Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-07-2024
Hallo mensen,

We willen graag zonnepanelen aanbrengen, maar de omstandigheden zijn wat anders dan normaal dus ik zou graag jullie mening horen over wat zaken. Ik heb al heel wat threads doorgespit, maar toch is het wel prettig om wat zaken voor te leggen. De situatie is namelijk alsvolgt:

Met onze buren hebben we een schuurtje die gekoppeld zijn aan elkaar. Het dakje moet vervangen worden (ivm asbest) en daardoor ontstond het idee om de daken te verlengen zodat er een carport ontstaat. Deze zouden we dan kunnen gebruiken om vervolgens zonnepanelen op te plaatsen. Voor ons een goeie optie aangezien we beiden een huis hebben dat als rijksmonument is betiteld en daar mogen geen reguliere zonnepanelen op geplaatst worden. Althans, niet zichtbaar en nog veel meer regels...

We hebben hiervoor een vergunning aangevraagd (en verkregen) dus dat is rond. Voorwaarde was wel dat de panelen niet zichtbaar zouden zijn ivm beschermd dorpsgezicht, het schuurtje is namelijk zichtbaar vanaf de straatzijde aan de achterzijde van het huis. Ja het wordt niet eenvoudig ;)
We wilden dus eerst het dak uitvoeren als een zonnecarport die ook regelmatig op dit forum is langsgekomen. Dat zou dan met frameless bifacial glas/glas panelen gemaakt worden in een aluminium lichtstraatprofiel.
Dat bleek echter te complex en maatbepalend voor de afmeting van de carport waardoor we daar vanaf zijn gestapt. Ook mogelijke lekkage in de toekomst en condensvorming waren items die meewogen trouwens.

We gaan nu dus voor een normale EPMD dakbedekking op dakbeschot en daar de zonnepalen op plaatsen met ballast. De zonnepanelen komen dus vlak te liggen (wel onder afschot van het dak) aangezien dat een eis uit de vergunning is. Dus oost/west etc. is niet mogelijk.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYZESjo6-lUpkR0rwXLD3o5s_Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmXIXdhSCHN3mtjKbvthyZL6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OunKbNVHDAApnMYyFPGx-OwhxtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFsDBIqsPa5iDW13q9HJB2Fz.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Onze carport: ca. 5,2x10,0m (= effectieve ruimte voor de panelen)
Buurman: ca. 4,20x8,5m (= effectieve ruimte voor de panelen)
Hoogte carport is 3,25m
Opstand tot de dakrand is op het hoogste punt beperkt ivm benodigde afschot. Hoogte is daar 60mm. Dat is erg weinig dus wellicht moeten we dat nog aanpassen/vergroten.
Schaduw
Er staat aan de oostzijde een grote boom (zie rode cirkel), maar verder valt het reuze mee. Alleen in de ochtend zal de boom dus voor schaduw zorgen. In het najaar/winter langer dan de zomer uiteraard.
Jaarverbruik
5.500-6.000kWh momenteel.
Maar in de toekomst meer ivm elektrische auto (wordt verplicht bij de werkgever) en een warmtepomp wellicht. De auto zal dit jaar al komen dus dat gaat relatief snel.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Het doel is dus om zoveel mogelijk panelen direct te leggen en voorlopig dus maar terug te leveren. Maar uiteraard wel onder de 10.000kWh dus ik richt op ca. 9.500kWh.
Het volgende principe is bedacht:

Opstelling I (langsrichting):
Bij ons: 30 panelen van 1,69x1m (5 rijen naast elkaar van 6 stuks).
Buurman: 20 panelen van 1,69x1m (4 rijen naast elkaar van 5 stuks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxT-LDX8-lAl8t_5AhSYGIn__HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DMRuaWBGBdF9YNCLwDN5on7.png?f=fotoalbum_large

Opstelling II (dwarsrichting):
Bij ons: 27 panelen van 1,69x103m (9 rijen naast elkaar van 3 stuks).
https://www.winkelman-zon...er-n-type-full-black.html
Buurman: 16 panelen van 1,85x103m (8 rijen naast elkaar van 2 stuks).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ad_qALLbTMBM9fVQHLn40C7kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPj4a7LqmYZO1kbB5KVuNJ5n.png?f=fotoalbum_large
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil de montage zelf uitvoeren, maar het aansluiten door een installateur laten doen. Maar mochten de offertes meevallen ga ik dat heroverwegen. De montage zal best een beetje custom made worden en bij leverancier hoor je al snel "dat kan niet".
Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Nog niet opgevraagd
Regio
Gelderland, in de buurt van Arnhem

De volgende vragen heb ik nog en hopelijk kunnen jullie hierbij helpen:

1. Kan ik voor de vlakke panelen 'normale' panelen gebruiken of zou ik hiervoor frameless (=glas/glas) panelen moeten gebruiken?
Die laatste zijn lastig verkrijgbaar, duur in aanschaf, duur met bevestigen etc. Kortom, niet ideaal. Het water (en vuil) loopt er alleen wel makkelijk vanaf dus dat is een voordeel. Maar is de opbrengst van een normaal paneel met frame ook nagenoeg vlak te plaatsen en toch een normaal rendement te halen?
De opbrengst is volgens de calculator (ca. 83% met horizontale panelen. Nu weet ik dat er een aantal mensen hier ook vlakke panelen met frame hebben. Zou iemand zijn/haar ervaring hier kunnen delen wat betreft de opbrengst? Ik heb er een aantal gevonden op het forum maar niet altijd hoe het nu functioneert in de praktijk. Ben benieuwd of de vervuiling het rendement veel beïnvloedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjCWiHTQ-4vVp7hjqjtV6DQX_3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1HaFWhf8I44N1kHVpJPy72OL.png?f=fotoalbum_large

2. Welke type zonnepaneel zal ik gebruiken?
Ik zie nu dat er panelen van Jinko (N-type) zijn die een hogere opbrengst hebben en houden vergelijkbaar met glas/glas panelen die normaal een betere opbrengst hebben over 25-30 jaar. Deze lijken eigenlijk wel ideaal.
De panelen van Jinko zijn echter 103cm en dat is voor opstelling I net te breed. Ik moet daar binnen 100cm blijven omdat we niet breder mogen/kunnen. Iemand nog een goeie tip?

3. Type omvormer?
Met Synnydesign kom ik uit op een SMA Sunny tripower 8.0. Plaatje heb ik hieronder geplaatst. Omdat ze vlak liggen (en dus allemaal hetzelfde belicht worden) zonder 'harde' schaduw lijken optimizers voor mij niet veel meerwaarde te hebben. Die SMA met shadefix zou dus best goed moeten werken lijkt me. Ik zou deze willen aansluiten met 2x15 (opstelling I) of 1x13 en 1x14 (opstelling II). Ziet iemand hier nog gekke dingen in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iG5eNUaK84i2BMQWwTdmQh7mic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gGESAFTDDk25m00YzwqnesG.png?f=fotoalbum_large

Een heel verhaal en best wat beperkingen, maar hopelijk kunnen even meedenken om te kijken hoe dit op een efficiënte manier uitgevoerd kan worden. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

1. Hoeveel afschot heeft je dak? Je zou van die drain clips kunnen gebruiken aan de "lage" kant van de panelen. Dan drainen ze net wat beter. Ik plaats die op mijn 10° geplaatste OW panelen.

Ik zou de mensen met vlakke panelen even rechtstreeks benaderen :)

2. Kies voor maximaal vol leggen is bijna altijd het best. Een paneel minder is al 3% verschil op 30 panelen.
Ziet iemand hier nog gekke dingen in?
Nee, maar ik kan de schaduwsituatie niet zo goed inschatten. Als de ene streng veel beter presteert dan de andere, zou je eventueel alsog optimizers toe kunnen voegen.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-01-2022 09:09 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:38
Voor de btw aangifte hoef je niet onder de 10000kw te blijven. Is iets meer werk maar is voor 100 Euro compleet uit te besteden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03
Kies even een paneel als voorbeeld dat je interessant lijkt en ga dan eens spelen met https://www.sunnydesignweb.com (account niet nodig). Je kunt dan mooi beetje puzzelen en ziet gelijk wat je op jaarbasis aan opbrengst kan verwachten. Hij geeft ook suggestie voor een omvormer, maar omdat het een tool is van SMA zul je alleen SMA omvormers voorgeschoteld krijgen.

Ik heb twee panelen op 5° op m'n schuurtje en heb er ook van die drain clips op geplaatst. Ze liggen er net 3 maanden dus over het vies worden heb ik nog niet echt ervaring. Volledig plat zou ik niet doen, denk wel dat daar veel vuil op blijft liggen. Een minimale hoek is toch wel handig om het water eraf te laten lopen.

@JvS Je link naar die clips werkt niet. Ik heb deze. Even opletten dat je de juiste maat kiest i.v.m. dikte paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvS schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:08:
1. Hoeveel afschot heeft je dak? Je zou van die drain clips kunnen gebruiken aan de "lage" kant van de panelen. Dan drainen ze net wat beter. Ik plaats die op mijn 10° geplaatste OW panelen.
De link werkt niet.

Ik denk dat je deze bedoelt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002709619969.html

Grappige dingen, heeft dat met de capilaire werking te maken dat het water eroverheen gaat?

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 23-01-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is dezelfde als thinkpad linkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
JvS schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:08:

Ik zou de mensen met vlakke panelen even rechtstreeks benaderen :)

2. Kies voor maximaal vol leggen is bijna altijd het best. Een paneel minder is al 3% verschil op 30 panelen.

[...]
Nee, maar ik kan de schaduwsituatie niet zo goed inschatten. Als de ene streng veel beter presteert dan de andere, zou je eventueel alsog optimizers toe kunnen voegen.
1. Afschot is ca. 1 cm per meter, dus dat is beperkt. Die drainclilps lijken trouwens wel handige dingen om toe te passen. Ga ik eens bekijken. Overigens wil ik overwegen om elke paneel iets schuin te plaatsen (los van het afschot) zodat het toch iets beter afwatert, maar geen schaduw oplevert aan het naastliggende paneel. Stel dat ik ze allemaal 1cm extra afschot geef (als ze dwars liggen in opstelling II) moet dat volgens mij niet veel uitmaken in opbrengst.

De mensen rechtstreeks benaderen is ook wel een goeie, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken...

2. Maximaal vol leggen is zeker het idee, maar uiteindelijk gaat het om het totaal opgestelde vermogen.
De framesless panelen van 1,70x1,0m hebben 325Wp en kan ik er 30 van kwijt, totaal dus 9750Wp (opstelling I)
De normale panelen van 1,70x1,03 hebben 355Wp (of zelfs 365Wp) en kan ik 27 van kwijt overdwars en levert totaal 9585Wp (opstelling II). Dat scheelt dus wel iets, maar per saldo valt dat erg mee. En ook over een langere looptijd houden ze ongeveer dezelfde relatieve opbrengst. Als ik dat afzet tegen de investering is de keuze weer eenvoudiger ;) Vandaar dat ik dit type paneel ook wel interessant vind.

Goed om te weten trouwens dat die optimizers later ook nog toegevoegd kunnen worden, ik meende dat dat meteen meegenomen moest worden icm de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
ice-T106 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:28:
Voor de btw aangifte hoef je niet onder de 10000kw te blijven. Is iets meer werk maar is voor 100 Euro compleet uit te besteden.
Dank je! Dan had ik dat verkeerd begrepen blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvM
ThinkPad schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:47:
Kies even een paneel als voorbeeld dat je interessant lijkt en ga dan eens spelen met https://www.sunnydesignweb.com (account niet nodig). Je kunt dan mooi beetje puzzelen en ziet gelijk wat je op jaarbasis aan opbrengst kan verwachten. Hij geeft ook suggestie voor een omvormer, maar omdat het een tool is van SMA zul je alleen SMA omvormers voorgeschoteld krijgen.

