Toon posts:

[MS/SUN] Open letter van MS over Java en XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of jullie dit al gelezen hebben, maar er is antwoord van Microsoft op de actie die Sun is gestart om de Java VM in Windows XP te krijgen:

http://www.microsoft.com/java/issues/openletter.htm

Eindelijk vergelijken ze Java ook es met .NET:
Sun works hard to create an image of itself as a leader in openness and choice with Java. The notion that Java is "open" is simply incorrect - Sun's actions ensure this, as again clearly demonstrated when it submitted Java to an industry standards body and then reneged on the submission, not just once but twice. Contrast these actions with Microsoft, where we have submitted the underlying specifications for Microsoft .NET to ECMA and are following through on our commitment.

Sun's idea of choice is that you can have any language you want, as long as it is Sun's version of Java under Sun's control. By contrast, Microsoft .NET supports over 20 languages from Microsoft and third parties, and Java will also be supported as a full-fledged language for the .NET platform. We believe that is a better definition of choice.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Tsja, zoiets hadden ze kunnen verwachten. Imho was de brief van Sun weinig subtiel en stond ie zeker open voor een tegenaanval.

Vanavond even preciezer lezen wat MS te zeggen heeft.

[edit]
Hier staat overigens de brief waarmee Sun de actie startte.

Verwijderd

Topicstarter
De argumenten tegen Sun's actie lagen iig voor het oprapen, en MS kan dat weer zo mooi verwoorden hè O+ ;) Als je d'r niks van weet geloof je ze meteen.

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 20:07 schreef devel het volgende:
Als je d'r niks van weet geloof je ze meteen.
Daarom ga ik het straks ook nog even goed lezen (altijd noodzakelijk bij dit soort acties) ;)

[edit]
By contrast, Microsoft .NET supports over 20 languages from Microsoft and third parties, and Java will also be supported as a full-fledged language for the .NET platform. We believe that is a better definition of choice.
Dit is bijvoorbeeld zo'n leuk stukje :)

Verwijderd

Topicstarter
Nu gaan ze Java ineens wel supporten :? Kben benieuwd hoe ze dat gaan doen, iig met andere classes neem ik aan (namelijk de .NET classes :D). Wat dan van de taal overblijft is alleen de syntax, en die hadden ze voor C# al bijna gejat. Naja...

Verwijderd

Topicstarter
Customers with new machines or who perform a clean installation of Windows XP will automatically be offered the choice to perform a one-time download of the virtual machine the first time they browse a Web page containing a Java applet.
Da's ook nieuw toch? Volgens mij las ik op webwereld dat applets onzichtbaar zouden zijn.

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 20:29 schreef devel het volgende:
Nu gaan ze Java ineens wel supporten :? Kben benieuwd hoe ze dat gaan doen, iig met andere classes neem ik aan (namelijk de .NET classes :D). Wat dan van de taal overblijft is alleen de syntax, en die hadden ze voor C# al bijna gejat. Naja...
Nee, zo moet je dat supporten niet zien. mbravenboer kan waarschijnlijk beter uitleggen hoe wel, anders ga ik weer heel foute dingen zeggen ;)

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 20:34 schreef devel het volgende:

[..]

Da's ook nieuw toch? Volgens mij las ik op webwereld dat applets onzichtbaar zouden zijn.
Wat bedoeld wordt in je quote is dat de laatste Microsoft VM automatisch gedownload kan worden (wat dus weer net niets is).
Maar applets onzichtbaar? Dat volg ik even niet...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 20:38 schreef tomato het volgende:
Wat bedoeld wordt in je quote is dat de laatste Microsoft VM automatisch gedownload kan worden (wat dus weer net niets is).
Dat begrijp ik ja, shit. Dat zal modemgebruikers wel afschrikken. En verder, dan zit je nog altijd opgescheept met de oude Microsoft JVM, hoewel volgens webwereld:
Gebruikers van het nieuwe besturingssysteem, dat op 25 oktober uitkomt, krijgen wel de mogelijkheid de software zelf te downloaden. Daarnaast kunnen zij Java-software van andere partijen, waaronder Sun, downloaden.
Maar ook dat is weer vaag. "Java software", java IE plugin van Sun ofzo? Ze weten het wel te formuleren zeg.
Maar applets onzichtbaar? Dat volg ik even niet...
Laat maar, ik dacht echt dat ik dat ergens gelezen had (waar het op neer komt is dat <applet> tags gewoon geignored worden), maar ik kan het niet meer terugvinden.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik had hierover al een post gemaakt voor Tweakers.net, maar die is er niet opgekomen. Het gaat precies over deze brief...

Nadat Sun vorige week de grote media inzette om de massa te vertellen over de gevolgen van de recente beslissing van Microsoft om geen Java Virtual Machine meer mee te leveren met zowel Internet Explorer 6 als Microsoft Windows XP, kon Microsoft uiteraard niet achter blijven.

