Toon posts:

Advies Alder Lake gamesysteem met 3080TI FE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 12:00
Ik heb het geluk gehad om bij mijn meest recente NBB drop een 3080 TI FE te bemachtigen en dat zou ik nu graag in een behuizing willen stoppen om er goed gebruik van te maken (lees:gamen en wat data science projectjes uitproberen). Dit zal dan mijn eerste Desktop game pc zijn, aangezien ik dit voorheen altijd op een laptop deed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De bovengrens voor de build ex GPU ligt zo rond de 2000 euro. Minder is altijd beter, maar meer is geen probleem als het echt een meerwaarde heeft.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik meeneem (en mee kan nemen) is de SSD: pricewatch: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB.

En verder natuurlijk de videokaart: pricewatch: Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het belangrijkste is dat dit systeem qua thermals het goed gaat doen en dat ik hiermee zeker de komende vijf jaar vooruit mee kan. Gamen zal dan voornamelijk op 2x 1440p 144hz schermen gebeuren (nog aan te schaffen, maar 1440p schermen heb ik nu al).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe kleiner, hoe beter. Idealiter had ik een ITX build willen hebben, maar die moederborden zijn zeer slecht verkrijgbaar en als ze er zijn dan zijn het DDR5 varianten waar je je nog eens blauw aan RAM moet gaan betalen :/

Ga je overklokken?
Nope :)

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is vooral of dit allemaal wel kan passen. Een van de dingen waar ik bijvoorbeeld mee zit is de processorkoeling. En of het systeem qua thermals het wel goed gaat doen. Het zijn immers componenten die flink wat hitte kunnen produceren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 374,95€ 374,95
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi D4€ 239,05€ 239,05
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint€ 105,-€ 105,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Wit€ 125,25€ 125,25
1Overige componentenNoctua NA-HC4 chromax.white€ 26,25€ 26,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.168,50

De reden waarom ik het over processorkoeling had is omdat de koeler goede prestaties heeft, maar volgens mij niet op het moederbord past zonder mijn RAM stickjes in de weg te zitten. Is de next best thing dan een maatje kleiner zoals pricewatch: Noctua NH-U12S chromax.black of misschien nog kleiner: pricewatch: Noctua NH-U9S chromax.black

Er is gekozen voor de 12700 icm een B660 bord omdat ik niet ga overklokken. Verder zal de case vanwege het mesh goed moeten zijn voor de airflow, en zijn de componenten voor nu vooral op kleur afgestemd zodat dit meer op een Panda achtige build lijkt (Zwart/wit).

Alle reacties

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:58
Die koeler is gewoon prima voor gaming en al helemaal voor de 12700k die niet zo heet wordt als de 12900k.

Ga je echter veel tijd besteden aan video editing of rendering via de CPU dan zou ik toch een goede AIO aanbevelen maar voor puur gamen gaat die cpu niet echt veel stroom trekken en dus valt de hitte productie mee.

1 puntje is wel dat de kast al max koeler hoogte 169mm aan geeft en de koeler 165mm is en de 1700 socket iets hoger is als de oudere sockets. Het is dus heel krap .
Als ik kijk naar de koeler dan zijn het de fans die het hoogste punt zijn. En die hangen qua plaatsing weer af van de hoogte van je geheugen.
Als alternatief zou ik niet jou 2 alternatieven nemen maar een Dark Rock Pro 4 die heeft hetzelfde TDP en is maar marginaal slechter (1-3 graden volgens benchmarks) maar is 2.1 mm minder hoog maar het hoogste punt is niet de fan dus heb je meer speling qua ram hoogte.

Of je huidige keuze cpu koeler gaat passen is dus echt niet 123 te zeggen omdat het echt krap aan is. maar wel iets om nog even naar te kijken.

Ik moet aan het eten beginnen maar in mijn profiel en huidige systeem staat mijn g.skill geheugen en dat gebruik ik nu pet de Dark rock pro 4 en ik heb nog ruimte om de fan iets om hoog te zetten (2-3 mm) dus je kan dat geheugen even vergelijken qua hoogte met jouw geheugen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vergeet je niet de adapter https://www.corsair.com/u...-Power-Cable/p/CP-8920274 de meegeleverde is best kort.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• chengbondkwok
computerjunky schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:06:
Die koeler is gewoon prima voor gaming en al helemaal voor de 12700k die niet zo heet wordt als de 12900k.

Ga je echter veel tijd besteden aan video editing of rendering via de CPU dan zou ik toch een goede AIO aanbevelen maar voor puur gamen gaat die cpu niet echt veel stroom trekken en dus valt de hitte productie mee.

1 puntje is wel dat de kast al max koeler hoogte 169mm aan geeft en de koeler 165mm is en de 1700 socket iets hoger is als de oudere sockets. Het is dus heel krap .
Als ik kijk naar de koeler dan zijn het de fans die het hoogste punt zijn. En die hangen qua plaatsing weer af van de hoogte van je geheugen.
Als alternatief zou ik niet jou 2 alternatieven nemen maar een Dark Rock Pro 4 die heeft hetzelfde TDP en is maar marginaal slechter (1-3 graden volgens benchmarks) maar is 2.1 mm minder hoog maar het hoogste punt is niet de fan dus heb je meer speling qua ram hoogte.

Of je huidige keuze cpu koeler gaat passen is dus echt niet 123 te zeggen omdat het echt krap aan is. maar wel iets om nog even naar te kijken.

Ik moet aan het eten beginnen maar in mijn profiel en huidige systeem staat mijn g.skill geheugen en dat gebruik ik nu pet de Dark rock pro 4 en ik heb nog ruimte om de fan iets om hoog te zetten (2-3 mm) dus je kan dat geheugen even vergelijken qua hoogte met jouw geheugen.
Thanks, dat is wel het overwegen waard ja :)
Die gaat mee in het bestelproces.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
En check ook even of die wel op het moederbord past,de noctua d15.

Want ik zie dat de D15 met alle B660 borden van Asus blijkbaar over het eerste pci expres slot hangt( volgens de noctua site)

https://ncc.noctua.at/coo...herboards/ASUS/LGA%201700

[Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 22-01-2022 18:20]

• chengbondkwok
freaky35 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:04:

Want ik zie dat de D15 metbijna alle dB660 borden van Asus blijkbaar over het eerste pci expres slot hangt( volgens de noctua site)

Hmm, volgens het lijstje is het wel compatible. En de Be Quiet is undefined.

[Voor 8% gewijzigd door chengbondkwok op 22-01-2022 18:23]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Als je dus een dark rock of d15 wil,dan sowieso een ander bord,zou eerder voor een Z690 bord kiezen,zeker gezien de prijs van dit bord

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:58
Eten zit er weer in en er was me nog iets te binnen geschoten.
Kijk voor je een koeler koopt eerst even of je een socket 1700 bracket voor die koeler kan krijgen. Dit geld voor zowel de noctua als de dark rock pro 4.

• chengbondkwok
freaky35 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:04:

Want ik zie dat de D15 met alle B660 borden van Asus blijkbaar over het eerste pci expres slot hangt( volgens de noctua site)

Ok ik heb net na het eten nog ff research gedaan: dit gaat wat krap worden ook al is het compatible.

Volgens mij zou dit wel moeten werken, de NH-D15S
pricewatch: Noctua NH-D15S chromax.black

Volgens Noctua:

Presteert net zo goed als de NH-D15, maar dan compacter :)
computerjunky schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:29:
Eten zit er weer in en er was me nog iets te binnen geschoten.
Kijk voor je een koeler koopt eerst even of je een socket 1700 bracket voor die koeler kan krijgen. Dit geld voor zowel de noctua als de dark rock pro 4.
Als het goed is zitten ze nu allemaal standaard met een socket 1700 bracket :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NH-U12S voldoet al en met NM-i17xx-MP78 (78mm mounting pitch) past het ook op LGA1700 socket.

Witte koeler pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Wit / Wit) LGA1700 bracket included.

[Voor 52% gewijzigd door Hackus op 22-01-2022 20:23]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee