Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 21:59
Heb een vraagje.

Ik ben bezig met een verhuizing en moet een nieuw internetabbonement afsluiten.

Ik zat hiervoor op glasvezel van kpn maar er js geen glasvezel in me nieuwe huis.

Dus weet niet of ik vdsl van kpn moet kiezen of coax van ziggo.

Op kpn website staat dat ik 180down en 20 up kan krijgen.

Op ziggo site staat dat ik 1000mbps down en 50 up kan krijgen.

Allebei gaan met glasvezel naar wijkcentrale endan laatste stukje via telefoonlijn of coax.

Ik heb niet zoveel internet snelheid nodig.
Ik ben meer bezorgd om de ping/latency omdat ik super vaak aan het gamen ben.

Heb gelezen dat bij kpn de datapath interleaved is plaats van fast path en dat je daardoor extra latency kan krijgen.

Heb nooit coax of dsl internet gehad allen glasvezel dus weet niet wat ik moet kiezen.

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:59
Persoonlijk zou ik voor coax kiezen, ik haal al jaren een betrouwbare en stabiele verbinding met Ziggo (coax). Maar dat is persoonlijk..

Wat wellicht handiger zal zijn is om te kijken naar wat er nu precies in jou nieuw huis ligt. Weet je misschien of er in jou nieuwe huis al bestaande utp kabels of coax kabels liggen? Als er bijvoorbeeld al op verschillende plekken coax kabels liggen zou ik sowieso kiezen voor Ziggo.

Als je kiest voor kpn heb je niks aan coax in huis en zul je deze moeten vervangen van coax naar utp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:07
Hasim030 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:20:
Heb een vraagje.

Ik ben bezig met een verhuizing en moet een nieuw internetabbonement afsluiten.

Ik zat hiervoor op glasvezel van kpn maar er js geen glasvezel in me nieuwe huis.

Dus weet niet of ik vdsl van kpn moet kiezen of coax van ziggo.

Op kpn website staat dat ik 180down en 20 up kan krijgen.

Op ziggo site staat dat ik 1000mbps down en 50 up kan krijgen.

Allebei gaan met glasvezel naar wijkcentrale endan laatste stukje via telefoonlijn of coax.

Ik heb niet zoveel internet snelheid nodig.
Ik ben meer bezorgd om de ping/latency omdat ik super vaak aan het gamen ben.

Heb gelezen dat bij kpn de datapath interleaved is plaats van fast path en dat je daardoor extra latency kan krijgen.

Heb nooit coax of dsl internet gehad allen glasvezel dus weet niet wat ik moet kiezen.

Zouden jullie mij kunnen helpen?
toon volledige bericht
Als je 180Mb over DSL kan krijgen zal die Interleaving delay vrijwel op 0 staan, je hebt dan Vectoring of Super Vectoring. Dus je latency zal ook gewoon rustig onder de 10ms liggen (wij hadden op VVDSL 7ms). Verder loopt de routering hetzelfde, dus als gamen bij Glas goed werkte zal dat bij DSL ook goed gaan.

Enige vraag is hoeveel snelheid je nodig bent. Download je ook veel games? En wat voor snelheid heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
krakendmodem schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Als je 180Mb over DSL kan krijgen zal die Interleaving delay vrijwel op 0 staan, je hebt dan Vectoring of Super Vectoring. Dus je latency zal ook gewoon rustig onder de 10ms liggen (wij hadden op VVDSL 7ms). Verder loopt de routering hetzelfde, dus als gamen bij Glas goed werkte zal dat bij DSL ook goed gaan.

Enige vraag is hoeveel snelheid je nodig bent. Download je ook veel games? En wat voor snelheid heb je nu?
Ik heb nu glasvezel van kpn ik krijg 1000mbps download en rond de 400 upload. Maar ik ga van nieuwbouw maar wat oudere gebouw uit 1993.

