Toon posts:

T-mobile thuis glasvezel + TV i.c.m. UDM: hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:44
Binnenkort wordt bij mij "Ziggo internet+TV+telefonie" vervangen door "T-mobile Thuis glasvezel + TV".
In plaats van de meegeleverde Zyxel modem/router wil ik mijn eigen Ubiquity setup (Unify Dream Machine + handvol managed switches + accespoints) gebruiken.
De UDM ondersteunt geen meerdere VLAN's op de WAN-interface. Daarom denk ik een managed switch nodig te hebben tussen de Media Converter en de UDM.
De switches kunnen wel trunks (meerdere VLAN's op 1 poort) aan.

Search op T-mobile thuis glavezel levert allerlei tegenstrijdige informatie op over glasvezel/DSL en wel/geen VLAN's en type modems. Vandaar dat ik het hier even vraag.

Mijn idee van aansluiten is:
Glasvezel -> Media Convertor -> Ubiquiti switch -> UDM+STB

De rest van mijn netwerk en wifi zitten dan in/achter de UDM.

Poort 1 van de Ubiquity switch gebruik ik dan om de Media Convertor op aan te sluiten. Deze poort zet ik in trunk mode met de VLAN's 300 (internet) en 640 (TV) geconfigureerd.

Poort 2 is voor de WAN-poort van de UDM. Deze staat tagged op VLAN 300

Poort 3 gaat naar de SetTopBox van de TV. Deze staat tagged op VLAN 640

Klopt dit een beetje, of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 7% gewijzigd door Big Mama op 22-01-2022 14:56]

Computers follow your orders, not your intentions.

Beste antwoord (via Big Mama op 23-01-2022 11:36)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Als nieuwe klant bij T-Mobile zul je ongetwijfeld worden aangesloten op het nieuwe TV-platform.

Dit platform gebruikt geen apart VLAN meer voor de TV-streams. Alles komt binnen over VLAN 300.

Alle reacties

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-01 08:33
Waarom stel je deze vraag, nog voordat je de dienst geleverd hebt gekregen en het zelf hebt kunnen testen?

• Big Mama
Jeffrey87 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:47:
Waarom stel je deze vraag, nog voordat je de dienst geleverd hebt gekregen en het zelf hebt kunnen testen?
Omdat ik wil begrijpen hoe het werkt. Misschien gebruikt T-mobile thuis wel helemaal geen VLAN's (meer) en heb ik die switches helemaal niet nodig. Want ik heb ook ergens gelezen dat het nieuwe TV-platform "op elke poort werkt".

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Big Mama schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Omdat ik wil begrijpen hoe het werkt. Misschien gebruikt T-mobile thuis wel helemaal geen VLAN's (meer) en heb ik die switches helemaal niet nodig. Want ik heb ook ergens gelezen dat het nieuwe TV-platform "op elke poort werkt".
Er is een mooi tmobile thuis glasvezel draadje. Dat al helemaal doorgelezen..?

• Big Mama
dragon2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Er is een mooi tmobile thuis glasvezel draadje. Dat al helemaal doorgelezen..?
Dat is het probleem juist: Tmobile Thuis bestaat in zoveel varianten dat ik door de bomen het bos niet meer zie: DSL en glasvezel, 3 (of meer) verschillende types modem, 2 verschillende soorten settopboxen. Het advies dat voor de ene variant geldt, slaat nergens op voor de andere.

De informatie waar ik naar op zoek ben is: met glasvezel en met het nieuwe Zyxel T50 modem en de nieuwe settopbox:
- wordt er gebruik gemaakt van VLAN's
- moet je iets met IGMP doen (snooping?, proxy?)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Als nieuwe klant bij T-Mobile zul je ongetwijfeld worden aangesloten op het nieuwe TV-platform.

Dit platform gebruikt geen apart VLAN meer voor de TV-streams. Alles komt binnen over VLAN 300.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee