Toon posts:

Ideale instralingshoek per windrichting en per maan in NL?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quaff2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05-2022
Hoi,

Veel informatie op oa Tweakers kunnen vinden over zonnepanelen, echter zit ik nog met de volgende vraagstelling.

Ik heb 2 palen geplaatst met elk 6 zonnepanelen.
Omgevingsvergunning is geregeld en inmiddels brengen ze de eerste kWh's op.
De panelen zijn via 2 assen te draaien, windrichting en instralingshoek.
Helaas waren de kosten om dit gedurende de dag automatisch te regelen hoger dan de baten...
Vandaar dat ik de instralinsghoek per seizoen (of misschien vaker?) handmatig wil aanpassen.
Dus in de zomer hoger, en in de winter lager.... dit om meer opbrengst te genereren.

Nu kan ik voor de ideale hoek op het zuidwesten nog wel wat informatie vinden, ook per maand.
Maar als de salderingsregeling een stuk minder wordt (2024/25) wil ik meer naar een oost/west opstelling.

Is er iemand op Tweakers die een handig overzicht/tabel/grafiek heeft om per windrichting en per maand de ideale instralingshoek in NL te achterhalen?

Alle reacties

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Inhoudelijk kan ik je niet direct helpen, maar wellicht heb je een foto van hoe het er uitziet? Zonnepanelen op palen klinkt mij niet erg bekend en ik ben wel benieuwd :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Quaff2
Tuurlijk, ik heb een voorbeeld toegevoegd. Dit is niet de mijne, maar dezelfde opstelling. Daar heb ik er dus 2 van. Ik heb meteen een vergunning voor 4 aangevraagd, mocht ik in de toekomst een electrische auto nemen....

[Voor 46% gewijzigd door Quaff2 op 22-01-2022 17:38]

• Quaff2

Ik heb uiteindelijk dit plaatje nog gevonden...
Weet iemand of ik dit goed lees?

Voorbeeld:
Panelen op het Zuiden, dan voor de meeste opbrengst tussen de 30 en 40 graden (36 volgens mij?).
En als ik m naar het Oosten of Westen draai, dan liefst tussen 0 en 20 graden?

Dan is de helft van mijn vraag beantwoord...
Alleen is dit gedurende het hele jaar gemiddeld de beste hoek.
ik zou deze nog graag uitgesplitst zien per maand/seizoen.

• Quaff2
Op de site https://www.eclecticsite.be/zonP/zonHoek.htm kan ik middels het invullen van de Breedtegraad (Noorderbreedte 51 hiero) de zonnehoek + panelen hoek berekenen.
Echter dit lijkt voor "alleen" zuid gericht...

Iemand een idee of dit dan voor alle windrichtingen geldt?
Of zou het per windrichting ook nog verschil maken?

[Voor 189% gewijzigd door Quaff2 op 22-01-2022 17:58. Reden: dubbel]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09
Is best een laste vraag. Die eerste vraag die je iets preciezer zou moeten beantwoorden: wat je bereiken?
Maximale opbrengst? Maximale spreiding?
"Iets er tussenin" is natuurlijk te vaag om een optimum voor te berekenen.
Gelukkig heb je nog een paar jaar om dit uit te vinden.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoek op "Positie van de zon"
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Solar_declination.svg
Wikipedia: Position of the Sun

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Quaff2
Yes die heb ik, maar is het hoogste punt van de zon (in NL) ook de ideale hoek van de panelen?
Of moet je m een percentage lager houden?
En zoals Ice zegt... dan heb je ook nog de spreiding. maar voor mij zijn West, Oost (en West zal gelijk zijn) genoeg.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:41
wanneer verbruik je het meest (= wanneer ben je thuis)

ben je overdag thuis? dan is het nuttig om "zo veel mogelijk" te produceren.
Ben ej overdag op je werk, dan is het vooral nuttig om smorgnes/ savonds te produceren.

op dit moment mag je nog salderen, maar ook NL gaat achter belgie aan, en heeft het alleen nut om te produceren wat je meteen weer gebruikt.

of gaat die elektrische auto thuis blijven om op te laden? Want dat klinkt leuk, mbv zonnepanelen opladen, maar meeste mensen gaan vervolgens de auto savonds opladen, dat schiet niet op :P

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Quaff2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:18:
Yes die heb ik, maar is het hoogste punt van de zon (in NL) ook de ideale hoek van de panelen?
Of moet je m een percentage lager houden?
En zoals Ice zegt... dan heb je ook nog de spreiding. maar voor mij zijn West, Oost (en West zal gelijk zijn) genoeg.
Als het onbewolkt is dan wil je precies loodrecht om de zoninstraling staan.
Bij bewolkt wordt het complexer... maar wil je horizontaler met je panelen.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb op de iPad een app Sun Seeker. Daar kan je per dag bekijken wat de zonnestand is. Wanneer hij in het zuiden staat, wat de hoek op dat moment is. Daar moet wel iets mee te maken zijn. Zijn vast wel sites die hetzelfde doen.

[Voor 9% gewijzigd door ericplan op 22-01-2022 21:26]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:07
Quaff2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:14:
Helaas waren de kosten om dit gedurende de dag automatisch te regelen hoger dan de baten...
Waar zaten die kosten dan in?
Want zo duur is het niet om een motor op die as te zetten en deze met een laag toerental constant te laten draaien.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee