Toon posts:

Inlaat met uitlaatfilter verwisselen WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-12-2022
Ik heb een WTW (Orcon HRC-300) en daar zit een verwisselbaar filter in voor de inkomende (verse) lucht en een ander voor de uitgaande lucht.

Ik wou niet mee gaan in de marketingverhalen om de filters elk half jaar te vervangen, maar ik zuig ze wel regelmatig af. In de praktijk betekent dat vooral een zooi muggen van het inlaatfilter af zuigen. Het inlaatfilter zelf is na een half jaar aardig zwart, wonen in de stad heeft zijn impact klaarblijkelijk, na een zuigbeurt is die dat nog steeds. Het uitlaatfilter (lucht uit het huis) blijft aardig wit.

Had zelf het idee om de filters iedere twee jaar te vervangen, maar omdat het inlaatfilter zo snel zwart is vraag ik me toch af of dit voldoende is.

Nu had ik het volgende idee:
Als ik nou eens na een jaar het inlaatfilter met het uitlaatfilter verwissel (en dan een jaar later beide vervang)? Deze zijn identiek aan elkaar, dus dat kan. Los ik hier überhaupt iets mee op, of verleg ik enkel een/het probleem. Of is er wellicht geen probleem?

Als "probleem" zou ik me kunnen voorstellen dat hoe meer vuil, hoe meer verzadiging, hoe lastiger het is om lucht door te voeren?

Alle reacties

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:14
Die filters kosten toch nauwelijks iets. Volgens mij heb je een pak van 10 filters voor € 30,-. Nou kan ik niet in je portemonnee kijken maar dat vind ik geen geld voor frisse lucht in je huis. De motor van je WTW zal ook langer mee gaan als die niet vies wordt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-12-2022
Behalve dan dat ze 30 euro voor een set kosten. Dit zijn de officiële dikke filters van Orcon. Nu kan je natuurlijk zeggen waarom koop je geen merkloos alternatief (kost de helft)? Dat kan, maar dat zijn dunne varianten, weet niet eens of die goed passen/optimaal werken (lijkt alsof je die er een beetje losjes in moet leggen ofzo).

Maar ik kan ze natuurlijk gewoon eens bestellen om te kijken hoe het past. Welke filterklasse zouden jullie aanraden; G3 of minimaal G4?

[Voor 43% gewijzigd door originx op 22-01-2022 11:06]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee