een rekening sturen. De borg is meestal volgens mij geen maximum, dat zou ook raar zijn dan kun je namelijk je hele huis slopen zonder extra kosten dan de borg.
Maar zoals al gezegd hierboven: even informeren bij je verhuurder en even je contract erop naslaan.

Anoniem: 37334

Zomaar "geld van de rekening halen" zal niet gebeuren. Ik neem aan dat er een sleuteloverdracht/afsluitende schouw zal plaatsvinden, waarbij de verhuurder in bijzijn van iemand (jullie als nabestaanden) de woning zal 'keuren'. Hierna zal er pas een afrekening plaatsvinden. Houd er rekening mee dat gebreken echt wel significant moeten zijn om borg in te houden)

E.e.a. zal vast wel in het huurcontract staan, zoals eerder opgemerkt hier boven mij.

(als je de borg terug krijgt, krijg je die terug mét inflatie?) :P (nee, denk t niet)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Als de verhuurder het zelf moet laten doen dan zijn de kosten voor de ex-huurder. Dat zal in de honderden euro's lopen maar kan zomaar ook om duizenden euro's gaan en bij een lamme tak als huurder neem je als verhuurder natuurlijk alle schades inclusief kleine dingen mee.

In de praktijk gedraagt een huurder zich als goed huurder en neemt even contact op met de verhuurder en levert het netjes op conform contract + afspraak. Voor vloeren geldt vaak dat de verhuurder het niet wil maar dat een volgende huurder het over mag nemen. Nadeel is dat je het moet laten liggen tot een volgende huurder bekend is en dan op korte termijn het er alsnog uit moet halen.

Behang is typisch geen probleem zolang het in een toestand is waarop het gesausd/behangen kan worden.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-01-2022 08:01]

• Eix
  • Laatst online: 23:51
Of er aanvullende kosten zijn ligt aan de verhuurder en de gemaakte afspraken. Ik heb bij verschillende coöperaties gehuurd en elk van die verhuurders had duidelijke regels over de oplevering. En een overzicht met prijzen van wat het kost als je niet naar behoren deed opleveren.

Ik verwacht dat je voor het laminaat dus een overname moet vastleggen met de nieuwe huurder. En verder ook de wanden netjes moet achterlaten. Hoewel de eisen daarvoor meestal we redelijk zijn. Denk aan geen donker geschilderde wanden of afbladderend behang. Enfin, ligt dus aan de verhuurder. Maar het idee van ‘dan laat die borg maar zitten’ is niet hoe het werkt.

• ramrodwillem
Thx , men heeft het over de muren neutraal opleveren tja er zit nu een gelig behang op en sommige deurposten zijn blauw geverfd.

Gebreken heeft het huis niet, altijd prima bij gehouden en inderdaad gaan we met iemand van de verhuurder door de woning heen, wij hebben gewoon geen zin om er tijd en energie in te steken oa door de relatie die wij met onze vader hebben, of niet hebben is het meer, behalve het leeg halen.

In ieder geval goed om te weten dat men niet zo maar extra bedragen van zijn rekening kan afschrijven.

• Eix
  • Laatst online: 23:51
ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:10:

In ieder geval goed om te weten dat men niet zo maar extra bedragen van zijn rekening kan afschrijven.
Maar wel een factuur sturen als de kosten de borg overstijgen. Die je gewoon ofwel moet betalen of betwisten. Maar dat laatste zal lastig worden als je niet hebt meegewerkt aan het netjes opleveren van de woning.

Acties:
  • +20Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

FreakNL

Well do ya punk?

Cyriel85 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Edit: neem contact op met verhuurder en vraag wat de rekening is als je t zo achterlaat, dat is de enige juiste manier.
Omdat hij een nieuwe laminaat vloer laat liggen?
Ik weet het, kaal opleveren enzo.. Maar past dat nou echt nog in de huidige tijd? Dus die oude huurder sloopt die laminaat vloer eruit en de nieuwe huurder legt er weer een nieuwe in. In welke wereld is dat goed voor het klimaat?

Ik erger me groen en geel aan die "kaal" opleveren regel.. Een koopwoning lever je toch ook niet kaal op?

Ik heb zelf tapijt, zeil en klein stukje laminaat lopen verwijderen in een woning van 125m2.. Inclusief het geniete gedeelte op de trap.. Per toeval ben ik jaren later degene tegengekomen die de woning na mij huurde en die heeft voor een groot deel alles weer in de staat teruggebracht voordat ik ging slopen.Prima voor het milieu hoor...

Acties:
  • +13Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Thx , men heeft het over de muren neutraal opleveren tja er zit nu een gelig behang op en sommige deurposten zijn blauw geverfd.

Gebreken heeft het huis niet, altijd prima bij gehouden en inderdaad gaan we met iemand van de verhuurder door de woning heen, wij hebben gewoon geen zin om er tijd en energie in te steken oa door de relatie die wij met onze vader hebben, of niet hebben is het meer, behalve het leeg halen.

Normale procedure is een voorinspectie en een eindinspectie.
Met de voorinspectie ga je met verhuurder door het pand en die zegt wat er aangepast moet worden, dat krijg je eventueel schriftelijk bevestigd. In ons geval stonden zelfs de bedragen erbij voor als zij de aanpassingen zouden doen.

Bij de eindinspectie (op het moment van inleveren sleutels of kort erna) wordt de woning weer geïnspecteerd. Is alles verholpen, dan borg terug. Laat je dingen door hun doen, dan kan je pa een factuur verwachten.

@FreakNL
En hadden 3 trappen in de woning, met nog goede tijdloze stoffen bekleding. Die bekleding hebben we er maar uitgehaald, zie hier:

[Voor 18% gewijzigd door EWK op 23-01-2022 08:20]

Hoi!

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 11:07

Je begrijpt dat alle moeite die jij niet wilt doen, gedaan moet worden door iemand anders, die al helemaal geen relatie met je vader heeft?

Dat een automatische incasso wellicht niet lukt, betekend niet dat je pa achteraf niet alsnog met de rekening geconfronteerd wordt.

Die sturen ze gewoon na en een woningbouwverening is ook absoluut niet vies van het inschakelen van een incassoburo.

Als je er zelf geen zin in hebt huur je toch iemand in om het te doen, geef je pa de rekening en ben je klaar.

Maar deze asociale manier van het probleem aanvliegen is echt schandalig. *knip*
Sneren geven is niet nodig.

[Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 23-01-2022 12:02]

Woont in Finland

• Cyriel85
  • Laatst online: 23:11
FreakNL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Omdat hij een nieuwe laminaat vloer laat liggen?
Ik weet het, kaal opleveren enzo.. Maar past dat nou echt nog in de huidige tijd? Dus die oude huurder sloopt die laminaat vloer eruit en de nieuwe huurder legt er weer een nieuwe in. In welke wereld is dat goed voor het klimaat?

Ik erger me groen en geel aan die "kaal" opleveren regel.. Een koopwoning lever je toch ook niet kaal op?

Ik heb zelf tapijt, zeil en klein stukje laminaat lopen verwijderen in een woning van 125m2.. Inclusief het geniete gedeelte op de trap.. Per toeval ben ik jaren later degene tegengekomen die de woning na mij huurde en die heeft voor een groot deel alles weer in de staat teruggebracht voordat ik ging slopen.Prima voor het milieu hoor...
Nee, kaal opleveren of niet maakt niet uit. De vraag die gesteld wordt is:
"Kan t me meer kosten dan de borg als ik een huis niet netjes op lever?"
Oftewel, als het duizenden euro's kost om het weer in normale staat te krijgen, is dit dan lekker pech voor de verhuurder, of kan deze achteraf toch nog geld van mijn vader zijn rekening halen?

