• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:05
Edit: dat laatste woord van de topictitel moet "gong" zijn maar ik kan het niet meer aanpassen.

Er hingen ineens druppels onder de gong, het blijkt dat er 4 dikke batterijen in zitten waarvan er 1 is gaan lekken.

Huis en dit soort deurbel zijn nieuw voor mij, maar volgens mij is het een hele klassieke installatie.
Een drukker op het deurkozijn, een 8v beltrafo in de groepenkast en een gong boven de meterkast.

1e vraag:
-ik verbaasde me dat er batterijen in die gong zitten. Waar is die trafo dan voor bedoeld? Kan de trafo de gong nietop een of andere manier voeden zodat ik voorlopig weer weer een werkende bel heb?

2e vraag:
-er ligt hier een Eufy deurbel met homebase op de plank om op enig moment geïnstalleerd te worden (er is helaas nog meer te doen in huis)
Met het oog hierop, kan ik beter nieuwe batterijen kopen voor de gong, een andere gong kopen, de boel op een andere manier gaan voeden en/of de beltrafo eruit gaan gooien?
Het lijkt me wel prettig om de draadloze deurbel bedraad aan te sluiten voor de voeding zodat hij niet af en toe hoeft opgeladen te worden maar nog niet zo naar gekeken of en hoe ik dat wil gaan doen, al dan niet met die deurbeltrafo als dat kan.

Foto: binnenkant huidige gong, batterijen zijn eruit.

[Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 22-01-2022 22:16]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
heb je al geprobeerd of de bel het doet zonder de batterijen. mischien zaten die batterijen erin als backup ofzo

• ASW1
Toerq schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:19:
heb je al geprobeerd of de bel het doet zonder de batterijen. mischien zaten die batterijen erin als backup ofzo
Ja dat heb ik geprobeerd maar hij leek het niet te doen. 100% zeker ben ik niet want de drukker is ook een beetje gaar.

• Toerq
dan de 2 draadje ff aan elkaar doen en kijken of die het doet, zit de trafo wel aangesloten zie je de kabel lopen van gong naar trafo en dan naar beldrukker

• ASW1
Er lopen twee grijze 2-aderige kabeltjes van de trafo, 1 naar de drukker en 1 naar de gong.
Ik denk dat alles zit zoals het hoort, zou de gong het dan ook zonder batterijen moeten doen?
Wanneer ik die twee rechter polen onderaan kortsluit zou dat volgens mij hetzelfde moeten effect moeten hebben als de drukken indrukken?

• ASW1
Ik begrijp er steeds minder van, en dat terwijl het in de configuratie zoals op de foto's wel werkte voordat ik de lekkende batterijen er uit haalde.
Net de multimeter er even bijgepakt en tussen de aansluitingen aan de onderzijde van de beltrafo meet ik geen noemenswaardige spanning, terwijl ik hier 8 volt gelijkstroom zou moeten meten?

Is het mogelijk dat de beltrafo ooit stukgegaan is en dat men daarom batterijen in de gong heeft gedaan, of misschien een andere gong heeft opgehangen die op batterijen werken kan?
Maar waarom zit nog alles op die beltrafo aangesloten dan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beltrafo is wisselspanning, geen gelijkspanning.
Staat je meter in de juiste stand?

Alles staat in serie met elkaar
https://www.zuidwijk.com/esphome-based-doorbell/

[Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2022 21:30]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ASW1
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:23:
Beltrafo is wisselspanning, geen gelijkspanning.
Staat je meter in de juiste stand?
Goed punt, ik had geen idee.
Multimeter heeft twee schalen voor wisselspanning en op de 200 volt schaal meet ik 13,7 volt.
De trafo lijkt het dus wel te doen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:19
ASW1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:30:
Goed punt, ik had geen idee.
Multimeter heeft twee schalen voor wisselspanning en op de 200 volt schaal meet ik 13,7 volt.
De trafo lijkt het dus wel te doen.
Uhm, hoort dat geen 8V te zijn? Dat staat ook op de trafo zelf.

• ASW1
Wilke schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Uhm, hoort dat geen 8V te zijn? Dat staat ook op de trafo zelf.
Ik kan er ook niets aan doen, dat is wat ik meet.
Misschien is het niet zo nauwkeurig omdat ik bij wisselspanning alleen voor een grote schaal van 200v kan kiezen? Anyway hij lijkt het in elk geval te doen/iets te doen.

Kwam ergens anders een oud bericht tegen op het internet met een vergelijkbaar probleem.
Reageerders kwamen met het idee dat het normaal gesproken inderdaad of op de trafo, of op batterijen geïnstalleerd zou moeten worden, en dat de bedrading dan wel anders aangesloten dient te worden.
Maar hoe? Andere suggestie was dat de trafovoeding en batterijen in serie zouden staan en dat daarom de batterijpolen doorgelust zouden moeten worden.
Maar die batterijen zijn gelijkstroom en de trafo is wissel dus dat lijkt me ook sterk?

Ik blijf het een raar verhaal vinden én batterijen én trafovoeding, maar ik heb echt geen idee of dit normaal is. In de gong zit zo'n stift die op en neer gaat en de metalen strips boven en onder aantikt waarmee het geluid wordt gemaakt, kan zo'n ding überhaupt op wisselspanning werken?

• Toerq
even kijken of je het type kan vinden vd gong, denk aan de achterzijde dus ff losschroeven en dan online zoeken naar een schema

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-01 22:05
En onbelast meten geeft vaak veel meer dan de 8V, dus dat kan wel kloppen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• ASW1
Ik heb het inmiddels opgelost, in het apparaat zat geen enkel schema of merk-/typeaanduiding maar er zitten 6 posities in waarop een draad vastgeschroefd kan worden en ik heb 2 draden, dus ik ben domweg alle mogelijke combinaties gaan proberen totdat het ding ding-dong zei.

Antwoorden:
-Ja, zo'n gong kan ook zonder batterijen aangesloten worden.
-Ja, het is volkomen flauwekul om het ding én op een beltrafo aan te sluiten én van batterijen te voorzien
-Ja, de bedrading zat verkeerd aangesloten
en daarnaast hing het ding ook nog op z'n kant, zwaartekracht heeft invloed op de hamer die op de klankstaven slaat; het ding heeft een bovenkant.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Je bent nu een echte Tweaker! (y)

Ik heb in mijn nieuwe huis een gong met buizen, aangesloten op een 12 volt adapter anders hoor ik hem niet altijd...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee