Yor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:11:
Ik zal even mijn ervaringen hier neerzetten:
Toen ik samen met mijn vriendin, nu vrouw, naar een appartement vertrok, moesten we haar tweekamerappartement natuurlijk leeghalen en opleveren. Nu wil het feit dat zij niet zo heel handig was met spijkers, pluggen en boren: bijna alles wat er aan de muur hing was met Bison montage kit geplakt. Je kent het wel, zo een muur met Xenos fotolijstjes, plakspiegels van 40 x 40 cm in ruitvorm op de gang...
Novilon over de hele vloer, gelukkig alleen aan de naden en randen geplakt, plakhaakjes voor de vaatdoeken, badhanddoeken en noem maar op.
Voorinspectie gehad van Opzichter Jan de Verschrikkelijke:
Plakspiegels verwijderen anders 500,-
Behang verwijderen anders 300,-
Kroonsteentjes gelul, anders 10,- /stuk
Gootsteen schoon opleveren anders 60,- ( er lag tijdens de inspectie een flintertje behangschraapsel in, ja echt, 60 euro om die weg te laten halen..)
Douche schoon opleveren 60,- , zelfde verhaal als gootsteen.
Deur van de badkamer overschilderen omdat daar een plekje van zo een plakhaakje zat, 90,-
Keukenkastjes schoonopleveren, zijkant waar haar fornuisje stond was wel wat vettig, 90,-
en nog wat van dat soort onzin, totaalplaatje kwam op 1400,- uit.
Nou, ik ben als een gek aan de slag gegaan, behang verwijderen, gaatjes vullen, kroonsteentjes plaatsen, lijmresten zeil verwijderen, krijg ik een tussentijdse inspectie van Opzichter Peter de Goede.
Zat goed schot in, over de spiegels in de gang gehad en mijn vrees dat stucwerk mee zou komen indien ik die eraf haalde en ik er wellicht wel voor zou kiezen om ze gewoon te laten hangen. Zegt Peter: Och, als je ze met beleid weghaalt, en er komt een beetje stucwerk mee, geen probleem, dat nemen wij voor onze rekening.
Enfin, de man gaat weg, ik ga verder en zit met die badkamerdeur. Ik denk ik bel de familie-schilder even op wat me dat gaat kosten, ik heb namelijk een hekel aan deuren lakken. Hij zegt doodleuk: Joh, ben je er nu, doe ik zo wel even gratis voor je. Schilder komt, strijkt er zijn sigma lak over in 10 minuten en alles klaar.
Voor de duidelijkheid, de plek waar het om ging was ter grootte van een euro muntstuk...de hele deur dus lakken of 90,-....
Ik vraag hem of hij een idee heeft hoe ik die dekselse plakspiegels eraf krijg en hij zet er zijn schildersmes achter en wipt ze 1 voor 1 van de muur met minimale stucschade.
En nu wordt het spannend, de eindoplevering:
Wij zijn op de afgesproken tijd in het appartement, alles is leeg, alles gepoetst, lijstje had ik helemaal afgewerkt. Wachten, wachten en nog eens wachten. Na een half uur gaat de bel van de voordeur:
Jan de Verschrikkelijke en die is me een partij boos: Ik sta al een half uur onder in hal op de bel te drukken!
Ik leg de man uit dat we alle stroom eraf hebben gezet, de zekeringen eruit hebben gedraaid en de meterstanden al hadden ingevuld. Tevens vraag ik hem of hij als Opzichter niet gewoon een sleutel heeft van de deur in de hal, beter niet kunnen doen....
Hij pakt zijn lijstje en gaat aan de slag, zoekend naar dingen die niet gedaan zijn. Bij elk vinkje wat zet dat het in orde is, wordt de man bozer en bozer, zelfs de badkamerdeur die in alle glorie fris overgeschilderd door de vakman hem aankijkt, kan hem niet bedaren.
Minutieus loopt hij te speuren naar stof, behangflintertjes of gaatjes in de muur, maar de man vindt niets. Totdat hij aan het einde zegt: Alles is in orde maar de muur van de plakspiegels, die moet opnieuw gestuct worden en dat moeten jullie betalen.
Ik vertel hem wat zijn collega Peter tegen ons verklaard heeft over met beleid weghalen en zijn gezicht loopt rood aan. Hij belt hem meteen op, ik hoor hem wat scheldwoorden uiten en zie dat hij in een vlaag van woede zijn GSM zo de gootsteen in mikt. "Als het aan mij had gelegen, hadden jullie moeten betalen, maar jullie hebben geluk!" snauwt hij. Prima, ik vraag hem om te tekenen voor akkoord oplevering en we vertrekken, geen cent betaald.
Jullie dachten dat het verhaal klaar was? Nope:
Daags erna komt de sloopploeg: Heel de toko wordt van binnen gesloopt, dus badkamer, keukenblok, alles en opnieuw gerenoveerd om er een seniorenwoning van te maken.
Dus als ik niets had gedaan, geen geluk had gehad met de schilder, was ik 1400,- lichter geweest voor wat? Omdat de dag erna er toch alles uit gesloopt zou worden?
Ik snap de TS wel hoor!