Er is een contractuele afspraak en meneer heeft hier 20 jaar gewoond. Dan dien je dit als normale huurder (of kind van) gewoon netjes afsluiten.

Proberen er met een paar honderd euro van af te komen, terwijl je het gevoel hebt dat het veel meer gaat kosten om het netjes af te ronden.

Normale gang is gesprek aan gaan met verhuurder, niet de deur met alle zooi er in achter je dicht trekken en denken, succes met de borg, dit is niet mijn probleem. Dat is asociaal.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• ramrodwillem
Het huis wordt gewoon leeg en netjes achtergelaten, het gaat mij puur om wat te verwachten als men wil dat wij zorg dragen voor het eventueel kaal en neutraal opleveren en het incasseren van meer dan de borg het is mij nu duidelijk dat dit niet kan via de lopende incasso maar eventueel wel een rekening achteraf.

Men wil ook van het tehuis waar hij naar toe gaat een schriftelijke verklaring dat hij daar naar toe gaat, geen probleem maar is dat gebruikelijk?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:54
Cyriel85 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Hoezo? Er zit een nieuwe (waarschijnlijk betere) vloer in. De muren zijn al behangen. Wat daar de kwaliteit van is, is niet duidelijk uit de OP. Maar zolang het beter is dan 20 jaar oud spul is het toch prima?

Ik denk niet dat de verhuurder er heel moeilijk over zal doen. Ik zou het wel weten hoor een 20 jaar oude vloer of een nieuwe vloer waar ik geen omkijken naar heb en welke waarschijnlijk zelfs huurprijsverhogend werkt.

Als je het interieur wilt laten staan, zie ik daar ook geen problemen in mits het in goede staat is. Zeker als je er geen vergoeding voor vraagt.

Overigens denk ik dat de ts toch even beter kan wachten tot na het weekend. Als je zeker weet dat het in orde is krijg je dus achteraf ook geen getouwtrek.

Overigens mocht het nou echt een probleem zijn, kun je de vloer dan niet gewoon op MP zetten. Zelf slopen, gratis meenemen. Ben jij er ook van af en moet je hooguit misschien een ochtendje naar de woning komen.

Anoniem: 37334

ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:54:

Men wil ook van het tehuis waar hij naar toe gaat een schriftelijke verklaring dat hij daar naar toe gaat, geen probleem maar is dat gebruikelijk?
Lijkt me niet. Wat winnen jullie/je vader er mee? Of, wat gebeurt er als jullie die verklaring niet geven? (ik heb geen idee). Wellicht vragen waarom zo'n verklaring (wettelijk?) nodig is? Ik bedoel, je geeft wel AVG-data aan een organisatie die dat wellicht niet meer nodig heeft (even ver gezocht).

Voor degene die denken dat TS er zich zo goedkoop mogelijk vanaf wil maken: Terecht! Die woning is waarschijnlijk zonder veel gezeur 20 jaar lang gehuurd door de huurder, een beetje medewerking van de woningbouw is wel gepast. En ik neem aan dat dit niet het eerste geval is bij de woningbouw (edit: is het wel sociale huur?) waarbij een huurder verkast vanwege ouderdom.

[Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 23-01-2022 17:07. Reden: wel/niet sociale huur (moet nix uitmaken...)]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:57
Hier soortgelijk meegemaakt.
Woningbouwvereniging gebeld, afspraak gemaakt met opzichter voor voorinspectie.
Die heeft aangegeven wat er mocht blijven en weg/hersteld.

Prive dingen eruit gehaald en woning leeg laten halen door hetzelfde bedrijf die door de woningbouw wordt ingehuurd bij ontruimingen. (toevallig een maatje van mij)
Bij oplevering was alles in orde, opzichter was tevreden en wij ook.
Kostte een paar honderd maar wij hadden geen zin en tijd om een huis leeg te halen, container regelen enz.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:06
ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:54:
Ik denk dat verhuurder dit doet om zeker te weten dat iemand niet als huurder op het adres blijft ingeschreven (in de gemeenteadministratie). Dat kan heel vervelende consequenties hebben voor verhuurder en nieuwe huurder.

[Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 23-01-2022 09:31]

• ramrodwillem
edsandje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:13:
Hier soortgelijk meegemaakt.
Woningbouwvereniging gebeld, afspraak gemaakt met opzichter voor voorinspectie.
Die heeft aangegeven wat er mocht blijven en weg/hersteld.

Prive dingen eruit gehaald en woning leeg laten halen door hetzelfde bedrijf die door de woningbouw wordt ingehuurd bij ontruimingen. (toevallig een maatje van mij)
Bij oplevering was alles in orde, opzichter was tevreden en wij ook.
Kostte een paar honderd maar wij hadden geen zin en tijd om een huis leeg te halen, container regelen enz.
Ja zo doen wij het ook, nu de prive dingen er zelf uit halen en volgende week een bedrijf om alles wat er nog staat afvoeren.

• ramrodwillem
Toke_gt schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Ik denk dat verhuurder dit doet om zeker te weten dat iemand niet als huurder op het adres blijft ingeschreven. Dat kan heel vervelende consequenties hebben voor verhuurder en nieuwe huurder.
Ah, ok , thx

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:13:
Als wij de woning opleveren en deze voldoet niet een de normen van de verhuurder (neutrale muren, en kale vloer)
ik wil er eigenlijk geen energie insteken
gelig behang op en sommige deurposten zijn blauw geverfd.
wij hebben gewoon geen zin om er tijd en energie in te steken oa door de relatie die wij met onze vader hebben, of niet hebben is het meer, behalve het leeg halen.
Gezien jouw houding en instelling, begrijp je natuurlijk direct waarom de woningbouwstichtingen zo streng zijn. Zonder in gesprek te gaan is het gewoon neutraal opleveren of je betaald een boete.

Hierboven zijn al een aantal voorbeelden hoe het kan gaan als je netjes contact opneemt en het fatsoenlijk regelt.
Dus maandag netjes contact opnemen (want in het weekend zijn ze dicht ;) ) en je krijgt het antwoord wat niemand hier je kan geven.

edit; het blijft natuurlijk een forum dus iedereen reageert misschien anders dan I.R.L.
Sterkte met de situatie rondom je vader. Zal niet makkelijk zijn als je een verstoorde relatie hebt en er wordt wel aanspraak op je gedaan. :(:)

[Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 09:19. Reden: Quote aangepast]

• Toke_gt
edsandje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:13:
Prive dingen eruit gehaald en woning leeg laten halen door hetzelfde bedrijf die door de woningbouw wordt ingehuurd bij ontruimingen.
Sommige bedrijven zorgen er ook voor dat de muren kaal zijn en de vloer eruitgehaald, danwel netjes bijgewerkt (plinten etc). Hangt van verhuurder af hoe kaal en neutraal het moet zijn. Behang eraf, vloer eruit en kozijnen wit bijvoorbeeld. Dan kost het je wel geld, maar geen energie. Het geld krijg je met de borg weer terug. (Bij ons kostte dat 8 jaar terug ca 750 euro).
Check het huurcontract hierop, want 20 jaar geleden waren er mogelijk andere eisen dan nu. Eisen van toen gelden.

[Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 23-01-2022 09:27]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:56
Verhuurder bellen, afspraak maken voor een voorinspectie. Dan wordt er gewoon op papier gezet wat er gedaan moet worden om geen kosten te hebben. Kun je gelijk vragen of ze al een nieuwe huurder op het oog hebben, omdat je graag het laminaat (en eventueel ook de gordijnen etc) voor een klein prijsje ter overname wil aanbieden.