In een reactie op deze opvallende aktie van Sun liet Microsoft weten dat ze de opstelling van Sun hypocriet vindt. In een statement zegt Microsoft:
[Sun]has taken every step possible to prevent Microsoft from shipping its award winning Java virtual machine. They spent several years suing to stop Microsoft from shipping a high-performance Java virtual machine that took advantage of Windows.
Zoals bekend heeft Sun Microsystems Microsoft aangeklaagd voor schending van de aan Microsoft verleende licentie. Microsoft heeft in hun ondertussen sterk verouderde Java Virtual Machine bepaalde essentiele onderdelen van het Java Platform weggelaten. Ook biedt de Microsoft Java Virtual Machine bepaalde mogelijkheden waardoor applicaties die hiervan gebruik maken niet op andere Virtual Machines kunnen werken. Hierdoor wordt een van de grootste troeven van het Java platform: "Write once, run anywhere" ernstige schade toegebracht.

Microsoft beweert echter:
The Microsoft virtual machine has a long history of outperforming other virtual machines and offers the best real world compatibility of any virtual machine.
ZDNet schrijft hierover:
While the Internet Explorer and Windows combo is one of the biggest channels for distributing Java, it also is one of the programming language's biggest hindrances. Because Microsoft's JVM is based on Sun's outdated version 1.1.4, the majority of users may not have full access to the technology's capabilities. The current JVM, version 1.3.1, is faster and more stable than the one distributed by Microsoft.
In januari zijn de twee kemphanen overeen gekomen dat Microsoft nog 7 jaar lang hun huidige Java Virtual Machine mag blijven gebruiken, maar geen nieuwe versies mag uitbrengen. Hierdoor wordt de Java Virtual Machine van Microsoft langzaam uitgerangeerd.

Sun is verbaasd over de beslissing van Microsoft. CNET weet te melden:
Sun spokesman David Harrah said Microsoft's decision to pull the JVM from Internet Explorer 6--and thus Windows XP--shocked the company. "They asked us for the seven-year license to continue using (the JVM)," he emphasized. "We didn't expect this."
Microsoft zegt echter dat Sun precies krijgt waar het om gevraagd heeft:
Sun got what they said they wanted: The termination of the existing Java license and an agreement that Microsoft would phase out its Java virtual machine
Verder haalt Microsoft nog uit naar de openheid van Java:
Sun wraps itself in a mantle of openness and choice. The idea that Java is open is laughable, particularly after Sun submitted Java to a standards body and then broke its promise not just once but twice... Moreover, Sun's idea of choice is you can have any language you want, as long as it is Java.
Microsoft verwijst hiermee uiteraard naar haar eigen Microsoft .NET framework. Net als het Java platform zou dit framework ook platform onafhankelijkheid moeten bieden. Enkele onderdelen van het Microsoft .NET framework: de Common Language Infrastructure (de 'Virtual Machine' van .NET), de Common Intermediate Language (de 'bytecode' van .NET) en de C# programmeertaal (de object georienteerde programmeertaal van .NET) zullen ECMA standaarden worden. Ondanks deze standaardisering zijn er nogal wat twijfels over de mogelijkheid en haalbaarheid van een volledig Microsoft .NET CLI implementatie op andere platformen zoals Linux. Veel verschillende talen kunnen naar de ECMA CIL gecompileerd worden. Microsoft beweert dat dit een voordeel is boven het Java Platform, waar de belangrijkste programmeertaal Java is. Ook het Java Platform kent echter een virtuele instructie set zoals de CIL (genaamd Java bytecode) waardoor er ook veel verschillende talen gebruikt kunnen worden in het Java Platform.

Een Sun topvrouw zei over de openheid van het Java Platform onlangs het volgende:
Sun doesn't claim Sun's Community Source Licensing (SCSL) is open source, because we understand that it isn't. Our choices for Java technology were made to protect a technology from some well-known industry predators, and we have stated that we can see a day when it will be sufficiently unprofitable to write incompatible clones of Java technology. When that happens, we will be able to make it fully open source. We will open Java technology when it's possible for us to do so. We've said that before, and we're saying it now.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
tomato: [Java support in .NET?]Dit is bijvoorbeeld zo'n leuk stukje :)
Volgens mij heeft Microsoft zelf geen plannen om Java te gaan ondersteunen als taal in .NET. Er zijn geloof ik wel andere mensen mee bezig. Het is volkomen triviaal om Java code naar C# of direct naar IL te compileren. De bibliotheken van Java zijn echter het probleem. Je bestaande Java code kan nooit werken in .NET door alle gebruik van de Java bibliotheken.

Het moet echter ook mogelijk zijn om Java bytecode te transformeren naar .NET IL. Als iemand dit implementeert kan je dus alle Java bibliotheken naar .NET omzetten. Je krijgt alleen wat problemen met java.lang.Object en System.Object, reflectie, serializatie enzovoorts.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Oke... topic effe omhooggehaald... in case dit toch het verkeerde topic is, mag de admin het ergens anders neerpleuren.

Aardig en interessant articletje:

http://www.computerworld.com/cwi/stories/0,1199,NAV47-74-21 -461_STO63438,00.html

Verwijderd

ja, laten we computerworld.com gaan quoten. Er zijn tenslotte nooit genoeg objectieve bronnen.
Pagina: 1