hoogte verschil oplossen cementdekvloer na verplaatsen wand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapser
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03-2022
Onlangs is ons nieuwbouwhuis opgeleverd. De slaapkamers waren in onbalans, 1 "supergroot", de andere heel smal. Kortom, besloten om de wand eruit te halen en er een nieuwe te plaatsen.

Zie hier de plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm66emOUaTq4jt63unNqxs_GQSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FECEvghVTZgNTbpq26T9uXFI.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik vandaag de muur gesloopt en we komen erachter dat er tussen de 2 dekvloeren 2cm hoogteverschil zit (aan de raamzijde). Zie foto even met een plaathout (niet gekalibreerd ;) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svz6-C938S-OC2HFZSU9c2Rm4t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1P2SVAEZFdLWcQEUzqNT0WTU.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurljk is slaapkamer 1 hoger (andersom was iets minder een probleem, gewoon 40cm over lengte van 3,5meter dichtsmeren).

Hoe zou ik dat probleem kunnen oplossen in slaapkamer 3, want daar hebben we nu een stukje hoge vloer. Er komt uiteindelijk een PVC vloer in.

Ook de vraag of er zoveel hoogte verschil mag zijn. Ik lees dat meeste nieuwbouw met vlakheidsklasse 4 werkt en er over 4 meter maximaal 1,65cm verschil mag zijn.

http://www.traasvloeren.nl/files/website/meerinfonen2747.pdf

Het lijkt erop dat slaapkamer 1 dan afwijkt. Kan ik daar nog iets mee bij de aannemer en hoe zou ik dat dan moeten aantonen? Natuurlijk hebben ze het niet gebouwd om die wand eruit te halen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik denk niet dat je bij de aannemer kan aankloppen. Hoogteverschillen gaan volgens mij per ruimte.

Persoonlijk zou ik de hoge rand in de lage slaapkamer er uit bikken. Iets lager dan de kamer zelf, zodat je met egaline de vloer weer kan herstellen na plaatsen van de nieuwe muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12

TheBorg

Resistance is futile.

Als je gaat bikken dan zou ik de hele dekvloer er uit halen. Een stukje van een dekvloer af halen is niet te doen. Scheurt waarschijnlijk in z'n geheel door.

Zou zelf de kleine kamer in z'n geheel ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:32
Ik zou de kleine kamer ook in zijn geheel op (laten) hogen.
Dit geeft denk ik het beste resultaat.

Overigens zou ik die hoek in de muur nog een stukje doortrekken zodat er geen rare hoek in beide kamers ontstaat.
Zoals je nu de blauwe lijn hebt klapt de deur van de kleine kamer daar tegenaan, en je houd een hoekje over waar je weinig mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:03
Enig hoogte verschil kun je er nog uit schuren (hilit heeft o.a. een veredelde slijpmachine met diamant schuurschijven speciaal hiervoor).
Met die 2cm verschil zou ik inderdaad iets toevoegen ipv weghalen.
Wie legt de PVC vloer en wat zou zijn suggestie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22

Matis

Rubber Rocket

FRANQ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:44:
Ik zou de kleine kamer ook in zijn geheel op (laten) hogen.
Dit geeft denk ik het beste resultaat.

Overigens zou ik die hoek in de muur nog een stukje doortrekken zodat er geen rare hoek in beide kamers ontstaat.
Zoals je nu de blauwe lijn hebt klapt de deur van de kleine kamer daar tegenaan, en je houd een hoekje over waar je weinig mee kan.
Waar laat je dan de thermostaat en lichtschakelaar?

Op het kopse stukje muur? Moet je ook daar weer gaan frezen en opnieuw leiding trekken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12

TheBorg

Resistance is futile.

significant schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:48:
Enig hoogte verschil kun je er nog uit schuren (hilit heeft o.a. een veredelde slijpmachine met diamant schuurschijven speciaal hiervoor).
Met die 2cm verschil zou ik inderdaad iets toevoegen ipv weghalen.
Wie legt de PVC vloer en wat zou zijn suggestie zijn?
Ik heb zo'n ding en zou alsnog de kleine kamer verhogen. Eer dat stuk weg is ben je een paar honderd euro diamand schijven kwijt en het huis is stoffiger dan de sahara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:32
Matis schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Waar laat je dan de thermostaat en lichtschakelaar?

Op het kopse stukje muur? Moet je ook daar weer gaan frezen en opnieuw leiding trekken.
Waar schakelmateriaal ingebouwd moet worden is bij mij ondergeschikt in de keuze van de kamerindeling.

Dus ja ik zou dat verleggen.
Een paar uurtjes werk tegenover tien jaar of meer plezier.

Bij die faay wanden is het ook niet veel werk.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 22-01-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapser
Dank voor alle reacties.

Het stukje muur dat blijft staan daarin zit plafondschakelaar en thermostaat. Die komen ook van boven, dus vandaar laten staan. Achter de deur is wat ruimte, maar in de andere kamer doe je daar ook weinig mee.

Ik heb het idee dat er aan het einde van slaapkamer 1 de dekvloer niet helemaal vlak is vandaar dat het hoogte verschil daar vrij groot is. Kortom, misschien wel slim om dat stukje iets weg te schuren en de rest met egaliseren op te lossen.

Bikken liever niet, omdat er ook vloerverwarming ligt.

Hoe kan ik met schuren het een beetje vlak krijgen? Is er een oplossing voor stof? Een bouwstofzuiger erbij houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
18mm spaanplaat in kamer 3 leggen? Wel vastlijmen op het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09

Vliegvlug

Flight Simple

@kapser Hoe zit dat nu in de gang met de hoogte verschillen?
Daar zou ik ook verschil verwachten, of loopt slaapkamer 3 op richting de gang of slaapkamer 1 af?

Ben het trouwens met @FRANQ eens om het muurtje door te trekken en toch de lichtknop en thermostaat te verplaatsen, zo moeilijk is dat niet als je toch al bijna de hele muur eruit haalt, ook niet wanneer het van boven komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou toch voorzichtig die 40 cm vloer wegbikken en de hele vloer egaliseren, bij een pvc vloer zie alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kapser
Een update hoe het opgelost is.

Ik heb met een brede vlakbeitel (boormachine) de vloer "afgeschraapt", zodat die in ieder geval gelijk ligt met de andere vloer. Het gootje is op gevuld met cement en rest wordt met egaline gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XreGzVCpRmN1iMY3NWzWfSw6Oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcZM1RYWLznIBX3doQCSk56e.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1