Geluidsoverlast of ben ik nou een ouwe zeikerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Goeiesmorgens,
ik maak dit topic even omdat ik niet echt zeker ben van mezelf in deze situatie. Ik ben nogal boers en dus wat de boer niet kent dat vreet hij niet en in dit geval kan het misschien aan mij liggen of misschien niet. Vandaar de vraagstelling: ben ik nou gewoon een zeikerd of heb ik hier wel een punt.
Ik probeer het kort te houden, sorry als het te lang is.

De situatie:
Vorig jaar heb ik eindelijk een sociale huurwoning weten te bemachtigen in een leuke straat (vooral koopwoningen dus erg netjes) en heb nu een bovenwoning in een 4 onder 1 kap. Een paar maand later is er iemand in de woning onder mij komen wonen waar ik met name de laatste tijd meer aan begin te storen.
Andere bewoners hebben weinig last omdat er 2 traphallen in het midden vd woning zitten en de buren in het pand ernaast hebben ook minder last door 2 opritten (van hun en van dit huis)

Natuurlijk begint geluidsoverlast met: praat met uw buren! Dat probeer ik zeker maar toch ben ik een beetje terughoudend door het volgende.

Ik vindt het moeilijk om met hem te communiceren, het is alsof hij de helft van mijn woorden niet begrijpt. De eerste ontmoeting met hem ging tevens moeizaam vanwege (wsg door asperger) rare opmerkingen mbt mijn woning terwijl hij er nog nooit was geweest, achteraf denk ik omdat hij niet wist wat hij wilde zeggen dus floepte er spontaan iets uit. De keren dat we hebben gesproken is het alsof ik tegen een kleuter praat.

Tevens heeft de onderbuur een heftige angststoornis, hij is helemaal para voor inbrekers en hierdoor hangt de hele achtertuin vol met prikkeldraad, bouwlampen met sensors en heeft hij glasscherven zelfs langs de onderkant van bepaalde rampen gekit. Meermaals is familie en/of politie langs geweest afgelopen jaar omdat hij mensen in de tuin zag staan en zo'n beetje een psychose had. Ook een uitnodiging op de buurtapp door andere buren was slecht verlopen spontaan reageerde hij dat er ramen waren ingegooid terwijl alles nog heel was.

Door het bovenstaande spookt hij aardig de hele nacht door en slaapt hij met name in de ochtend en middag. Hij is een kluizenaar, heeft weinig geld omdat hij niet veel werkt en veel is ontslagen en ook zijn woning is aardig verloederd.

In de zomer heb ik aangeboden om tenminste zijn voortuin te verzorgen, niet alleen omdat ik tuinieren wel leuk vindt maar ook omdat de hele straat netjes is en alleen onze woning het gras tot boven de knieën had staan. De rest moet hij zelf doen maar enkel met veel moeite en meehelpen ruimt hij de door buren gesnoeide heg op, de rest laat hij verloederen. De gordijnen blijven bijna allemaal dicht en van wat ik ervan heb gezien is ook zijn huis erg simpel en bijna kinderlijk ingericht.

In een slechte periode komt hij wekenlang zijn huis nauwelijks uit en hoor je overdag weinig tot geen leefgeluiden. Soms heb ik wel eens gedacht dat hij zichzelf van kant had gemaakt (iets waar familie zich zorgen over maakte toen ik heb aansprak op straat over de huidige toestand namelijk de nachtelijke bezoekjes en zaklampen in de achtertuin).

Een moeilijke situatie dus, Maar goed geluidsoverlast dus.
De onderbuur heeft dan wel weinig maar kennelijk is muziek een passie. Daar heb ik in principe geen probleem mee maar als ik langs het huis loop om via het pad naar de schuur te lopen en ik zie dat in 1 hoek van de kamer al 3 grote speakers staan opgestapeld (en in de andere hoek ook nog eens 3) dan gaan er bij mij wel wat alarmbellen af. Ik heb er verder geen verstand van maar dit zijn semi grote speakers die je op een tuner aansluit (een vriend van mij die dit soort had noemde het des tijds studio monitors or speakers) 2 staan er op elkaar met dan nog een 3e langwerpige ernaast en dat is 1 hoek vd kamer.

Nou staat de audio niet altijd aan gelukkig en dit is waarom ik dus twijfel of dit nou aan mij ligt. Ieder weekend dan is het 1 avond vh weekend zo'n beetje raak zo nu dan ook afgelopen vrijdag avond. 20:15 als een vriend langskomt dan gaat de techno aan en het galmt gewoon door mijn hele woning. Mijn televisie (samsung) staat normaal op 11-12 maar ik moet hem op 20-22 zetten en nog speelt elke scene zich af in een discotheek.

De muziek staat ook hard genoeg dat ieder moet schreeuwen om iets te zeggen dus ook dat krijg ik allemaal mee (zelfs als ik een headset op doe). Het is zo erg dat als ik in de hal sta mijn Shazam de nummers kan horen en identificeren. Voor de duidelijkheid alleen het trapgat is hout maar alle muren en vloeren hier zijn van beton.

Rond 22:15 gaat de muziek semi zachter en rond 22:45 gelukkig uit maar gedurende die 2-3 uur escapade loop ik op teentjes en kan ik echt niet genieten van mijn avond. Als ik visite heb en dit zou voorkomen dan zitten we letterlijk in een café met een techno band dat op de achtergrond meespeelt.

2 weken terug (want ik ben niet altijd elk weekend thuis) was er hetzelfde en ging de muziek nog even een tikkie harder rond half 9. Buiten was het zo miezerig en vanwege een migraine was ik het zo zat dat ik voor de eerste keer tweemaal hard op de vloer heb gestampt. Toen lukte het zachter gaan ineens wel maar een fijn gevoel heb je niet want om tot dat punt te komen kook je bijna over en ben je tot de puntjes gestrest. Ik kan ook niet naar bed want ook daar galmt het door.

Een week erna confronteerde de onderbuurman mij er eindelijk over maar dit gesprek ging moeizaam.
Hij vroeg of de muziek te hard stond en of ik op zijn ramen heb staan bonzen. Ik was aardig verbaasd dat hij verwacht had dat ik in de regen in mijn pyjama door de tuin zou gaan om te bonzen op een raam wanneer de deur 3 meter verderop staat. Dat heb ik hem ook gezegd.
Zijn verhaal klonk een beetje herhaald voorbereid (alsof hij dit al eerder had meegemaakt): ik mag muziek luisteren tot 10 uur, zo vertelde hij. Daarop antwoordde ik dat hij best muziek mag luisteren, daar heb ik geen probleem mee echter als ik mijn televisie niet eens meer kan horen of zelfs nog mijn eigen muziek dan is er toch iets aan de hand.
Hierop gaf hij geen reactie, wel voegde hij toe dat ik ook wel vanaf boven mocht klagen door bijvoorbeeld te schreeuwen of te stampen. Gezien de eerste actie al leidde tot de verdenking dat ik op ramen zat te bonzen lijkt me dat geen best idee vooral niet voor iemand met een angststoornis. Tevens stampen en schreeuwen, nogal aso als je het mij vraagt. Zo ben ik iig niet opgevoed.

