Vraag

• Phille81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-01 23:37
Mijn vraag :

Ik heb een moederbord Gigabyte H97M-D3H.
Al enkele jaren oud maar doet nog steeds dienst (i.c.m. Intel i7-4790 / 32 Gb RAM / Win 10 / SSD 256Gb).
Ik ben fotograaf en heb dus redelijk wat opslagruimte nodig.

Sinds de aankoop van de pc in 2015 heb ik er 2 x WD Red 3TB inzitten (exact type WD30EFRX).
Deze 2 schijven zijn via SATA gekoppeld aan moederbord.
Ook heb ik een aantal externe harde schijven via USB 3.0 gekoppeld.
Die werken allemaal prima.

Aangezien ik op zoek was naar (nog) meer opslagruimte, heb ik een WD Red Pro 14TB gekocht (exact type WD141KFGX).
Aangezien ik nog 2 SATA-poorten vrij heb en nog ruimte in mijn case, lijkt me dit niet moeilijk te plaatsen en aan de gang te krijgen.

Poging 1 :
schijf ingebouwd en aangesloten.
De schijf wordt getoond in het schijfbeheer maar als ik de schijf wil initialiseren, krijg ik steeds volgende foutmelding : "kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een i/o apparaat"

De schijf wordt ook getoond in het apparaatbeheer. Als ik daar ga kijken naar de eigenschappen en probeer de drivers te updaten, krijg ik melding dat de drivers up-to-date zijn.

Ik heb al een ander SATA-kabeltje en voedingskabeltje geprobeerd maar geen verbetering.
Ook op een andere SATA-poort hetzelfde.
Ik heb zelfs 1 van de 2 WD 3TB's losgemaakt en die aansluitingen gebruikt, maar steeds idem.

Poging 2 :
op aangeven van de man van wie ik de schijf kocht (de schijf zat voor alle duidelijkheid nog in de verpakking, dus gloednieuw) heb ik een ander voedingskabeltje geprobeerd :
https://www.bol.com/be/nl...er/9200000125655593/?s2a=
Dit zou nodig zijn omdat de nieuwe schijf SATA 3.3 is en mijn moederbord "slechts" SATA 3.0 ondersteunt.

In de hoop dat dit een verbetering zou zijn, was ik teleurgesteld dat nu de schijf zelfs niet meer getoond wordt in het schijfbeheer of apparaatbeheer.