Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09-2022
Dag allen

Binnenkort schaf ik mijn eerste NAS aan. Prijs/kwaliteit indachtig zou ik kiezen voor een DS218. Omdat het gebruik van een NAS nog wat nieuw is zoek ik info over het in RAID plaatsen van de schijven. Mijn vraag hierbij:

Ik zou uiteindelijk 2 x 6 of 8TB plaatsen in de NAS. Stel dat ik 1 schijf in gebruik neem en pas later een 2de schijf aankoop, is het makkelijk om dit in RAID te plaatsen of worden de bestanden van de reeds in gebruik genomen schijf verwijderd in het proces (formatteren).

De vraag is eerder om de kosten wat te spreiden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 23:42

Wildfire

Joy to the world!

Huntsman92 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:49:
Dag allen

Binnenkort schaf ik mijn eerste NAS aan. Prijs/kwaliteit indachtig zou ik kiezen voor een DS218. Omdat het gebruik van een NAS nog wat nieuw is zoek ik info over het in RAID plaatsen van de schijven. Mijn vraag hierbij:

Ik zou uiteindelijk 2 x 6 of 8TB plaatsen in de NAS. Stel dat ik 1 schijf in gebruik neem en pas later een 2de schijf aankoop, is het makkelijk om dit in RAID te plaatsen of worden de bestanden van de reeds in gebruik genomen schijf verwijderd in het proces (formatteren).

De vraag is eerder om de kosten wat te spreiden.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruik SHR (Synology Hybrid RAID) en je kunt dan later altijd uitbreiden met een schijf die even groot of groter is. Je bestaande data blijft dan behouden (alhoewel je voor de zekerheid toch altijd nog een backup van je data moet hebben, just to be sure).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 21:19
Dit kan heel makkelijk en zonder dataverlies. Maar maak altijd een backup (en raid is geen backup)

https://kb.synology.com/n...hange_raid_type?version=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
Heel erg bedankt, Wildfire en jwtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:11
als je budget het toelaat kijk dan ook eens naar een 4-bay NAS. daarmee kun je klein beginnen en heb je meer groeimogelijkheden, oa van raid1 (2 disk) naar raid5 (3 of 4 disk) in combinatie met SHR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57

DarkSide

theres no place like ::1

Vraagje.
@Huntsman92 het gaat je om kosten te versrpeiden (prima).
Dat betekend dat je nu iig gaat zorgen voor een goede backup? (zoals vermeld Raid =! backup)

Als je later een tweede disk toevoegt dan zorg je namelijk alleen dat data nog beschikbaar is als er 1 HDD stuk mocht gaan. Maar je breidt de ruimte van de storage niet uit. En corruptie op disk 1 is ook corruptie op disk 2.

Een goede backup blijft noodzakelijk voor de belangrijke data.

Mocht je later qua storage ruimte nog willen uitbreiden dan kan dat dus niet.
Een 4 bay is daar bv flexibeler voor. Of je moet geen raid/shr nodig hebben. Dan kan je ook met je 2 bay uitbreiden.

Kijk dus ook even naar je data behoefte voor de toekomst.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
DarkSide schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:15:
Vraagje.
@Huntsman92 het gaat je om kosten te versrpeiden (prima).
Dat betekend dat je nu iig gaat zorgen voor een goede backup? (zoals vermeld Raid =! backup)

Als je later een tweede disk toevoegt dan zorg je namelijk alleen dat data nog beschikbaar is als er 1 HDD stuk mocht gaan. Maar je breidt de ruimte van de storage niet uit. En corruptie op disk 1 is ook corruptie op disk 2.

Een goede backup blijft noodzakelijk voor de belangrijke data.

Mocht je later qua storage ruimte nog willen uitbreiden dan kan dat dus niet.
Een 4 bay is daar bv flexibeler voor. Of je moet geen raid/shr nodig hebben. Dan kan je ook met je 2 bay uitbreiden.

Kijk dus ook even naar je data behoefte voor de toekomst.
Bedankt voor je reactie en heel logische opmerkingen. Ik heb er inderdaad aan gedacht om ook naar een 4bay te kijken. Ondertussen heb ik wat onderzocht hoeveel storage ik nodig heb.

In principe zou ik nu voor een hele lange tijd verder kunnen met 4TB. Ik zou kiezen voor een DS218Play, met 2 x 4TB schijven in Raid. Om er dus voor te zorgen dat er geen dataverlies is bij een defect en dat ik ten alle tijde aan de bestanden kan. Aangezien de play en de kleinere schijven zou kiezen, worden de kosten al wat gedrukt en ga ik meteen voor de 2 schijven incl. Daarnaast zou ik na enige tijd een extra HDD aanschaffen om een back-up te nemen van de belangrijkste bestanden. Zo denk ik zeker ingedekt te zijn tegen data verlies, via raid en de extra backup

Dan blijft natuurlijk de vraag of ik toch al zou kiezen voor een 4bay, toekomstgericht. Ik zal er nog even over nadenken... ;)

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
Even loskomend van Synology. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ook 1gb Ram, wel ondersteuning Plex, gevoelig lagere prijs voor pakket incl schijven,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VB09RuQtOIzHOg6_V0Mfsyxbyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcfhUwAPPplSyMZKTAEXpH9V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huntsman92 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:55:
[...]

...Om er dus voor te zorgen dat er geen dataverlies is bij een defect en dat ik ten alle tijde aan de bestanden kan.
Lang verhaal kort: een defect kan wel zeker voor dataverlies zorgen. RAID1 is het spiegelen van bitjes. Elk verkeerd / corrupt bitje komt tegelijkertijd op beide disks terecht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57

DarkSide

theres no place like ::1

De syno kan ook plex aan. (let op (zal bij de WD ook wel zijn). Transcoderen zijn ze niet sterk genoeg voor. Met PGS subs en 4k films stopt mijn 918. Je kan niet transcoderen met een NAS het gebruik van SRT subs lost dit op)

Ken de WD series alleen van naam. Denk dat er meer community is achter Syno (qnap) dan WD.
Maar dat is meer een gevoel. Ze zijn denk ik ook wat beperkter qua OS en mogelijkheden. Maar scheelt je wel geld en als je de extra's van een Syno/qnap niet nodig hebt.....

En Let op. Raid zorgt voor hogere beschikbaarheid data. Dat je door kunt gaan als er een disk stuk is.
Maar zoals vermeld bitje corrupt disk1 = bitje corrupt disk2 = geen data.

Verder kun je ook per ongeluk mappen verwijderen.
Zorgt iig dat je backup versie beheer heeft. En niet dat je 1:1 de data van je NAS kopieert.
Want dan mis je dus ook die verdwenen volder in je backup.

Als laatste denk even na over de waarde van de data.
In de basis zou je ook een offsite backup willen hebben (bv als er een blikseminslag is en al je HDD zeggen doei) of erger brand.

ik draai bv geen Raid. Vind het zonde van de opslagruimte en gebruik mijn ruimte dus liever effectiever.
Dat ik een aantal dagen niet bij data kan als er 1 disk stuk is vind ik niet erg (ben er niet afhankelijk van voor werk).
Mijn belangrijke data (voornamelijk foto's/video's (geen films) staat op mijn PC. En op de NAS welke een backup maakt naar de cloud.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:11

dragonhaertt

@_'.'

Huntsman92 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:24:
Even loskomend van Synology. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ook 1gb Ram, wel ondersteuning Plex, gevoelig lagere prijs voor pakket incl schijven,...

[Afbeelding]
Ik heb zelf weinig ervaring met de uitgebreidere functies, maar ik vind de interface van Synology wel een stuk fijner werken dan de WD Mycloud omgeving.

Ik weet niet hoe dat geregeld is in hun nieuwe OS, maar laatst heb ik moeten werken met een WD EX2, en wat een trage stroopmachine was dat. Tegenwoordig krijgt dat model geen safety updates meer, dus die kan je ook niet meer online gebruiken. Voor mijn gevoel is dat niet heel lange safety support (ik heb niet de exacte cijfers bekeken hoe lang hij ondersteund is.

In ieder geval was het maken van een offsite backup vanaf een Synology nas een STUK eenvoudiger dan van de WD. Ook beheren van gebruikers, folders, 'packages' en firewall vind ik overzichtelijker bij Synology.

Wat betreft de Raid, je hebt geen SHR nodig om later schijven te mogen toevoegen. Als je eerst 1 schijf gebruikt (basic) kan je deze later gewoon uitbreiden naar RAID1 zolang je nieuwe schijf minstens zo groot is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:44
Het verschil zit in de software.
Een Synology is een alleskunner met veel beschikbare applicaties, terwijl een WD Cloud eigenlijk alleen een Nas is die enkel geschikt is als netwerkstorage.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
Bedankt voor de uitleg allemaal!

Zoals gezegd keek ik ook even voor een 4-bay NAS.
Een kwalitatief apparaat lijkt toch boven het budget te gaan. Zeker van Synology. Ik denk ook niet dat dit ooit echt van toepassing voor mij zou zijn (zie onderaan).

Ik zou dus kiezen voor:
Synology DS218Play
2 x 4TB geheugen in RAID
1 Backup HDD voor belangrijkste data in combinatie met OneDrive abonnement van het werk.

Qua budget blijf ik hiermee onder de 500 euro, wat zeker oké is. Dat was nu eenmaal het vooropgestelde budget.

Als het al ooit nodig zou zijn om meer geheugen te hebben zou ik dan eerder op dat moment grotere schijven kopen en de gegevens overzetten. Op dit moment ben ik er helemaal niet van overtuigd dat ik ooit meer dan die 4TB zal nodig hebben, vandaar dat ik eerder voor de 2-Bay dan een 4-bay zou gaan.

Een laatste vraag hierbij. Bij keuze van schijven kan je kiezen voor schijven die specifiek zijn voor NAS systemen. Ik las over de verschillen tussen NAS schijven en gewone HDD's. Ik vermoed dat het ten alle tijde aan te raden is om te kiezen voor specifieke NAS schijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Huntsman92 je kan even zoeken op "CMR vs SMR" voor een NAS. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt ook naar tweedehands vierschijfs nassen kijken. In V&A bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Huntsman92 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:49:

Binnenkort schaf ik mijn eerste NAS aan. Prijs/kwaliteit indachtig zou ik kiezen voor een DS218.
Hoe ben je op dit model uitgekomen? Wat ga je er allemaal mee doen?

Ik zou eerder voor een +model kiezen. dus 218+ of 220+

De normale 218 heeft sowieso een Realtek chip i.p.v. Intel, dus verdiep je even in de verschillen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Huntsman92 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:56:
Bedankt voor de uitleg allemaal!

Zoals gezegd keek ik ook even voor een 4-bay NAS.
Een kwalitatief apparaat lijkt toch boven het budget te gaan. Zeker van Synology. Ik denk ook niet dat dit ooit echt van toepassing voor mij zou zijn (zie onderaan).
Als je voor een bescheiden bedrag veel meer toekomstbestendig wil zijn zou ik voor een DS218+ gaan. Voor 8 tientjes meer heb je uitbreidbaar werkgeheugen en een Intel-processor, mocht je bijv. Docker willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
MikeyMan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:09:
Je kunt ook naar tweedehands vierschijfs nassen kijken. In V&A bijvoorbeeld ;)
Zeker, maar mijn electronica koop ik liefst nieuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
Greatsword schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Hoe ben je op dit model uitgekomen? Wat ga je er allemaal mee doen?

Ik zou eerder voor een +model kiezen. dus 218+ of 220+

De normale 218 heeft sowieso een Realtek chip i.p.v. Intel, dus verdiep je even in de verschillen.
Ik was gestart van Synology op aanraden van mensen in m'n omgeving. Bij verder zoeken merkte ik dat de DS218+ minder beschikbaar was. Plaatsen waar ik normaal bestel gaven aan "nooit meer leverbaar". Ik zie nu via tweakers dat de DS218+ beschikbaar is voor een schappelijke prijs via Amazon. Een stukje duurder wel en ik weet ook niet of dit zozeer nodig is voor mij.

Het is de bedoeling dat dit in de eerste plaats opslag is met beschikbaarheid op elk apparaat. Rechtstreeks werken in documenten zou moeten lukken. Voor foto's opslag en makkelijk tonen via de smartphone/tv/... Voor de rest ging ik nog kijken en experimenteren wat nog mogelijk is.

Is een DS218 of een DSPlay dan niet voldoende voor mij? Nu zie ik wel dat de DS220+ ook beschikbaar is voor 339, wat wel te overwegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntsman92
TMDC schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Als je voor een bescheiden bedrag veel meer toekomstbestendig wil zijn zou ik voor een DS218+ gaan. Voor 8 tientjes meer heb je uitbreidbaar werkgeheugen en een Intel-processor, mocht je bijv. Docker willen draaien.
Ik zal voor aanschaffen nog een de app mogelijkheden onderzoeken. Als een DS + (220 of 218) meer aangewezen is naar de toekomst toe, zal ik even boven mijn budget moeten gaan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Huntsman92 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:31:
Is een DS218 of een DSPlay dan niet voldoende voor mij? Nu zie ik wel dat de DS220+ ook beschikbaar is voor 339, wat wel te overwegen is.
Buy once, cry once.

Ik heb de 218play en achteraf had ik liever de 218+ gehad. Heel veel toffe Docker-toepassingen kan ik niet draaien, of alleen met heel veel omwegen en gedoe (waar ik geen zin in heb).

[ Voor 15% gewijzigd door TMDC op 27-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:44
Als je alleen storage zoek zou ik altijd een 4 bay Nas nemen.
Een van mijn Nassen die ik enkel als storage en VPN server inzet is een DS414 en 8 jaar oud en voldoet voor dit doel nog prima.

Als je veel dockers wilt draaien heb je veel geheugen en een X64 Cpu nodig.
Wil je VM's gebruiken dan heb je heel veel Cpu power en nog meer geheugen nodige dus geen Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huntsman92
TMDC schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Buy once, cry once.

Ik heb de 218play en achteraf had ik liever de 218+ gehad. Heel veel toffe Docker-toepassingen kan ik niet draaien, of alleen met heel veel omwegen en gedoe (waar ik geen zin in heb).
Ik heb toch beslist om zoveel mogelijk opties open te houden voor de toekomst. Ondertussen is de DS220+ onderweg!
Bedankt voor je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Huntsman92 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:01:
[...]

Ik heb toch beslist om zoveel mogelijk opties open te houden voor de toekomst. Ondertussen is de DS220+ onderweg!
Bedankt voor je reacties!
Tof! Ik hoop dat je er lang plezier mee hebt!
Pagina: 1