Ik zag het ook niet zitten om gisterenavond langs te gaan bij een keet waar meerdere mensen ontzettend bezopen zitten te schreeuwen naar elkander om hen erop te wijzen dat de muziek te hard staat. Ik maak denk ik straks een net briefje waarop ik nogmaals herhaal dat muziek wel oké is, geen enkel probleem maar dat wederom de volume gewoon te hard staat en of het aub iets zachter kan. Die leest hij wsg ergens in de avond wanneer hij weer wakker is.

En dit is een beetje waarom ik twijfel, over het algemeen heb ik doordeweeks weinig last omdat hij zichzelf zo opvreet in zijn eigen huis en 1x per week dan nodigt hij mensen uit en zuipen ze zich te pletter met harde muziek alsof het een studentenhuis is echter is niemand meer echt student (hij is in de 30, ik tevens ook). Aan de ene kant is dit kennelijk zijn hoogtepunt vd week maar aan de andere kant wil ook ik mijn rust hebben na een lange werkweek. De vraag is dus ben ik gewoon een zeikerd of heb ik hier eigenlijk wel een punt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of je nou een zeikerd bent of niet; dat laat ik in het midden.

Ik mis 2 dingen: is de verhuurder al (elke keer) door jou ingelicht, schriftelijk en/of telefonisch, over de issues waar je over schrijft? En heb je ook de politie erbij betrokken op de tijden dat overlast "excessief en buiten de APV valt"?

Het enige wat ik lees (tot op heden) is jouw perceptie van de situatie en een (amateuristische) inschatting van het leven en de mentale staat van jouw buurman. Dat kan zowel positief als negatief subjectief zijn dus wij (achter het beeldscherm) weten niet hoe het daadwerkelijk erbij staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:02:
Of je nou een zeikerd bent of niet; dat laat ik in het midden.

Ik mis 2 dingen: is de verhuurder al (elke keer) door jou ingelicht, schriftelijk en/of telefonisch, over de issues waar je over schrijft? En heb je ook de politie erbij betrokken op de tijden dat overlast "excessief en buiten de APV valt"?

Het enige wat ik lees (tot op heden) is jouw perceptie van de situatie en een (amateuristische) inschatting van het leven en de mentale staat van jouw buurman. Dat kan zowel positief als negatief subjectief zijn dus wij (achter het beeldscherm) weten niet hoe het daadwerkelijk erbij staat.
Ik wou niet direct de politie bellen om ze te laten langskomen zonder eerst de buurman erop te wijzen (wat nu 1maal is gebeurd en vandaag de tweede keer met een briefje door de bus). Als ik overdag op schappelijke tijden aanklop dan doet hij niet open en in de avond na 7 uur vaak ook niet meer. Hij is dan wel thuis maar alle lampen etc staan dan uit.
Overigens na 22:00 (wanneer het echt zachter moet) dan gaat de volume wel degelijk omlaag, het is tussen de uren van 20:00-22:00 dat ik met de nagels in het plafond zit.

Ik heb gekeken op de site van de verhuurder maar de woningstichting verwijst eerst naar buurtbemiddeling. Dit ben ik wel van plan als dit zo doorgaat maar of het iets uithaalt weet ik niet. Iig houdt ik een logboek bij waar ze om vragen bij de woningstichting. Maar het is ook pas sinds begin dit jaar dat ik me er in zoverre aan erger dat het ook wel iets minder kan. Afgelopen jaar was het minder vaak en minder hard als hoe het nu is.

Mijn amateuristische inschatten is precies waarom ik de menig vraag van anderen omdat ik van mezelf weet dat ik nogal een norse kijk op het leven heb en zelf ook niet de sociaalste ben.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueWaffle op 22-01-2022 11:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:21
wat een zwamverhaal zeg. Het is doorspekt met aannames, foutieve gegevens en niet relevante informatie. Het komt over dat je op dit moment alleen met de buurman bezig bent. Ga ik puur op het verhaal af dan beantwoord meteen ik jouw vraag: Ja, je bent een zeikerd.(terwijl de overlast terecht kan zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Valt volgens mij allemaal wel mee met het geluids overlast. Als ik het zo lees. Je hebt er niet elke dag last van. Alleen in het weekend. Anders moet je in een vrijstaand huis gaan wonen. Je kan hier vrij weinig mee behalve aangeven of het wat minder kan. Je hebt ook nog eens de pech dat andere buren er geen last van het geluid hebben.

Bij sociale huur heb je gewoon zo nu en dan wat mafketels. Die mensen moet ook ergens wonen. En ik snap leuk is het niet. Maar ja wat moet je er dan mee?

[ Voor 45% gewijzigd door TheDudez op 22-01-2022 12:12 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Om te beginnen: Nee, je bent geen zeikerd!

Ik heb hier een min of meer vergelijkbare situatie.
Bij mij in de straat is begin vorig jaar ook een GGZ patient komen wonen. (autistisch, drank/drugs probleem en foute vrienden)
Hoewel we hier in de straat geen geluidsoverlast van hem hebben, z'n directe buren misschien wel, merken we wel dat deze persoon niet thuis hoort in onze buurt.
Meneer is duidelijk redelijk vaak onder invloed van drank/drugs, loopt 's nachts door de straat te spoken, kijkt heel opvallend in auto's die in de straat staan geparkeerd.

Dit heb ik allemaal aangekaart bij de woningstichting, die mij vertelde dat de politie deze 'groep' ook op het oog had. En ik moest maar een dossier opbouwen van alle dingen die ik hoorde en zag.
Uiteindelijk ook naar de politie gebeld naarmate dingen vreemder en erger werden.
Nu is meneer al een week niet meer thuis geweest. Geen idee of hij is opgepakt (mogelijk voor inbraak) of terug is opgenomen in een GGZ instelling.

Maar goed, ik las je OP en had meteen zo iets van: Is onze buurman bij jou in de straat komen wonen? :P
Laat je er niet te gek door maken, maar blijf aankloppen bij instanties en/of politie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Als je de ouders kunt contacteren; als hij in een ggz traject zit of zou moeten zitten heeft hij waarschijnlijk een persoonlijk begeleider. Met die persoon ga je verder komen denk ik dan de politie. Want als hij echt psychosegevoelig is en zo achterdochtig kan hij helemaal doorslaan.
Ik zou dus proberen de ouders en ggz te contacteren, of via de wijkagent de ggz in beeld te brengen. Want het klinkt als hij wel wat baat kan hebben aan begeleiding. Niet alleen voor jou maar ook voor zijn eigen gezondheid

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 09:04
Een beetje genuanceerder over mensen met psychische problemen mag wel zeg... Iemand die zich anders gedraagt dan anderen (maar niks strafbaars of echt overlastgevends doet) hoort meteen niet thuis in de buurt en iemand met die gevoelig is voor psychoses kan "helemaal doorslaan". Dat ligt gelukkig allemaal een stuk genuanceerder (het is m'n vak).

Maar als je je zorgen maakt om je buurman en je afvraagt of hij wel de juiste zorg krijgt: https://www.meldpuntzorgwekkendgedrag.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door jelveen op 22-01-2022 12:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
jelveen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:36:
Dat ligt gelukkig allemaal een stuk genuanceerder (het is m'n vak).
Nou dat is precies het probleem: een Renault monteur zal ook niet toegeven dat Renault een slecht merk is (je mag Renault vervangen voor elk ander merk, wat jou het best uitkomt)

En zeker, dit soort mensen zullen heus wel een kans moeten krijgen om terug te keren in de maatschappij. Het is daarbij wel aan hun hoe ze zich gaan gedragen in die maatschappij.
Als dat betekend dat er constant overlast word veroorzaakt, of strafbare feiten worden gepleegd dan hoef je deze mensen echt geen handje boven het hoofd te houden. Zij zullen zich immers moeten aanpassen aan de maatschappij, niet de maatschappij aan hun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39
Geluidsoverlast is altijd supervervelend, en de politie is er ook altijd erg scherp op omdat het razendsnel kan escaleren.

Probeer eerst toch nog eens een relatie op te bouwen met je nieuwe buurman, nodig hem eens uit voor een hapje of drankje. Of als hij dat niet wil, loop eens langs met wat lekkers om even te buurten. Probeer dan de gemeenschappelijke elementen te vinden, muziek bv, gamen, etc. Door gemeenschappelijke kenmerken kun je het makkelijkst verbinding creëren.

En dat werkt 2 kanten op. Ook bij jou kan er dan meer begrip en acceptatie ontstaan, hopelijk.

Als jullie eenmaal “on speaking terms” zijn kun je ook, heel relaxed, eens de muziek aankaarten. Laat hem eens beleven hoe het bij jou thuis klinkt. Hij klink wel alsof hij begrip heeft. Vraag dan of hij misschien iets kan bedenken waardoor jij minder last ervan hebt, grote kans dat ie wel met wat ideeën komt.

Succes!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TheDudez schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:03:
Valt volgens mij allemaal wel mee met het geluids overlast. Als ik het zo lees. Je hebt er niet elke dag last van. Alleen in het weekend. Anders moet je in een vrijstaand huis gaan wonen. Je kan hier vrij weinig mee behalve aangeven of het wat minder kan. Je hebt ook nog eens de pech dat andere buren er geen last van het geluid hebben.

Bij sociale huur heb je gewoon zo nu en dan wat mafketels. Die mensen moet ook ergens wonen. En ik snap leuk is het niet. Maar ja wat moet je er dan mee?
Iedere zaterdag van 8 tot 10 in de herrie zitten vind ik niet echt meevallen. Ik zou het willen omdraaien, als je herrie wilt maken ga je maar in een vrijstaand huis wonen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Annie1980 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:11:
Als je de ouders kunt contacteren; als hij in een ggz traject zit of zou moeten zitten heeft hij waarschijnlijk een persoonlijk begeleider. Met die persoon ga je verder komen denk ik dan de politie. Want als hij echt psychosegevoelig is en zo achterdochtig kan hij helemaal doorslaan.
Ik zou dus proberen de ouders en ggz te contacteren, of via de wijkagent de ggz in beeld te brengen. Want het klinkt als hij wel wat baat kan hebben aan begeleiding. Niet alleen voor jou maar ook voor zijn eigen gezondheid
jelveen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:36:
Een beetje genuanceerder over mensen met psychische problemen mag wel zeg... Iemand die zich anders gedraagt dan anderen (maar niks strafbaars of echt overlastgevends doet) hoort meteen niet thuis in de buurt en iemand met die gevoelig is voor psychoses kan "helemaal doorslaan". Dat ligt gelukkig allemaal een stuk genuanceerder (het is m'n vak).

Maar als je je zorgen maakt om je buurman en je afvraagt of hij wel de juiste zorg krijgt: https://www.meldpuntzorgwekkendgedrag.nl/
Toen hij hier in het begin kwam wonen keek niemand echt naar hem om behalve zijn zus. Ik heb met haar eenmaal gesproken omdat midden in de nacht zij in de tuin met een zaklamp stond te schijnen en ze stelde zich voor en legde dus uit dat hij een angststoornis heeft mbt inbrekers, aan de medicatie is etc. Ouders zijn er niet, het is een sneu verhaal.

Afgelopen nazomer ging het een periode zeer slecht, een maandlang hoorde je niks en kwam er niemand buiten. Ook mensen die aanbelden kregen geen gehoor. Via de woningbouw en buurt bemiddeling (maarja er kon niks bemiddeld worden want er was geen probleem tussen ons) heb ik toen contact opgenomen met de afdeling bij de gemeente mbt verwarde personen aka mensen met die mentaal niet helemaal lekker zijn. Ik heb ook nadrukkelijk erbij gezegd dat ik opzich geen problemen heb met hem, alleen ik maak me zorgen. Vooral toen na een maand eindelijk de deur open ging en er een enorme stank uit de woning kwam. Van deze afdeling zijn er in het verleden een aantal sociaal werksters langsgeweest en daarna ging het weer een tijd goed: hij had weer werk (en een auto) en toen had je niet elke week een feestje in het weekend. Maar na verloop van tijd dan merk je dat in de ochtend niemand meer weggaat dus werk is er niet echt meer (de auto wordt dan ook opgehaald door het uitzendbureau, in 1 jaar tot 4 maal toe), je ziet de buur ook nooit meer op straat en in de nacht hoor je af en toe geroep omdat hij nachtmerries heeft of dergelijk. Maar overdag wordt er totaal niet geleefd, geen wc geluiden, nauwelijks een douche. Lampen gaan in de avond vaak niet aan etc. En nu is dat weer zo'n geval behalve als vrienden hier een feestje komen bouwen dan gaat de led verlichting aan en de techno.

Ik zal even een briefje door de bus doen en als dit nog steeds niet veranderd dan stuur ik wel een mailtje naar de wijkagent en/of die afdeling om te vragen of er begeleiding is waar ikdit probleem kwijt kan.

Sorry voor het langdradige verhaal, als vrouw is er geen andere manier om zoiets uit te leggten (zit in de genen). Mijn excuus,

[ Voor 6% gewijzigd door BlueWaffle op 22-01-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

evilution schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Iedere zaterdag van 8 tot 10 in de herrie zitten vind ik niet echt meevallen. Ik zou het willen omdraaien, als je herrie wilt maken ga je maar in een vrijstaand huis wonen.
Kinderen maken ook een hoop herrie moeten mensen met kinderen dan ook maar in een vrijstaand huis wonen? Want de meneer die dit geluid maakt is zo te lezen ook een klein kind. Dit soort dingen heb je nou gewoon eenmaal als alles zo volgebouwd wordt.

En je kan hoog of laag springen die meneer die geluids overlast maakt krijg je niet zo makkelijk weg. Er zijn meerdere van dit soort topics geweest en je verliest het bijna altijd. En het duurt vreselijk lang allemaal. Je kan je er lang aan ergeren maar je schiet er weinig mee op. Ook al is het onterecht dat ts er last van heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door TheDudez op 22-01-2022 14:18 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Kinderen maken ook een hoop herrie moeten mensen met kinderen dan ook maar in een vrijstaand huis wonen? Want de meneer die dit geluid maakt is zo te lezen ook een klein kind. Dit soort dingen heb je nou gewoon eenmaal als alles zo volgebouwd wordt. En je kan hoog of laag springen die meneer die geluids overlast maakt krijg je niet zo makkelijk weg.
Er is wel verschil tussen leefgeluiden en geluidsoverlast.
Jij haalt die 2 wel erg makkelijk door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

M!chel schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Er is wel verschil tussen leefgeluiden en geluidsoverlast.
Jij haalt die 2 wel erg makkelijk door elkaar.
Het is maar een paar uur in de week. Kinderen kunnen ook flink janken en schreeuwen alleen wel verdeeld over heel de dag.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 09:04
M!chel schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Nou dat is precies het probleem: een Renault monteur zal ook niet toegeven dat Renault een slecht merk is (je mag Renault vervangen voor elk ander merk, wat jou het best uitkomt)

En zeker, dit soort mensen zullen heus wel een kans moeten krijgen om terug te keren in de maatschappij. Het is daarbij wel aan hun hoe ze zich gaan gedragen in die maatschappij.
Als dat betekend dat er constant overlast word veroorzaakt, of strafbare feiten worden gepleegd dan hoef je deze mensen echt geen handje boven het hoofd te houden. Zij zullen zich immers moeten aanpassen aan de maatschappij, niet de maatschappij aan hun.
Maar in jouw verhaal is er dus geen sprake van geluidsoverlast of strafbare feiten schrijf je.. Als die er wel zijn moet er uiteraard worden ingegrepen.
BlueWaffle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:52:

Via de woningbouw en buurt bemiddeling (maarja er kon niks bemiddeld worden want er was geen probleem tussen ons) heb ik toen contact opgenomen met de afdeling bij de gemeente mbt verwarde personen aka mensen met die mentaal niet helemaal lekker zijn. Ik heb ook nadrukkelijk erbij gezegd dat ik opzich geen problemen heb met hem, alleen ik maak me zorgen. Vooral toen na een maand eindelijk de deur open ging en er een enorme stank uit de woning kwam. Van deze afdeling zijn er in het verleden een aantal sociaal werksters langsgeweest en daarna ging het weer een tijd goed: hij had weer werk (en een auto) en toen had je niet elke week een feestje in het weekend.
Wat goed dat je dat toen gedaan hebt en zo te lezen werkte dat. Nogmaals doen zou mijn advies daarom ook wezen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Het is maar een paar uur in de week. Kinderen kunnen ook flink janken en schreeuwen alleen wel verdeeld over heel de dag.
Dat is dus een paar uur te veel. Heel simpel.
Je hoeft niet alles te pikken. Het begint met een paar uur overlast, en het eindigt met slechts een paar uur in de week rust (omgedraaide wereld).
En als je het niet meteen de kop indrukt, dan wordt er al snel gezegd, waarom kwam je er niet eerder mee/ eerst vond je het wel goed!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
jelveen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Maar in jouw verhaal is er dus geen sprake van geluidsoverlast of strafbare feiten schrijf je.. Als die er wel zijn moet er uiteraard worden ingegrepen.
Die waren er wel. Drugsdealers die regelmatig aan de deur komen, meneer die 's nachts van alles in de straat en bij huizen loopt uit te spoken, duidelijk onder invloed op straat zijn (lopend of fietsend).
Genoeg dingen die gewoon niet kunnen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
Ik ben van mening dat mensen rekening met elkaar moeten houden. Leefgeluiden in de zin van overdags of s avonds lekker de radio hard aan, kan gewoon niet. Een voordeur die dichtklapt, of een keer dat er kinderen spelen: OK. Maar radio/muziek overlast kan gewoon niet, doe even lekker een hoofdtelefoon op?

Ik heb 10 jaar een idioot naast mij gehad die tot "10 uur mocht karaoken". Na 20 keer politie aan de deur viel het kwartje, misschien dat hij eindelijk doorhad dat als ik om 6 uur uit bed moet/ook kinderen heb, dat het niet kon. Ook na diverse ruzies aan de deur kon dat ook bezinken.

Mijn antwoord op jouw vraag: NEE, je bent geen zeikerd als je iemand aanspreekt op kinderachtig gedrag. Als iemand lekker de hele dag muziek aan moet hebben, kan best een hoofdtelefoon aanschaffen. Houd is even rekening met je buren zeg, als die buren ook bij jou niet voor overlast zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
Zo te lezen is je buurman op zich wel bereid om de muziek wat zachter te zetten, als jij aangeeft dat je er last van hebt.

Ik zou proberen om in contact te blijven, nummers uit te wisselen zodat je hem kun appen als het je echt te gek wordt, misschien zou ik hem zelfs een mooie koptelefoon kado doen. Geeft wat goodwill, waardoor hij wellicht ook eerder geneigd zal zijn om die koptelefoon ook echt te gebruiken.

En ja, natuurlijk zou het fijn zijn als hij zelf op het idee komt om een koptelefoon te gebruiken en die ook zelf aan te schaffen... aan de andere kant is € 100 euro uitgeven aan een goede koptelefoon voor je buurman een prima investering als het je zoveel ergernis scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:02
TheDudez schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:03:

Bij sociale huur heb je gewoon zo nu en dan wat mafketels
niet alleen bij sociale huur kan ik je vertellen er wonen ook wel mafketels in koophuizen en dure vrijstaande woningen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 19:20
TheDudez schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Dat is nog een heel verschil met een irritante bas die je urenlang constant hoort. Ik heb helaas ervaring met beide, die muziek is oneindig veel irritanter.

@TS, nee je zeurt zeker niet. Diegene heeft vast hulp nodig, maar als jij er last van hebt dan doet dat daar niks aan af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Nee je bent geen zeikerd.. Je vult wel een hoop in.

Gewoon iedere keer aanbellen als het te hard staat.. heel simpel, hij lijkt daar wel goed op te reageren. En blijven melden bij gemeente/verhuurder/etc

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:48
BlueWaffle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:56:

Ik vindt het moeilijk om met hem te communiceren, het is alsof hij de helft van mijn woorden niet begrijpt.
Misschien is dat ook zo. Hij komt in je verhaal over als iemand die weinig sociaal gevoel heeft, maar wel begrijpt dat mensen last van hem kunnen hebben. Maar blijkbaar niet in staat dat te voorkomen. Ik heb een kind met asperger en herken wel een aantal dingen uit wat je beschrijft. Vooral het gebrek aan inlevingsvermogen, zich aan regels houden, en onhandig zijn in contacten.
In de zomer heb ik aangeboden om tenminste zijn voortuin te verzorgen,
Ik zou zelf de tuin gaan onderhouden, zonder te verwachten dat hij dat vervolgens zelf oppakt. Maar misschien kun je aangeven dat je op dag xx de tuin wilt gaan doen, misschien wil hij die dag helpen? Komt hij niet, doe je het zelf (jij wilt immers dat die tuin netjes is). Komt hij wel, kun je hem eens meemaken in een normale situatie. Misschien voor herhaling vatbaar, misschien niet, maar sommige mensen hebben wat extra’s nodig om te snappen wat er van ze wordt verwacht. Geef hem duidelijke instructies hoe hij je kan helpen, doe het eventueel voor (inderdaad als bij een kind)
Een moeilijke situatie dus, Maar goed geluidsoverlast dus.
(Knip)
Een week erna confronteerde de onderbuurman mij er eindelijk over maar dit gesprek ging moeizaam.
Hij vroeg of de muziek te hard stond en of ik op zijn ramen heb staan bonzen. Ik was aardig verbaasd dat hij verwacht had dat ik in de regen in mijn pyjama door de tuin zou gaan om te bonzen op een raam wanneer de deur 3 meter verderop staat. Dat heb ik hem ook gezegd.
Probeer wat begripvol te zijn, met bovenstaand als achtergrond. Al heeft hij het niet vanuit zichzelf aangevoeld, hij heeft wel begrepen dat iemand reageerde. Daar komt hij bij jou op terug, ik zou dat eigenlijk best ok vinden. Reageren op zijn onhandig geformuleerde zin vind ik niet zo aardig. Hij heeft je gehoord en dacht dat het van het raam kwam, dat kan toch?
Zijn verhaal klonk een beetje herhaald voorbereid (alsof hij dit al eerder had meegemaakt): ik mag muziek luisteren tot 10 uur, zo vertelde hij.
Dat is hoe het bij asperger kan werken. Hij volgt de regels (muziek moet na 10 uur zacht en om 2245 uit) hij en begrijpt dus niet wat hij fout doet. Misschien kun je vragen de muziek eens zo hard te zetten zoals op zo’n avondje en dan bij jou te komen luisteren hoe hard dat voor jou klinkt. En dan bekijken hoe hard het kan voordat het bij jou te veel is.
Hierop gaf hij geen reactie, wel voegde hij toe dat ik ook wel vanaf boven mocht klagen door bijvoorbeeld te schreeuwen of te stampen.
Ik zou dan ook niet gaan schreeuwen of stampen, maar even aankloppen/bellen.
Of, wat je waarschijnlijk goed kunt afspreken: als jij niet thuisbent mag de muziek onbeperkt, en als je wel thuisbent, mag de muziek op xx. Wat xx is kun je samen afspreken
De vraag is dus ben ik gewoon een zeikerd of heb ik hier eigenlijk wel een punt?
Ik vind dat je best een punt hebt, maar je benedenbuur is zo te lezen een buurman met een gebruiksaanwijzing. Als je wat moeite doet om die te lezen, heb je mogelijk een hele goede aan hem. Want los van de muziek en de wat bijzondere tuininrichting, heb je geen last van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Ik sla de situatie even plat. Uit je verhaal maak ik op dat er is een probleem is en twee partijen die het minder makkelijk vinden om te communiceren om wat voor reden dan ook en zich goed te verplaatsen in de ander. Hierdoor is wederzijds begrip en het maken van concrete afspraken wat lastig. Het is dan wellicht een goed plan om iemand die onafhankelijk neutrale partij die zich wel goed kan verplaatsen in beiden partijen te betrekken en de boodschap voor beiden goed kan vertalen en overbrengen. Wellicht een goede buur of een vriend die hier iets in kan betekenen?

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 22-01-2022 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb ooit een keer met een buurvrouw uitgetest hoe hard ik de tv kon zetten en vanaf welk volume ik het bij haar kon horen door de muur heen. Ik heb daarna de tv nooit luider gezet. Kan die kerel ook gewoon is doen...

Het ligt dus niet aan jou ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Zij zullen zich immers moeten aanpassen aan de maatschappij, niet de maatschappij aan hun.
Zij zijn net zo goed onderdeel van de maatschappij als jij en ik.
Buiten was het zo miezerig en vanwege een migraine was ik het zo zat dat ik voor de eerste keer tweemaal hard op de vloer heb gestampt. Toen lukte het zachter gaan ineens wel maar een fijn gevoel heb je niet want om tot dat punt te komen kook je bijna over en ben je tot de puntjes gestrest.
Dit vind ik wel een relevant stukje. Je denkt dat je beleefd bent door niet meteen te gaan klagen. Je buurman is echter helemaal niet bezig met hoe jij zijn muziek ervaart.

Heb je al eens telefoonnummers met hem uitgewisseld? Je zou kunnen afspreken dat hij best muziek mag luisteren, maar niet te hard, en dat je hem een sms of appje stuurt als de muziek te hard staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Zij zijn net zo goed onderdeel van de maatschappij als jij en ik.
Als zo'n persoon net uit een instelling komt, en begeleiding heeft. Dan is dat re-integreren in de maatschappij.
Dat bedoel ik. Maar dat snap je wel, toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je bent geen zeikerd. Overlast is altijd irritant, en die aso's komen er altijd mee weg. Dit soort verhalen zie ik vaker langskomen op Tweakers, en ook op andere media, en eigenlijk is de oplossing altijd: jij moet verhuizen want de aso wordt niet aangepakt.

Ik zou persoonlijk in dat soort gevallen keihard escaleren. En dan doel ik op zelf investeren in oordoppen en 4 boxen met subwoofers die de hele buurt kunnen irriteren. Daarna: de verhuurder, politie en gemeente aanschrijven, eisen dat zij er een einde aan maken, de verhuurder aansprakelijk stellen, huur achterhouden totdat het is opgelost, en in je schrijven ook aangeven: "Als er niks gebeurt zie ik dit als instemming van de verhuurder, de gemeente, en de politie om iedere dag van 07:00 tot 22:00 uur luid muziek te mogen afspelen. Hier ben ik als iemand die enorm houdt van luide death metal enorm blij mee. Hier ben ik dan ook gisteren mee begonnen. Ik zie uiteraard graag handhaving tegemoet om redelijke grenzen aan te geven aan mijzelf en mijn buurman, mocht dat nodig zijn, waar ik niet vanuit ga."

Als jij niet escaleert gebeurt er welgeteld 0,0. Nada. Zilch. Nothing. Ofwel helemaal niks. Je wordt gezien als een persoon die eieren voor zijn geld gaat kiezen en uiteindelijk wel verhuist. En als jij in kleine stapjes escaleert gaat dit nog jaren voortduren. Ik zou gewoon van stand nul in één ruk naar stand 100 gaan.

Voorrang krijg je niet, voorrang neem je.

Politie, gemeente, verhuurder, bemiddeling, etc. gaan dan direct aanhaken en jullie worden ineens een #1 prioriteit. Vanaf dat moment worden er duidelijke grenzen gesteld waar jij en je buurman zich aan moeten houden. Als hij weer over de schreef gaat escaleer jij (nadat je zonder twijfel wordt genegeerd) direct weer tot stand 100.

"Oh, mijn buurman veroorzaakte weer overlast en jullie deden niks. Dus ik dacht dat het weer mocht. Mag het nou wel of niet?"

Zie ook wettelijk onderbouwd dat jij je huur kan inhouden:

https://www.rechtenvastgo...-kan-de-huurder-vorderen/

Overigens kan je na escalatie wel in een situatie terecht komen dat jij of je buurman een ander huis krijgt toegewezen. Hou daar ook rekening mee. Meestal geldt "last in = first out", maar als ze jou een rustige buurt kunnen aanbieden in een beter huis is dat natuurlijk ook een optie zou ik zeggen.

In 1 situatie die ik persoonlijk heb meegemaakt werden de mensen die overlast ervaarden een andere woning aangeboden. In plaats van een flat vol aso's kwam zij terecht in een prettige rijtjes/hoekwoning in een wijk met voornamelijk ouderen en veel natuur, voor minder geld.

Eind goed, al goed. Maar daar moest wel heel erg resoluut voor worden opgetreden nadat een half jaar "volgens de regels" spelen niets uithaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Toke_gt schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:42:

Ik zou zelf de tuin gaan onderhouden, zonder te verwachten dat hij dat vervolgens zelf oppakt. Maar misschien kun je aangeven dat je op dag xx de tuin wilt gaan doen, misschien wil hij die dag helpen? Komt hij niet, doe je het zelf (jij wilt immers dat die tuin netjes is). Komt hij wel, kun je hem eens meemaken in een normale situatie. Misschien voor herhaling vatbaar, misschien niet, maar sommige mensen hebben wat extra’s nodig om te snappen wat er van ze wordt verwacht. Geef hem duidelijke instructies hoe hij je kan helpen, doe het eventueel voor (inderdaad als bij een kind)
De voortuin houdt ik nu bij, niet alleen vanwege de lak van onderhoud maar ook omdat ik een tuin leuk vindt en deze niet heb met de bovenwoning (alleen een plantenbak). De keren dat hij me ziet vanuit huis schudt hij zijn hoofd waarschijnlijk uit ongeloof dat ik de moeite neem. Ik doe hier niks op uit, ben gewoon lekker aan het werk: nieuw bosjes etc. staan erin, dit voorjaar lekker bloesem en bloemen. Ik ga er niet vanuit dat hij meehelpt en gelukkig hebben andere buren (die de heg op de erfgrens delen) in het verleden samen met hem achter de boel gesnoeid want anders hebben zij ook last. Ikzelf zie me niet zo in die rol maar was wel bij dat hij de handen uit de mouwen deed.

Ik heb veel aan je post, ik zal ook meer letten op mijn woorden. Ik probeer alles al duidelijk aan hem kennis te geven en zal wat minder proberen over te komen alsof ik me moet verdedigen tegen zijn vreemde manier van denken.
mcsluis schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:56:
Ik sla de situatie even plat. Uit je verhaal maak ik op dat er is een probleem is en twee partijen die het minder makkelijk vinden om te communiceren om wat voor reden dan ook en zich goed te verplaatsen in de ander. Hierdoor is wederzijds begrip en het maken van concrete afspraken wat lastig. Het is dan wellicht een goed plan om iemand die onafhankelijk neutrale partij die zich wel goed kan verplaatsen in beiden partijen te betrekken en de boodschap voor beiden goed kan vertalen en overbrengen. Wellicht een goede buur of een vriend die hier iets in kan betekenen?
Dit is waar ik naar streef als er niks veranderd. Zoals eerder aangegeven is er dus een instantie waarbij hij misschien nog begeleiding krijgt waar ik het zou kunnen proberen en anders via of buurt bemiddeling of de wijkagent.

Bedankt voor de reacties allemaal iig, het is natuurlijk niet mijn bedoeling om de buur in de zeik te nemen of wat dan ook. Ik ben zelf een erg passief persoon en laat makkelijk over me heen lopen als ik twijfel over storend gedrag van een ander en die twijfel maakt dan stres want confrontatie of gesprek over iets waarbij veel reacties mogelijk zijn vindt ik zelf niet makkelijk. En als boerin kom ik soms nogal lomp over in mijn reacties wat ook makkelijk verkeerd over komt, ik ben ervan bewust maar soms heb ik even iemand nodig die me zegt hoe het zit. Ik kan hier veel mee, dus bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:48
BlueWaffle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:46:
[...]
De keren dat hij me ziet vanuit huis schudt hij zijn hoofd waarschijnlijk uit ongeloof dat ik de moeite neem.
(Knip)
Ik ga er niet vanuit dat hij meehelpt
Het grootste risico is volgens mij dat je niet checkt of je aannames wel kloppen. Misschien wil hij wel helpen als je het vraagt, misschien bedoelt hij iets heel anders met het hoofdschudden.
Probeer het eens te vragen? Anders blijf je handelen naar je eigen aannames.
Ik heb veel aan je post, ik zal ook meer letten op mijn woorden. Ik probeer alles al duidelijk aan hem kennis te geven en zal wat minder proberen over te komen alsof ik me moet verdedigen tegen zijn vreemde manier van denken.
Fijn om te lezen. Het lijkt me best heel moeilijk, maar ga ervanuit dat hij niets kwaads in de zin heeft, maar sociaal niet zo handig is. Hij valt jou niet aan, jij hem niet. Jullie wonen daar en als je ieder op de eigen manier je best doen, kun je een heel eind komen. Instanties inschakelen kan altijd nog, maar ik denk dat dat in dit stadium eerder escalerend dan oplossend werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
M!chel schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:17:
Als zo'n persoon net uit een instelling komt, en begeleiding heeft. Dan is dat re-integreren in de maatschappij.
Dat bedoel ik. Maar dat snap je wel, toch?
Natuurlijk, maar dat betekent niet dat 'wij' bepalen hoe het hoort, en dat de ander zich maar aan moet passen.

Dit heeft trouwens geen betrekking meer op de problematiek van Blue-Waffle, waarbij ik het idee heb dat het eerder een gebrek aan duidelijke communicatie is dan schreeuwende ruzie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Natuurlijk, maar dat betekent niet dat 'wij' bepalen hoe het hoort, en dat de ander zich maar aan moet passen.

Dit heeft trouwens geen betrekking meer op de problematiek van Blue-Waffle, waarbij ik het idee heb dat het eerder een gebrek aan duidelijke communicatie is dan schreeuwende ruzie.
'Wij' bepalen niets idd. We doen gewoon wat normaal is. Geluidsoverlast of welke vorm van overlast is niet normaal. Als zo'n persoon toch denkt dat dat normaal is, dat blijkt uit zijn doen en laten, dan hoort dat gecorrigeerd te worden.

Zoals ik al zei, je hoeft niet alles te pikken. Ook niet omdat iemand autistisch is. Klinkt misschien hard en meedogenloos, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:30:
[...]

De norm van de buurman is in ieder geval niet ' normaal' ;)

De buurman mag zich in deze zaak mooi aanpassen aan de algemeen geldende maatschappelijk norm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

2 weken terug (want ik ben niet altijd elk weekend thuis) was er hetzelfde en ging de muziek nog even een tikkie harder rond half 9. Buiten was het zo miezerig en vanwege een migraine was ik het zo zat dat ik voor de eerste keer tweemaal hard op de vloer heb gestampt. Toen lukte het zachter gaan ineens wel maar een fijn gevoel heb je niet want om tot dat punt te komen kook je bijna over en ben je tot de puntjes gestrest. Ik kan ook niet naar bed want ook daar galmt het door.
Herkenbaar, want je wilt niet meteen ingrijpen. En vervolgens ben je zelf al zo over de toeren, dat je eigenlijk ook niet meer normaal kunt ingrijpen.

Dat laatste moment moet je voor proberen te zijn, door al eerder wat van je te laten horen.

Gesprek aangaan is lastig.
Maar niets houd je tegen om wanneer die muziek had aangaat, even naar beneden te lopen, en te vragen of die muziek wat zachter kan, omdat jij er last van hebt?

Ik heb hier ook een buur, op een diagonaal notabene, met blijkbaar een hele mooie subwoofer. De muziek zelf hoor ik amper, maar die sub...die trilt door de muur heen en en de vloer. En ik hoor dus geen muziek, maar ik voel wel de beat En daar word ik niet blij van.

Ik heb ook niet altijd even veel zin, om mijn huis uit te lopen en naar boven te gaan, en weer te vragen of de muziek zachter kan. Dan zit ik mij ook op te vreten, tot het moment dat ik baal dat ik geen hakbijl heb, om de hele bende bij hem in stukjes te hakken.
Maar ondanks die interne woede, helpt gewoon even vragen meestal wel. Hij zoekt/of zocht helaas wel regelmatig vaak weer de grenzen op. Dus dan is het tijdje stil, en dan begint het weer, langzaam steeds harder tot ik mijn tegenzin heb overwonnen om er wéér van te gaan zeggen.
Is wel het enige dat helpt, aangeven, en aan blijven geven dat je er last van hebt.

En als het inderdaad zo luid is, zal jij ook niet de enige zijn die er last van heeft. Je kunt altijd nog een pact afsluiten met je andere buren, dat ze er ook wat van zeggen, als hij niet zo goed luistert. Mijn buurvrouw werd er ook horendol van, maar oude dame van in de 80, dus die heeft het op haar manier gedaan door zijn ouders aan te spreken. En tikt zo nu en dan eens op de verwarming.

Je zou ook met je buurman kunnen afspreken, dat jij een seintje wanneer je 's avonds niet thuis bent, dat hij die avonden vrij spel heeft om het huis in de terrordome te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
[...]Zij zullen zich immers moeten aanpassen aan de maatschappij, niet de maatschappij aan hun.
Waarom? Autisten hebben deze maatschappij, die behoorlijk incompatibel is met hun psyche, ook niet gekozen.

Verder vind ik dat @BlueWaffle het best netjes oppakt. Duidelijk begrip voor de situatie van de onderbuurman, maar je wordt er zelf uiteindelijk gewoon gek van. Aan de andere kant is het wel een beetje wat iemand al zegt: een consequentie van sociale huur. Die meneer moet ergens wonen en voor iemand met ASS is "ik doe dit 1x per week van 8 tot 10" best een logische manier om er mee te dealen. Als hij een PB'er heeft die jou situatie niet kent vindt die persoon het wellicht nog een "behoorlijk goeie oplossing"

Als er inderdaad een PB'er is, dan zit daar waarschijnlijk wel de oplossing. Zorg dat jullie met z'n drieën aan tafel komen te zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 23-01-2022 23:15 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Raar dat hij denkt tot 22:00 muziek te mogen luisteren? Bij mij weten is dat tot 20:00 en dan moet het rustig zijn? Tenminste dat is in mijn situatie zo.

Kinderen gaan normaal ook niet om 22:00 naar bed.

Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten, gewoon dossier opbouwen, melding maken tijden noteren etc. Indien mogelijk geluid/video opnames met b.v. klok erbij.

Ondersteuning zoeken bij andere bewoners, kan me niet voorstellen dat als jij weg zit te trillen van de herrie de rest er geen last van heeft.

Het blijft vervelend zo'n situatie, als ze dan ook nog eens assburger hebben mjah...

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BlueWaffle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Overigens na 22:00 (wanneer het echt zachter moet) dan gaat de volume wel degelijk omlaag, het is tussen de uren van 20:00-22:00 dat ik met de nagels in het plafond zit.
Wat zegt de APV hierover? Over het algemeen zijn wetten over geluidsoverlast best goed beschreven, maar lastig aan te tonen. Er moet dan een meting gedaan worden aan de gevel en die moet op een bepaald decibelniveau uitkomen. Lijkt me in dit geval geen probleem, maar dan moet er dus wel iemand om 10 uur langs willen komen of je moet zelf de apparatuur huren om het te meten.

Hoe dan ook zegt de wet weinig over tijden wanneer het 'echt zachter moet', en de meeste APV's zeggen hier ook weinig nuttigs over. Het is absoluut niet zo dat je overdag je muziek zo hard mag zetten dat anderen er last van hebben en dan 's avonds ineens een klein beetje zachter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
prutser001 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:03:
Raar dat hij denkt tot 22:00 muziek te mogen luisteren? Bij mij weten is dat tot 20:00 en dan moet het rustig zijn? Tenminste dat is in mijn situatie zo.
Volgens mij is er een soort collectief misverstand dat er een wettelijke tijd is dat je stil moet zijn. 22:00 wordt wel als sociaal wenselijk gezien, maar dat betekent niet dat om 20:30 keihard muziek stampen in een appartement, of de boorhamer in de muur om 19:30, prima en in orde is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Makkelijk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Volgens mij is er een soort collectief misverstand dat er een wettelijke tijd is dat je stil moet zijn. 22:00 wordt wel als sociaal wenselijk gezien, maar dat betekent niet dat om 20:30 keihard muziek stampen in een appartement, of de boorhamer in de muur om 19:30, prima en in orde is.
Ik bedoel dit zijn de regels bij mijn verhuurder, verbouwen mag tot 20:00 maar daarna is het afgelopen. Ja je mag schilderen maar niet meer boren enzo. Het is maar net welke regels de verhuurder opstelt. En ja als het een keer voorkomt ok, maar mijn buren vonden het nodig om tot 01:00 gewoon te blijven feesten doordeweeks.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 19:54
Beetje advocaat van de duivel natuurlijk, maar doe hetzelfde eens bij hem als hij aan het slapen is, mogelijk dat hij dan zelf ook inziet hoe irritant het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Ik denk dat er momenteel wel meer aan het handje is. De gehele week sinds zaterdag is nauwelijks teken van leven en gisteren kwam er iemand vh uitzendbureau checken maar terwijl hij wel thuis aanwezig is doet hij de deur niet open. Vorige week (als ik er nu aan denk) was een soort gelijke situatie met dus enkel opleving toen het feest voorkwam met alle herrie van dien. Als er maandag geen verandering komt dan denk ik dat ik zowieso weer naar de juist betreffende partijen mail want ik heb niet het gevoel dat het helemaal lekker loopt (of iig ik heb er een slecht gevoel bij). Geen boodschappen, geen kook geluiden, deuren open/dicht, helemaal niks hooguit de wc in de ochtend en gekuch (overduidelijk geen rochel) in de nachtelijke uren meer niet. Een paar weken geleden ging hij zn huis nog wel eens uit voor boodschappen of dergelijk en een paar keer per week in de ochtend naar zijn werk maar deze dingen gebeuren al geruime tijd niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueWaffle op 25-01-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:38

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Vroeger was er nog wat meer opvang voor mensen met een rugzakje. Nu worden ze vaker aan hun lot overgelaten en zitten ze in een huurhuis/woonwijk.

Ik snap dat het vervelend kan zijn en zorgen geeft. Als hij inderdaad communicatie lastig vindt zou je hem kunnen vragen of je hem kan appen over zaken. Dus ipv op de vloer stampen stuur je een berichtje om de muziek zachter te zetten.

Zelf praat ik ook niet makkelijk met mensen en pak liever de email of IM dan telefoon. Wie weet kan dit helpen maar dan moet hij uiteraard wel het bericht binnen zien/voelen komen ;)

edit: hehe dat snap ik @BlueWaffle Misschien zijn er apps die alleen op e-mailadres registratie ipv telnr werken als workaround. Sterkte in ieder geval!

[ Voor 11% gewijzigd door sh4d0wman op 25-01-2022 14:13 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
sh4d0wman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:53:
Vroeger was er nog wat meer opvang voor mensen met een rugzakje. Nu worden ze vaker aan hun lot overgelaten en zitten ze in een huurhuis/woonwijk.

Ik snap dat het vervelend kan zijn en zorgen geeft. Als hij inderdaad communicatie lastig vindt zou je hem kunnen vragen of je hem kan appen over zaken. Dus ipv op de vloer stampen stuur je een berichtje om de muziek zachter te zetten.

Zelf praat ik ook niet makkelijk met mensen en pak liever de email of IM dan telefoon. Wie weet kan dit helpen maar dan moet hij uiteraard wel het bericht binnen zien/voelen komen ;)
Neem het niet verkeerd maar mijn telefoon nummer geef ik niet door ;)
Nadat hij op de buurtapp was uitgenodigd kwam er een flood aan berichten dat er inbrekers zijn tuin waren binnengedrongen en zijn ramen aan de achterzijde hadden ingegooid. Toen een andere buurman kwam kijken hoe het ging was de conclusie dat er niks aan het handje was maar de persoon die hem had uitgenodigd was er ook niet zo blij mee. Stampen, schreeuwen of dergelijk kost mij teveel negatieve energie, zoals ik al aangaf ik ben erg passief. Er zijn al meerdere goede benaderingen bericht in dit topic die mij goede ideeën geven, maar mijn telefoon nummer afgeven lijkt me geen prima idee gezien zijn trackrecord :9~ .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 10:15
Als de buurman goed met regels is zou ik hem nieuwe regels geven, namelijk een tijd en een streepje bij de volumeknop van de versterker.

Geluid moet je beide kanten op tolereren maar het mag niet zo zijn dat je je eigen TV niet meer hoort.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
De monkey is out of the sleeve it seems.
Gisteren ging het bijna beter, ging zacht naar hard en weer zacht en we hebben vandaag elkaar even gesproken.
Kennelijk livestreamed hij zijn platen muziek via facebook via de telefoon, nou van mij mag ieder zn hobby hebben lijkt me. Beetje een vreemde bedoeling dat wel want muziek uit 4-6 boxen wederom opnemen via mobiel om als livestream te functioneren lijkt me niet zo'n succes vanwege technische redenen. Maargoed.. goosfraba, adem in.. adem uit..
We hebben nummers uitgewisseld en afgesproken dat ik hem kan appen als het echt te hard staat, zeker wel van plan gezien hij gisteren niet (zoals hij dat zelf aangeeft) netjes om 22:00 stopt maar tot 22:45 doorgaat. Hij wil wel meewerken dat is wel fijn en hopelijk gaat het goed op ten duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:02
BlueWaffle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:01:
. Hij wil wel meewerken dat is wel fijn en hopelijk gaat het goed op ten duur.
dat hoop ik ook voor je maar vaak als ze twee halve liters op hebben dan vervaagt vaak de medewerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 00:01
107mb schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:49:
wat een zwamverhaal zeg. Het is doorspekt met aannames, foutieve gegevens en niet relevante informatie. Het komt over dat je op dit moment alleen met de buurman bezig bent. Ga ik puur op het verhaal af dan beantwoord meteen ik jouw vraag: Ja, je bent een zeikerd.(terwijl de overlast terecht kan zijn)
Eens, dit topic had 10 keer korter gekund. Had het gewoon lekker tot de feiten beperkt, wat je buurman verder voor type persoon is is niet relevant, en het komt ook denigrerend over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-05 18:28
BlueWaffle schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:42:
Ik denk dat er momenteel wel meer aan het handje is. De gehele week sinds zaterdag is nauwelijks teken van leven en gisteren kwam er iemand vh uitzendbureau checken maar terwijl hij wel thuis aanwezig is doet hij de deur niet open. Vorige week (als ik er nu aan denk) was een soort gelijke situatie met dus enkel opleving toen het feest voorkwam met alle herrie van dien. Als er maandag geen verandering komt dan denk ik dat ik zowieso weer naar de juist betreffende partijen mail want ik heb niet het gevoel dat het helemaal lekker loopt (of iig ik heb er een slecht gevoel bij). Geen boodschappen, geen kook geluiden, deuren open/dicht, helemaal niks hooguit de wc in de ochtend en gekuch (overduidelijk geen rochel) in de nachtelijke uren meer niet. Een paar weken geleden ging hij zn huis nog wel eens uit voor boodschappen of dergelijk en een paar keer per week in de ochtend naar zijn werk maar deze dingen gebeuren al geruime tijd niet meer.
Ben je nou echt 24 uur per dag met hem bezig? Hoe weet je dat er iemand van het uitzendbureau kwam checken? Geen kookgeluiden? hoe weet je dat? Hoe weet je of iemand geen boodschappen heeft/doet? Ben je die man nou echt de hele dag in de gaten aan het houden? Dan vind ik het niet zo gek dat hij paranoia is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 00:01
jannus66 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Ben je nou echt 24 uur per dag met hem bezig? Hoe weet je dat er iemand van het uitzendbureau kwam checken? Geen kookgeluiden? hoe weet je dat? Hoe weet je of iemand geen boodschappen heeft/doet? Ben je die man nou echt de hele dag in de gaten aan het houden? Dan vind ik het niet zo gek dat hij paranoia is...
Het mooie is dat dit alles de TS helemaal niets zou kunnen schelen als hij geen geluidsoverlast van de man zou hebben :+

Misschien moeten wij ook maar iemand bellen voor dit aparte gedrag van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Daar is Bemoeizorg voor.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
jannus66 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Simpel ik werk al 2,5 jaar vanuit thuis vanwege de covid dus ten eerste als er een auto voor de deur staat met daarop letterlijk de naam ve uitzendbureau dan lijkt het me logisch dat deze ve uitzendbureau is. Tevens als je erachter komt dat de hele schuur (inclusief het deel dat jij gebruikt) en elke schutting volhangt met lagen prikkeldraad dan ga je wel opletten wat er eigenlijk aan de hand is. Vooral als 2 uur in de nacht in eens familie van hem in de tuin staan te schijnen met zaklampen of wanneer 5 uur in de ochtend weer politie langskomt en een zorgelijk praatje maakt precies onder je slaapkamer. Als iemand nooit zijn afval containers aan de straat zet en zijn familie al huilend aangeeft zorgen te hebben dat hij zichzelf van kant maakt dan vallen die dingen op. Het is niet dat ik er 24/7 mee bezig ben maar als na 2 maanden nooit een bak aan de straat staat, een gordijn open gaat en er nooit een geluid uit het huis komt terwijl in de maanden ervoor hij elke ochtend naar zijn werk ging dan begin je wel te denken of hij er überhaupt nog is. Er zijn meer dingen aan de hand als alleen het lawaai.

Kennelijk krijgen mensen het idee dat ik elke dag met een verrekijker in zijn huis zit te loeren maar deze vreemde dingen gebeuren niet zomaar plots. Dit verliep over de periode van een half jaar tot een jaar. Ik hang mijn was buiten op en ik zie nog meer prikkeldraad langs de muren. Week erna en een deel van een schutting staat langs de muur vd buren als barricade. Wordt ik 's nachts wakker van lawaai in de achtertuin, staan daar ineens mensen met zaklampen de tuin te doorzoeken en als normaal persoon vraag ik wat er aan de hand is en wie ze zijn krijg ik dit huil verhaal langs me heen. Ik zat hier ook niet op te wachten en doe gewoon lekker mijn ding, ik had ook kinderachtig kunnen zijn en op alles ingaan maar als ik te horen krijg dat iemand mentaal kennelijk niet lekker is, aan de medicatie is, waanbeelden heeft en er zorgen zijn voor zelfdoding dan blijft dat wel in je achterhoofd haken.

Overigens lijkt me het verhaal voor nu wel een keer klaar.

[ Voor 23% gewijzigd door BlueWaffle op 01-02-2022 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Rudyy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Eens, dit topic had 10 keer korter gekund. Had het gewoon lekker tot de feiten beperkt, wat je buurman verder voor type persoon is is niet relevant, en het komt ook denigrerend over.
In tegendeel. Dat is zeer belangrijk bij het zoeken naar oplossingen. Want bij verschillende persoonlijkheden passen verschillende manieren van aanpak.
Pagina: 1