Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joos
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01-2022
Beste,
Ik heb namelijk een vraag en ik zit er mee in de knel. Ik film brandweerauto's, een leuke hobby. Helaas zit mij iets dwars met het licht.. Als ik in het donker vel licht film (alles wat een beetje vel is) is deze weerschijn erg terug te zien in het beeld. Het voertuig komt mooi in het beeld maar de lampen weerkaatsen terug en dat zie je enorm. Hoewel ik weet dat het bij deze camera vaker gebeurt is het bij mij extra erg. Alle maten van mij hebben dezelfde camera maar zien het probleem niet bij hun zelf terugkomen. Wie weet wat er aan de hand is met de lens? Hij is goed schoon en heb speciale schoonmaakspullen bij de winkel gekocht waar ik ook mijn camera kocht. Ook ben ik teruggegaan naar de winkel, zij vonden het raar maar konden er verder niks mee en ik moest het laten gaan. Dat doe ik natuurlijk niet want ik wil het opgelost hebben, vooral omdat ik juist een betere camera voor het donker wou hebben en nu met dit probleem zit. De camcorder is verder met nieuw.

Ik gebruik de Panasonic HC-V770 camcorder met de volgende settings:

20x opt Zoom.
AVCHD 1080 50P
Comp Achtergrondverlichting uit
Intelligent contrast uit.
Scherpte 2+
Kleur 1+
Belichting 1-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is om de settings bij te stellen maar dat werkt verder niet. De winkel medewerker vertelde dat het met het type camera te maken had. Apart want mijn vrienden hebben hem ook en daar is het niet te zien tot bijna niet.

Wie o wie verlost mij van mijn autistisch trek.

Foto als voorbeeld vAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq0woSv8jjzvgSlpufVpVEOhgzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZWRz54E7PMNBoYVVrmRgS0B.jpg?f=fotoalbum_largeoorbeeld

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:25

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat komt vaak door een UV filter die op de lens geschroefd is. Zo niet dan is die lens gewoon niet best en heb je last van interne reflecties, niet veel aan te doen ben ik bang. Ja een betere camera kopen wellicht.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:27

DirtyBird

Praktiserend denker

Je zou kunnen kijken of je het probleem kunt verminderen met een lens hood.
Kun je met je vrienden eens exact hetzelfde filmen en kijken of je dan toch andere resultaten hebt? Als ze dezelfde camera hebben, moet dat niet het geval zijn. Er zitten allerlei coatings op de (interne) lenselementen die dit moeten voorkomen, maar wellicht is dat bij jouw exemplaar niet helemaal goed.
Kom daar maar eens achter :(

Maar als je vrienden met dezelfde camera betere resultaten krijgen misschien wel een stok om mee te slaan richting de winkel of panasonic.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even verhuisd naar Hardware.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
DirtyBird schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:39:
Je zou kunnen kijken of je het probleem kunt verminderen met een lens hood.
Een lenskap doet vrij weinig tegen reflecties van hetgeen je daadwerkelijk in beeld wilt hebben. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

Chiron

Moderator Discord
Interne reflectie van felle lichtbronnen, daar doe je weinig aan. Geen setting of zonnekap (de lichtbronnen zijn in beeld) gaat daarmee helpen.

Gebruik je de camera wellicht helemaal ingezoomed vs. je maten? Als de camera zelf identiek is zouden zij hetzelfde probleem moeten hebben.

Filters op de lens kunnen ook nog voor extra reflecties zorgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
Doe een test waarbij je alles kunt controleren.

Zet in een donkere kamer een zaklamp neer en fotografeer die met jouw camera op een vaste plek.
Zoek net zo lang tot je het effect ziet.
Maak een foto, geen film. Verhoog en verlaag de camera bv met een stapel boeken zodat je exact de positie weet.
Gebruik Manual mode want dan kun je de settings, met name het diafragma, volledig controleren.

Daarna zet je de camera van je vriend op die plek, zelfde zoom. Zelfde instellingen, ook met name het diafragma.

Ik verwacht dat jouw vrienden die auto onder een iets andere hoek filmen. Het ziet er nl uit als interne reflectie.

Als je met deze test nog steeds verschil ziet, wissel je de camera's snel om en geef je je vriend jouw camera mee, heb je misschien een andere productielijn van het glas van de lens waarbij de coatings ietsje anders zijn. Geen idee, ik heb zo'n nauwkeurige vergelijking nog niet meegemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 24-01-2022 23:52 ]

Pagina: 1