Vraag

• Phille81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-01 23:37
Mijn vraag :

Ik heb een moederbord Gigabyte H97M-D3H.
Al enkele jaren oud maar doet nog steeds dienst (i.c.m. Intel i7-4790 / 32 Gb RAM / Win 10 / SSD 256Gb).
Ik ben fotograaf en heb dus redelijk wat opslagruimte nodig.

Sinds de aankoop van de pc in 2015 heb ik er 2 x WD Red 3TB inzitten (exact type WD30EFRX).
Deze 2 schijven zijn via SATA gekoppeld aan moederbord.
Ook heb ik een aantal externe harde schijven via USB 3.0 gekoppeld.
Die werken allemaal prima.

Aangezien ik op zoek was naar (nog) meer opslagruimte, heb ik een WD Red Pro 14TB gekocht (exact type WD141KFGX).
Aangezien ik nog 2 SATA-poorten vrij heb en nog ruimte in mijn case, lijkt me dit niet moeilijk te plaatsen en aan de gang te krijgen.

Poging 1 :
schijf ingebouwd en aangesloten.
De schijf wordt getoond in het schijfbeheer maar als ik de schijf wil initialiseren, krijg ik steeds volgende foutmelding : "kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een i/o apparaat"

De schijf wordt ook getoond in het apparaatbeheer. Als ik daar ga kijken naar de eigenschappen en probeer de drivers te updaten, krijg ik melding dat de drivers up-to-date zijn.

Ik heb al een ander SATA-kabeltje en voedingskabeltje geprobeerd maar geen verbetering.
Ook op een andere SATA-poort hetzelfde.
Ik heb zelfs 1 van de 2 WD 3TB's losgemaakt en die aansluitingen gebruikt, maar steeds idem.

Poging 2 :
op aangeven van de man van wie ik de schijf kocht (de schijf zat voor alle duidelijkheid nog in de verpakking, dus gloednieuw) heb ik een ander voedingskabeltje geprobeerd :
https://www.bol.com/be/nl...er/9200000125655593/?s2a=
Dit zou nodig zijn omdat de nieuwe schijf SATA 3.3 is en mijn moederbord "slechts" SATA 3.0 ondersteunt.

In de hoop dat dit een verbetering zou zijn, was ik teleurgesteld dat nu de schijf zelfs niet meer getoond wordt in het schijfbeheer of apparaatbeheer.

Als ik tijdens bovenstaande pogingen naar de BIOS ging kijken onder "SATA mode selection" zag ik mijn andere schijven mooi getoond. Op de poort van de nieuwe HDD bleef "empty" staan.

De versie van mijn BIOS is F4.
Deze zou ik kunnen updaten F7 maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb, zou ik dat alleen willen doen als dat absoluut nodig is en een kans geeft dat de HDD wel herkend wordt.
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Kan iemand mij bevestigen of mijn nieuwe HDD compatibel is met mijn moederbord?
En indien ja, welke stappen kan ik nog ondernemen om dit aan de praat te krijgen?

Merci alvast voor jullie feedback / input !!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Phille81 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:40:

Poging 2 :
op aangeven van de man van wie ik de schijf kocht (de schijf zat voor alle duidelijkheid nog in de verpakking, dus gloednieuw) heb ik een ander voedingskabeltje geprobeerd :
https://www.bol.com/be/nl...er/9200000125655593/?s2a=
Dit zou nodig zijn omdat de nieuwe schijf SATA 3.3 is en mijn moederbord "slechts" SATA 3.0 ondersteunt.

In de hoop dat dit een verbetering zou zijn, was ik teleurgesteld dat nu de schijf zelfs niet meer getoond wordt in het schijfbeheer of apparaatbeheer.
Wat is dit voor onzin. Voor een 3,5" HDD is naast 5v ook 12v nodig anders draait ie niet. Je sluit gewoon een sata connector van de voeding aan, niets meer en niets minder. Daarnaast een sata data kabel van de HDD naar het moederbord.

Welk merk en type voeding heb je?

• Phille81
Welk merk en type voeding heb je?
ANTEC HIGH CURRENT GAMER HCG-750M -750 WATT - 80+BRONZE

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Je probleem is dat je schijf te nieuw is voor je voeding.

Het toverwoord om op te zoeken is PWDIS. Je hoeft niet perse een nieuwe voeding te kopen, sommige mensen plakken de 3.3V af, of gebruiken een molex to sata adapter zonder 3.3V. Dat laatste zou ik liever niet doen ivm. de beroerde kwaliteit van sommige adapters (zie Google: molex to sata fire)

Ironisch genoeg klopte het advies van het kabeltje dus wel, alleen niet het kabeltje dat jij hebt uitgezocht. Zoals @Uszka zegt werkt een schijf niet zonder 12V, en jouw schijf dus ook nog eens alleen zonder 3.3V.

The Pesky PWDIS Feature In Newer SATA Specs

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dan is het even kijken of je voeding een 3.3v rail heeft in de SATA Connectors.

@Thralas goede tip trouwens..! kan ik dat voor mijn in aanbouw zijnde NAS build ook mooi mee nemen :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:06
Maar gebruikt die WD Red nu wel PWDIS?
Ik kan er zo snel niets over vinden en aangezien de drive namelijk wel zichtbaar was in schijfbeheer /apparaatbeheer.
Spint de drive wel normaal op als deze is aangesloten op de standaard Sata voedingskabel?

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 16:03
Als ik een advies mag geven, ik zie in de bovenstaande reacties Molex to sata ik ken hier maar een juiste uitdrukking voor en dat is "Molex to sata lose all your data".

Je hdd schijf moet altijd met 2 kabels worden geconnect dit is met een sata powercable en een sata kabel. als een van de twee ontbreekt kan ik je garanderen dat dit geen succes wordt.

wellicht is het updaten van de bios een idee, baat het niet dan schaat het niet (lees je van te voren wel even goed in als dit je eerste keer is).

Het verhaal over 3.3 en 3.0 is voor mij geheel onbekend volgensmij moet dit niet uit maken (hij zal wellicht iets minder goed werken maar dat is logisch als je een oudere technologie gebruikt).

Wat je eventueel nog kan proberen is het volgende:

Open CMD als administrator:
Typ in: "Diskpart"
Typ daarna: "List disk"
Selecteer de schijf die je er nieuw hebt ingestopt: "Select disk {Hier je schijfnummer plaatsen en de haakjes weglaten}"
Reset de schijf "Clean/clear" ik vergeet altijd welke van de twee het is maar ik dacht clean :/
Installeer de schijf opnieuw "Convert GPT"
typ vervolgens 2 maal "Exit" om CMD te verlaten.

als je de bovenstaande stappen ondernomen hebt kan je proberen de schijven opnieuw via taakbeheer te formateren.

let er asjeblieft wel op dat je de juiste schijf selecteert want anders ben je al je data kwijt van de schijf die je kiest.

Succes en laat maar weten of dit behulpzaam is geweest of dat je er niets aan hebt gehad!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:06
"Molex to sata lose all your data"
Met Molex naar Sata power is niets mis, ALS je maar gewoon goede kwaliteit connectors gebruikt.
Geen gegoten SATA power connectors gebruiken maar de zogenaamde punch/crimped connectors.
Zelfde probleem van gevaar van kortsluiting heb je natuurlijk ook met SATA power splitters.

Youtube: How To Spot Molex To SATA Adapters That Won't Catch Fire

[Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 21-01-2022 23:47]

• Phille81
Bedankt voor alle reacties alvast!

Als ik het goed begrijp, mag mijn schijf op pin3 van de sata-aansluiting GEEN 3,3V krijgen.
https://www.tomshardware....isable-feature,36146.html

Dus ik moet op zoek naar een converter/kabel die 5V en 12V doorgeeft zonder 3,3V op pin 3 ?
Ik betaal liever iets meer voor een kwalitatieve kabel (indien die bestaat) dan dat ik een pin moet afplakken of moet beginnen bricoleren/knutselen.

• Phille81
Ik heb deze kabel aangeschaft en de schijf draait nu duidelijk wel... dit hoor en voel je.
Dat was voorheen dus het probleem...

Ook wordt de schijf getoond in het schijfbeheer maar daar kreeg ik wederom de foutmelding dat de schijf niet kan geïnitialiseerd worden o.w.v. een IO-fout in het apparaat. Idem als voorheen.
SteefdeKa schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:18:
Wat je eventueel nog kan proberen is het volgende:

Open CMD als administrator:
Typ in: "Diskpart"
Typ daarna: "List disk"
Selecteer de schijf die je er nieuw hebt ingestopt: "Select disk {Hier je schijfnummer plaatsen en de haakjes weglaten}"
Reset de schijf "Clean/clear" ik vergeet altijd welke van de twee het is maar ik dacht clean :/
Installeer de schijf opnieuw "Convert GPT"
typ vervolgens 2 maal "Exit" om CMD te verlaten.

als je de bovenstaande stappen ondernomen hebt kan je proberen de schijven opnieuw via taakbeheer te formateren.

let er asjeblieft wel op dat je de juiste schijf selecteert want anders ben je al je data kwijt van de schijf die je kiest.

Succes en laat maar weten of dit behulpzaam is geweest of dat je er niets aan hebt gehad!
@SteefdeKa
Dan heb ik bovenstaande stappen uitgevoerd maar ook daar krijg ik eenzelfde melding :

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 232 GB 1024 KB
Disk 1 Online 2794 GB 1024 KB *
Disk 2 Online 2794 GB 0 B *
Disk 3 Online 12 TB 12 TB
Disk 4 Online 4657 GB 0 B *
Disk 5 Online 931 GB 0 B
Disk 6 Online 1858 GB 0 B *
Disk 7 Online 931 GB 3072 KB

DISKPART> select disk 3

Disk 3 is now the selected disk.

DISKPART> clean

DiskPart succeeded in cleaning the disk.

DISKPART> convert gpt

DiskPart has encountered an error: Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat.
See the System Event Log for more information.

DISKPART>

Nog iemand anders tips om de schijf aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt

• Thralas
  • Nu online
See the System Event Log for more information.
Doe eens het volgende:
• Vis de exacte error uit de event viewer (de details)
• Vraag de SMART-info op met CrystalDiskInfo

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:10
Phille81 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:32:
Ik heb deze kabel aangeschaft en de schijf draait nu duidelijk wel... dit hoor en voel je.
Dat was voorheen dus het probleem...
Dit is toch een gewone sata voedingskabel? Wat is er speciaal aan dit kabeltje dan? Heb je die niet meer vrij op de psu? Want inderdaad, dit soort kabels doet je hdd mobo doorbranden als deze even geen goed contact maakt in die molex plug. Bron: don't ask.

Staat ie nu wel in je bios?

Verder is dit soort io errors is vrijwel altijd iets met kabels.

Dus: sata kabel vervangen, heb je al gedaan denk ik, dus dan, je hebt een voedingskabel met dat 3.3V gebeuren nodig zo te lezen, en die heb je nu dus niet. Zie @Thralas Mogelijk lees ik het verkeerd, maar het kabeltje wat je nu hebt is een gevaarlijke. Je hebt 1 disk met straks maar liefst 12 TB data, op dit kabeltje. 1x een slecht contact en je disk is dood. Ik sluit ook niet uit dat dit al is opgetreden.

[Voor 24% gewijzigd door NimRod1337 op 29-01-2022 21:38]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:27
Had het niet simpeler geweest de 3,3V-ader door te knippen van de voedingskabel, geen harde schijf die dat gebruikt.

• NimRod1337
SteefdeKa schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:18:

Het verhaal over 3.3 en 3.0 is voor mij geheel onbekend volgensmij moet dit niet uit maken (hij zal wellicht iets minder goed werken maar dat is logisch als je een oudere technologie gebruikt).
Klopt, worden volgens mij 2 dingen door elkaar gehaald door de verkoper. nl. sata 3.0 en 3.3V. Er is geen sata 3.3. Zie startpost.

En @Phille81 ik zou inderdaad ook de bios update doen nu. Ik weet niet of deze generatie moederborden al Windows tools hebben daarvoor, anders moet dit mogelijk of via het bios, of via een bootable usb stick.

Heb je een fatsoenlijke merkvoeding eigenlijk? Zo nee dan wordt het nu tijd om er 1 te kopen zodat die splitterkabel weg kan.

[Voor 11% gewijzigd door NimRod1337 op 29-01-2022 21:53]

• Thralas
  • Nu online
NimRod1337 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:51:
Klopt, worden volgens mij 2 dingen door elkaar gehaald door de verkoper. nl. sata 3.0 en 3.3V. Er is geen sata 3.3. Zie startpost.
Jawel, SATA 3.3 bestaat wel. Zie SATA-IO: ze zijn bij SATA 3.5.

In versie 3.3 is PWDIS gespecificeerd. Qua data interface helemaal compatible met 3.0, alleen niet voor wat betreft de power connector. Verder is er geen reden waarom het niet zou werken, dus er is iets geks aan de hand.

Het adapterkabeltje dat TS volstaat voor de schijf. Ziet er wel uit als een gegoten model, maar StarTech is groot genoeg om te weten dat ze geen rommelkabels moeten sourcen. Hoop ik.

• NimRod1337
Thralas schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:51:
[...]

Jawel, SATA 3.3 bestaat wel. Zie SATA-IO: ze zijn bij SATA 3.5.

In versie 3.3 is PWDIS gespecificeerd. Qua data interface helemaal compatible met 3.0, alleen niet voor wat betreft de power connector. Verder is er geen reden waarom het niet zou werken, dus er is iets geks aan de hand.

Het adapterkabeltje dat TS volstaat voor de schijf. Ziet er wel uit als een gegoten model, maar StarTech is groot genoeg om te weten dat ze geen rommelkabels moeten sourcen. Hoop ik.
Weer wat geleerd vandaag, TIL, thanks.

Overigens, met de sata stekkers gaat het niet zo vaak mis met die kabels, het gaat mis met de molex plug die intern slecht contact maakt op de pinnen. Als dat 1 keer misgaat is je disk meteen stuk. Weet ik :+ .

[Voor 13% gewijzigd door NimRod1337 op 30-01-2022 11:36]

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 16:03
NimRod1337 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Weer wat geleerd vandaag, TIL, thanks.

Overigens, met de sata stekkers gaat het niet zo vaak mis met die kabels, het gaat mis met de molex plug die intern slecht contact maakt op de pinnen. Als dat 1 keer misgaat is je disk meteen stuk. Weet ik :+ .
Molex to SATA, Lose all your data
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee