Budget houtkachel in werkplaats vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk51
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo,
Ik wil een low budget houtkachel in mijn werkplaats maken,
De panden rondom mijn werkplaats zijn gesloopt, maar mijn huurcontract loopt nog 1.5 jaar,
Doordat de aangrenzende panden er niet meer zijn, ben ik mijn isolatie kwijt,
Voorheen gebruikte ik een grote gasheater uit de tuinbouw, maar gezien de huidige gas prijzen wil ik hem alleen gebruiken indien echt noodzakelijk.
Dus was mjn idee om een gaskachel te plaatsen,
Nu heb ik de volgende situatie:
Waar plek voor de kachel is het plaatsen van een afvoer naar buiten zeer lastig.
En op de plek waar ik wel een afvoer naar buiten kan maken staan machines.
Nu kwam een vriend met het idee om de kachel te plaatsen waar het makkelijk kan, en dan met een lange afvoer naar de plek te gaan waar ik wel met de afvoer naar buiten kan.
Bijkomend voordeel, de warmte die door de lange afvoerbuizen naar buiten afgevoerd worden , zullen hun warmte ook weer afgeven aan de ruimte waar de buis doorheen loopt, in plaats van rechtreeks naar buiten,(een soort CV )
Ik ben fijn mechanisch instrumentmaker , en geen kachel boer en wil ook niet met koolmonoxcide dood aangeroffen worden,
Welke afvoorbuis zal ik hiervoor kunnen gebruiken, is enkelwandig voldoende, hoe krijg ik dit gasdicht, en brand dit niet door?
Ik heb geen personeel en dus niets met de Arbowet te maken,
Hoe het eruitziet maakt mij ook niet uit, het is maar voor max 1,5 jaar
Zelf zit ik misschien te moeilijk te denken, want anders zou ik dikke stalen buizen gebruiken en deze met Tig lassen aan elkaar koppelen, maar is ook niet echt goedkoop
Graag jullie ideen en adviesen
Thx
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik weet niet hoe groot de ruimte is en hoeveel uren je er dagelijks verblijft maar is een elektrische ventilatorkachel iets van 3kW geen beter en veiliger idee? Kost nieuw geen drol en anders tweedehands. Over anderhalf jaar verkoop je het ding weer. Kost weliswaar elektriciteit maar een houtkachel is ook niet gratis. Het laten bij wat je hebt misschien toch een optie voor de resterende periode als je de kosten op een rijtje zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdWyq2cs1-5N6Pn65iOGrOZFAwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p2jQob2ZKcxhpa8wDeGJNVuf.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Jan Workum op 22-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 22:44
Belangrijkste om te weten is wat je wilt bereiken. Wil je de gehele ruimte opwarmen omdat je producten dan beter verwerkbaar zijn of wil je zelf vooral warm blijven? En werk je op 1 plek of loop je continu door je werkplaats heen? Als je de ruimte in zijn geheel wilt verwarmen is oppervlakte/inhoud ook wel iets waar je rekening mee moet houden en dus het vermelden waard is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk51
mijn werkplaats heeft verschllende apparte ruintes, vandaar het idee van de lange afvoer,die zou ik dan door een of twee ruimtes zou kunnen laten lopen.
Dat eletrische gedoe is leuk voor een hokje van 2x4 meter en 2,5meter hoog,ik heb dit in het verleden gebruikt, maar is voor nu niet voldoende
De belangruikste ruimte is de ruimte waar de machines staan, in deze ruimte ben ik met alle machines aan het werk, maar ook aan de verschillende werkbanken.
Deze ruimte is 5x7 meter en 2.40 meter hoog.
Met de temperaturen van nu zijn mijn handen zo koud dat fijn priegelwerk zeer lastig is.
Gewoon een aangename tempertuur waar je niet steeds door de kou sttaat te trillen.
De houtkachel was mijn keuze omdat ik ook een bootj heb gekocht waar veel hout uitkomt , dit gaat anders naar grofvuil.
Mocht het hout opraken dan heb ik nog LPG gasflessen en zet dan een brander in de houtkachel,.
Dat is ook de reden dat ik een oude zware gietijzeren houtkachel heb gekocht, gietijzer behoud veel langer zijn temperatuur dan een dun modern plaatwerk kacheltje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-05 23:26
Heb je dit al besproken met de verhuurder? Mogelijk dat daar ook nog bezwaren of vereisten zijn vanuit hemzelf of bijvoorbeeld zijn brandverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens opzoeken wat de regels van het plaatsen van eenhoutstook rookafvoer zijn ik heb het idee dat je hem een heel stuk horizontaal wil verslepen en ergens door een muur naar buiten wil prikken.. ik kan je vast verklappen in basis mag dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

hk51 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:08:
Mocht het hout opraken dan heb ik nog LPG gasflessen en zet dan een brander in de houtkachel,.
Dat is ook de reden dat ik een oude zware gietijzeren houtkachel heb gekocht, gietijzer behoud veel langer zijn temperatuur dan een dun modern plaatwerk kacheltje
Pas op voor geknutsel met gas en andere zaken die je wil verbranden, dat is mijn tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk51
ok bedankt allemaal, deze topic kan gesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:29
Als je deze folder eens doorleest dan zie je een hoop over regels.
Mogelijk kan je het bespreken met de verhuurder en een gat in het dak maken.
Dan hangt het af hoe de indeling is en kan er tot aan de 1e doorgang gewerkt worden met een enkelwandige pijp. Voor de dak doorgang zijn er ook eisen.
De versleping mag maximaal 45° zijn.
Hoe had je de oude gasheater aangesloten en had deze ook een dak doorgang?
Voor houtkachels heb je te maken met hogere eisen (ook verzekeringstechnisch belangrijk!)

Als het alleen voor de echt koude periodes is zou misschien een Makita verwarmd vest uitkomst kunnen bieden?

Link: https://www.kachelconcurr...-Brandweer-zwijdrecht.pdf
Pagina: 1