Een ‘onmogelijke’ white build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harminator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-06 12:58
Hallo Tweakers!

Mijn huidige desktop stamt uit september 2010 en is in zijn geheel aan vervanging toe. Ik gebruik deze desktop eigenlijk al jaren niet meer. Deze desktop heeft o.a. deze videokaart:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Ik speel momenteel lichte games op een laptop, aangeschaft in 2016:
1LaptopsAsus VivoBook Pro N552VX-FY166T€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €3.000,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, aangezien alle componenten die ik heb uit 2010 zijn (exclusief randapparatuur). Misschien dat ik de 1TB HDD wel overzet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de lijst onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar Asus vanwege positieve ervaringen met dit merk. Verder vind ik de waterkoeler + fans van NZXT erg mooi.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil gaan voor een ‘all white build’, dus witte onderdelen zijn een must. Verder wil ik graag een waterkoeler met LCD-scherm. Ik ben van plan om de radiator bovenin de kast te plaatsen (exhaust), maar sta open voor andere suggesties. Verder wil ik gaan voor subtiele RGB. Aan de selectie van onderdelen valt hopelijk af te lezen dat ik ga voor kwaliteit met weinig compromissen. Ik vind goede koeling en airflow erg belangrijk.

Ga je overklokken?
Nee, ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik ga voor het eerst een desktop in elkaar zetten. Ik heb nul ervaring. De afgelopen maanden heb ik veel YouTube filmpjes gekeken, topics op dit forum en reviews gelezen om zelf een idee te krijgen van het hoe en wat. Mijn vraag is vooral of deze onderdelen allemaal werken met elkaar? Zie ik zaken over het hoofd?

Ik heb gelezen dat de USB 3.2 Gen 1 Type A poort die op de 5000D zit niet bruikbaar zal zijn i.v.m. onvoldoende aansluitingen op het moederbord?

Ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak door te gaan voor wit, vooral omdat witte videokaarten erg schaars en nog duurder zijn. Ik heb het aanschaffen van onderdelen uitgesteld in de hoop dat videokaarten deze maand wat goedkoper/beter beschikbaar zouden worden. Ik overweeg alles aan te schaffen, exclusief videokaart en dan voorlopig beperkt op de geïntegreerde graphics te gamen. Al vind ik dat eigenlijk zonde…

Ik twijfel nog om de Corsair 5000D te vervangen door de Lian Li O11 Dynamic EVO. De 5000D lijkt mij voor een beginner wat makkelijker om in te bouwen. De Lian Li is volgens mij bijna niet te vervoeren zonder schade (want brede kast en veel glas). De 5000D heeft bovendien betere airflow. Een ander alternatief zou dan nog de be quiet! Pure Base 500DX zijn en dan de Z73 voorin (intake).

Anyway, adviezen zijn meer dan welkom!

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 349,-€ 349,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3070 V2 OC White Edition met LHR€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenCorsair 5000D Airflow Tempered Glass Wit€ 169,90€ 169,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73 RGB - White Edition€ 299,-€ 299,-
1VentilatorenNZXT Aer RGB 2 Single Wit€ 23,85€ 23,85
1VentilatorenNZXT Aer RGB 2 Triple & Controller Wit, 120mm€ 89,90€ 89,90
2Geheugen internTeam Group Xtreem ARGB TF13D416G3600HC18JDC01€ 120,55€ 241,10
1VoedingenAsus ROG Strix 850W Gold White€ 169,45€ 169,45
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 112,53€ 112,53
Totaal€ 3.152,73

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19
Aangezien er aardig wat met geld gesmeten wordt zou ik de 12700k ook niet laten staan.

Tip, geen HDD plaatsen. Ik heb afgelopen 2 jaar in mijn vorige build waar ik een M2 SSD heb voor Windows en een "2.5 SSD ook mijn oude 2 TB HDD in gestopt. Naast het feit dat ik hem nog nooit gebruikt heb is hij altijd leeg gebleven want hij is simpelweg te traag.

Wel stoorde ik aan het feit dat hij telkens random ging opspinnen en daarna weer stoppen. Dit zorgde ervoor dat als ik "This PC" ging openen dat hij even moest wachten totdat de HDD was opgespint.
Met zo n nieuw systeem wil je geen HDD geluidjes. Ik zou er later gewoon een extra SSD bij plaatsen.

Hou wel rekening met je nieuwe voeding of het een potientiele coil whine heeft in combinatie met je videokaart.
Laats had een maat van me een AMD build gebouwd met een 6800XT en hij heeft verschrikkelijke coil whine. Zeker op lage resolities en hoge frames. Alle moderne kaarten schijnen hier gevoelig voor te zijn en soms helpt het(te verminderen) om de juiste voeding te nemen of 2 modulaire PCI-E 12v kabels te gebruiken ipv een enkele. Of wat te gaan undervolten/downclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-06 00:12
hele gave build maar een paar dingen zijn uit verhouding. er zit overklokbare hardware in terwijl je niet gaat overklokken en gezien het niet overklokken heb je ook niet zo'n enorm krachtige cooling setup nodig. ook zou ik niet een i5 en pcie gen 3 boot drive in een 3000 euro systeem doen.
zou eerder voor deze setup gaan. scheelt een hoop geld, krachtigere processor erin, betere videokaart en een case die alsnog meer dan voldoende airflow heeft maar toevoegt op het gebied van looks.
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi D4€ 239,05€ 239,05
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti VISION OC 8G€ 1.199,-€ 1.199,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Wit€ 119,90€ 119,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63 RGB - White Edition€ 259,01€ 259,01
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18W€ 144,90€ 144,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 80,95€ 80,95
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.731,61

mochten de zwarte casefans storend voor je zijn dan kun je alsnog wisselen van case en die fans uit je oorspronkelijke build toevoegen. de meegeleverde goede rgb fans zijn een groot deel van de reden de 4000x te selecteren. zou in dat geval voor de pc-o11 gaan gezien die de componenten wel erg mooi tentoon stelt. voor de rest een krachtiger systeem voor minder geld met de looks die je graag hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenk691 op 23-01-2022 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harminator
com2,1ghz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:24:
Aangezien er aardig wat met geld gesmeten wordt zou ik de 12700k ook niet laten staan.

Tip, geen HDD plaatsen. Ik heb afgelopen 2 jaar in mijn vorige build waar ik een M2 SSD heb voor Windows en een "2.5 SSD ook mijn oude 2 TB HDD in gestopt. Naast het feit dat ik hem nog nooit gebruikt heb is hij altijd leeg gebleven want hij is simpelweg te traag.
Wat is precies het voordeel van de 12700k? Ik zie vooral meer stroomverbruik en weinig verschil in performance met de 12600k. Ik zie iets over het hoofd?

De oude HDD neem ik dan niet mee op basis van dit advies.
Jeroenk691 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:54:
hele gave build maar een paar dingen zijn uit verhouding. er zit overklokbare hardware in terwijl je niet gaat overklokken en gezien het niet overklokken heb je ook niet zo'n enorm krachtige cooling setup nodig. ook zou ik niet een i5 en pcie gen 3 boot drive in een 3000 euro systeem doen.
zou eerder voor deze setup gaan. scheelt een hoop geld, krachtigere processor erin, betere videokaart en een case die alsnog meer dan voldoende airflow heeft maar toevoegt op het gebied van looks.

mochten de zwarte casefans storend voor je zijn dan kun je alsnog wisselen van case en die fans uit je oorspronkelijke build toevoegen. de meegeleverde goede rgb fans zijn een groot deel van de reden de 4000x te selecteren. zou in dat geval voor de pc-o11 gaan gezien die de componenten wel erg mooi tentoon stelt. voor de rest een krachtiger systeem voor minder geld met de looks die je graag hebt.
Zie mijn eerste vraag in deze post over de i7.

Dat van de drive neem ik mee, niets eens op gelet eigenlijk. Gewoon blind de Samsung SSD gekozen, zonder naar PCI Express te kijken.

Ik ben nogal rechtlijnig als ik kijk naar mijn selectie van ram en de fans op basis van de looks. Dit wil ik eigenlijk alleen wijzigen als het complicaties oplevert met andere onderdelen of als het geheugen niet in quad channel zou werken bijvoorbeeld (4 modules geven een mooier effect dan 2).

Het meeste moeite heb ik nog steeds met de absurde prijs van de videokaart (vooral een principekwestie). De kaart in jouw selectie is wel goedkoper en ook nog eens beter zie ik. Ik geef liever wat extra geld uit aan mooi geheugen of fans bijvoorbeeld.

Ik verwacht minimaal 3 jaar met dit systeem verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19
Harminator schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:15:
[...]

Wat is precies het voordeel van de 12700k? Ik zie vooral meer stroomverbruik en weinig verschil in performance met de 12600k. Ik zie iets over het hoofd?
Er zit wel wat degelijk verschil in performance nu. Misschien dat het prijsverschil het niet rechtvaardigt, maar je kan het zeker langer uitzingen met een I7.De hedendaagse PC's houden het langer uit dan voorheen. Je zal het denk ik wel waarderen over een jaar of 3-5.

Je hebt een Z690 moederbord van het duurdere segment, plus een 360mm cooler die capabel is om een I7 of I9 met gemak te koelen.

Die geheugen kost bijna twee keer zo veel dan een set pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2D3600C18. Waarschijnljk alleen maar vanwege het design. Maar ja er is niets anders in het wit dus daar valt niets aan te veranderen.

Wat betreft NZXT cooler, tof merk, maar zit er geen RGB/fan controller bij de cooler inbegrepen? Ik begrijp de keuze, want dat is de enige cooler met LCD die wit is.

Ik heb zelf met mijn nieuwe build de pricewatch: Corsair iCUE H100i ELITE LCD Display maar daarin zat een RGB/fancontroller inbegrepen. Dat zou in jouw geval ongeveer 100 euro gescheeld hebben met de 360mm versie van de iCue. Maar goed, die Corsair is alleen in het zwart beschikbaar. En LCD is de bom natuurlijk.

Als ik zo kijk naar de totale prijs dan vond ik die 130 euro extra voor een I7 wel de moeite waard.
Op dit moment doet hij op Userbenchmark 5% beter. Die 130 euro komt ook neer op ~5% van je totaalbedrag.

Ik kwam zelf van een I7 4790k die ik in 2014 had gebouwd( staat trouwens te koop in V&A :+ ) en daarmee heb ik het wel ongeveer 8 jaar mee volgehouden totdat ik naar een 12700k build ging. Enige wat vervangen is is de videokaart van een GTX 770 naar een RTX 2070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harminator
com2,1ghz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:39:
Er zit wel wat degelijk verschil in performance nu. Misschien dat het prijsverschil het niet rechtvaardigt, maar je kan het zeker langer uitzingen met een I7.De hedendaagse PC's houden het langer uit dan voorheen. Je zal het denk ik wel waarderen over een jaar of 3-5.
Goed punt! Dan ga ik voor de i7 voor de lange termijn.
Die geheugen kost bijna twee keer zo veel dan een set pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2D3600C18. Waarschijnljk alleen maar vanwege het design. Maar ja er is niets anders in het wit dus daar valt niets aan te veranderen.
Ik kies dit geheugen inderdaad voor de subtiele RGB over zo'n beetje de hele module. Vooral in het wit is niets vergelijkbaars te vinden.
Wat betreft NZXT cooler, tof merk, maar zit er geen RGB/fan controller bij de cooler inbegrepen? Ik begrijp de keuze, want dat is de enige cooler met LCD die wit is.
De Z73 komt zonder fan controller (wat wel raar is voor zo'n duur product). Ik heb toch losse fans nodig en er zijn extra fans te bestellen, inclusief RGB en fan controller. Edit: de Z73 heeft ingebouwde fan control.
Pagina: 1