Ik download niet vaak games. Alleen afenroe de spel updaten en afentoe 4k series kijken. Dua snelheid hoedtniet hoogste te zijn wel vind ik latency belangenrijk in games.

Ik weet niet of ik dsl of via de coax moet kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hasim030 op 22-01-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Jordyz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:30:
Persoonlijk zou ik voor coax kiezen, ik haal al jaren een betrouwbare en stabiele verbinding met Ziggo (coax). Maar dat is persoonlijk..

Wat wellicht handiger zal zijn is om te kijken naar wat er nu precies in jou nieuw huis ligt. Weet je misschien of er in jou nieuwe huis al bestaande utp kabels of coax kabels liggen? Als er bijvoorbeeld al op verschillende plekken coax kabels liggen zou ik sowieso kiezen voor Ziggo.

Als je kiest voor kpn heb je niks aan coax in huis en zul je deze moeten vervangen van coax naar utp.
Ik kan beide ik heb een isra punt met ptt erop in de meterkast en in de woomkamer heb ik telefoon aansluiting en een dubbele coax aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Hasim030 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Ik kan beide ik heb een isra punt met ptt erop in de meterkast en in de woomkamer heb ik telefoon aansluiting en een dubbele coax aansluiting
Dat is een voordeel dat je intern weinig hoeft te veranderen! Dat is fijn en daar hangt de keuze dus niet vanaf.

Prijstechnisch al eens vergeleken? Vergelijk via Ziggo en KPN de prijzen van vergelijkbaar pakket. Prijs zal ook wel meespelen in een besluitvorming ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
VDSL levert over het algemeen lagere en constantere latency dan kabel. Verder zijn er minder klachten over Experiaboxen dan over Connectboxen.

Weet niet of je er televisie bij neemt, in geval van VDSL gaat die stream over je internetverbinding, bij coax niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
_JGC_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:55:
VDSL levert over het algemeen lagere en constantere latency dan kabel. Verder zijn er minder klachten over Experiaboxen dan over Connectboxen.

Weet niet of je er televisie bij neemt, in geval van VDSL gaat die stream over je internetverbinding, bij coax niet.
Oh serieus? Vdsl lagere latency dan coax. Wist ik niet.

En nee geen televisie. Kijk alleen afentoe netflix via chromecast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Jordyz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Dat is een voordeel dat je intern weinig hoeft te veranderen! Dat is fijn en daar hangt de keuze dus niet vanaf.

Prijstechnisch al eens vergeleken? Vergelijk via Ziggo en KPN de prijzen van vergelijkbaar pakket. Prijs zal ook wel meespelen in een besluitvorming ?
Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk maar zou wel meer willen betalen voor lagere latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:31
Ziggo Connectbox schijnt moordend te zijn voor gaming i.v.m. de brakke Intel Puma chip. Misschien dat je telefonisch wel een alternatief modem kan krijgen. Zou hiervoor even het Ziggo topic checken.
Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:57:
[...]

Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk maar zou wel meer willen betalen voor lagere latency
Je kan ook kiezen voor een provider als T-Mobile, Online.nl of Budget Thuis, dan betaal je maar de helft t.o.v. KPN, alleen kan je bij die providers geen pairbonding krijgen (dus dan blijft van die 180Mb/s de helft over).

Net even mijn ping getest op fast.com via een T-Mobile VDSL verbinding, ik haal 12 ms unloaded (42 ms loaded) en dit is nog over wifi i.p.v. bekabeld.

[ Voor 80% gewijzigd door Lrrr op 23-01-2022 01:40 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Lrrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 01:35:
Ziggo Connectbox schijnt moordend te zijn voor gaming i.v.m. de brakke Intel Puma chip. Misschien dat je telefonisch wel een alternatief modem kan krijgen. Zou hiervoor even het Ziggo topic checken.

[...]

Je kan ook kiezen voor een provider als T-Mobile, Online.nl of Budget Thuis, dan betaal je maar de helft t.o.v. KPN, alleen kan je bij die providers geen pairbonding krijgen (dus dan blijft van die 180Mb/s de helft over).

Net even mijn ping getest op fast.com via een T-Mobile VDSL verbinding, ik haal 12 ms unloaded (42 ms loaded) en dit is nog over wifi i.p.v. bekabeld.
Pairbonding is tog dat t glasvezel is en laatste stukje dsl. Volgensmij helpt dat ook met latency.

Heb nooit budget internet gehad dua weetniet hoe het is. Klinkt al niet goed :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ziggo Connectbox schijnt moordend te zijn voor gaming i.v.m. de brakke Intel Puma chip. Misschien dat je telefonisch wel een alternatief modem kan krijgen. Zou hiervoor even het Ziggo topic checken..
Onzin, gebruik ik al jaren probleemloos. Het maakt voor gaming geen zak uit of je VDSL of kabel neemt. De verschillen zijn te klein hiervoor. Kijk vooral naar prijs en wat je ervoor krijgt. De infra maakt echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Jay-B schreef op zondag 23 januari 2022 @ 03:09:
[...]

Onzin, gebruik ik al jaren probleemloos. Het maakt voor gaming geen zak uit of je VDSL of kabel neemt. De verschillen zijn te klein hiervoor. Kijk vooral naar prijs en wat je ervoor krijgt. De infra maakt echt niet uit.
Hmm ja dan ga ik kijken welke actie beter is.

Kpn betaal je 50 per maand en krijg je microsoft surface go 3 kado. En bij ziggo betaal je 30 per maand en na 8 maanden 50.

Die van kpn is wel aantrekkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030

[...]

Trouwens als je de 1000mbps kiest krijg je een betere modem/router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ik heb totaal geen problemen met de Connectbox van Ziggo, ping is hier tussen de 5 en 10.

Er zijn inderdaad wel wat klachten over de chip van de Connectbox maar dan wordt je modem omgeruild naar een ander model wat ik zo zie op het Ziggo Community forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
Jordyz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:35:
Ik heb totaal geen problemen met de Connectbox van Ziggo, ping is hier tussen de 5 en 10.

Er zijn inderdaad wel wat klachten over de chip van de Connectbox maar dan wordt je modem omgeruild naar een ander model wat ik zo zie op het Ziggo Community forum.
Hier nu ook stabiel 10-12ms. Weet niet wat Ziggo heeft veranderd, maar een tijd terug was het 25-35ms.

Verschil met VDSL is nog maar heel klein, dat gaat om 2ms ofzo wat VDSL sneller is. Geneuzel in de marge tegenwoordig.

Wat betreft de connectbox, is maar net wat je ermee doet. IPSec VPN verbindingen achter een connectbox vind ik nog steeds niet super stabiel, maar voor normaal internet voldoet dat ding prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 02:55:
[...]

Pairbonding is tog dat t glasvezel is en laatste stukje dsl. Volgensmij helpt dat ook met latency.

Nee, pair bonding is dat je 4 draadjes (dus 2 paren) aansluit en dus feitelijk twee DSL lijnen aan elkaar knoopt.

Dan kun je theoretisch de dubbele snelheid halen. Er zijn weinig andere methodieken om over het oude koper tegen de 200Mbit uit te komen.

Gezien je nu op max 180 uitkomt zal het normaal gesproken een 90/10 op één paar zijn, dat is op zich al heel aardig voor VDSL, maar andere providers willen nog wel eens meer bieden.

In onze huidige woning (1978) ligt nu koper, kabel en glasvezel. Over koper konden we 100/30 krijgen bij T-mobile en in de praktijk was dat 111/33 voor 5 tientjes incl. TV. Voor jouw doeleinden prima en goedkoper omdat je geen TV hoeft.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
nelizmastr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:33:
[...]
Gezien je nu op max 180 uitkomt zal het normaal gesproken een 90/10 op één paar zijn, dat is op zich al heel aardig voor VDSL, maar andere providers willen nog wel eens meer bieden.
Zou ook Vplus kunnen zijn, dat haalt op korte afstand tot 400Mbps over één paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

hcQd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Zou ook Vplus kunnen zijn, dat haalt op korte afstand tot 400Mbps over één paar.
Zou idd kunnen. Wel zeldzaam volgens mij, want ik kom het in de oostelijke helft des lands eigenlijk niet tegen. Doorontwikkelen gebeurt ook niet meer omdat alles verglast wordt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030

Heb je die kleinere connectbox of die giga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
nelizmastr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Nee, pair bonding is dat je 4 draadjes (dus 2 paren) aansluit en dus feitelijk twee DSL lijnen aan elkaar knoopt.

Dan kun je theoretisch de dubbele snelheid halen. Er zijn weinig andere methodieken om over het oude koper tegen de 200Mbit uit te komen.

In onze huidige woning (1978) ligt nu koper, kabel en glasvezel. Over koper konden we 100/30 krijgen bij T-mobile en in de praktijk was dat 111/33 voor 5 tientjes incl. TV. Voor jouw doeleinden prima en goedkoper omdat je geen TV hoeft.
Ik kan 180 normaal krijgen en 230 met pairbonding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Heb je die kleinere connectbox of die giga?
Heb die kleinere connectbox.
https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/connect-box

Maar eigenlijk geloof ik ook niet zo in een 'slecht' modem, het modem+router principe is voor de meeste gebruikers voldoende. Echter mocht je tegen beperkingen aanlopen of tegen haperingen dan zou ik vooral kijken om de optie in een bridge modus te laten zetten. Dan vervalt de router functie en kun je een eigen router erachter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Jordyz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Heb die kleinere connectbox.
https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/connect-box

Maar eigenlijk geloof ik ook niet zo in een 'slecht' modem, het modem+router principe is voor de meeste gebruikers voldoende. Echter mocht je tegen beperkingen aanlopen of tegen haperingen dan zou ik vooral kijken om de optie in een bridge modus te laten zetten. Dan vervalt de router functie en kun je een eigen router erachter hangen.
Kan je met de ziggo modem het in bridgemodus zetten? Want ik wol eem gamerouter kopen met wifi 6 erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Kan je met de ziggo modem het in bridgemodus zetten? Want ik wol eem gamerouter kopen met wifi 6 erop
Jazeker! Dat kan inderdaad en hierdoor heb je de mogelijkheid om zelf een router aan te sluiten en gebruik je alleen het modem functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
Jordyz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:21:
Als je online zoekt naar 'Intel Puma 6' vind je letterlijk pagina na pagina over de issues met deze chip. Het is echt een DOCSIS-chip (dus modem), bridge-modus helpt dus niet.
Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 02:55:
Budget Thuis is volgens mij gewoon white-label KPN. Maar daarover zou ik het Budget Thuis topic checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Lrrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:58:
[...]

[...]

Als je online zoekt naar 'Intel Puma 6' vind je letterlijk pagina na pagina over de issues met deze chip. Het is echt een DOCSIS-chip (dus modem), bridge-modus helpt dus niet.

[...]

Budget Thuis is volgens mij gewoon white-label KPN. Maar daarover zou ik het Budget Thuis topic checken.
Heeft de betere connectbox giga ook de puma chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou coax kiezen (heb ik ook gedaan), maar het ligt er ook aan wat je nodig hebt en wat die verbindingen kosten. Als VDSL de helft kost en voldoende voor je is dan kun je dat ook doen. Het zou me niet zo uitmaken of het coax, vdsl, of glasvezel is, het moet gewoon goed zijn, snel genoeg en prjis/prestatie moet ok zijn.

Als hier glas komt (volgens de aanbieder dit jaar, maar ik denk dat ze daarmee de marketing bedoelen en niet het netwerk) schakel ik wel over, maar dat is vooral omdat dan mijn downloadsnelheid x 5 gaat en mijn uploadsnelheid x 30 voor minder geld en niet per se omdat het glas is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Hou er trouwens wel rekening mee dat je end-device dan ook wifi 6 moet ondersteunen om daar iets aan te hebben. Maar als dat een computer is kan je natuurlijk gewoon een usb-adapter kopen als die dat niet on-board heeft.
Hasim030 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Heeft de betere connectbox giga ook de puma chip?
Geen idee eigenlijk. Maar volgens mij kan je die normale Connectbox dus ook wel omruilen voor een andere modem als je dat vraagt bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Marzman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:07:
Ik zou coax kiezen (heb ik ook gedaan), maar het ligt er ook aan wat je nodig hebt en wat die verbindingen kosten. Als VDSL de helft kost en voldoende voor je is dan kun je dat ook doen. Het zou me niet zo uitmaken of het coax, vdsl, of glasvezel is, het moet gewoon goed zijn, snel genoeg en prjis/prestatie moet ok zijn.

Als hier glas komt (volgens de aanbieder dit jaar, maar ik denk dat ze daarmee de marketing bedoelen en niet het netwerk) schakel ik wel over, maar dat is vooral omdat dan mijn downloadsnelheid x 5 gaat en mijn uploadsnelheid x 30 voor minder geld en niet per se omdat het glas is.
Ze zijn evenduur alleen ziggo heeft eerste 8 maanden 20 eu korting en kpn krijg je een microsoft surface go 3 kado. Ziggo krijg ik 300mbps down en kpn krijg ik 180 down met vplus. Coax bandbreedde word gedeeld met buren dsl niet. Alles zn voor en nadelen weet alleen niet welke beter is voor gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Lrrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Hou er trouwens wel rekening mee dat je end-device dan ook wifi 6 moet ondersteunen om daar iets aan te hebben. Maar als dat een computer is kan je natuurlijk gewoon een usb-adapter kopen als die dat niet on-board heeft.

[...]

Geen idee eigenlijk. Maar volgens mij kan je die normale Connectbox dus ook wel omruilen voor een andere modem als je dat vraagt bij Ziggo.
Heyy ja mijn telefoon heeft wifi6.

En heb opgezocht de giga box heeft de puma 7 chip plaats van 6. Heeft die ook problemen? Want die puma 6 is niet goed voor gamen heb ik gelezen door de lagspikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hasim030 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 01:20:
[...]

Ze zijn evenduur alleen ziggo heeft eerste 8 maanden 20 eu korting en kpn krijg je een microsoft surface go 3 kado. Ziggo krijg ik 300mbps down en kpn krijg ik 180 down met vplus. Coax bandbreedde word gedeeld met buren dsl niet. Alles zn voor en nadelen weet alleen niet welke beter is voor gamen
Dat delen met de buren valt tegenwoordig ook wel mee en DSL heeft ook gewoon een overboeking (was vroeger 1:50 ofzo, maar ik gok dat dit tegenwoordig meer is). Lijkt me een makkelijke keuze.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Marzman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Dat delen met de buren valt tegenwoordig ook wel mee en DSL heeft ook gewoon een overboeking (was vroeger 1:50 ofzo, maar ik gok dat dit tegenwoordig meer is). Lijkt me een makkelijke keuze.
Denk dat ik dsl ga nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasim030
Lrrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:10:
[...]

[...]

Heb gevraagd mag niet haha ik denk tog dat ik dsl neem. Krijg dan 180 mbps down is snel genoeg.en dsl heeft beter latency en is meer stabiel dus denk dat t beter is voor gamen.

Woon ook alleen dus heb niet superveel bandwith nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Hasim030 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 01:20:
[...]

Ik betaal al twee jaar lang 47.50 voor 50mbit down en 20 up bij Ziggo.

Bij KPN kan ik dan 200mbit up en down krijgen via glasvezel in een nieuwbouw wijk. Voor 50. En een Surface Go 3 erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door SoundByte op 08-02-2022 19:23 ]

Pagina: 1