Waarom geen aardlekschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

Topicstarter
.

[ Voor 117% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:07 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Advies: gooi die waterkoker weg.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
Niet alle groepen hoeven verplicht achter een aardlekschakelaar. Zoals bijvoorbeeld een kookgroep.
Vroeger werden dit zgn ''natte groepen'' genoemd. Sommige apparatuur had teveel lekstroom om achter een aardlekschakelaar geplaatst te worden. Tegenwoordig worden alle groepen achter aardlekschakelaars gezet. De waterkoker is niet erg best als de metalen delen niet aan de aarde verbonden zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Groep 5, 6 en 7 niet achter een aardlek? De vaatwasser (inbouw of losstaand?) en wasdroger wil je juist wéll achter een aardlek hebben. Wanneer die aan staat en een elektrische fout in het toestel heeft, waardoor er spanning op de buitenkant zou kunnen komen te staan, ben je de sjaak. Dan hoef je je haar niet meer te doen en ben je voor de rest van de dag opgeladen genoeg.

Apparaten met een metalen behuizing, die niet dubbel geïsoleerd zijn, altijd aarden. Altijd. Punt. Zoals het nu zit mag het niet! Dus aardlekschakelaar er bij regelen, veranderen in de groepenkast en daarna weer verder met je leven.

Durf je het zelf niet aan of heb je er geen kennis van? Regel een (elektrotechnisch) installateur. Dit klusje kan met een uurtje wel gepiept zijn. Het is alleen maar een aanpassing in de groepenkast en daar is ruimte genoeg voor nog een aardlekschakelaar.

EDIT: Even mijn doorgehaalde tekst verbeteren met wat Wikipedia informatie.
De toepassing van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is sinds 1975 in Nederland volgens NEN 1010 verplicht.
Dat lijkt me duidelijk. Aardlekschakelaar dus. Er zijn echter uitzonderingen:
Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA aardlekschakelaars, mits de weerstand naar aarde laag genoeg is. Voor een woning is dat ongeveer 1,5 a 2 ohm.
Dus je moet kijken hoe die 3 toestellen zijn aangesloten. Als groep 7 een extra groep is voor de keuken moet je kijken wat daar op zit en hoe die is afgemonteerd, met een WCD of met een vast toestel.

[ Voor 31% gewijzigd door sypie op 22-01-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Uurtje werk om een hoofdschakelaar en aardlekschakelaar aan te brengen. Je hebt er ook genoeg ruimte voor, dus why not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb hier nog wel wat aanvullende onderdelen liggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ4-OzxM4fIuRjyrp3irE6dNEoc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9Zg8280w95V1rYwxtcqDdYR.jpg?f=fotoalbum_tile

PM indien interesse

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45
In 1996 was een aardlekschakelaar nog niet verplicht op alle groepen. Ik had idd ook een groep die buiten de aardlek om ging. Verstandig is het niet, tegenwoordig gebeurt het ook niet meer, in een moderne meterkast zit alles achter een aardlekschakelaar.

Als je ooit een installateur laat komen (om bv zonnepanelen aan te sluiten), laat deze dan de hele groepenkast vervangen. De levensduur van het schakelmateriaal is meestal 30 jaar, na die tijd kan niet meer worden gegarandeerd dat het goed werkt bij een storing (al zal de werkelijke levensduur wel langer zijn, er zijn voor zover ik weet geen richtlijnen voor de maximale levensduur van een meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het bushboard vervangen.
Dan kan je met 3 aardlekschakelaars werken en de boel beter verdelen.
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html
https://www.sandervunderink.nl/abb-hafonorm-stickervel.html

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45
Je kunt het busboard gewoon laten zitten. Koop een extra aardlekschakelaar voor de groepen 4,5,6 en een losse alamat voor groep 1. De huidige groep 1 vervalt dan. Of kun je voor een vaatwasser oid gebruiken.

Die 2 nieuwe schakelaars kun je op het onderste railtje monteren. O wacht, ik geloof dat er nog een regel is: je moet met maximaal 2 handelingen alle stroom in je huis kunnen uitschakelen. Dus als je een losse alamat wilt, moet je een hoofdschakelaar monteren. Dat past ook nog wel.

Dan wordt het: hoofdschakelaar (kunnen je draden vanaf de meter rechtstreeks naartoe, dan vanaf je hoofdschakelaar naar dat veerdeelbalkje em vanaf daar 2x aardlek en alamat. Heb je zelfs nog ruimte over :)

Ik heb het zelf ook zo gedaan. Hoofdschakelaar, 2x aardlek omdat je niet wilt dat bij uitval van de aardlek meteen het hele huis zonder stroom zit. En omdat inderdaad de schuur/tuin wat vaker een storing geeft dan een normale groep in huis, heb ik later nog een alamat toegevoegd voor de schuur.

[ Voor 76% gewijzigd door PhilipsFan op 22-01-2022 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:04
Dit nieuwe model busboard past niet in het oude model kast, tenzij je ook het "basisrek" vervangt:
https://www.sandervunderink.nl/abb-haf-basisrek-2-rijen.html
Anoniem: 57381 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:32:
5 = wasdroger
6 = vaatwasser
7 =extra groep keuken

[...]

De vraag die ik heb: Waarom zitten er groepen zonder aardlek in de meterkast? Is daar een reden voor?
Voor groepen welke alleen een specifiek toestel voeden is aardlekbeveiliging niet verplicht, dus groep 5 (wasdroger) en 6 (vaatwasser) kan zo.

Contactdozen voor algemeen gebruik moeten echter wel altijd achter een 30mA aardlekschakelaar! Dus groep 7 klopt nu niet. Vermoedelijk is hier ooit iets veranderd wellicht tijdens het vervangen van de keuken.

@Anoniem: 57381 Als je toch bezig gaat zou ik ook de bestaande aardlekschakelaar vervangen, dit is nog een verouderd type AC, tegenwoordig is type A verplicht.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Dit nieuwe model busboard past niet in het oude model kast, tenzij je ook het "basisrek" vervangt:
https://www.sandervunderink.nl/abb-haf-basisrek-2-rijen.html
Dank voor de aanvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 126% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 57381 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:37:
Ok, toch nog een probleem.....

Net alle groepen langs gegaan om te kijken wat nou precies waar op zit en het blijkt (grotendeels) gewoon te kloppen nog met het oorspronkelijke briefje.

Dus: De waterkoker zat in beide situaties gewoon op een aardlek!!!!

maar wel op verschillende groepen.
Dan:
A) Is bij één van de groepen de aarding niet goed aangesloten;
of:
B) Geeft de waterkoker alleen problemen als je de stekker op een bepaalde manier in het stopcontact steekt, maar niet als je hem 180 graden omdraait (bij een andere contactdoos kunnen fase en nul ook andersom zitten).
En de groepen zonder aardlek bevatten conform het briefje: wasdroger, vaatwasser en extra groep keuken (afzuigkap en gasfornuis)
Neemt niet weg dat de groepenkast wel een keer wat aandacht verdient natuurlijk. Alles achter een 30mA aardlekschakelaar, type A aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar maken dat je weer helemaal bij de tijd bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 57381 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Fase zat in het andere stopcontact wel aan de andere kant maar stekker omdraaien gaf geen verschil. Dus dan blijft over dat de randaarde daar niet goed zou zijn?
Een andere verklaring kan ik niet voor je bedenken...
Plan is wel om de groepen te gaan verdelen over 3 aardleks type A (om klaar te zijn voor 3 fasen). Probleem is dat zo'n bushboard levertijd tot ergens in Maart heeft. Schijnt dan ook een nieuw rekje bij te moeten. Dus een behoorlijke operatie (alles moet er dan zo'n beetje uit....). Maar dat is dus wel het plan nu.
Levertijd daarvan is inderdaad een drama momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PhilipsFan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:57:
Je kunt het busboard gewoon laten zitten. Koop een extra aardlekschakelaar voor de groepen 4,5,6 en een losse alamat voor groep 1. De huidige groep 1 vervalt dan. Of kun je voor een vaatwasser oid gebruiken.

Die 2 nieuwe schakelaars kun je op het onderste railtje monteren. O wacht, ik geloof dat er nog een regel is: je moet met maximaal 2 handelingen alle stroom in je huis kunnen uitschakelen. Dus als je een losse alamat wilt, moet je een hoofdschakelaar monteren. Dat past ook nog wel.

Dan wordt het: hoofdschakelaar (kunnen je draden vanaf de meter rechtstreeks naartoe, dan vanaf je hoofdschakelaar naar dat veerdeelbalkje em vanaf daar 2x aardlek en alamat. Heb je zelfs nog ruimte over :)

Ik heb het zelf ook zo gedaan. Hoofdschakelaar, 2x aardlek omdat je niet wilt dat bij uitval van de aardlek meteen het hele huis zonder stroom zit. En omdat inderdaad de schuur/tuin wat vaker een storing geeft dan een normale groep in huis, heb ik later nog een alamat toegevoegd voor de schuur.
Precies
Ik zou ook gelijk een hoofdschakelaar plaatsen, 2 nieuwe aardlek schakelaars, de alle rechtse groep opsplitsen in 1 de groep 7 (of 1 als je van rechts kijkt) en de bewuste boosdoener apart op een alamat.

Al zit een nieuw kastje met dit alles ook bijna op de prijs los, beltrafo overzetten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je een automaat als hoofdzekering? Anders is het niet zo'n goed idee om onder spanning dit te gaan doen.

En bestel ook even de beschermkapjes mee:
- https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-2010-013.html
- https://www.sandervunderi...lok-5-gaten-2010-014.html

Altijd fijn om het iets aanraakveiliger te maken.

(en inderdaad die hoofdschakelaar plaatsen, daar gaan de draden vanaf de meter dan in, en dat weer door naar de verdeelblokjes)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Fase zat in het andere stopcontact wel aan de andere kant maar stekker omdraaien gaf geen verschil. Dus dan blijft over dat de randaarde daar niet goed zou zijn?
Of gewoon je waterkoker ergens nat geweest, heb dat vroeger ook wel eens gehad.
Plan is wel om de groepen te gaan verdelen over 3 aardleks type A (om klaar te zijn voor 3 fasen). Probleem is dat zo'n bushboard levertijd tot ergens in Maart heeft. Schijnt dan ook een nieuw rekje bij te moeten. Dus een behoorlijke operatie (alles moet er dan zo'n beetje uit....). Maar dat is dus wel het plan nu.
Als je dat gaat doen kan je beter een kastje kopen, hoeft ook niet altijd met busboard he, dat is soms gewoon lastiger. Flexomaten zijn heel flex maar niet om even om te bouwen naar 3 fase.
Het kastje is dan ook het geld niet.
Kijk even bij sandervundering.nl

https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:39:
In 1996 was een aardlekschakelaar nog niet verplicht op alle groepen. - - -
Weet je dat zeker met 1996?
Ik ben weliswaar niet werkzaam in installaties, maar wel zoals het zo fraai heet bekend met de materie. Is die verplichting er niet sinds 1975? Daarvoor was je namelijk alleen maar verplicht een aardlekschakelaar toepassen als je onmogelijk een voldoende lage aardingsweerstand kon realiseren. Wat betekende voldoende laag om de smeltveiligheid eruit te laten vliegen, oftewel een weerstand lager dan 25/In-smeltveiligheid. Dat werkte dan ook enkel bij geaarde stopcontacten, in tegenstelling tot de huidige 30mA aardlekschakelaar.

Verder ben ik het helemaal eens met die waterkoker weg te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als er nog geen budget is om de meterkast te upgraden, er zijn ook stopcontacten met ingebouwde aardlek.
wat betreft geaard/ongeaard, dat is met name relevant voor apparaten met metalen behuizing en geen vereiste voor aardlek schakeling.
Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/91ee885c030d6b6bac91d1651998b59b/3/9/392247-392247-images_main-exinaardlekschakelaar230vinstopcontact-ecommerce.jpeg

[ Voor 30% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-01-2022 18:52 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Techneut schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:29:
[...]
Weet je dat zeker met 1996?
Ik ben weliswaar niet werkzaam in installaties, maar wel zoals het zo fraai heet bekend met de materie. Is die verplichting er niet sinds 1975?
Die verplichting is er zelfs anno 2022 nog niet.
quote: NEN1010:2020
411.3.3 Aanvullende eisen voor contactdozen en voor de voeding van verplaatsbaar materieel voor gebruik buiten
Aanvullende bescherming moet tot stand worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA voor:
— AC-contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor algemeen gebruik door leken,
OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos.

— verplaatsbaar materieel voor wisselspanning met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten.

411.3.4 Aanvullende eisen voor stroomketens met verlichtingsarmaturen in TN- en TT-stelsels
In ruimten met een woonfunctie, een celfunctie of een logiesfunctie of in woonschepen moet, voor eindgroepen op wisselspanning die verlichtingsarmaturen van energie voorzien, worden voorzien in aanvullende bescherming door een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA. Dit geldt niet voor aansluitpunten voor verlichting in gemeenschappelijke verkeersruimten
De contactdoos specifiek voor de vaatwasser hoeft dus nog steeds niet achter een 30mA aardlekschakelaar, als die maar duidelijk herkenbaar is als contactdoos specifiek voor de vaatwasser.

(Mits de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is, uiteraard)

Gelukkig is "alles in een woning achter 30mA" wel een beetje de ongeschreven norm geworden, kwaad kan het natuurlijk niet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 22-01-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Natuurlijk is het waar wat je hier aanvoert. Maar voor dit topic is dat toch niet van toepassing? Dus geldt hier volgens mij voor die verplichting de vraag of het een installatie van voor of na 1975 is. Of dat het na 1975 een ingrijpende uitbreiding of renovatie van een oude installatie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 23:21
Ik denk niet dat men in 1975 al zo van de automaten was, meer van de zekeringen.
En dit is een kast met ABB HAF waarvan ik al helemaal niet geloof dat dat er in 1975 al was.

Correct me if I'm wrong.

[ Voor 7% gewijzigd door Frappuccino op 22-01-2022 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Techneut schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:05:
Natuurlijk is het waar wat je hier aanvoert. Maar voor dit topic is dat toch niet van toepassing? Dus geldt hier volgens mij voor die verplichting de vraag of het een installatie van voor of na 1975 is. Of dat het na 1975 een ingrijpende uitbreiding of renovatie van een oude installatie betreft.
Nu ben ik je even kwijt.

PhilipsFan stelt: In 1996 was een aardlekschakelaar nog niet verplicht voor alle groepen.
Jij stelt: In 1975 was het al wel verplicht voor alle groepen.

Maar nee dus. Het is niet verplicht voor alle groepen. Niet in 1975, niet in 1996, niet nu.

Het is wel verplicht voor alle contactdozen voor algemeen gebruik door leken en aansluitpunten voor verlichting in een woning, inderdaad sinds 1975. Maar dat zijn dus niet alle groepen.

In dit topic kijken we trouwens overduidelijk naar een installatie van ná 1975. :P Ik gok ergens rond 2000.

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 22-01-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké Xander, dat bedoelde ik natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:05:
In de huizen hier in de wijk van "88 hebben standaard aardlek op de groene groepen en 2 witte zonder, waarvan 1 de wasmachine, andere geen idee eigenlijk.
De groene groepen zijn met 2 of de optionele 3 groene. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 57381 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:03:
De woning is uit '96, dus de installatie ook. Ik begon dit topic dan ook met de verbazing dat niet alle groepen aardlek hebben.

Wat vanmorgen begon met een overspannen waterkoker eindigt vandaag met een >250,- plan om de meterkast grotendeels te vervangen....

Veel geleerd ook vandaag. Daarvoor mijn dank!

Ik maak er totaal 3 aardleks van en herverdeel de groepen over die 3. Wellicht is een kant en klare kast wel net zo handig. Bushboard of Kamrail maakt mij eigenlijk niet zo veel uit denk ik. Maar ik ga er nog wel even een nachtje over slapen want het is geen tientjes werk meer helaas.
Kan wel, dan gewoon een aardlekschakelaar onderin en de kabels van de blokjes naar de aardlek en aardlek naar de groepen, net als de ander.
Niet de mooiste oplossing natuurlijk en het is natuurlijk niet zo onverstandig om te vernieuwen na 25 jaar toch?

Optie 2 is 2x als en de hoofdschakelaar van @AUijtdehaag overnemen, dat kan zo in je kast en klaar, 15 min werk.
AUijtdehaag in "Waarom geen aardlekschakelaar?"

Pagina: 1