(Slackware) ppp-on werkt, gnome-ppp niet

Pagina: 1
Acties:

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb gisteren Slackware 8.0 geinstalleerd. Ik kon eerst alleen als root een ppp verbinding met mijn provider maken (met ppp-on of gnome-ppp), en niet als user. Ik heb nu wat aan de permissies lopen klooien (in /etc/ppp, niet echt veilig natuurlijk maar ik weet geen betere manier. Het lijkt me altijd veiliger dan als root inbellen) en

chown root /usr/sbin/pppd
chmod 4755 /usr/sbin/pppd

gedaan (dat vond ik op internet), en nu kan ik als user inbellen met ppp-on. Met gnome-ppp kan dat echter nog steeds niet, ik krijg direct nadat ik op 'Connect' heb gedrukt de boodschap 'pppd deamon unexpectedly died', dus nog mijn modem ook maar iets heeft gedaan. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt.

• Hark
Oh ik weet het denk ik al. Ik moet gnome-ppp even 'setuid root'en. Maar ik begrijp nog altijd niet echt wat dat is. Zorg je er zo voor dat gnome-ppp dingen mag doen alsof het root-permissies heeft (of eigenlijk alsof gnome-ppp gestart is door de root)?

• Hark
En dat 'setuid root'en gaat dus op deze manier?:

chown root /dir/bestand(gnome-ppp in dit geval)
chmod 4755 /dir/bestand(gnome-ppp in dit geval)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zou nog ff een "addgroup dial-in" doen en dan die user lid maken van die groep door "usermod -G dial-in,andere-groep? username" en dan een chown root.dial-in bestand :) Dan is het iets veiliger en dus alleen voor bepaalde users mogelijk.

Overigens het setuid root is alleen het onderste commando het bovenste is om de eigenaar van het bestand aan te geven!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Hark
Op donderdag 23 augustus 2001 01:47 schreef imdos het volgende:
Ik zou nog ff een "addgroup dial-in" doen en dan die user lid maken van die groep door "usermod -G dial-in,andere-groep? username"
Dit snap ik
en dan een chown root.dial-in bestand :)
Dit snap ik niet meer. Wil je het het wat meer omschrijven? Wat moet ik precies doen?

Ik kan gnome-ppp overigens niet setuid-root maken, want als ik dat wil doen krijg ik de melding dat dat niet kan bij gtk+ programma's (lekker handig...)