Nieuwe soundbar of actieve speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzerelli
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Mijn huidige soundbar geeft een vervelende pieptoon dus ben opzoek naar vervanging.
Ik zoek een soundbar of twee losse speakers (in eerste instantie zonder sub).

Ik zoek een?
Soundbar of actieve speakers voor de TV

Wat is je budget?
Rond € 500,-.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Televisie, netflix, sport, muziek

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik hoor goede verhalen over de Sonos Beam gen2, en voor de actieve speakers kwam ik de Argon Fenris A5 tegen

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke van de twee moet ik nemen? Of zijn er betere opties in deze prijsklasse?
De Argon beschikt over bluetooth en de Beam niet. Dit is toch handig ivm muziek afspelen van andere apparaten.
De Beam heeft wel dolby atmos, ga ik dit missen als het er niet op zit?

Ben benieuwd naar de adviezen! alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Welke je moet nemen, kun je alleen zelf bepalen. Laat dat afhangen van welke jij zelf het beste vindt klinken.

Hoeveel waarde hecht je aan Bluetooth? Laat dat meewegen. Die “Atmos” sticker zou ik juist niet laten meewegen want dat is niet meer dan marketing. Ja, het product snapt een Atmos-signaal. Maar er iets mee doen is een ander verhaal. Het is op zijn best wat virtueel simuleren. Speakers die er niet zijn, kun je nooit echt horen en ervaren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat @S1NN3D zegt: surround en atmos zijn op een soundbar alleen doe alsof, dus die marketing negeren

Wil je geen receiver met losse speakers?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzerelli
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Jorgen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:56:
Wat @S1NN3D zegt: surround en atmos zijn op een soundbar alleen doe alsof, dus die marketing negeren

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk apparaten, bovendien wordt het ook nog veel duurder toch?
Zouden deze actieve speakers veel beter geluid geven dan een soundbar? of zit er in deze prijsklasse weinig verschil tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat ligt er natuurlijk aan welke speakers je uiteindelijk koopt. Ik heb beide nog nooit gehoord.

Bij een soundbar ga je vooral voor de verbetering van de spraak en een mooier geluidsbeeld dan de tv kan maken. Losse speakers zijn altijd weer beter voor muziek, maar dan mis je bijv. de boost van de spraak.

Beide opties zijn ook lastig uit te breiden, als het niet out of the box meegeleverd wordt, of vanuit de fabrikant ondersteund wordt, dan gaat het lastig worden als je ooit wel wilt uitbreiden. Actieve 5.1's ken ik niet. En soundbars benaderen alleen 5.1 als je er ook losse speakers op kunt aansluiten.

Hou er in elk geval rekening mee dat zowel actieve speakers en soundbars beide zeer beperkt zijn qua aansluitmogelijkheden. Heb je bijv. nog vrije HDMI-aansluitingen op je tv, dan is dat niet perse een probleem, maar heb je meer apparaten, dan zit je gauw aan de max. Kijk ook hoe je de speakers op de tv gaat aansluiten, stel dat er geen HDMI op zit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-03 22:37
Jorgen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:56:

Dat dacht ik ook tot als ik de Sonos Arc had.
Atmos is redelijk verwaarloosbaar, zeker waar (dus ook in de beam Gen 2), maar wel handig voor een groter bereik tijdens het radio luisteren.

Mijn Setup is Sonos Arc + 2x One SL + Sub Gen 3;

Indien ik volgende gebruik

Arc + Sub (zonder 2x One SL):
Ideaal voor als ik met mijn vrouw kijk. Zij luistert liever zonder One SL surround. In deze setup ben ik nog vaak overdonderd door de surround capabilties van de Arc op zichzelf. Ik merk op dat het geluid echt van ver links of rechts komt. De soundstage is gewoon erg goed door de zijwaarts gerichte speakers in de Arc. Dit is niet zomaar marketing.

Arc + Sub + 2x One SL
Hier hoor je echt actief geluid langs weerszijden. Meer immersie en het voelt minder passief aan dan bij een Sonos Arc op zichzelf. Een mooi upgrade voor later zou ik zeggen en ideaal voor 5.1 content.

Ik kom zelf van een 2.1 setup (jamo speakers, yamaha receiver, klipsch sub). Voor home cinema is de Sonos gewoon zoveel beter (met name immersie en soundstage). Voor muziek en helderheid in geluid, kan je deze wel moeilijk vergelijken. Het zijn vooral die fijne details die je dan mist in de Sonos, die op zichzelf wat boomier klinkt (zelfs met bass en subvolume op -2), maar desalniettemin nog steeds erg degelijk geluid produceert in vrijwel elk scenario.

Mijn ouders en broer hebben de Beam (gen 1), deze klinkt goed en redelijk immersive maar niet echt te vergelijken met de Arc. De surround ontbreekt wat. Echter beide zijn er heel tevreden mee. De sub helpt wel (en mogelijk komt Sonos met een goedkopere en kleinere sub dit jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Een soundbar valt mij vaak tegen voor normaal tv kijken. Geluid komt teveel van onder de tv.. Is niet realistisch.
Beter om twee speakers direct naast de tv op hoogte van de tv plaatsen.. Misschien een centerspeakertje in het midden (helaas onder)...
Voor gewoon tv kijken is dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:58
Ik ben op dit moment bezig met dezelfde zoektocht. Dus zeker niet bedoeld als topic kaap. Ik hoop mee te denken en misschien wat alternatieven vanuit mijn zoektocht aan te dragen en zelf ook van het resultaat te kunnen profiteren. Reden voor mij is echter dat ik zelf thuis een goede audio installatie heb op de werkkamer, maar voor in de woonkamer iets zoek dat beter is dan geluid via de tv en via Spotify muziek te luisteren.

Ik zou zelf kiezen voor een losse versterker + passieve speakers binnen deze prijsklasse, maar vriendin heeft liever minder apparaten in het zicht dan meer. Ik kwam zelf ook op bovenstaande opties uit:

- Argon Fenris A5 : Rechtstreeks aan te sluiten op de HDMI Arc poort van de tv en icm onze Apple TV 4k prima voor Spotify Connect. Bijna geen reviews over te vinden?

- Sonos Beam gen 2 : Qua uiterlijk de voorkeur van mijn vriendin, maar ik twijfel of ik hier voor het luisteren naar muziek wel echt blij van ga worden. Je luistert toch niet (echt) stereo op een fysieke manier.

- Kanto YU6 : Soortgelijk aan Fenris A5 maar iets meer positieve reviews over te vinden.

- Toch een compacte mini versterker zoals de Argon Audio SA1 met een setje passieve speakers. En de versterker ergens netjes wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struik978
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 11:38
Ik zat met hetzelfde dilemma en ben uiteindelijk voor de JBL Bar 5.1 Surround gegaan met 550 watt aan vermogen en een 10” subwoofer. Tot op heden helemaal geen spijt van (behalve de buren dan). Ik wilde zo min mogelijk wirwar van draden en apparaten. Deze is aangesloten via HDMI ARC en het mooie is dat deze een chromecast en Airplay 2 heeft ingebouwd zodat ik vanaf mn smartphone met spotify met 1 druk op de knop muziek kan streamen naar de soundbar.

Pagina: 1