Binnenkort wordt bij mij "Ziggo internet+TV+telefonie" vervangen door "T-mobile Thuis glasvezel + TV".
In plaats van de meegeleverde Zyxel modem/router wil ik mijn eigen Ubiquity setup (Unify Dream Machine + handvol managed switches + accespoints) gebruiken.
De UDM ondersteunt geen meerdere VLAN's op de WAN-interface. Daarom denk ik een managed switch nodig te hebben tussen de Media Converter en de UDM.
De switches kunnen wel trunks (meerdere VLAN's op 1 poort) aan.
Search op T-mobile thuis glavezel levert allerlei tegenstrijdige informatie op over glasvezel/DSL en wel/geen VLAN's en type modems. Vandaar dat ik het hier even vraag.
Mijn idee van aansluiten is:
Glasvezel -> Media Convertor -> Ubiquiti switch -> UDM+STB
De rest van mijn netwerk en wifi zitten dan in/achter de UDM.
Poort 1 van de Ubiquity switch gebruik ik dan om de Media Convertor op aan te sluiten. Deze poort zet ik in trunk mode met de VLAN's 300 (internet) en 640 (TV) geconfigureerd.
Poort 2 is voor de WAN-poort van de UDM. Deze staat tagged op VLAN 300
Poort 3 gaat naar de SetTopBox van de TV. Deze staat tagged op VLAN 640
Klopt dit een beetje, of zie ik iets over het hoofd?
In plaats van de meegeleverde Zyxel modem/router wil ik mijn eigen Ubiquity setup (Unify Dream Machine + handvol managed switches + accespoints) gebruiken.
De UDM ondersteunt geen meerdere VLAN's op de WAN-interface. Daarom denk ik een managed switch nodig te hebben tussen de Media Converter en de UDM.
De switches kunnen wel trunks (meerdere VLAN's op 1 poort) aan.
Search op T-mobile thuis glavezel levert allerlei tegenstrijdige informatie op over glasvezel/DSL en wel/geen VLAN's en type modems. Vandaar dat ik het hier even vraag.
Mijn idee van aansluiten is:
Glasvezel -> Media Convertor -> Ubiquiti switch -> UDM+STB
De rest van mijn netwerk en wifi zitten dan in/achter de UDM.
Poort 1 van de Ubiquity switch gebruik ik dan om de Media Convertor op aan te sluiten. Deze poort zet ik in trunk mode met de VLAN's 300 (internet) en 640 (TV) geconfigureerd.
Poort 2 is voor de WAN-poort van de UDM. Deze staat tagged op VLAN 300
Poort 3 gaat naar de SetTopBox van de TV. Deze staat tagged op VLAN 640
Klopt dit een beetje, of zie ik iets over het hoofd?
[Voor 7% gewijzigd door Big Mama op 22-01-2022 14:56]
Computers follow your orders, not your intentions.