Toon posts:

Pc boot niet meer naar Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 19:54
Ik heb een nieuwd moederbord, Gigabyte B660M DS3H DDR4 en Intel I5-12400F geinstalleerd, op al bestaande windows 10 install. Ging allemaal goed en ik kon uiteindelijk booten door CSM in te schakelen. Anders kon de bios geen bootable devices vinden. In Windows via Gigabyte software software en drivers en dergelijke laten installeren. Ook allemaal prima. Daarna via een Gigabyte bios tool de bios laten updaten vanuit Windows van versie F1 naar F4. Leek ook allemaal goed te gaan en de computer doet een herstart. Daarna gaat ie naar de bios en zie ik inderdaad versie F4. Moest daarna alle instellingen weer opnieuw doen in de bios, zoals CSM inschakelen, maar hij wil maar niet booten naar Windows?!

Heb al clr cmos gedaan. Ook de batterij een tijdje eruit gehaald. Beide keren is de bios wel gewist, maar uiteraard nog wel versie F4. Pc blijft maar niet booten. Krijg alleen een knipperende undercore linksboven in het scherm.

Is toch de bios corrupt ofzo? Kan ik nog terug naar versie F1 ofzo? Wat moet ik doen? Help!

Alle reacties

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 20:19
Mijn advies is om bij een nieuw moederbord en processor (en vooral als je generaties omhoog bent gegaan) windows opnieuw te installeren.

UEFI is nu niet gebruikt bij je oudere PC en je windows en oude schijf zijn volledig op een oude BIOS/CSM ingericht... dit is niet echt handig (al helemaal niet als je naar windows 11 wil in de toekomst).

[Voor 12% gewijzigd door huubhuub op 22-01-2022 14:55]

Always bet on Huub

• Cooperator
Snap ik. Wilde ik sowieso doen, maar ik wacht eerst nog oo een nieuwe harde schijf on data over te zetten en om windows op te installeren.

Ik heb nu de bios versie f2 en versie f4 op 2 verschillende usb sticks gezet en dan vanuit de bios proberen f4 opnieuw te flashen en als het dan nog niet werkt, f2 te proberen...

• Cooperator
Bios via usb in de bios updaten naar nogmaals f4 hielp niet. Gelukkig hielp het wel om te updaten terug naar versie f2. Nu kan ik wel weer naar windows...

Waar ligt dat aan?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
F4 schakelt secure boot in?

[Voor 30% gewijzigd door Uszka op 22-01-2022 16:29]

• Cooperator
Ehm, geen idee. Zou kunnen. Wat is dat?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Secure Boot vereist UEFI. Als CSM nog beschikbaar is en ingeschakeld kan worden, is SB niet direct het issue van niet kunnen booten.

Enige wat er kan zijn, is dat CSM ergens bugged is. Of functioneel net anders werkt tussen F2 en F4. Dat zou in de changelog moeten staan.

Optie om met F4 te testen of je weer naar Windows kan, is BIOS updaten nadat je een installatie stick hebt gemaakt voor W10 zodat je daar vanaf kan opstarten en de boot config kan herstellen, kijken of dat helpt (al is de kans klein, want er is met een oudere BIOS versie geen probleem om op te starten).

Ander ding: wanneer je je nieuwe SSD binnen krijgt, ga je dan Windows 11 draaien ipv Windows 10? Want voor de 12e generatie Intel is W11 wel de betere keus. Al valt met het jouw CPU wel mee, want er zijn geen E-cores aanwezig.

Wat was trouwens oorspronkelijk de reden om je installatie via legacy boot te laten verlopen, ipv via UEFI?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Cooperator
Wat bedoel je met oorspronkelijk? Windows install is nog van heel lang geleden. Op moederbord met i5-2500k. Wellicht daarom? UEFI zegt me niks.

Legacy boot heb ik op dit nieuwe moederbord moeten kiezen om uiteindelijk te kunnen booten naar Windows. Anders ziet de computer geen bootable drives..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Cooperator schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:48:

Legacy boot heb ik op dit nieuwe moederbord moeten kiezen om uiteindelijk te kunnen booten naar Windows. Anders ziet de computer geen bootable drives..
Dat is dus je probleem. De huidige installatie werkt niet met UEFI. Doe een schone Windows installatie en het is opgelost.

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 16:03
Je zou eens kunnen proberen je bios opnieuw te flashen naar f4. maar eerst terug gaan naar f2. bij sommige moederborden is het niet mogelijk om 2x achter elkaar de zelfde versie te flashen.

wat bovenstaand ook al vermeld word is dat het misschien nodig is om wat instellingen rondom het booten aan te passen. kan wellicht helpen

• Cooperator
Gelukt. Zit nu op versie F4 en middels windows setup op usb herkent hij de usb wel en kan ik een clean install doen en dan zal het daarna wel gewoon opstarten naar windows.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee