Houdbaarheid e10 benzine?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hai.

Even een vraagje over e10 benzine.

Heeft iemand enig idee, of ervaring, met de houdbaarheid hiervan?

Het is namelijk zo dat door omstandigheden mijn auto al een tijdje stil staat, en ik lees nu net eigenlijk pas berichten over kortere houdbaarheid van e10 benzine, ik heb daar eerder dus niet bij nagedacht. Maar de berichten zijn een beetje verdeeld, en het heeft misschien ook met omstandigheden te maken. Dus ik vraag me nu af wat wijsheid is.

Ik heb even mijn bankrekening gecheckt, en ik heb nu bijna 4 maanden geleden voor het laatst e10 benzine getankt. Sindsdien zit de tank van mijn auto halfvol.

Moet ik mij nu zorgen maken? Of is het niet zo'n probleem omdat de tank een afgesloten systeem is waar geen lucht bijkomt? Wat zou slim zijn om te doen als ik nu weer ga rijden? Moet de tank leeg, en zo ja, hoe? Of moet ik gewoon het eerste tankstation om de hoek pakken om de tank aan te vullen met verse benzine en me niet druk maken? (of desnoods met een jerrycan voor ik uberhaupt ga rijden)

Iemand enig idee wat nu slim zou zijn? Aanvullen met e5 benzine eventueel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:12
Lijkt mij dus wel verstandig om iets bij te mengen.

https://www.anwb.nl/exper.../houdbaarheid-e10-benzine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Bijvullen met 98 E5 om het etanolnivo te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 17:47
Ik denk dat het wel mee zal vallen, maar ik zou inderdaad gewoon direct naar tankstation rijden en bijtanken.
Overigens is de benzine die in de winter wordt verkocht ook iets anders samengesteld dan benzine in de zomer, om beter aangepast te zijn op de kou. Dus als je maandenlang benzine in je tank houdt van de zomer dan heb je ook die aangepaste mix niet. Maar lijkt me niet dat dit heel grote effecten heeft hoor, zeker niet nu er nauwelijks sprake is van een winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
Langdurig stilstaan is sowieso niet goed voor een auto. Als je zelf niet kan rijden, leen hem af en toe een keertje uit en vraag ze inderdaad 98 voor je te tanken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07 16:00
Ik weet niet of diesel anders is. Maar mijn auto heeft door COVID 6 maanden nauwelijks gereden. Heb in die periode maar 1x getankt en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Destijds ook gezocht op internet en je kon inderdaad mengen.

Maar kun je niet beter tank leeg rijden? Morgen stukje lopen in bos een provincie verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:48
Valt wel mee maar volgende keer wat 98 erbij.

Vergelijkbaar met een motor die je incidenteel gebruikt of winterstop.
Er zijn ook additieven beschikbaar die je erbij kunt gooien wat veel motorrijders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 17:13
@Rtje84
Je kunt ook een additief bij de benzine toevoegen die de nadelen van stilstaan met E10 kunnen voorkomen:
https://bardahlstore.nl/Top-Oil/2405
Eerste hit op google en zelf geen ervaring mee.

Wellicht is dat makkelijker dan vaker tanken voor jou. Want als je weinig rijdt valt er ook maar weinig te tanken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

Spotmatic

Ken sent me

Je moet je minder druk maken om je brandstof dan om de rest van je auto.

Ziehier de achterste remschijf van een auto die maar sporadisch werd gereden. Het remvlak hoort bij een regelmatig bereden auto helemaal schoon te zijn. Deze deed bijna helemaal niet meer mee. En je staat bij een noodstop achterstevoren. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy2rL7arzM8XiSganUXlcd6vCJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uBRs9HvxWc2Cl6GpRqQuNwR.jpg?f=fotoalbum_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik gooi standaard 98 E5 in onze (1997) Starlet, die heel veel stilstaat. Onze (2017) Lodgy krijgt continue E10 maar rijdt ook praktisch dagelijks, en dan meerdere ritten. Mijn (2009) motor daarentegen... die mag E10 maar staat momenteel bijna volledig stil (behalve af en toe verplaatsen) dus die start en draai ik af en toe even een half uur want na enkele maanden stilstand op E10 had hij echt geen zin meer om door te starten. Daar zit nu dus ook 98 E5 in. Daarnaast is wat @Spotmatic zegt net zo belangrijk inderdaad. Bij een motor wel eenvoudiger te zien, maar de mijne staat binnen dat scheelt ook.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-01-2022 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:25
Zou hem in elk geval ook met een volle tank weg zetten zodat je geen roestvorming in de tank krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 17:13
Spotmatic schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:26:
Je moet je minder druk maken om je brandstof dan om de rest van je auto.

Ziehier de achterste remschijf van een auto die maar sporadisch werd gereden. Het remvlak hoort bij een regelmatig bereden auto helemaal schoon te zijn. Deze deed bijna helemaal niet meer mee. En je staat bij een noodstop achterstevoren. :p

[Afbeelding]
haha, heel erg herkenbaar. Komt nog een bij dat ik een hybride heb, dus je remt veel regeneratief af. Dus kreeg bij de APK een waarschuwing dat ik bijna richting de 50% roest op de achterschijven zat.
De oplossing is wel redelijk simpel. Heb een mooie route met veel rotondes, dus lekker met 80 komen aanrijden en dan maximaal remmen (eerst even veilig testen). 10 rotondes later waren alle remschijven weer mooi schoon. Achter zijn het de originele schijven met 200K kilometer erop O-)
Dus ook met normaal gebruik blijft het een aandachtspunt, zeker voor de anticiperende rijder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je je tank wilt bij/afvullen, tank dan 98/100+ daar zit geen ethanol bij. veel super 95E5 ook niet, maar moet je per merk op hun website nakijken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Super, bedankt iedereen!

Hij stond stil na een apk afkeuring vanwege een kapotte remschijf en remblok linksvoor, wat inderdaad waarschijnlijk ook al te maken heeft gehad met weinig rijden. (remklauw was blijven hangen) Ik heb besloten dat zelf te gaan vervangen maar ik kwam er vanwege andere omstandigheden steeds niet aan toe.

Maar zo te lezen hoef ik me niet heel druk te maken. De pomp is hier om de hoek, ik denk dat ik daar gewoon maar naartoe rij en hem bijvul met e5 98. d:)b

Ik vraag me af of het zin heeft om nu nog zo'n additief er in te gooien. Dat is misschien meer voor het voorkomen van problemen, voordat je hem lang stil laat staan zeg maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Rtje84 op 22-01-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-07 19:28
Rtje84 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:33:
Super, bedankt iedereen!

Hij stond stil na een apk afkeuring vanwege een kapotte remschijf en remblok linksvoor, wat inderdaad waarschijnlijk ook al te maken heeft gehad met weinig rijden. (remklauw was blijven hangen) Ik heb besloten dat zelf te gaan vervangen maar ik kwam er vanwege andere omstandigheden steeds niet aan toe.

Maar zo te lezen hoef ik me niet heel druk te maken. De pomp is hier om de hoek, ik denk dat ik daar gewoon maar naartoe rij en hem bijvul met e5 98. d:)b

Ik vraag me af of het zin heeft om nu nog zo'n additief er in te gooien. Dat is misschien meer voor het voorkomen van problemen, voordat je hem lang stil laat staan zeg maar.
Gewoon om je te waarschuwen maar als je APK verlopen is krijg je automatisch na een x periode een boete toegestuurd, tenminste dit was in het verleden zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In de LPG wereld is het heel normaal om benzine lang in je tank te hebben zitten.
Ik probeer als ik E10 tank dit binnen een half jaar iig op te rijden.

Qua additieven: Mustie1 op youtube zegt daar wel eens wat over en het is meestal negatief :(

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Phff wat een misinformatie hier.

Ik rij op 85% ethanol en kom niks van dit soort problemen tegen. Die 10% (wat vaak 5 tot 10% is) doet voor een enigzinds moderne auto (2000+) helemaal niks. Heft houdt enkel meer vocht vast maar je kunt een aanzienlijk aantal % water in je tank gooien en je motor zal nog steeds lopen. Sterker nog, het kan octaanverhogend werken :)

[ Voor 57% gewijzigd door B4llistic op 22-01-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Geen garantie uiteraard .. maar vorig jaar: getankt op 29 juni .. vol. Toen, wegens ziekte, niet/nauwelijks gereden: volgende tankbeurt op 20 december: bijna 6 maanden later. In die tussentijd een ritje naar de supermarkt, ritje dokter, in totaal zo'n 400 kilometer (in 6 maanden dus). Geen enkel probleem: starten = lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 14:53

Tomatoman

Fulltime prutser

B4llistic schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:23:

Ik rij op 85% ethanol en kom niks van dit soort problemen tegen. Die 10% (wat vaak 5 tot 10% is) doet voor een enigzinds moderne auto (2000+) helemaal niks. Heft houdt enkel meer vocht vast maar je kunt een aanzienlijk aantal % water in je tank gooien en je motor zal nog steeds lopen. Sterker nog, het kan octaanverhogend werken :)
Dat jij er geen problemen mee hebt, wil niet zeggen dat wat anderen aan ervaringen met E10 hebben misinformatie is. Naast het probleem dat E10 veel water aantrekt, zorgt ontbinding van de brandstof na verloop van tijd ook voor vlokken, die onderin je tank belanden. Die worden opgevangen door het brandstoffilter. Bij auto’s die E10 tanken is het brandstoffilter vaak veel vuiler dan vergelijkbare auto’s die consequent E5 tanken.

Het probleem van E10 is dus niet zozeer dat het slecht voor je motor is, maar dat het slecht tegen bewaren kan. En na een paar maanden stilstand in een benzinetank is het wel degelijk een inferieure brandstof. Als je van tevoren weet dat je maandenlang met een tank benzine doet, doe je er beter aan om E5 te tanken – aangezien je toch nauwelijks rijdt, kost het ook maar weinig extra :). Als je daarna weer vaker gaat tanken, schakel je vrolijk over naar het goedkopere E10.

Als je een tankje met E10 hebt om je benzinemaaier bij te vullen, ga je natuurlijk niet voor een paar dubbeltjes prijsverschil op een tankje van 5 liter het risico nemen dat je grasmaaier niet lekker wil starten. Dan neem je gewoon E5 en weet je zeker dat wat er na de winter nog in de grasmaaier en in de jerrycan zit goed genoeg is om na een paar maanden stilstand probleemloos te starten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Die rommel zou ik niet tanken, ongeacht welk voertuig. Goed voor de beurs, slecht voor auto, motor, brommer, scooter, tuingereedschap enz enz. Los daarvan rij je een stuk onzuiniger met dit spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:01
B4llistic schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:23:

Toch knap hoe doe je dat? enige alcoholstokers die ik ken zijn dragracers nl.

E85/95/98 etc. zijn allemaal benzines hoor.

Benzine verouderd, de vluchtige delen verdampen het gemakkelijkste en de ethanol gaat water binden wat kan gaan zorgen voor roest en algvorming in tanks. Bij ene half jaartje zal er niet veel aan de hand zijn maar houdt het wel bij. Liever voltanken en leegrijden

Benno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-07 16:00
Bvanham schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Toch knap hoe doe je dat? enige alcoholstokers die ik ken zijn dragracers nl.

E85/95/98 etc. zijn allemaal benzines hoor.

Benzine verouderd, de vluchtige delen verdampen het gemakkelijkste en de ethanol gaat water binden wat kan gaan zorgen voor roest en algvorming in tanks. Bij ene half jaartje zal er niet veel aan de hand zijn maar houdt het wel bij. Liever voltanken en leegrijden

Benno
E85 is geen benzine. Iets wat 85% ethanol bevat, en 15% benzine, zou ik geen benzine meer noemen.

Hier moeilijk te krijgen, maar het is wel gewoon verkrijgbaar en gebruikt door consumenten.

Vol tanken tegen roest in de tank? Benzinetanks zijn al heel lang geen metaal meer.

Achterstevoren komen te staan omdat je achterste remschijf verroest is vind ik ook een heel bijzondere. Dat is niet hoe dat werkt.

Hele hoop slechte informatie in dit topic inderdaad.

Het gaat bij moderne auto's ook niet echt over de tank, of leidingen. E5/10 tast aluminium (en wat andere materialen) aan. Dus als er ergens lang E10 in staat, heb je kans dat het aangetast word door de brandstof. Dat wil je niet. Dus, regelmatig een keer een rondje rijden.
E10 is ook hygroscopisch, trekt water aan. Dus als je het lang laat staan, krijg je ook wat water in je benzine. Ook niet echt een aanrader.

4 maanden is niet zo heel lang, maar ik zou het zelf proberen niet te doen. 2 maanden zou voor mij wel de max zijn.
Af en toe een keer een rondje gaan rijden is toch ook niet zo'n groot probleem?

En als je weet dat hij lang stil gaat staan, inderdaad 98 tanken, of nog beter, ethanolvrij. (is nog te koop bij een aantal benzinestations.)

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 22-01-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

e.looijenga schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:26:
Die rommel zou ik niet tanken, ongeacht welk voertuig. Goed voor de beurs, slecht voor auto, motor, brommer, scooter, tuingereedschap enz enz. Los daarvan rij je een stuk onzuiniger met dit spul
Ben wel benieuwd naar een bron, zeker op dat laatste punt.

Ik tankte altijd euro 95, maar een tijd geleden bij de Makro gestopt en daar was de E10 defect. Ik met m'n compleet onwetende kop eens opgezocht of ik zomaar E5/98 kon tanken, want wist ik veel wat het verschil nou was.

Vijf minuten zoeken later kwam het er op neer dat 9/10 modernere auto's helemaal niet zuiniger rijden op E5/98 dan op E10/95, en dat alleen de wat oudere auto's soms de duurdere benzine nodig hebben. Op de houdbaarheid na zou het dus totaal geen verschil moeten maken voor een auto van na ~2005, aldus het handjevol bronnen dat ik zo snel op mijn telefoon kon vinden.

Dat wil niet zeggen dat dit een feit is, zoals ik al zei heb ik geen idee hoe het nou precies zit, maar als blijkt dat mijn Volvo V70 binnen de bebouwde kom meer dan 1 op 9 en op de snelweg meer dan 1 op 15 haalt, dan wil ik toch wel eens een berekening doen over of het het extra geld waard is.

Mijn garage geeft overigens aan dat het goed is om 'zo nu en dan een keer' E5/98 te tanken, maar dat het verder geen reet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ethanol heeft minder energie als benzine, er moet dus meer ingespoten worden om hetzelfde vermogen te krijgen, dus meer verbruik.
Bij de ene auto scheelt het meer als de ander, maar dat is wel gewoon feit.

Hier staat het bijvoorbeeld ook bij:
https://www.anwb.nl/auto/...ben%20met%20E10%2Dbenzine.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 22-01-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 13:27
sylvester79 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Gewoon om je te waarschuwen maar als je APK verlopen is krijg je automatisch na een x periode een boete toegestuurd, tenminste dit was in het verleden zo.
Dat is nog steeds zo kan ik uit ervaring melden (garage was vergeten de APK mee te nemen bij de jaarbeurt en ik had niet goed opgelet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Leader98 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Dat is nog steeds zo kan ik uit ervaring melden (garage was vergeten de APK mee te nemen bij de jaarbeurt en ik had niet goed opgelet).
Je krijgt ook altijd een brief dat de apk bijna verloopt.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 22-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Ik heb het maanden bijgehouden op onze eigen auto. Deze reed elke dag hetzelfde traject. Het betreft een 1.4 tsi VW Tiguan uit 2018 die over 12 tankbeurten gemiddeld 200km minder op een volle tank haalde
Oon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Ben wel benieuwd naar een bron, zeker op dat laatste punt.

Ik tankte altijd euro 95, maar een tijd geleden bij de Makro gestopt en daar was de E10 defect. Ik met m'n compleet onwetende kop eens opgezocht of ik zomaar E5/98 kon tanken, want wist ik veel wat het verschil nou was.

Vijf minuten zoeken later kwam het er op neer dat 9/10 modernere auto's helemaal niet zuiniger rijden op E5/98 dan op E10/95, en dat alleen de wat oudere auto's soms de duurdere benzine nodig hebben. Op de houdbaarheid na zou het dus totaal geen verschil moeten maken voor een auto van na ~2005, aldus het handjevol bronnen dat ik zo snel op mijn telefoon kon vinden.

Dat wil niet zeggen dat dit een feit is, zoals ik al zei heb ik geen idee hoe het nou precies zit, maar als blijkt dat mijn Volvo V70 binnen de bebouwde kom meer dan 1 op 9 en op de snelweg meer dan 1 op 15 haalt, dan wil ik toch wel eens een berekening doen over of het het extra geld waard is.

Mijn garage geeft overigens aan dat het goed is om 'zo nu en dan een keer' E5/98 te tanken, maar dat het verder geen reet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 14:53

Tomatoman

Fulltime prutser

WEBGAMING schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:49:
Ethanol heeft minder energie als benzine, er moet dus meer ingespoten worden om hetzelfde vermogen te krijgen, dus meer verbruik.
Bij de ene auto scheelt het meer als de ander, maar dat is wel gewoon feit.

Hier staat het bijvoorbeeld ook bij:
https://www.anwb.nl/auto/...ben%20met%20E10%2Dbenzine.

[...]
Op zich is dat waar, maar er wordt wel een aanname gedaan dat de overige 90% (bij E10) of 95% (bij E5) exact gelijk is. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Benzine is altijd een mengsel van verschillende koolwaterstoffen en additieven, waardoor er vele verschillende mengsels mogelijk zijn met ongeveer gelijke eigenschappen maar andere samenstelling. Daardoor kan de energiedichtheid anders zijn dan je puur op grond van de hoeveelheid ethanol zou verwachten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 21:02

ShockWave

Lost it somewhere

Rtje84 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:40:
Hai.

Even een vraagje over e10 benzine.

Heeft iemand enig idee, of ervaring, met de houdbaarheid hiervan?

Het is namelijk zo dat door omstandigheden mijn auto al een tijdje stil staat, en ik lees nu net eigenlijk pas berichten over kortere houdbaarheid van e10 benzine, ik heb daar eerder dus niet bij nagedacht. Maar de berichten zijn een beetje verdeeld, en het heeft misschien ook met omstandigheden te maken. Dus ik vraag me nu af wat wijsheid is.

Ik heb even mijn bankrekening gecheckt, en ik heb nu bijna 4 maanden geleden voor het laatst e10 benzine getankt. Sindsdien zit de tank van mijn auto halfvol.

Moet ik mij nu zorgen maken? Of is het niet zo'n probleem omdat de tank een afgesloten systeem is waar geen lucht bijkomt? Wat zou slim zijn om te doen als ik nu weer ga rijden? Moet de tank leeg, en zo ja, hoe? Of moet ik gewoon het eerste tankstation om de hoek pakken om de tank aan te vullen met verse benzine en me niet druk maken? (of desnoods met een jerrycan voor ik uberhaupt ga rijden)

Iemand enig idee wat nu slim zou zijn? Aanvullen met e5 benzine eventueel?
Je benoemd een aantal dingen maar vergeet er 1.
Hoe oud is je auto, voor een bepaald bouwjaar wordt e10 afgeraden ivm vergaan van branstofleidingen, pakkingen en andere zaken in de motor, of jouw auto geschikt is kan je via een website achterhalen…

Een brandstoftank in een auto is nooit luchtdicht anders komt er geen brandstof uit en zal je auto nooit optimaal presteren.
E10 brandstof trekt juis vocht aan wat dus slecht is voor je motor, een automotor loopt nou eenmaal slecht op water.
branstof is ook lichter dan water en beide mengen slecht dus krijg je onderin je tank na lang stilstaan een laag(je) water wat de brandstofpomp als eerste opzuigt…
Als je zo weinig rijdt gewoon e5 tanken.
Technofreakz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:47:
Zou hem in elk geval ook met een volle tank weg zetten zodat je geen roestvorming in de tank krijgt.
Altijd de beste keus voor een motorfiets maar auto’s hebben al heel lang kunststof brandstoftanks.
Heeft de topicstarter nog een stalen tank zijn auto dan moet hij zelfs nog loodhoudende brandstof regelen of zijn motorblok gereviseerd hebben voor loodvrij maar dan zal hij zijn openingsvraag waarschijnlijk niet eens gemaakt hebben.
Hackus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:00:
Als je je tank wilt bij/afvullen, tank dan 98/100+ daar zit geen ethanol bij. veel super 95E5 ook niet, maar moet je per merk op hun website nakijken.
100+ kom je bij racebrandstof uit en die is niet echt vrij verkrijgbaar bij een regulier tankstation…..
98 zit wel ethanol bij vandaar de 98e5(%) aanduiding, super 95e5 bestaat niet, is 95e10(%) en zal dus altijd 10% ethanol bevatten.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ShockWave oa
Met de aanduiding E5 geven we aan dat onze Superplus 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Tamoil voegt echter geen ethanol toe aan deze brandstof.

Ethanol vrije brandstoffen
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.

[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 22-01-2022 22:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
ShockWave schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:59:
[...]

[...]

100+ kom je bij racebrandstof uit en die is niet echt vrij verkrijgbaar bij een regulier tankstation…..
98 zit wel ethanol bij vandaar de 98e5(%) aanduiding, super 95e5 bestaat niet, is 95e10(%)
E98 mag 5% ethanol bevatten maar hoeft dit zeker niet. De OK pompen bijvoorbeeld adverteren er zelfs mee dat hun E98 geheel ethanolvrij is.

Als je zo weinig rijdt is misschien E98 erin gooien handig. In je portomonee ga je het niet merken die paar euro per tank op een halfjaar maar het geeft in ieder geval op dat twijfelpunt zekerheid.

Zuiniger rijdt het misschien wel maar met een winst van 2.5 tot 5% gaat het extra bereik de extra kosten niet dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

WEBGAMING schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Klopt maar als je na die brief, welke je 2 maanden voor verlopen krijgt naar de garage gaat voor een beurt en die garage vergeet de apk te doen/af te melden is de eerstvolgende brief die van het cjib met een boete en die kan zelfs al de volgende dag na het verlopen opgemaakt zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Hackus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:14:
@ShockWave oa
Met de aanduiding E5 geven we aan dat onze Superplus 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Tamoil voegt echter geen ethanol toe aan deze brandstof.

Ethanol vrije brandstoffen
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.
Weer wat geleerd maar er staat ook geen e5 aanduiding achter dus mag een klant ervan uitgaan dat er dan ook geen ethanol inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 13:27
WEBGAMING schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Die had ik ook gekregen. Daarop netjes de jaarbeurt afgesproken bij de garage maar niet in de werkopdracht gezet om de APK uit te laten voeren.
Dat had de garage uiteraard moeten opmerken maar die hadden het schijnbaar ook over het hoofd gezien...

Ja, en dan krijg je volledig automatisch een bekeuring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-07 09:28
ShockWave schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Altijd de beste keus voor een motorfiets maar auto’s hebben al heel lang kunststof brandstoftanks.
Heeft de topicstarter nog een stalen tank zijn auto dan moet hij zelfs nog loodhoudende brandstof regelen of zijn motorblok gereviseerd hebben voor loodvrij maar dan zal hij zijn openingsvraag waarschijnlijk niet eens gemaakt hebben.
Wat heeft het materiaal van de tank met loodhoudende benzine te maken? Mijn auto met stalen tank uit de 90's drinkt gewoon loodvrij. Er zijn ook motorfietsen met kunststof tanks, mogen alleen die loodvrije benzine tanken dan? ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1