Domein configuratie Office 365 i.c.m. webhosting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:49

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik heb de volgende zaken aangemaakt voor het bedrijf van mijn vrouw:

- een domein gehost bij Transip
- business office365 omgeving
- webhosting bij freehost

Eerst had ik Office365 ingesteld en alles werkte als een zonnetje.

Nu wilde ik even tijdelijk een forward instellen naar haar instagram tot haar site live is en heb ik dit bij freehost geregeld.

Hiervoor heb ik ik de nameservers bij Transip gewijzigd naar de nameservers van freehosting.

Gevolg: Forward naar instagram werkt. Email is kapot: 550 No such recipient here

Ben nooit zo goed in networking geweest, maar merk dat ik er nadat ik er jaren niks meer mee gedaan heb het helemaal niet snap. Even snel troubleshooten is lastig, omdat de instellingen allemaal zo lang duren voordat ze door het grote boze internet bijgewerkt zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee "wat" je doet maar de error is vrij duidelijk; je wil iets forwarden naar een user/mailbox bij Freehosting maar daar niet bestaat.

En "trage" instellingen zijn het gevolg van TTL; niet iedereen mag/kan die verkorten idd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
@MAX3400 Ik zal mijn vraag iets concreter stellen. Ik wil de domeinnaam verwijzen naar de website van freehosting en de mail van office365.

Dat moet toch kunnen :?

De mailbox is inderdaad niet bij freehosting aanwezig, dus de error klopt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja, dat kan door bij Freehosting de DNS records in te stellen zoals Microsoft aangeeft in het Admin center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Joni schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:41:
Ja, dat kan door bij Freehosting de DNS records in te stellen zoals Microsoft aangeeft in het Admin center.
Ok, even dubbelcheck, voordat ik haar email weer sloop.

Ik ga vanuit Transip nameservers bij freehosting verwijzen. En kan vervolgens bij freehosting de MX/TXT/CNAME records aanmaken naar Office365.

Zie nu nl. die mogelijkheid niet bij freehosting, maar dat komt waarschijnlijk omdat het domein nu niet verwezen staat naar hun.

Klinkt trouwens als een extra schakel op deze manier met extra kans op storing? Zou het ook iets kunnen doen met de kans dat je email gemarkeerd wordt als spam?

[ Voor 12% gewijzigd door PnD op 23-01-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Even een kickje..@Joni misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 15:47
Wat is Freehost? TransIP spreekt voor zich, maar als ik Google op Freehost krijg ik behoorlijk wat resultaten. Heb je de volledige domeinnaam van je hostingprovider?

Zijn doorgaans eigenlijk 2 opties die je kan bewandelen:

1. De nameservers houd je bij TransIP, maar je veranderd de DNS-records naar een server die verwijst naar je hostingprovider.
Dit zorgt ervoor dat zowel je domeinnaam-registratie als je DNS-records in het beheer blijven van TransIP. Het enige wat je dan nodig hebt zijn de DNS-records van de server die bij je hostingprovider staan. Doorgaans is dit het A-record en bij ondersteuning van IPv6 het AAAA-record. Dit is vaak te achterhalen vanuit het Control Panel van je hostingprovider.

Let wel op: niet alle providers ondersteunen dit. Vooral sitebouw-programma's verplichten je om gebruik te maken van hun nameservers. Dat zal je dus moeten achterhalen bij je hoster.

2. Je maakt gebruik van de nameservers van je hostingprovider
In dat geval moet je de DNS-records voor de mail gaan instellen bij de hostingprovider waar de nameservers naartoe verwijzen. Doorgaans wordt hier het MX-record voor gebruikt en vaak ook het TXT-record in de vorm van een SPF-record. Aangezien je deze records al eerder hebt ingesteld bij TransIP (dat werkt immers) kan je deze records rechtstreeks uit het control panel van TransIP halen. Mocht je die records kwijt zijn dan kan je deze ook weer ophalen via Microsoft 365.

Ik zelf zou de voorkeur geven aan optie 1. Mocht deze optie mogelijk zijn, geef je records dan ook een lage TTL zodat ze bij fouten snel gepropageerd worden door caching servers.

Kijk trouwens ook of je de mogelijkheid hebt om de mailhosting van je hostingprovider uit te schakelen. Dan wordt de mail vanuit die hoster in ieder geval niet intern afgeleverd op het pakket wat je daar hebt lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Craetive op 26-01-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Craetive schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:08:
Wat is Freehost? TransIP spreekt voor zich, maar als ik Google op Freehost krijg ik behoorlijk wat resultaten. Heb je de volledige domeinnaam van je hostingprovider?

Zijn doorgaans eigenlijk 2 opties die je kan bewandelen:

1. De nameservers houd je bij TransIP, maar je veranderd de DNS-records naar een server die verwijst naar je hostingprovider.
Dit zorgt ervoor dat zowel je domeinnaam-registratie als je DNS-records in het beheer blijven van TransIP. Het enige wat je dan nodig hebt zijn de DNS-records van de server die bij je hostingprovider staan. Doorgaans is dit het A-record en bij ondersteuning van IPv6 het AAAA-record. Dit is vaak te achterhalen vanuit het Control Panel van je hostingprovider.

Let wel op: niet alle providers ondersteunen dit. Vooral sitebouw-programma's verplichten je om gebruik te maken van hun nameservers. Dat zal je dus moeten achterhalen bij je hoster.

2. Je maakt gebruik van de nameservers van je hostingprovider
In dat geval moet je de DNS-records voor de mail gaan instellen bij de hostingprovider waar de nameservers naartoe verwijzen. Doorgaans wordt hier het MX-record voor gebruikt en vaak ook het TXT-record in de vorm van een SPF-record. Aangezien je deze records al eerder hebt ingesteld bij TransIP (dat werkt immers) kan je deze records rechtstreeks uit het control panel van TransIP halen. Mocht je die records kwijt zijn dan kan je deze ook weer ophalen via Microsoft 365.

Ik zelf zou de voorkeur geven aan optie 1. Mocht deze optie mogelijk zijn, geef je records dan ook een lage TTL zodat ze bij fouten snel gepropageerd worden door caching servers.

Kijk trouwens ook of je de mogelijkheid hebt om de mailhosting van je hostingprovider uit te schakelen. Dan wordt de mail vanuit die hoster in ieder geval niet intern afgeleverd op het pakket wat je daar hebt lopen.
Oops, freehosting.com.

Ik ga het met die A/AAAA records proberen en zal de TTL idd zo kort mogelijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 19:09
https://docs.microsoft.co...-any-dns-hosting-provider

In principe hoef je niets bij Freehosting te doen: je DNS loopt via TransIP, toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Poltergeist op 26-01-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
Als je die forward wil blijven gebruiken, is het prima om deze bij Freehosting te laten staan.

Als er straks weer een website gehost gaat worden, zou ik de DNS weer bij TransIP in beheer brengen.

Verder is het enigste wat je hoeft te doen, is te kijken in het Admin centre naar de DNS records die ingesteld moeten worden.

Het gaat daarbij om vier dingen die ingesteld of geregeld moeten worden.

1. Zorg voor een lage TTL, zodat wijzigingen snel overal opgepakt gaan worden.

Zet deze lekker op 5 of 15 minuten bijvoorbeeld. Al zijn de records meestal wel sneller zichtbaar ;)

2. Voor het verifiëren van het domein en Office365 moet een TXT record worden aangemaakt.

De naam is "@" (verwijst zoals gewenst intern naar je domeinnaam)

En de waarde is "MS=ms..........."
De exacte waarde van de puntjes vind je in het administrator portaal

3. Verander de MX records (mail) naar die van Office365 om daadwerkelijk mails te kunnen ontvangen op het domein.

De naam is "@"
De waarde die je in moet vullen is "0 testdomein-nl.mail.protection.outlook.com"

Vervang uiteraard "testdomein" door je eigen domein. Let op dat het puntje in je domeinnaam voor de TLD vervangen is een steepje.

In het Admin centre staat het record al voor je uitgeschreven, dus die kan zo kopieëren.

Vergeet dan niet om in het waarde-veld eerst een "0" te typen. Deze 0 geeft de prioriteit aan (met 1 MX record doet dit er niet toe verder) en is verplicht bij TransIP om dit op deze manier in te vullen!

4. Om spam/blacklisting tegen te gaan moet er nog een TXT record worden aangemaakt voor het SPF.

De naam is ook bij deze "@".
De waarde is "v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all"

Nu heb je alles ingesteld voor gebruik van Office365. De validatie kan je via het Admin centre wel forceren, als het te lang duurt.

(EDIT: typo hersteld :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

Aanvulling op bovenstaande: vaak moet je geen @ invullen als naam maar het veld leeg laten. Ben zelf nog geen hosting tegengekomen waar daadwerkelijk @ moest worden ingevuld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
nelizmastr schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 06:52:
Aanvulling op bovenstaande: vaak moet je geen @ invullen als naam maar het veld leeg laten. Ben zelf nog geen hosting tegengekomen waar daadwerkelijk @ moest worden ingevuld.
Bij TransIP is dit wel noodzakelijk.
Anders krijg je namelijk de error "Vul minimaal 1 karakter in."
Pagina: 1