Ik heb twee panelen op 5°C op m'n schuurtje en heb er ook van die drain clips op geplaatst. Ze liggen er net 3 maanden dus over het vies worden heb ik nog niet echt ervaring. Volledig plat zou ik niet doen, denk wel dat daar veel vuil op blijft liggen. Een minimale hoek is toch wel handig om het water eraf te laten lopen.

@JvS Je link naar die clips werkt niet. Ik heb deze. Even opletten dat je de juiste maat kiest i.v.m. dikte paneel
Met sunnydesgnweb was ik al aan het prutsen gegaan alleen staan die frameless panelen er niet tussen. Ik zal wel een andere kiezen met 325Wp en dan eens naar de verschillen kijken.

Die clips lijken wel goed te werken, maar ja dat is reclame uiteraard. Hoe werken ze bij jou, zie je dat ze ook goed water afvoeren? Wel ingenieuze clipjes trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:18

timovd

Voorsprong door techniek

Mag je hier wel volledig BTW voor terugvragen? Het is namelijk een vervanger voor je dak.
Ik zou sowieso alles onder een helling van zo'n 10° plaatsen of de panelen regelmatig schoonmaken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
Je zegt dat de panelen niet zichbaar mogen zijn vanaf de weg, volgens mij betekent dat niet per definitie dat ze vlak moeten liggen. Ga eens rekenen of experimenteren met de grootste realistische afstand dat ze nog storend zouden kunnen zijn en kijken wat de hoogte is waarop ze niet zichbaar zouden zijn. Een beetje hoek is zowel qua onderhoud als rendement gunstiger. I

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
timovd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:37:
Mag je hier wel volledig BTW voor terugvragen? Het is namelijk een vervanger voor je dak.
Ik zou sowieso alles onder een helling van zo'n 10° plaatsen of de panelen regelmatig schoonmaken.
Nee het is geen vervanger, dat was eerder wel idee maar daar zijn we dus vanaf gestapt. Het is nu een traditioneel dak met daarop pv panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MvM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:17:
[...]

2. Maximaal vol leggen is zeker het idee, maar uiteindelijk gaat het om het totaal opgestelde vermogen.
De framesless panelen van 1,70x1,0m hebben 325Wp en kan ik er 30 van kwijt, totaal dus 9750Wp (opstelling I)
De normale panelen van 1,70x1,03 hebben 355Wp (of zelfs 365Wp) en kan ik 27 van kwijt overdwars en levert totaal 9585Wp (opstelling II). Dat scheelt dus wel iets, maar per saldo valt dat erg mee. En ook over een langere looptijd houden ze ongeveer dezelfde relatieve opbrengst. Als ik dat afzet tegen de investering is de keuze weer eenvoudiger ;) Vandaar dat ik dit type paneel ook wel interessant vind.
JA solar 345wp panelen zijn 1689 x 996 x 35mm en die zijn nog goedkoper dan die Jinko's ook.
https://www.winkelman-zon...45wp-mono-perc-zwart.html

Daarmee kan je dit leggen volgens mij. Buren wel ander patroon dan jij voor optimale vulling dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYnRF8n-LJ-7aBA1pEi70dRqTVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCexlL9Tam8U7AXGiW8tTb5q.png?f=user_large

Hoe het met leggen en afschot zit, heb ik niet zoveel kijk op verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
storeman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:48:
Je zegt dat de panelen niet zichbaar mogen zijn vanaf de weg, volgens mij betekent dat niet per definitie dat ze vlak moeten liggen. Ga eens rekenen of experimenteren met de grootste realistische afstand dat ze nog storend zouden kunnen zijn en kijken wat de hoogte is waarop ze niet zichbaar zouden zijn. Een beetje hoek is zowel qua onderhoud als rendement gunstiger. I
Ja daar heb je wel een punt en ga ik naar kijken. Wat het lastig maakt is dat als het dak vol ligt deze ook dichtbij de rand liggen. Als ze dus dichtbij de rand op meer afschot liggen worden ze sneller zichtbaar vanaf de straat dan als je ze verder op het dak plaatst. Zo redenerende zou ook de eerste rij wat minder afschot kunnen hebben en de rest wel wat meer... Dat wordt tzt nog ff puzzelen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@MvM maar bij de carport toch wel?
(Heel mooi huis trouwens!)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
JvS schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:05:
[...]

JA solar 345wp panelen zijn 1689 x 996 x 35mm en die zijn nog goedkoper dan die Jinko's ook.
https://www.winkelman-zon...45wp-mono-perc-zwart.html

Daarmee kan je dit leggen volgens mij. Buren wel ander patroon dan jij voor optimale vulling dak.
[Afbeelding]

Hoe het met leggen en afschot zit, heb ik niet zoveel kijk op verder.
Ja dit is ook een optie inderdaad! Het rendement van dit paneel is wel wat lager in de loop der jaren door de degradatie maar dat is iets van 5% meen ik. Maar per saldo kom je met deze panelen dus toch hoger uit :)
Wat is het trouwens lastig om pv panelen te zoeken op een bepaalde afmeting, ik zie dat weinig aanbieders dit als filter kunnen toepassen op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
timovd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:08:
@MvM maar bij de carport toch wel?
(Heel mooi huis trouwens!)
ik denk dat ik je dan niet helemaal goed begrijp. Als ik een carport bouw en daar pv panelen op leg, dan mag ik toch de pv panelen, omvormer en montagemateriaal de btw van aftrekken? Toch niet de hele carport of bedoel je dat niet?
Dank je! Heb je hem ff opgezocht? :) Afgelopen 10 jaar veel aan gedaan maar we zijn een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

MvM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:24:
[...]

ik denk dat ik je dan niet helemaal goed begrijp. Als ik een carport bouw en daar pv panelen op leg, dan mag ik toch de pv panelen, omvormer en montagemateriaal de btw van aftrekken? Toch niet de hele carport of bedoel je dat niet?
Het is vooral een vraag (aan andere Tweakers hier, maar wellicht wordt het antwoord al gegeven in de PV-Carport topics). De panelen op de carport komen niet op een bestaand dak. Ik weet niet welke regeling daar voor is qua BTW-teruggave. Ik heb ergens een klok horen luiden, maar ik weet niet precies waar de klepel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
MvM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Ja daar heb je wel een punt en ga ik naar kijken. Wat het lastig maakt is dat als het dak vol ligt deze ook dichtbij de rand liggen. Als ze dus dichtbij de rand op meer afschot liggen worden ze sneller zichtbaar vanaf de straat dan als je ze verder op het dak plaatst. Zo redenerende zou ook de eerste rij wat minder afschot kunnen hebben en de rest wel wat meer... Dat wordt tzt nog ff puzzelen idd.
Kun je de dakrand niet wat hoger maken waardoor je ze niet ziet ?
En misschien wat ruimte nodig om de achtersten schoon te kunnen maken (als het echt allemaal helemaal vol kom te liggen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03
MvM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:26:
[...]
Die clips lijken wel goed te werken, maar ja dat is reclame uiteraard. Hoe werken ze bij jou, zie je dat ze ook goed water afvoeren? Wel ingenieuze clipjes trouwens
Ja ze werken prima. Water begint te druppen zodra je ze erop klikt. Gaat inderdaad via capillaire werking zoals @Wolly al noemde. Het origineel is deze dacht ik: https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html maar de Chinezen hebben eens goed gekeken en de 3D-printer aangezet :P

Zie ook filmpje van de werking: YouTube: SolSpil Clips

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MvM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Wat is het trouwens lastig om pv panelen te zoeken op een bepaalde afmeting, ik zie dat weinig aanbieders dit als filter kunnen toepassen op de website.
Ja is ook echt klote. @Femme nog iemand die graag met een pricewatch op formaat wil zoeken!

Ik heb net mijn set samengesteld en heb daarvoor mijn 6,5 x 4,5m dak ook zo optimaal mogelijk vol gelegd en heb me daarom ingespannen om alle maten af te speuren. Winkelman laat je overigens wel filteren op maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
jobr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Kun je de dakrand niet wat hoger maken waardoor je ze niet ziet ?
En misschien wat ruimte nodig om de achtersten schoon te kunnen maken (als het echt allemaal helemaal vol kom te liggen).
Ja ik denk dat ik de opstand toch wat hoger moet maken. Schoonmaken zal ik van een ladder/steiger met een telescoopborstel met slang gaan doen denk ik. Op de carport is er geen ruimte voor, die ligt te vol. En over de panelen lopen lijkt me een no-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
ThinkPad schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Ja ze werken prima. Water begint te druppen zodra je ze erop klikt. Gaat inderdaad via capillaire werking zoals @Wolly al noemde. Het origineel is deze dacht ik: https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html maar de Chinezen hebben eens goed gekeken en de 3D-printer aangezet :P

Goed om te weten, die ga ik sowieso halen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

ThinkPad schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:50:
[...]

https://www.thingiverse.com/thing:4855833
Deze voor 32mm panelen. Voor die paar euro zou ik ze niet printen, tenzij je speciaal formaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM
Even een update en een nieuwe hulpvraag.

We zijn inmiddels verder en het is de volgende specificatie geworden:

27 Jinko N-type 365WP panelen*
SMA tripower 8.0 omvormer.
String 1: 1x18 panelen
String 2: 1x 9 panelen

Ivm beschikbaarheid is het dit paneel geworden. De rest komt wat betreft maatvoering erg inefficiënt uit.

De rails wordt gemonteerd op tegels op rubber matjes volgens de "Lardman" methode. Dat ga ik zelf doen, de aansluiting van de AC kabel in de meterkast laat ik doen.

Vraag 1:
Is de string indeling goed of zien jullie hier nog gekke dingen? Ik heb ook een indeling met 13 en 14 geprobeerd maar had net wat minder opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NKjD8rNfFlS6kMzW6RvGMD7QHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkTbYLpXz941MzGEmp7BArcR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1zBxQi-Neemtrq_kZzRYv_tRhg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SLUIRbtP3TfxTG8HCUwsJplB.png?f=fotoalbum_large

Vraag 2:
Is de bekabeling op onderstaand plaatje goed bedacht? Ik heb geprobeerd met de inductielus rekening te houden. Ik weet dat de + en - aangesloten moet worden maar dat ging niet zo lekker in het programma. Verder wil ik voor de grotere afstanden standaar kabels met vaste stekkers gebruiken. Dan weet ik dat ze goed gemonteerd zitten en aan de zijde van de omvormer knip ik ze wel af. Bij de SMA zit meen ik stekker die je eraan kan 'clippen' meen ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCokKHRHeYp7bbIn0YJjoSin7uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ojrz93yaIjvYqQtFxfGyY8JL.png?f=fotoalbum_large

Vraag 3:
Maakt het uit welke pv verdeler er in de meterkast aangesloten moet worden? Dit laat ik uiteraard doen hoor, maar wil wel vooraf weten of het goed is. De afstand is ca. 35 meter tussen de meterkast en ( de werkschakelaar van) de omvormer. Om die afstand te overbruggen ga ik een 5x10mm2 in een mantelbuis (gladde rioleringsbuis rond 110mm) leggen. Er komt dus een werkschakelaar bij de omvormer in de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkebMphfmlgHc9hno4kPlUh3k-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4H9629dbIksb4qXizR9rbf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-EO2ToyhtEhsUP9t-39Fjwyag8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDnu6VHU3NMK1n68F5LWXO1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-0xvfouZMJLMHIceJYyh3aJ9OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqk2GtiiBZDBNeKeKq2F95He.jpg?f=fotoalbum_large

Excuses maar de laatste twee plaatjes draaien bij het importeren en krijg ik niet opgelost :-(

Alvast dank voor de hulp.
Pagina: 1