Toon posts:

Omvormer doet aardlekschakelaar uit slaan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geuzeman
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Mijn vraag
...als s,ochtends mijn omvormer aanslaat van de zonnepanelen, dan klap de aardlekschakelaar eruit ,zodra ik deze weer inschakelt werkt de installatie de gehele dag, tot de volgende ochtend, wat kan ik hier aan doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik het zonnepanelen frame en omvormer apart geaard

Alle reacties

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Heeft de omvormer een eigen aardlekschakelaar (of aardlekautomaat), of zit hij aangesloten op een aardlekschakelaar waar nog andere groepen achter zitten?

In het laatste geval zou de omvormer achter een eigen aardlekschakelaar zetten een oplossing kunnen zijn.

Last.fm

• geuzeman

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja, die aardlek is zo oud, de rest ook gedateerd, al eens over gedacht om de boel te vervangen/updaten?

We beginnen met.
Wat voor omvormer heb je?
Hoe aangesloten? Heeft ie een werkschakelaar? Zit ie vast aangesloten of met een stekker?

[Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 22-01-2022 19:44]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:34
Heeft het vroeger wel gewerkt? Of heb je vanaf het begin al problemen?

Je hebt een 30 mA aardlekschakelaar, dus 0.03 A. Je zou je zonnepanelen achter een aardlekschakelaar van 300 mA (dus 0.3 A) kunnen hangen.

En verder pakt @Rol-Co het wat systematischer aan. Dat is waarschijnlijk verstandiger dan meteen de aardlekschakelaar te vervangen ;-)

[Voor 28% gewijzigd door thesaxofonist op 22-01-2022 19:47]

• geuzeman
Dit is vanaf het begin, het is een solar river 1600, met werkschakellaar, en met stekker aansluiting op omvormer ,en dan rechtstreeks naar meterkast.

• Rol-Co

Rol-Co

geuzeman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:35:
Dit is vanaf het begin, het is een solar river 1600, met werkschakellaar, en met stekker aansluiting op omvormer ,en dan rechtstreeks naar meterkast.
Dan heb je een paar mogelijkheden.

De hager aardlekautomaat vervangen.
De aardlekautomaat vervangen voor een 0,3A of ander merk.
De omvormer voor garantie terugbrengen.
De aardlekautomaat vervangen voor een gewone automaat. (Minder netjes)

Oh en de installateur bellen dat het niet goed zit. >:)

[Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 22-01-2022 20:48]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:51
Het blijft een dingetje met aardlekschakelaars. Misschien kun je hier wat mee:

https://installo.nl/aardl...v-systemen-of-juist-niet/

• Rol-Co

Rol-Co

geuzeman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:35:
Deze zou al een verbetering kunnen geven.
https://www.sandervunderi...at-16a-b-kar-ada916g.html

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
thesaxofonist schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:44:
Heeft het vroeger wel gewerkt? Of heb je vanaf het begin al problemen?

Je hebt een 30 mA aardlekschakelaar, dus 0.03 A. Je zou je zonnepanelen achter een aardlekschakelaar van 300 mA (dus 0.3 A) kunnen hangen.
Ik ben van mening dat ook een omvormer voor zonnepanelen correct moet werken op een 30mA aardlekschakelaar. Juist als je de omvormer op een aparte aardlekschakelaar of aardlekautomaat zet, zou een 30mA prima moeten werken. Zo niet, dan zit de omvormer niet deugdelijk in elkaar. Een goed werkend apparaat hoort simpelweg geen significante lekstroom te hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:13:
[...]

Ik ben van mening dat ook een omvormer voor zonnepanelen correct moet werken op een 30mA aardlekschakelaar. Juist als je de omvormer op een aparte aardlekschakelaar of aardlekautomaat zet, zou een 30mA prima moeten werken. Zo niet, dan zit de omvormer niet deugdelijk in elkaar. Een goed werkend apparaat hoort simpelweg geen significante lekstroom te hebben.
Ik heb ook al diverse omvormers hier op de 30 mA gehad zonder problemen, enige wat wel problemen gaf was 2 omvormers op enkel fase, toen heb ik wel eens in de morgen bij de start gehad dat ze tegelijk aan gingen en de aardlek er uit.
Ook in de industrie wel machines gehad die absoluut niet op een 30mA konden vanwege regelaars die tegelijk gingen of hele grote condensators moesten laden.
Maar goed, ansich is de aardlek voor bescherming van de mens en niet voor het apparaat, heeft hij geen stekker, is aanraak veilig door kunststof kast durf ik het wel met alleen een automaat, een 300mA beschermt toch niet meer voldoende dus is zelfde als geen ALS.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:11
Waar is de PV sticker? Zit de omvormer achter die nieuwere hager aardlek?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De beveiliging spreekt aan, en dan gaan sommige mensen de beveiliging maar wat hoger zetten :?

Kijk eens of er stekkers in het water liggen. Of heb je net als ik last van delaminatie bij 3,5 jaar oude zonnepanelen?

Panelen uit 2018 met delaminatie:
CSUN 355-72M-BB
CSUN 300-60M-BB

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Dre schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:19:
De beveiliging spreekt aan, en dan gaan sommige mensen de beveiliging maar wat hoger zetten :?

Kijk eens of er stekkers in het water liggen. Of heb je net als ik last van delaminatie bij 3,5 jaar oude zonnepanelen?

[Afbeelding]

Panelen uit 2018 met delaminatie:
CSUN 355-72M-BB
CSUN 300-60M-BB
Pff, die panelen heb ik ook. Valt dat onder de garantie als je daar last van hebt?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Pff, die panelen heb ik ook. Valt dat onder de garantie als je daar last van hebt?
Op 22 oktober 2021 heb ik de eerste melding gemaakt bij mijn installateur. Nu, 3 maanden verder, is er nog niks vervangen. Een aangetekende brief van mij kreeg ik geen reactie van de installateur. Een aangetekende brief van een jurist lijkt de installateur wel in beweging gezet te hebben. Snel gaat het allemaal niet. Hou er dus rekening met dat je dus tijd en geld kwijt bent om garantie te krijgen.

Mijn installateur beweerde dat er maar 6 maanden garantie zat op arbeid. Dus dat ik ze zelf van het dak zou moeten halen en zelf nieuwe moet installeren. Na de brief van de jurist lijkt hij het probleem wel op te willen lossen. Wordt vervolgd.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee