Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07 17:13
Ik gebruik een Turtle beach elite 800 voor console gaming, deze heeft 2 kanalen 1 via usb voor chat en 1 optical voor game audio.
Deze wou ik nu gebruiken op pc aangezien mijn Asus Sabertooth X79 een Optical out poort heeft.
Jammer genoeg krijg ik geen audio signaal en licht de kabel ook niet op.
Heb al alle andere apparaten uitgeschakeld en juist Realtek Digital Output(optical) ingeschakeld gelaten maar nog steeds geen audio of verlichting in de kabel.

Iemand die hier een idee heeft wat ik kan doen voor toch audio te krijgen?

De enige oplossing die ik anders heb is de audio via HDMI naar tv laten gaan en via de tv zijn optical port naar de hooftelefoon laten gaan terwijl ik bezig ben op de monitor die jammer genoeg geen optical port heeft.
Is beetje onnodig stroomverbruik dan wat met deze prijzen toch liever te vermijden valt.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-06 15:28
Je weet zeker dat de kabel goed is? Kijk op je moederbord of het lichtje daar wel aanwezig is.
Ook even kijken of andere samplerates wel werken. (de meeste realteks willen niet echt hoger dan 24bit/48Khz en ik weet niet tot hoever de turtlebeach kan?)

(en ik ga ervanuit dat je de usb ook hebt aangesloten op de pc?

[ Voor 7% gewijzigd door h4ze op 22-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Heb de kabel aangesloten aan Tv en onmiddelijk audio en licht dus deze zou goed moeten zijn.
Het lichtje op het moederbord brand niet in de optical poort, heb al gezocht naar video's met dit moederbord en brand blijkbaar niet non stop zoals bij mijn tv of andere toestellen.
Al geprobeert met 44,1khz, 48,0 khz en hoger maar geeft geen verschil.
Krijg op geen enkele manier licht of audio door de kabel.
Usb is idd aangesloten op pc voor stroomvoorziening, ook al geprobeert aan console via usb en optical aan pc zodat hij enkel via optical kan uitzenden en alle andere uitgangen disabled gezet maar nog geen succes.

Al bedankt voor mee te helpen denken @h4ze !

[ Voor 3% gewijzigd door Lagoyaz op 22-01-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Al in het BIOS naar de instellingen hiervoor gekeken (pagina 3-23) En anders even kijken of een driverupdate nog iets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:27
Misschien oudere Realtek drivers proberen, gezien hun support voor Spdif nogal ergelijk zijn op momenten.

Hoe dan ook wel naar Realtek Digital Out gezet? Mogelijk nog andere configuraties doen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
pman63 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:25:
Al in het BIOS naar de instellingen hiervoor gekeken (pagina 3-23) En anders even kijken of een driverupdate nog iets toevoegt.
Net even in de handleiding gekeken en de Spdif port staat enabled in mijn bios, Driver updates en reinstall van drivers ook geprobeerd maar helpen niets...
Zou deze stuk gegaan zijn zonder ooit is gebruikt te zijn?

Ook al bedankt @pman63 voor mee te helpen!
Apprecieer het enorm van jullie beide _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Psyonara schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:42:
Misschien oudere Realtek drivers proberen, gezien hun support voor Spdif nogal ergelijk zijn op momenten.

Hoe dan ook wel naar Realtek Digital Out gezet? Mogelijk nog andere configuraties doen om het werkend te krijgen.
Heb het op Realtek digital out (Optical) gezet is de enige output de enabled is, ben nu nog is naar de Realtek HD audio manager aan het kijken maar hierin vind ik idd weinig functionaliteit of aanpassingen die ik kan maken.
Is kijken voor een oudere driver.

Thx voor mee te helpen @Psyonara _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Lagoyaz op 22-01-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
De driver (Old version R2.81) geïnstalleerd maar geen verbetering, terug de nieuwe geïnstalleerd en als ik nu op de Realtek Hd audio manager klik krijg ik het bericht dat ik een blanco pagina zie omdat er geen audio apparaat aangesloten is en ik een apparaat moet aansluiten voor de gui te activeren...

Andere kabel genomen ook getest via tv en werkt maar geen verandering in het bericht als ik deze aan pc aansluit en nog steeds geen licht of audio.
Je ziet in de volumemixer wel dat er audio afspeelt maar daar blijft het bij...

Al zitten denken om een HDMI naar optical audio splitter van Astro aan te schaffen zodat ik met mijn PS5 ook via mijn monitor kan werken maar lees er weinig goeds over, PS5 mist namelijk een Optical out port, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Je kan kiezen tussen HDMI of SPDIF output, nu heb ik het bord zelf niet maar dat zou nog een oplossing kunnen zijn.
En na 10 jaar kan het bord ook gewoon op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
pman63 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:19:
Je kan kiezen tussen HDMI of SPDIF output, nu heb ik het bord zelf niet maar dat zou nog een oplossing kunnen zijn.
En na 10 jaar kan het bord ook gewoon op zijn.
Veronderstel dat deze op SPDIF output moet staan of zou ik Hdmi ook is proberen?

Zou wel eens kunnen, is al eentje van leeftijd maar met mijn 3930K voeldoet het nog ruim voor mijn gebruik en de games die ik speel.
Heb ook de Optical out nog nooit getest dus kan in principe al defect zijn van in het begin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 19:46
Staat in Windows de uitvoer op Realtek ingesteld?

Ik kan hier veranderen in Realtek wat ik wil, zolang de uitvoer in Windows via hdmi gaat gebeurt er helemaal niks.

[ Voor 54% gewijzigd door Peenutzz op 24-01-2022 11:12 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Alternatief is misschien nog in-software/in-game te kijken als het geluid standaard is en of ook niet wel op Spdif staat in gesteld.

Daarnaast volume mogelijk nog testen in Geluids configuratie in windows zelf e.d. volume (mixer)e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Psyonara schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:45:
Alternatief is misschien nog in-software/in-game te kijken als het geluid standaard is en of ook niet wel op Spdif staat in gesteld.

Daarnaast volume mogelijk nog testen in Geluids configuratie in windows zelf e.d. volume (mixer)e.d.
De optical poort gaat via realtek en deze vind geen aangesloten apparaat, daardoor kan ik daar niets verder op instellen.
In discord en games ook al geprobeerd maar daar kan ik ook enkel Realtek digital out (optical) kiezen wat niets helpt.
Ik veronderstel dat je zodra een optical kabel verbind en/of audio via de pc naar de optical poort stuurt het lampje zou moeten beginnen branden maar blijft donker en vanwege de leeftijd van het moederbord is online hierover weinig te vinden.

Stilletjes aan het denken dat deze kapot is en zitten kijken naar de astro Hdmi adapter die zou een oplossing kunnen zijn en heb ik ook audio op men monitor met PS5 maar de reviews zijn enorm gemengd voor 40 euro.
Veronderstel dat mijn Turtle beach koptelefoon hier ook mee zal werken aangezien het enkel audio van het hdmi signaal neemt en doorstuurt via optical.

Ofwel een geluidskaart steken, staat er eentje op vraag en aanbod voor 5 euro + verzendkosten van Nederland naar België...

Obsessief zijn helpt normaal met zulke problemen maar deze keer is het een ezel die steeds tegen de zelfde steen loopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Heb zelf een oude Surround receiver op Toslink aan gesloten. Maar om 5.1 e.d te laten werken moest ik oudere drivers installeren.

En na een aantal windows updates had Win laatste driver ge-installed en weer weg 5.1 zover tot nu toe niet weer gedaan. En had er nog eens een andere issue mee vergeten wat het is/was.

Weet niet of de guilds chip meer stroom nodig heeft voor Optisch. Maar gezien het al een oud systeem is. Mogelijk de voeding op leeftijd en geeft die niet meer genoeg wattage!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Psyonara schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:21:
Heb zelf een oude Surround receiver op Toslink aan gesloten. Maar om 5.1 e.d te laten werken moest ik oudere drivers installeren.

En na een aantal windows updates had Win laatste driver ge-installed en weer weg 5.1 zover tot nu toe niet weer gedaan. En had er nog eens een andere issue mee vergeten wat het is/was.

Weet niet of de guilds chip meer stroom nodig heeft voor Optisch. Maar gezien het al een oud systeem is. Mogelijk de voeding op leeftijd en geeft die niet meer genoeg wattage!?
Toevallig een linkje of versie nr van de realtek driver die jij gebruikt?

Voeding is een Corsair HX1050 Gold plus, heb een vrij zwaar overclock profiel op mijn gpu dat uit staat en men overclock van cpu heb ik vorige maand ook uitgezet, kveronderstel als die nog geen probleem hebben dat het beetje extra voor optical out ook moet lukken.

Ga straks ook is de oudere proberen voor mijn moederbord specifiek, mss dat die wel helpen...

Bedankt voor nog steeds te helpen @Psyonara _/-\o_
Pagina: 1