Voer je het lijstje van de voorinspectie netjes uit, krijg je de eventueel betaalde borg volledig terug. Voer je het lijstje maar gedeeltelijk of helemaal niet uit, dan zal elk uurtje wat je zelf hebt uitgespaard door het niet te doen al snel zo'n 50-75 euro kosten, exclusief de kosten voor materiaal zoals verf en exclusief voorrijkosten. Gaat de verhuurder een container huren om bijvoorbeeld gordijnen+rails en laminaat af te voeren wanneer er geen overeenstemming is voor overname door de nieuwe huurder kost je ook al snel 300-500 euro.

En gezien je nog nauwelijks de papieren ingedoken bent: is er überhaupt wel borg betaald? Veel woningcorporaties vragen namelijk helemaal geen borg aan huurders die geen "besmet verleden" hebben.

Hoe dan ook: alle kosten die de verhuurder maakt tegen reguliere (uur)tarieven zullen bij je vader in rekening gebracht worden. Indien mogelijk verrekenen ze het met de borg. Indien de extra kosten de borg overstijgen of wanneer er geen borg betaald is, wordt er gewoon een rekening gestuurd. En die rekening kan bij de houding die jij in dit topic lijkt aan te nemen gemakkelijk oplopen tot in de duizenden euro's.

Los van bovenstaande:
Jezelf netjes opstellen en overleggen kan je ook veel werk schelen. In het contract en de folder staat vanalles over leeg, kaal en neutraal opleveren. Mijn ervaring met twee verschillende woningcorporaties is dat dat vooral een stok achter de deur is voor het geval ze 'villa kakelbont' aantreffen. Als het gewoon netjes is en het huis geen heftig kleurenpalet heeft, hoef je lang niet altijd alles in 'neutrale kleuren' te sausen voor het opleveren van de woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je vraagt om advies en gaat dan een lompe grote mond opzetten? :? Fijn zeg.

Probeer de zaak eens om te draaien, nij bent kind van iemand die straks de woning in kwestie krijgt. Er zit smerig behang op de muur dat wellicht wat muf is en er zitten allemaal jaren90 kleuren op het kozijn en de muur. Dat moet jij maar even fixen want je wil ook dat je vader/moeder er een beetje fijn bij zit. De vorige bewoner vond het wel best. Denk er maar eens over na :)

[Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 09:19. Reden: Quote aangepast]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• ramrodwillem
>Los van bovenstaande:
> Jezelf netjes opstellen en overleggen kan je ook veel werk schelen.

Doen we ook we zijn in gewoon overleg hoor, ik vraag hier gewoon naar de opties en gevolgen bij een bepaald scenario dat sommige hier doorschieten en in zelf verzonnen aannames gaan moet ik dan wel weer om glimlachen.

Dank voor de wel zinvolle bijdrages

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 21:23
Cyriel85 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:39:
[...]

Nee, kaal opleveren of niet maakt niet uit. De vraag die gesteld wordt is:
"Kan t me meer kosten dan de borg als ik een huis niet netjes op lever?"
Oftewel, als het duizenden euro's kost om het weer in normale staat te krijgen, is dit dan lekker pech voor de verhuurder, of kan deze achteraf toch nog geld van mijn vader zijn rekening halen?

Er is een contractuele afspraak en meneer heeft hier 20 jaar gewoond. Dan dien je dit als normale huurder (of kind van) gewoon netjes afsluiten.
Ik begrijp deze reactie vanuit de onderbuik wel een beetje, zeker gezien de toon van de eerste paar reacties. Maar na 20 jaar huur lijkt het me ook realistisch dat er vanuit de verhuurder enige kosten mbt renovatie kunnen worden gemaakt.
Behang eraf halen en vloer eruit halen zijn rot klussen, maar ik vind niet dat je er als verhuurder vanuit mag gaan dat een huurwoning na 20 jaar huur in dusdanige staat wordt achtergelaten dat er de volgende dag een nieuwe huurder in kan trekken.
Dat deurposten etc blauw zijn is misschien niet precies volgens de voorschriften, maar als er toch al een likje verf overheen moet lijkt me dat een prima verhaal om even met de verhuurder contact over te nemen.

Overigens: Dat je als derde partij (zoon) even advies wil inwinnen voordat je in een gesprek met de verhuurder lijkt me erg normaal, en dat is op GoT een redelijk normale gang van zaken. Verbaast me dat de eerste paar reacties al meteen zo vijandig zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus concreet:
- Ja, ze mogen extra geld vragen en dat doen ze meestal ook.
- overleg met ze en doe een voorinspectie.
- meestal werken ze met vaste posten dus kan je kijken welke evt kosten er zijn.
- doorgaans kan je ook met de nieuwe huurder overleggen voor overname van dingen als vloeren, lampen.

Komt een hoop geregel op je af, succes!

Wise enough to play the fool

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
Is er al een nieuwe huurder bekend? Zo ja, zoveel mogelijk laten overnemen.

Mijn vriendin heeft destijds haar appartement gemeubileerd opgeleverd, de nieuwe huurder was alleenstaande moeder met kind en had nagenoeg niks. Die was maar wat blij met vloer, bank, koelkast, wasmachine, etc.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 10:50

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als de woning bouw of verhuurder dit moet doen kan dat best in de papieren lopen. Denk ook aan gaatjes in de muur, deuren, tegels etc. Dit betekent de verhuurder gewoon.

Mijn ervaring was dat de woning bouw gewoon 400 euro rekende voor gaatjes in tegels, welgeteld 4 gaatjes.

Behang afstomen b.v. kan best tijdrovend zijn, diegene die dat doet stuurt factuur en verhuurder gooit daar ook nog wat overheen.

Ik weet niet of dat het je waard is om het niet zelf te hoeven doen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Roenie
  • Niet online
Dan kun je maandag bellen en eventueel daarna nog een topic openen ;)
FreakNL schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:14:
[...]Omdat hij een nieuwe laminaat vloer laat liggen?

Als de nieuwe huurder die ' lelijke' laminaatvloer niet mooi vindt dan zit hij-zij daar dus mee opgescheept en mag kosten maken het weg te halen. Zorg dan in ieder gevakl eerst dat de nieuwe huurder akkoord gaat.

Maar goed. Zorg gewoon voor een inspectie en je hoort het wel. Als de verhuurder zaken moet verwijderen en opknappen dan is het duurder dan dat je het zelf doet. Dus ik zou het niet op zijn beloop laten maar actief vragen wat er gebeuren moet.

[Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 09:19. Reden: Quote aangepast]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

FreakNL

Well do ya punk?

Dan accepteer je de woning toch niet? Voor jou 300 anderen. De markt is inmiddels zo overspannen dat je allang blij mag zijn dat je een woning krijgt. Dus ik denk niet dat iemand gaat zeuren over een vloer die niet naar smaak is.. Ze zullen hem er misschien wel alsnog uithalen, maar om dat nou preventief te doen gaat mij te ver.

Ik ben gewoon tegen die wegwerpcultuur. Hoeveel bomen moeten er wel niet gekapt worden voor onze first world problems (oh, die vloer van 2 jaar oud is toch net iets te licht, laten we hem er maar uitslopen)...

Nu weet ik wel dat elk geval anders is. Als er een laminaatvloer van 25 jaar oud inligt mag hij er best uit. Maar ik heb dus ook meegemaakt bij vrienden dat die laminaatvloer van 2 jaar oud eruit moest alleen maar omdat het de regels zijn. En de nieuwe huurder legt er ook weer een laminaatvloer in.. Ongelofelijk en zo vreselijk zonde...

[Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 23-01-2022 10:06]

• ramrodwillem
Zoals eerder aangeven,

>Los van bovenstaande:
> Jezelf netjes opstellen en overleggen kan je ook veel werk schelen.

Doen we ook we zijn in gewoon overleg hoor, ik vraag hier gewoon naar de opties en gevolgen bij een bepaald scenario dat sommige hier doorschieten en in zelf verzonnen aannames gaan moet ik dan wel weer om glimlachen.

Dank voor de wel zinvolle bijdrages

Reageren hoeft niet meer ik weet voldoende voor nu.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31

BazzH

Kei-goed...

Gewoon in overleg gaan met de verhuurder. De ene is soepel en ziet dingen wel door de vingers als de algehele staat van de woning goed is en misschien hier en daar zelfs verbeterd, de andere is een hork en gaat om alle kleine dingen zeiken. Toen wij de huurwoning van een oud-tante van me hadden opgezegd (ook 20 jaar bewoond door haar), hadden wij te maken met een zeikerd. Die stond erop dat alles precies opgeleverd werd zoals hij het wilde. De verbeteringen mochten we natuurlijk allemaal wel laten zitten, maar verder moest het allemaal precies zoals beschreven. Toen heeft hij de verbeteringen ook niet gehad. Alles wat we voor oudtante geregeld en verbeterd hadden is eruit gehaald met een paar man en de verhuurder heeft de woning precies zoals beschreven teruggekregen: compleet kaal. Was hij nog pissig over ook, maar allemaal conform overeenkomst. Niet de lasten, dan ook niet de lusten.

Het was een seniorenwoning met een relatief grote tuin voor zo'n kleine seniorenwoning. Zelfs die heeft hij helemaal kaal teruggekregen. :) Dat leek hij nog het allerergst te vinden: "Waarom hebben jullie alles uit de tuin gehaald? Zo is het bijna niet te verhuren." Tsja, de tuin was kaal toen oudtante het huis betrok en ze hield wel van tuinieren.... Karma....

[Voor 16% gewijzigd door BazzH op 23-01-2022 10:20]

Think smart........ Act stupid........

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 23:28
heel simpel

1. bel de verhuurder. Als hij dit weekend niet open is bel je maandag...hoef je niemand voor aan te vallen
2. Als je niet belt en de verhuurder heeft er geen zin in. Dan laat hij alles door een aannemer eruit slopen zodat het casco opgeleverd wordt ( of hoe dat ook heet bij een huurhuis ) en jij krijgt een vette rekening van een paar duizend

bron: eigen ervaring met een recent gekocht huis waarbij de huurder dezelfde houding had

[Voor 15% gewijzigd door hollandnick op 23-01-2022 10:14]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Wij hebben geen glazen bol hier.

Je hebt ook kans dat ze direct een nieuwe huurder hebben die het zo wil overnemen, ik kon mijn laminaat en grijze muren gelukkig ook laten liggen, dan hoef je niks te doen en mag je borg houden.

Ofwel bel je verhuurder maandag en laat een voorinspectie doen.

[Voor 168% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2022 10:28]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tazzios
  • Laatst online: 17:15
Wat ik nog niet heb gelezen:
Om te bepalen wat aangepast moet worden naar de oorspronkelijke situatie zou er toch een begin situatie omschreven moeten zijn toen de vader de woning betrad, dus een opname van 20 jaar geleden.
Anders kun je nooit bepalen wat de wijzigingen zijn geweest die vader heeft gemaakt.

Bij de voorinspectie waar mensen het over hebben staat er niets vast dus kan de verhuurder lekker selectief te werk gaan.

[Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 23-01-2022 10:28]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:59
Wat een (vervelende) reacties.

Wat betreft het laminaat, als dit er net uitziet, vinden ze het vast niet erg als je het laat liggen. Dit zou ik wel van tevoren aangeven.
Simpelweg kan een nieuwe huurder dan meteen intrekken zonder eerst al het laminaat te verwijderen.

De deurposten blauw en de muren geel? Tja, je kunt het vragen aan de verhuurder, wellicht vindt hij het niet zo'n probleem omdat ie 30jaar zonder al te veel moeite steeds netjes de huur heeft ontvangen?
Maar, de verhuurder staat volledig in zijn recht als de deurposten blauw zijn en de muur geel. Je moet dus hopen dat hij het gunt maar probeer niks te dwingen/forceren.

In het ergste geval koop je een roller, paar emmers witte verf en wat kratten bier en bel je wat vrienden op.

Als je echt geen moeite wil doen, bel je een schoonmaakbedrijf en vraag je of zij 't kunnen verven.
(Een schilder is veel duurder en zal het veel te netjes/duur willen doen.)
Zolang je maar niet spettert op je laminaat overigens, anders kun je die er alsnog uit gaan halen (:

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-05 23:48
Ik weet niet hoe het bij jouw woningbouw vereniging zit. Maar bij degene waar ik een tijdje heb gewerkt was het vaak nog wel oké om met de nieuwe huurder te overleggen of hij de vloer/ de muren zo goed vond.

Dan werd er in het contract opgenomen dat deze nieuwe huurder dit geaccepteerd had, maar dat hij wel dan óf weer moest overleggen met de huurder na hem, of het weg moest halen na vertrek.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:35
Je krijgt een voorinspectie, hier zullen ook gelijk de kosten vermeld worden als je bepaalde zaken verkeerd opleverd. (bij mij zou dit 20euro per m2 zijn voor de vloer)

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:59
Tazzios schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:26:
Om te bepalen wat aangepast moet worden naar de oorspronkelijke situatie zou er toch een begin situatie omschreven moeten zijn toen de vader de woning betrad, dus een opname van 20 jaar geleden.
Tja, het maakt op zich niet uit, als er in het contract staat dat het wit opgeleverd moet worden?

Ik denk overigens dat je beter kan vragen naar een gunfactor dan de verhuurder d'rbij proberen te naaien.

Een beetje een huisjesmelker geeft dan je borg niet meer terug en als er niets in het contract staat over een opname, sta je in dat punt ook niet zo sterk.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:37
TS heeft voldoende antwoord gekregen stelt hij zelf maar mocht iemand anders hetzelfde probleem hebben.

Je spreek voor je huurt af hoe het opgeleverd moet worden. Dit staat in je huur contract. Als je er dan voor kiest je kozijnen in een andere kleur te schilderen weet je vanaf dat moment al dat je het moet herstellen. Maar als je een tuin hebt staat er vaak ook beschreven hoe je het achter moet laten. Let hier echt op of vraag de verhuurder om toestemming als je dingen grondig gaat veranderen zodat je het in die staat achter mag laten.

De vloer is geen vast onderdeel en moet er of uit of overgenomen worden. De kans bestaat altijd dat er nog geen nieuwe huurder is voordat jij er uit moet. Dus dit is iets waar je rekening mee kunt houden bij het leggen. Vloerbedekking compleet verlijmen is dus niet handig.

Als service wil de woningbouw het na je huurperiode ook wel voor je doen maar dan heb je zelf geen invloed op de prijs. Zelf doen is het goedkoopst en laten doen daarna ook. Want als de woningbouw het moet doen staat de woning ook langer leeg en dit kost de verhuurder ook inkomsten.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18

Felicia

🥚meisje?

ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:21:
[...]

Thx ,

Ik weet niet wie de nieuwe huurder word,, weet ook niet of men dit doorgeeft aan ons, geen ervaring met huurwoningen
Bij mijn werkgever krijgt de vertrekkend huurder de optie om zijn gegevens achter te laten zodat de nieuwe huurder kan bezichtigen en kijken of deze iets wil overnemen.

Voor wat betreft de rest, je vader heeft het huurcontract aangegaan en als de woning niet conform eisen wordt opgeleverd krijgt je vader dus ook gewoon een factuur die verrekend wordt met de borg. Als die niet betaald wordt zal het reguliere proces van incasso, rechtszaak en beslaglegging volgen.
Zo kunnen een paar honderd opeens een paar duizend worden die je aan erfenis gaat mislopen.

Overigens verwacht ik dat je met een voorinspectie vaak wel kan "onderhandelen" over welk deel voor jou is en welk deel voor de corporatie. Zeker als er nog achterstallig groot onderhoud is wat ze gaan inhalen.
Heeft de verhuurder geen voorinspectie gepland dan mag je die wel aanvragen (soms moet je daarin ook best wel aandringen op).

Disclaimer, ik werk wel bij een woningbouw corporatie maar op de IT afdeling waarbij ik wel eens wat hoor maar niet inhoudelijk bij het verhuur proces betrokken ben.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Bij het opzeggen van de huur doet de verhuurder een voor- en eindinspectie:

- Bij de voorinspectie neemt de verhuurder op basis van het huurcontract met je door hoe de woning opgeleverd dient te worden. Dan is gelijk duidelijk wat er daarvoor door de huurder nog gedaan dient te worden (denk daarbij bijvoorbeeld ook aan het vullen van geboorde gaten, netjes achterlaten van lichtpunten etc.).
- Bij de eindinspectie (tijdens de sleuteloverdracht) wordt gecontroleerd of de woning hieraan voldoet.

Dat vloeren kaal opgeleverd dienen te worden is vrij standaard in de huursector. Als de nieuwe huurder bekend is, bieden veel verhuurders wel de mogelijkheid om de nieuwe huurder de vloer over te laten nemen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16

eamelink

Droptikkels

Kijk wel even wat er daadwerkelijk afgesproken is bij aanvang van de huur twintig jaar geleden. Ik kan me voorstellen dat de normen van nu hoger liggen dan toen, maar je bent uiteraard alleen gebonden aan wat er afgesproken is :)

• BazzH
  • Laatst online: 21:31

BazzH

Kei-goed...

eamelink schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:50:
Kijk wel even wat er daadwerkelijk afgesproken is bij aanvang van de huur twintig jaar geleden. Ik kan me voorstellen dat de normen van nu hoger liggen dan toen, maar je bent uiteraard alleen gebonden aan wat er afgesproken is :)
Klopt, en als daarin staat dat het "in dezelfde staat" moet worden opgeleverd, dan moet er een opname zijn van die staat. Anders is zo'n bepaling waardeloos. Maar meestal is er wel meer beschreven hoor.

Pas als er niet te praten valt met een verhuurder (waar wij dus tegenaan liepen), ga je het via de formele route aanvliegen. Als de verhuurder op zijn strepen gaat staan, dan krijgt hij precies waar hij recht op heeft. Maar ook geen plantje of schroefje extra.

Think smart........ Act stupid........

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mijn 2 laatste opleveringen gingen redelijk vloeiend.

Mijn oude flatje had bordeaux deuren en binnenkozijnen. Dat was al zo toen ik erin kwam (!) , en dus voor rekening wb. Zag later dat ze dat netjes hadden overgeschilderd.
De laminaatvloer was ondertussen brak dus die hebben we zelf verwijderd.

M'n huis 1 jaar geleden opgeleverd incluis best mooie laminaatvloer overal, trapbekleding in prima staat en een paar 2,5 jaar oude op maat gemaakte rolgordijntjes.
Dit allemaal op overnameformulier gezet met mijn gevens, dat het gratis was maar wel alles of niets. Dus dat we niet terug hoefden te komen om 2 rolgordijntjes te verwijderen.
Niks meer van gehoord zoals ook gehoopt, nieuwe huurder was blijkbaar OK daarmee.
De wb deed wel moeilijk over het feit dat ik MIJN EIGEN kookplaat en inbouwoven en afzuigkap ging meenemen: Ja dan kan de nieuwe huurder niet koken!
Ja, nou en? De wb levert zelf natuurlijk geen kooktoestellen en dat is ook bijna nooit over te nemen van de vorige huurder, soms wel. Maar ik had ook een gat in de keuken zitten toen ik erin kwam heh 🤷

M'n huidige huis recentelijk overgenomen van een dame die naar een aanleunwoning ging. De wb had een waslijst met eisen en bijbehorende kosten voor haar. O.a. schrootjes verwijderen tegen een paar tientjes, hoge coniferen terugsnoeien a 900 euro (!). Dat is dus gebeurd, in december (!!), en nu zit ik dus al een jaar met half dode coniferen 😡

Ik heb eigenlijk alles van haar overgenomen, zodat er iig wat op de vloer lag, wat aan gordijnen hing en er hier en daar verlichting was, dat later wel stuk voor stuk vervangen. Moest wel wat betalen voor de rolluiken, verder alles gratis en scheelde haar/haar zoon ontzettend veel werk. Ze had ook wel wat 'zooi' achtergelaten uiteindelijk, maar soit.

Anyway, voor donkere muren, deuren, kozijnen check heel goed het huurcontract en de toen geldende huurvoorwaarden want er is grote kans dat dat toen wel mocht. Kunnen ze nu wel niet meer leuk vinden, maar dat is dan voor hun rekening.

Gaten moet je tegenwoordig trouwens bij veel wb liever NIET vullen, doet wb liever zelf. Mijn vorige bewoners hadden overal siliconenkit ingestopt, heel fijn 🙄 vanwege dat soort redenen doen ze het tegenwoordig liever zelf. Weer, check de regels. Dan mag je wel de huidige regels pakken natuurlijk.
Kies van beide uit wat voor jou het gunstigste is, scheelt potentieel veel geld/moeite :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:29
eigen ervaring van herfst afgelopen jaar:
1) vloer was nog mooi, moest er toch uit
2) muren waren mooier dan dat ze opgeleverd waren -> mochetn blijven
3) afzuigkap die geinstalleerd was moest weg
4) alle lampen moesten weg, alleen kroonsteen laten hangen.

de verhuurder kwam op voorinspectie, gaf aan dat het inderdaad nog heel mooi en zonde was, maar dat het toch eruit moest omdat anders de nieuwe huurder dacht dat de verhuurder aansprakelijk is omdat het bij het huis hoort.

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ken dit probleem, altijd lastig. Mijn enige zinnige advies is: neem contact op met de verhuurder. De vraag is namelijk .. wat is neutraal voor de muren. Bij mijn schoonouders, gelijke situatie, bleek dat 'goed' behang goed was, maar zat er een scheur in, dan moest de hele muur kaal. Lastig misschien, maar dan weet je waar je aan toe bent. Schilderwerk was, meen ik, altijd goed. En zo'n laminaat vloer ... Het is idd raar dat jij die moet verwijderen, en weggooien, en dat de nieuwe huurder als 1e er een vloer inlegt, maar dan .. uiteraard, wel naar zijn smaak en idee. Ook dan .. navragen. Kijk: als HIJ, de verhuurder, moet gaan klussen, betaal je absoluut de hoofdprijs. De borg die ooit gestort was, mogelijk lang geleden, is vermoedelijk amper toereikend voor het vullen van een gaatje in de muur: dan krijgt je vader dus een dikke rekening.

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn advies is om eerst de voorinspectie in te plannen en af te wachten en niet uitgaan van wat er in de algemene richtlijnen voor oplevering van de betreffende woningcorporatie staat. Deze kunnen afwijken van wat er in de voorinspectie wordt afgesproken. Dat was mijn ervaring van 2 maanden geleden bij het opleveren van de woning van mijn ouders nadat ze daar 40 jaar hadden gewoond.

Om je idee te geven wat er was afgesproken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We zijn alle afspraken nagekomen. Over het gedeeltelijk niet verwijderen van tapijt in de woonkamer werd niet moeilijk gedaan. We hebben dat wel kenbaar gemaakt vóór de oplevering. Er is niets bij ons in rekening gebracht. De borg van 40 jaar geleden is ook netjes teruggestort.

[Voor 14% gewijzigd door dreester op 23-01-2022 13:44]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-05 15:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

_JGC_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:45:
Is er al een nieuwe huurder bekend? Zo ja, zoveel mogelijk laten overnemen.

Mijn vriendin heeft destijds haar appartement gemeubileerd opgeleverd, de nieuwe huurder was alleenstaande moeder met kind en had nagenoeg niks. Die was maar wat blij met vloer, bank, koelkast, wasmachine, etc.
Dit dus.
Is bij mijn ouders ook zo gegaan. Nieuwe bewoner, net als bij het voorbeeld van @_JGC_ een alleenstaande moeder, was dolgelukkig met alle zaken die mijn ouders achter wilde laten.

@ramrodwillem : De verhuurder zal al zeer snel weten wie de nieuwe bewoner van het huis wordt. Dat gaat, zeker bij de co-operaties, zeer snel. Maak een afspraak en loop een rondje.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 11:33
Ga in overleg met de woningbouw, maar zelfs dan kan het nog misgaan.

Mijn woning werd destijds opgeleverd met geel en groene deurposten / kozijnen, muren zwaar vergeeld van de rook, behang zat nog op de verdieping, alle kamers. Toen ik er iets van zei, was de reactie: dan accepteer je de woning niet... voor jou 10 anderen.

Uiteindelijk de boel zelf opgeknapt. Toen ik er jaren later uitging, en veel dingen over heb laten nemen door de nieuwe huurder, kon ik 2 maanden later alsnog het laminaat uit de woonkamer komen halen (wat ik niet eens zelf gelegd heb (was van de huurder voor mij), en was gelijmd aan elkaar én de vloer), omdat de nieuwe huurder de vloer niet wilde hebben.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:15
Eind augustus mijn moeders huurwoning moeten opleveren. Wij moesten alles in originele staat terugbrengen en eventuele overname regelen met nieuwe huurder. Wat nieuwe huurder niet overnam moest er uit. Wij hebben alles gratis weggeven

En als bleek dat verhuurder nog dingen moest repareren kregen wij de rekening.

Kortom. Bel verhuurder. Vraag of je overname kunt regelen met nieuwe huurder en als dat niet geval is zelf eruit halen of dokken. En dat loopt flink in de papieren.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 21:59
ramrodwillem schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:21:
[...]

Thx ,

Wij werken onze huurobjecten altijd neutraal af. 9010 en cementdekvloer. De huurder mag in principe de muren paars of zwart verven en er lelijk tapijt in gooien. Eis is dat ze het weer neutraal opleveren. Maar als er nieuwe huurders komen dan is er altijd overleg tussen oude en nieuwe huurder. Nieuwe huurder kan spul overnemen maar dan neemt die ook de eis mee dat als hij eruit gaat alles ook weer neutraal moet zijn. Nooit geen problemen. De vorige huurder is blij dat de volgende huurder zijn laminaat overneemt en nieuwe huurder blij dat die geen laminaat hoeft te leggen. En ook nog geen rare kleuren gezien.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 21:59
Wel grappig. Mijn broertje huurde ook ooit. Had er een mooie laminaatvloer ingelegd. Nieuwe huurder wilde het voor een schappelijk bedrag wel overnemen. Paar dagen voor overdracht wilden ze het niet meer voor afgesproken bedrag en kwamen met schooier bedrag. We hebben toen in een dag echt alles eruit gerost dat ze wilden overnemen. Vloer, vaatwasser, kasten. Etc. Vonden ze niet leuk 👍😂

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 10:42
Voorinspectie afwachten, daaruit blijkt wel wat er gedaan moet worden.

Mocht er borg zijn betaald en je bereid bent deze op te geven, misschien een idee om de klus op werkspot te zetten? Waarschijnlijk kan je wel een klusjesman vinden op korte termijn voor deze klus, kan je je borg mooi aan besteden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Segafreak83 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:04:
Ga in overleg met de woningbouw, maar zelfs dan kan het nog misgaan.

Mijn woning werd destijds opgeleverd met geel en groene deurposten / kozijnen, muren zwaar vergeeld van de rook, behang zat nog op de verdieping, alle kamers. Toen ik er iets van zei, was de reactie: dan accepteer je de woning niet... voor jou 10 anderen.
Mijn eerste huurwoning was minimaal net zo erg. De verhurend makelaar kon bij de rondleiding niet anders dan "en hier is nog een kamer" zeggen.

In de woonkamer leek geBBQt, ranzig behang en tapijt overal, een vrolijke muur smiley op de zolder muur, een geiser die afgekoppeld in de woonkamer op de grond lag, deuren waarop een profiel geverfd was, etc.

Uit zichzelf kwam de makelaar er al mee dat er geen borg gevraagd werd. Met 1x knipperen kon ik er ook gratis al twee weken eerder in om te klussen :P

Paar jaar later opgeleverd met donkerblauw geschilderde kozijnen en al het laminaat etc eruit gesloopt. Vonden ze jammer, maar als je dat niet wil dan moet je dat wel/niet in het huurcontract opnemen :P
Uiteindelijk de boel zelf opgeknapt. Toen ik er jaren later uitging, en veel dingen over heb laten nemen door de nieuwe huurder, kon ik 2 maanden later alsnog het laminaat uit de woonkamer komen halen (wat ik niet eens zelf gelegd heb (was van de huurder voor mij), en was gelijmd aan elkaar én de vloer), omdat de nieuwe huurder de vloer niet wilde hebben.
Daarom spreek je ook alles of niets af zodat men niet kan Cherry picken.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

@ramrodwillem heb je een update?

Hoi!

• ramrodwillem
Nee nog niet, alles aan het opruimen nu.

• ramrodwillem
Net een voorinspectie gehad , de 3 jaar oude laminaatvloer zou er zo ie zo uit moeten omdat men een asbest controle van de vloer wil doen....

Gaten moeten worden gedicht, en behang zou van de muren moeten gehaald.

Nog niets bekend over een nieuwe huurden, wordt vervolgd.

• Onderzetter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
ramrodwillem schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:11:
Net een voorinspectie gehad , de 3 jaar oude laminaatvloer zou er zo ie zo uit moeten omdat men een asbest controle van de vloer wil doen....

Gaten moeten worden gedicht, en behang zou van de muren moeten gehaald.

Nog niets bekend over een nieuwe huurden, wordt vervolgd.
Tip: Zet de 3-jaar oude laminaatvloer op marktplaats. Gratis af te halen, diegene moet hem wel zelf eruit halen.

• ramrodwillem
Ja zou kunnen maar weet niet of het een uitneembare vloer is ,ff controleren maar.

• hollandnick
is er serieus een markt voor gebruikte laminaat vloeren? Lijkt mij dat de meeste klik systemen dan niet goed meer werken toch. Zou gewoon alles eruit halen ( kost je een uur of 2 ) en alles naar de stort brengen, Gelijk klaar en nergens meer omkijken naar

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
hollandnick schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:46:
is er serieus een markt voor gebruikte laminaat vloeren? Lijkt mij dat de meeste klik systemen dan niet goed meer werken toch. Zou gewoon alles eruit halen ( kost je een uur of 2 ) en alles naar de stort brengen, Gelijk klaar en nergens meer omkijken naar
Ja hier is serieus markt voor, destijds heb ik het ook op marktplaats gezet met de mededeling dat ze het er dan wel zelf uit moeten halen. Diezelfde dag nog werd ik gebeld.

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Die klikrandjes van MDF zullen vaak niet meer werken, maar met een beetje moeite zaag je die eraf en kun je 't laminaat verder gewoon nog gebruiken, alleen dan moet het geplakt worden.

En als het laminaat is van 5-10 euro per vierkante meter is dat voor veel mensen toch wel de moeite waard.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:18

Yor

Yor1313#2571

Ik zal even mijn ervaringen hier neerzetten:

Toen ik samen met mijn vriendin, nu vrouw, naar een appartement vertrok, moesten we haar tweekamerappartement natuurlijk leeghalen en opleveren. Nu wil het feit dat zij niet zo heel handig was met spijkers, pluggen en boren: bijna alles wat er aan de muur hing was met Bison montage kit geplakt. Je kent het wel, zo een muur met Xenos fotolijstjes, plakspiegels van 40 x 40 cm in ruitvorm op de gang...
Novilon over de hele vloer, gelukkig alleen aan de naden en randen geplakt, plakhaakjes voor de vaatdoeken, badhanddoeken en noem maar op.

Voorinspectie gehad van Opzichter Jan de Verschrikkelijke:

Plakspiegels verwijderen anders 500,-
Behang verwijderen anders 300,-
Kroonsteentjes gelul, anders 10,- /stuk
Gootsteen schoon opleveren anders 60,- ( er lag tijdens de inspectie een flintertje behangschraapsel in, ja echt, 60 euro om die weg te laten halen..)
Douche schoon opleveren 60,- , zelfde verhaal als gootsteen.
Deur van de badkamer overschilderen omdat daar een plekje van zo een plakhaakje zat, 90,-
Keukenkastjes schoonopleveren, zijkant waar haar fornuisje stond was wel wat vettig, 90,-
en nog wat van dat soort onzin, totaalplaatje kwam op 1400,- uit.

Nou, ik ben als een gek aan de slag gegaan, behang verwijderen, gaatjes vullen, kroonsteentjes plaatsen, lijmresten zeil verwijderen, krijg ik een tussentijdse inspectie van Opzichter Peter de Goede.
Zat goed schot in, over de spiegels in de gang gehad en mijn vrees dat stucwerk mee zou komen indien ik die eraf haalde en ik er wellicht wel voor zou kiezen om ze gewoon te laten hangen. Zegt Peter: Och, als je ze met beleid weghaalt, en er komt een beetje stucwerk mee, geen probleem, dat nemen wij voor onze rekening.

Enfin, de man gaat weg, ik ga verder en zit met die badkamerdeur. Ik denk ik bel de familie-schilder even op wat me dat gaat kosten, ik heb namelijk een hekel aan deuren lakken. Hij zegt doodleuk: Joh, ben je er nu, doe ik zo wel even gratis voor je. Schilder komt, strijkt er zijn sigma lak over in 10 minuten en alles klaar.
Voor de duidelijkheid, de plek waar het om ging was ter grootte van een euro muntstuk...de hele deur dus lakken of 90,-....
Ik vraag hem of hij een idee heeft hoe ik die dekselse plakspiegels eraf krijg en hij zet er zijn schildersmes achter en wipt ze 1 voor 1 van de muur met minimale stucschade.

En nu wordt het spannend, de eindoplevering:

Wij zijn op de afgesproken tijd in het appartement, alles is leeg, alles gepoetst, lijstje had ik helemaal afgewerkt. Wachten, wachten en nog eens wachten. Na een half uur gaat de bel van de voordeur:
Jan de Verschrikkelijke en die is me een partij boos: Ik sta al een half uur onder in hal op de bel te drukken!
Ik leg de man uit dat we alle stroom eraf hebben gezet, de zekeringen eruit hebben gedraaid en de meterstanden al hadden ingevuld. Tevens vraag ik hem of hij als Opzichter niet gewoon een sleutel heeft van de deur in de hal, beter niet kunnen doen....

Hij pakt zijn lijstje en gaat aan de slag, zoekend naar dingen die niet gedaan zijn. Bij elk vinkje wat zet dat het in orde is, wordt de man bozer en bozer, zelfs de badkamerdeur die in alle glorie fris overgeschilderd door de vakman hem aankijkt, kan hem niet bedaren.
Minutieus loopt hij te speuren naar stof, behangflintertjes of gaatjes in de muur, maar de man vindt niets. Totdat hij aan het einde zegt: Alles is in orde maar de muur van de plakspiegels, die moet opnieuw gestuct worden en dat moeten jullie betalen.

Ik vertel hem wat zijn collega Peter tegen ons verklaard heeft over met beleid weghalen en zijn gezicht loopt rood aan. Hij belt hem meteen op, ik hoor hem wat scheldwoorden uiten en zie dat hij in een vlaag van woede zijn GSM zo de gootsteen in mikt. "Als het aan mij had gelegen, hadden jullie moeten betalen, maar jullie hebben geluk!" snauwt hij. Prima, ik vraag hem om te tekenen voor akkoord oplevering en we vertrekken, geen cent betaald.

Jullie dachten dat het verhaal klaar was? Nope:

Daags erna komt de sloopploeg: Heel de toko wordt van binnen gesloopt, dus badkamer, keukenblok, alles en opnieuw gerenoveerd om er een seniorenwoning van te maken.

Dus als ik niets had gedaan, geen geluk had gehad met de schilder, was ik 1400,- lichter geweest voor wat? Omdat de dag erna er toch alles uit gesloopt zou worden?
Ik snap de TS wel hoor!

http://yor.minitroopers.com

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:02
Yor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:11:

Toen ik samen met mijn vriendin, nu vrouw, naar een appartement vertrok, moesten we haar tweekamerappartement natuurlijk leeghalen en opleveren. Nu wil het feit dat zij niet zo heel handig was met spijkers, pluggen en boren: bijna alles wat er aan de muur hing was met Bison montage kit geplakt. Je kent het wel, zo een muur met Xenos fotolijstjes, plakspiegels van 40 x 40 cm in ruitvorm op de gang...
Novilon over de hele vloer, gelukkig alleen aan de naden en randen geplakt, plakhaakjes voor de vaatdoeken, badhanddoeken en noem maar op.

Gootsteen schoon opleveren anders 60,- ( er lag tijdens de inspectie een flintertje behangschraapsel in, ja echt, 60 euro om die weg te laten halen..)
Deur van de badkamer overschilderen omdat daar een plekje van zo een plakhaakje zat, 90,-
Keukenkastjes schoonopleveren, zijkant waar haar fornuisje stond was wel wat vettig, 90,-

Nou, ik ben als een gek aan de slag gegaan, behang verwijderen, gaatjes vullen, kroonsteentjes plaatsen, lijmresten zeil verwijderen, krijg ik een tussentijdse inspectie van Opzichter Peter de Goede.
Zat goed schot in, over de spiegels in de gang gehad en mijn vrees dat stucwerk mee zou komen indien ik die eraf haalde en ik er wellicht wel voor zou kiezen om ze gewoon te laten hangen. Zegt Peter: Och, als je ze met beleid weghaalt, en er komt een beetje stucwerk mee, geen probleem, dat nemen wij voor onze rekening.

Enfin, de man gaat weg, ik ga verder en zit met die badkamerdeur. Ik denk ik bel de familie-schilder even op wat me dat gaat kosten, ik heb namelijk een hekel aan deuren lakken. Hij zegt doodleuk: Joh, ben je er nu, doe ik zo wel even gratis voor je. Schilder komt, strijkt er zijn sigma lak over in 10 minuten en alles klaar.
Voor de duidelijkheid, de plek waar het om ging was ter grootte van een euro muntstuk...de hele deur dus lakken of 90,-....
Ik vraag hem of hij een idee heeft hoe ik die dekselse plakspiegels eraf krijg en hij zet er zijn schildersmes achter en wipt ze 1 voor 1 van de muur met minimale stucschade.

Wij zijn op de afgesproken tijd in het appartement, alles is leeg, alles gepoetst, lijstje had ik helemaal afgewerkt. Wachten, wachten en nog eens wachten. Na een half uur gaat de bel van de voordeur:
Jan de Verschrikkelijke en die is me een partij boos: Ik sta al een half uur onder in hal op de bel te drukken!
Ik leg de man uit dat we alle stroom eraf hebben gezet, de zekeringen eruit hebben gedraaid en de meterstanden al hadden ingevuld. Tevens vraag ik hem of hij als Opzichter niet gewoon een sleutel heeft van de deur in de hal, beter niet kunnen doen....

Hij pakt zijn lijstje en gaat aan de slag, zoekend naar dingen die niet gedaan zijn. Bij elk vinkje wat zet dat het in orde is, wordt de man bozer en bozer, zelfs de badkamerdeur die in alle glorie fris overgeschilderd door de vakman hem aankijkt, kan hem niet bedaren.
Minutieus loopt hij te speuren naar stof, behangflintertjes of gaatjes in de muur, maar de man vindt niets. Totdat hij aan het einde zegt: Alles is in orde maar de muur van de plakspiegels, die moet opnieuw gestuct worden en dat moeten jullie betalen.

Ik vertel hem wat zijn collega Peter tegen ons verklaard heeft over met beleid weghalen en zijn gezicht loopt rood aan. Hij belt hem meteen op, ik hoor hem wat scheldwoorden uiten en zie dat hij in een vlaag van woede zijn GSM zo de gootsteen in mikt. "Als het aan mij had gelegen, hadden jullie moeten betalen, maar jullie hebben geluk!" snauwt hij. Prima, ik vraag hem om te tekenen voor akkoord oplevering en we vertrekken, geen cent betaald.

Daags erna komt de sloopploeg: Heel de toko wordt van binnen gesloopt, dus badkamer, keukenblok, alles en opnieuw gerenoveerd om er een seniorenwoning van te maken.

Dus als ik niets had gedaan, geen geluk had gehad met de schilder, was ik 1400,- lichter geweest voor wat? Omdat de dag erna er toch alles uit gesloopt zou worden?
Ik snap de TS wel hoor!
haha bekend verhaal ik had hetzelfde toen ik nog gehuurd zat met een keuken

die moest ik ook in oude glorie herstellen waarna ze een dag na de eindopname het gesloopt en vervangen hebben

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:40
Zeker. Het appartement van mijn moeder had een 'kersenhoutenlook' laminaat vloer erin liggen, geen idee hoe oud ze had het ook overgenomen van de vorige huurder. Nieuwe huurder wilde het niet, ik dacht probeer het gewoon... Gratis af te halen en demonteren op marktplaats. Ze stonden nog net niet in de rij :)

2 uurtjes werk, zelf beetje meegeholpen. En alles schoon en weg..... Nog minder werk als zelf alles eruit halen en naar de stort brengen. ;)

[Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 08-02-2022 09:09]

• Toke_gt
Hier laatst een groot stuk van de vloer open gehad ivm lekkage. Laminaat (wel goede kwaliteit) van 15 jaar oud klikte nog uitstekend in en uit elkaar, dus zou nog heel goed bruikbaar kunnen zijn.
Je hebt het er ook zo uit, dus dat is het probleem niet.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:50

Ik snap de TS wel hoor!
Zo, wat een verhaal en goed dat je er mooi mee weg bent gekomen! Als het mij was overkomen en ik had wel die 1400,- moeten betalen voor iets wat vervolgens gesloopt wordt was ik witheet geworden.

Het is gelukkig niet altijd zo'n ellende. Ik weet dat de vorige bewoner van ons huurappartement het enorm vervuild en verwaarloosd heeft achtergelaten. De verhuurder heeft alles gestript, gesausd en nieuwe (heel simpele) keukenkastjes er in gezet. De vorige bewoner heeft daar geen cent voor hoeven betalen, ze waren extra soepel omdat ze er zo lang gewoond had en omdat ze niet zo goed mee kon komen in de maatschappij.
Wij wilden voor we introkken een kleine verbouwing doen, waar ook wat breekwerk bij hoorde. Ook geen enkel probleem, de verhuurder zag in dat het inderdaad een verbetering zou zijn. En toen we er zelf 7 jaar later uit gingen hebben we het alleen veegschoon opgeleverd, geen gaatje gedicht, laminaat laten liggen en dat was ook allemaal prima, ook omdat we afgestemd hadden met de volgende bewoner.

Dit om aan te geven dat de ene verhuurder de andere niet is. Ergens in een van de bezoekjes mompelde de opzichter nog iets in de trant van "dat is het voordeel van een rijke woningbouwvereniging".

• hollandnick
beetje offtopic maar I stand corrected :P Eens dus, op marktplaats zetten om af te halen, al krijg je er niets voor

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

Ik snap de TS wel hoor!
Wow dat is wel bizar ja…

Zelf ooit ook zo’n azijnpisser bij een oplevering gehad. Tussenoplevering was ook zo’n ellenlange lijst terwijl ik het huis 10x netter achterliet dan dat ik hem kreeg wat jaren eerder.

Uit angst voor kosten alles netjes gedaan tm de avond voor oplevering. Enige wat nog moest gebeuren was alle kleine boorgaatjes vullen met muurvuller. Maar het was al laat, en mijn muurvuller bleek uitgedroogd en bouwmarkt dicht, en volgende ochtend vroeg oplevering…

Was er helemaal klaar mee dus heb een goedkope tube witte tandpasta leeggespoten. Bij oplevering kwam ik er gelukkig mee weg 😬.

• _JGC_
  • Laatst online: 22:39
@Valorian Dat is dus de reden waarom de meeste woningbouw verenigingen liever zelf de gaatjes dicht maken, weten ze zeker dat het goed gebeurt...

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38
_JGC_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:18:
@Valorian Dat is dus de reden waarom de meeste woningbouw verenigingen liever zelf de gaatjes dicht maken, weten ze zeker dat het goed gebeurt...
Haha ja wellicht. Ik had het overigens met alle liefde netjes gedaan als de woningbouw in mijn geval gewoon compentent gehandeld had. Ik kreeg het huis compleet uitgeleefd en heb er weken tijd en geld in gestopten, maar bij inleveren werd er gemiept over minimale gebruiksschade (krasjes, deukjes) en kroonsteentjes. Was gewoon klaar met die partij na vijf jaar stompzinnigheid. De druppel was voor mij dat ik super net laminaat, lamellen op maat gemaakt, een extra aansluiting voor vaatwasser en nog wat accessoires niet ter overname kon aanbieden omdat ze niet op tijd een kandidaat hadden voor de flat. Let wel, ze hadden mijn opzeggjng 2,5 maand van tevoren in huis en het betrof Utrecht, waar op élk appartement ook toen al 6-7 jaar wachttijd zat en er honderden reacties per flat waren. Ze hadden hem simpelweg niet op tijd in het krantje/site gezet. Uit frustratie met woningbouw heb ik vervolgens álles weggehaald en in stort / kringloop / gratis afhaal geflikkerd. Zo heb ik ook iemand alle schuttingpanelen en de tuinpoort laten ophalen. Nee, mijn achting voor woningbouw is niet gestegen die jaren ;)

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het scheelt welke wb je hebt, maar blijkbaar ook *wie* de oplevering doet.

Mijn laatste oplevering had ik (vrouw middelbare leeftijd) 2 man: 1 prima vent en 1 grote zeur.

Bij de oplevering zelf was grote zeurmeneer ineens he le maal om, na even met mijn vader gepraat te hebben (die mijn lift was naar m'n oude huis).
Mijn vader was namelijk vroeger ingenieur. Zeurmeneer was zo ongeveer verliefd, I kid you not.
En alles qua oplevering was ineens helemaal prima! Geweldig! Nog nooit zo gezien!

Zucht...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee