Vraag

• bashetwolfje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06-2022
Hoi allemaal,

Ik zoek een?
Ik wil mijn oude LG BH9540TW home cinema set vervangen en voor het eerst voor losse speakers + amp gaan. De oude set heeft zuilspeakers die qua uiterlijk goed bevallen dus het liefst qua uiterlijk iets vergelijkbaars of in het zwart oid.

Wat is je budget?
Ongeveer €2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films met TrueHD, DTS-HD etc (geen idee wat het allemaal betekent maar dus hoge kwaliteit geluid), netflix, tv kijken, spotify

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit te denken aan de Teufel LT 4 set met de Denon AVR-X1700H. Ik denk dat ik de Denon ergens anders los bestel, volgens mij is dat goedkoper.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er goede redenen om toch niet voor dit setje te gaan? Weet je nog een goed alternatief? Of kan ik bijvoorbeeld beter een andere amp kopen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:01
Een set als de Jamo S 809 HCS is een alternatief wat ik zou overwegen, online voor €729 te vinden, dan houd je nog wel geld in je budget over voor een subwoofer als je die toch nodig hebt (bv. SVS SB-1000). Als je iets kleiners en goedkoprs met een subwoofer wilt is de Q Acoustics 3000 Serie 5.1 Cinema Pack nog voor €949 te vinden - ook zeker een overweging waard.

[Voor 18% gewijzigd door martyw op 21-01-2022 21:48]

• bashetwolfje
Ik zag idd zelf ook wat setjes met dat soort grote zuilen voorbij komen, ik neem aan dat dit formaat over het algemeen de kwaliteit vh geluid verbetert? Is dat een groot verschil? Ik ben alleen bang dat mijn partner die grootte niet kan waarderen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:10
Voor je receiver, gebruik dan eens dit lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers"

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

bashetwolfje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:32:
Ik zag idd zelf ook wat setjes met dat soort grote zuilen voorbij komen, ik neem aan dat dit formaat over het algemeen de kwaliteit vh geluid verbetert? Is dat een groot verschil? Ik ben alleen bang dat mijn partner die grootte niet kan waarderen.
Zuilen zoals in de Jamo bieden zeker meerwaarde. De speakers die je nu hebt en de "zuilen" bij de Teufel vallen mijns inziens niet onder die term. Dat zijn melkpakjes op een statief met een zuil als uiterlijk. Ook te zien in de specificaties van de Teufel: bereik vanaf 135 Hz. Dat is gewoon hoog. Dat betekent dat de subwoofer niet alleen de sub lage tonen, waar de subwoofer voor gemaakt is, gaat doen maar ook een deel van het mid laag omdat de speakers dat niet aankunnen. De hoogte van de speaker zegt niet alles. Het is ook een combinatie van breedte en diepte. Persoonlijk zou ik minimaal 5" woofers willen hebben maar dat gaat niet passen in het formaat speakers als je ze de grootte van de Teufel wilt laten houden. Als een speaker niet te groot mag zijn zou ik eerder voor boekenplank speakers gaan dan weer iele zuiltjes. Ga je qua grootte in de breedte en diepte er op achteruit ten opzichte van wat je nu hebt (en de Teufel) maar qua hoogte is het aanzienlijk minder. Mogelijk is dat een goed compromis. Voor het geluid is het een vooruitgang. Een speaker met een groter bereik en daarmee een subwoofer die veel minder hoeft te doen maakt mijns inziens een beter geluid.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 22-01-2022 15:02]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bashetwolfje
FeaR schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:48:
[...]
Zuilen zoals in de Jamo bieden zeker meerwaarde. De speakers die je nu hebt en de "zuilen" bij de Teufel vallen mijns inziens niet onder die term. Dat zijn melkpakjes op een statief met een zuil als uiterlijk. Ook te zien in de specificaties van de Teufel: bereik vanaf 135 Hz. Dat is gewoon hoog. Dat betekent dat de subwoofer niet alleen de sub lage tonen, waar de subwoofer voor gemaakt is, gaat doen maar ook een deel van het mid laag omdat de speakers dat niet aankunnen. De hoogte van de speaker zegt niet alles. Het is ook een combinatie van breedte en diepte. Persoonlijk zou ik minimaal 5" woofers willen hebben maar dat gaat niet passen in het formaat speakers als je ze de grootte van de Teufel wilt laten houden. Als een speaker niet te groot mag zijn zou ik eerder voor boekenplank speakers gaan dan weer iele zuiltjes. Ga je qua grootte in de breedte en diepte er op achteruit ten opzichte van wat je nu hebt (en de Teufel) maar qua hoogte is het aanzienlijk minder. Mogelijk is dat een goed compromis. Voor het geluid is het een vooruitgang. Een speaker met een groter bereik en daarmee een subwoofer die veel minder hoeft te doen maakt mijns inziens een beter geluid.
Ok, duidelijk. In dat geval wordt het toch eens tijd om voor wat grotere speakers te gaan. Ik heb nog even verder gekeken en kwam bijvoorbeeld dit tegen:Wat vinden jullie van deze setjes/merken?

[Voor 3% gewijzigd door bashetwolfje op 22-01-2022 15:15]

• bashetwolfje
martyw schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:44:
Een set als de Jamo S 809 HCS is een alternatief wat ik zou overwegen, online voor €729 te vinden, dan houd je nog wel geld in je budget over voor een subwoofer als je die toch nodig hebt (bv. SVS SB-1000). Als je iets kleiners en goedkoprs met een subwoofer wilt is de Q Acoustics 3000 Serie 5.1 Cinema Pack nog voor €949 te vinden - ook zeker een overweging waard.
Denk je dat een extra subwoofer nodig is bij zo'n setje van Jamo?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bashetwolfje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Ok, duidelijk. In dat geval wordt het toch eens tijd om voor wat grotere speakers te gaan.
Dat zeg ik niet.... Je gaat nu in principe van het ene naar het andere uiterste. Zoals gezegd zijn er ook boekenplankmodellen. Ik zou eerst eens met de wederpartij overleggen of je volwaardige zuilen wel kwijt mag. Je zal niet de eerste zijn waar het daar fout op loopt. Waarbij ik nu ook het idee heb dat er maar wat geroepen wordt. Budget was 2000 euro totaal waar er nu opeens speakers voorbij komen van 2500 euro per set. Zelfs één set zonder subwoofer. Dan zit je al 500 euro boven gesteld budget en mist de .1 nog indien gewenst. In alle sets is de receiver nog niet meegenomen. Idem met kabels, maar dat hoeft de hoofdprijs niet te zijn. Nu is "ongeveer 2000 euro" natuurlijk een relatief losse term maar van die term naar totalen van zeker 3000 euro of meer kijkende is mijns inziens nogal een stap en niet meer binnen budget.

[Voor 37% gewijzigd door FeaR op 22-01-2022 16:03]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
FeaR schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Zuilen zoals in de Jamo bieden zeker meerwaarde.
Ben ik het niet mee eens. Zuilen bieden meerwaarde in het laag. Als je een kleine luisterruimte hebt, heb je met zuilen al gauw te veel laag wat leidt tot een enorme dreun en weinig rust. Bovendien ga je om dezelfde reden zitten met de minimale afstand die je aan moet houden tot de muur.

Beter om in kleine ruimtes kleine boekenplank luidsprekers te nemen, ben je ook nog een keer veel voordeliger uit en heb je voor die acoustische ruimte een betere klank. Zolang je niet weet hoe groot de luisterruimte van TS is, lijkt het me lastig om dit soort grote jongens te adviseren.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

aljooge schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:31:
[...]
Beter om in kleine ruimtes kleine boekenplank luidsprekers te nemen, ben je ook nog een keer veel voordeliger uit en heb je voor die acoustische ruimte een betere klank. Zolang je niet weet hoe groot de luisterruimte van TS is, lijkt het me lastig om dit soort grote jongens te adviseren.
Ik doelde puur op de noemer "zuil" zoals TS deze nu heeft staan (en naar kijkt bij Teufel) versus wat men onder het algemeen onder de noemer "zuil" verstaat. Wellicht gemist maar ik heb de term boekenplank ook genoemd en aangedragen als alternatief. Maar zoals ik net aanhaalde springt TS nu alle kanten op, zowel qua budget als in wat er wordt gezocht.

• martyw
bashetwolfje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Denk je dat een extra subwoofer nodig is bij zo'n setje van Jamo?
Wat er hierboven gezegd wordt, hoe groot is je woonkamer?
Daarnaast hangt het er vanaf wat voor films/series je kijkt en wat voor muziek je luistert. Klassieke kamermuziek heeft minder behoefte aan een subwoofer en/of zuilen dan dub reggae. En er is meer laag in actiefilms dan in Franse arthouse films over moeizame driehoeksverhoudingen.

Kortom, hoe groot is je kamer, wat voor muziek & films is het voor?

• bashetwolfje
FeaR schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Dat zeg ik niet.... Je gaat nu in principe van het ene naar het andere uiterste. Zoals gezegd zijn er ook boekenplankmodellen. Ik zou eerst eens met de wederpartij overleggen of je volwaardige zuilen wel kwijt mag. Je zal niet de eerste zijn waar het daar fout op loopt. Waarbij ik nu ook het idee heb dat er maar wat geroepen wordt. Budget was 2000 euro totaal waar er nu opeens speakers voorbij komen van 2500 euro per set. Zelfs één set zonder subwoofer. Dan zit je al 500 euro boven gesteld budget en mist de .1 nog indien gewenst. In alle sets is de receiver nog niet meegenomen. Idem met kabels, maar dat hoeft de hoofdprijs niet te zijn. Nu is "ongeveer 2000 euro" natuurlijk een relatief losse term maar van die term naar totalen van zeker 3000 euro of meer kijkende is mijns inziens nogal een stap en niet meer binnen budget.
Je hebt gelijk natuurlijk, van 2000 naar 3000 is een flinke stap, maar als ik daarmee relatief veel in kwaliteit omhoog ga dan is dat (ookal impulsief) nog wel ok. Bovendien hoopte ik dat een subwoofer niet meer nodig zou zijn met zulke zuilen. En ik dacht dat de kabels er wel bij zouden zitten, maargoed als dat niet zo is dan zal dat vast nog wel meevallen qua kosten.

Boekenplankmodellen zijn helaas geen optie voor mijn wederhelft (te groot verschil tov wat we nu hebben). Te grote zuilen waarschijnlijk ook niet, maargoed in dat geval kan ik ze altijd nog terug sturen. Misschien dat ik om die reden wel beter de SVS prime pinnacle weg kan strepen.

• bashetwolfje
martyw schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Wat er hierboven gezegd wordt, hoe groot is je woonkamer?
Daarnaast hangt het er vanaf wat voor films/series je kijkt en wat voor muziek je luistert. Klassieke kamermuziek heeft minder behoefte aan een subwoofer en/of zuilen dan dub reggae. En er is meer laag in actiefilms dan in Franse arthouse films over moeizame driehoeksverhoudingen.

Kortom, hoe groot is je kamer, wat voor muziek & films is het voor?
Mijn woonkamer is ongeveer 5x10 meter (de bank + tv etc staan wel aan de zijkant vd kamer dus niet in het midden, mocht dat nog uitmaken). Qua films meer actiefilms en qua muziek vanalles (elektronisch, rock, pop, maar geen klassieke muziek).

• bashetwolfje
aljooge schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Zuilen bieden meerwaarde in het laag. Als je een kleine luisterruimte hebt, heb je met zuilen al gauw te veel laag wat leidt tot een enorme dreun en weinig rust. Bovendien ga je om dezelfde reden zitten met de minimale afstand die je aan moet houden tot de muur.

Interessant. Voegen wat jou betreft grotere zuilen (tov de Teufel LT4) in een kamer van 5x10 meter wat toe? Ik moet toegeven dat ik bij mijn huidige set de subwoofer redelijk wat zachter heb gezet omdat het teveel dreunde bij het kijken van tv. Maargoed, misschien dat dit aan het setje/de subwoofer lag.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
vergeet deze set niet: https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000
Ik heb deze in de Teufelstore in Berlijn kunnen beluisteren en dit is echt een topset voor het geld, MAAAAAAR, deze set wordt heel soms ook voor €599,- aangeboden. Dus als je tijd hebt, kun je daarop wachten.

Je kunt de set goed combineren met bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: Marantz SR5015 Zwart

Dan heb je echt wel eeen heel fijn setje staan, voor nog minder dan je budget.

• bashetwolfje
BvZwolle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:45:
vergeet deze set niet: https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000
Ik heb deze in de Teufelstore in Berlijn kunnen beluisteren en dit is echt een topset voor het geld, MAAAAAAR, deze set wordt heel soms ook voor €599,- aangeboden. Dus als je tijd hebt, kun je daarop wachten.

Je kunt de set goed combineren met bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: Marantz SR5015 Zwart

Dan heb je echt wel eeen heel fijn setje staan, voor nog minder dan je budget.
Goeie, dat setje ziet er ook heel interessant uit idd.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
@bashetwolfje vergis je niet in het formaat, maar het geluid is erg goed!

• martyw
Met zo'n kamer zou ik eens met je vrouw praten. Vloerstaanders werken prima in zo'n kamer, zeker als je ze iets uit de hoeken en van de muur af kan plaatsen. Zo'n set als de Jamo's zijn er ook in het wit - Jamo S 809 HCS (Wit), wellicht dat beter past in jullie kamer? En voor wat betreft de subwoofer: dat heeft toegevoegde waarde, maar de vraag is of je het dat waard vind - zelf zou ik eerst zo'n soort set met vloerstaanders in huis halen - als je dan echt impact tekort komt in je films kun je altijd nog op zoek naar een subwoofer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee