Afwijking verbruik leverancier vs eigen meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:24
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Wij nemen gas af bij NieuweStroom hiermee betaal je de marktprijs + een opslag. Dus op het moment betalen we een hoge gasprijs. Maar dat is het risico.

Ze geven op hun site ook je verbruik per uur weer. Helaas hebben wij nog een domme gasmeter hangen, dus dit verbruik is een inschatting van NieuweStroom. Dat dit afwijkt is dus niet meer dan logisch.

Nu heb ik in de maanden november en december mijn verbruik eens bij gehouden om inzicht in ons verbruik te krijgen. Dit komt neer op de volgende data:

27-dec-21 13137
22-dec-21 13101
18-dec-21 13076
11-dec-21 13049
7-dec-21 13015
1-dec-21 12974
26-nov-21 12940
23-nov-21 12926
19-nov-21 12913
17-nov-21 12907
12-nov-21 12879
9-nov-21 12871
7-nov-21 12855
2-nov-21 12841

1 dec tot 27 dec is dus 163 m3
2 nov tot 1 dec is dus 133 m3

NieuweStroom geeft aan dat dit respectivelijk 257 m3 en 192 m3 is. Dit lijkt mij toch wel een flinke afwijking (>30%). Het lijkt mij toch vreemd dat dit zoveel afwijkt? Helaas toevallig meer verbruik in de duurdere maanden, dat wordt dus een hogere rekening :X . Is hier nog iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
eeuh, slimme meter fixen? staat zelfs op de website van Nieuwestroom:

"Stap over naar NieuweStroom en wij vragen de slimme meter voor u aan. Bovendien vergoedt NieuweStroom de helft van de kosten van de prioriteitsplaatsing. "

https://www.nieuwestroom....de-overheid/slimme-meter/

zonder werkt dit concept voor geen meter lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Controleer eens of de EAN op je contract/facturen wel klopt met die wat op je meter staat. Misschien betaal je nu wel voor iemand anders z'n verbruik. De meterstanden herken je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Daarnaast is te laag ingeschat gunstig in deze tijd met de vele faillissementen, je kan beter bij betalen dan je voorschot kwijt zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je eigen opnamestaat is geldig, niet de schatting/berekening van verkoper van energie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:50
Maar geef je dan maandelijks je meterstanden door? Als je dat niet doet, dan nogal wiedes dat het veel afwijkt. Op het moment dat je je meterstanden doorgeeft zal het wel gecorrigeerd worden .

En het hele concept lijkt me met een domme meter niet samen gaan. Anders gaan zij schatten hoeveel je per uur gebruikt, daar klopt dan niets van natuurlijk en allemaal in het voordeel van de leverancier.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:23
Is het niet zo dat bij gas ook een correctie wordt toegepast? Heb zelf al jaar of 6 geen gas meer.

Maar kan wel herinneren dat er een correctie factor werd toegepast.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31
1. Check je meter, of de ean overeenkomt met die op jouw contract
2. Registreer je bij mindergas.nl, en laat daar dagelijks een tijd je slimme meter uitlezen.
3. Nog steeds een groot verschil? Confronteer je energieleverancier met de automatisch uitgelezen standen via mindergas.

Bij mij bij Greenchoice komt het één op één overeen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Ik ben vergeten te vermelden dat ik 1 januari op hun verzoek de meterstand doorgegeven en daarop is hun ingeschatte verbruik aangepast.

Ik heb ze ook een bericht gestuurd met dit verhaal. Ze gaven aan dat het wat langer duurt door de drukte, dus ik zal hun antwoord afwachten.

@Fr33z
Ik moet zeggen dat ik dat inderdaad niet gezien heb. We zijn overgestapt ivm met de beste prijs voor zonnestroom en hebben uit goodwill ook het gas daarheen gedaan. Er is toen nooit gesproken over een slimme gasmeter, met normale gasprijzen doet het er ook niet veel toe denk ik.

@ThinkPad
Het meternummer heb ik net gecontroleerd en die klopt inderdaad

@DukeBox
Helaas is hun schatting in de dure maanden hoger dan het werkelijke gebruik

@Hackus
Kan ik ook ergens terugvinden dat dit zo is? Dan kan ik dit aangeven als ze mij antwoorden.

@evleerdam
Ben ik wel met je eens, alleen vond ik deze afwijking wel ruim. Of zit ik eigenlijk te zeuren.

@caspervc
Helaas heb ik geen slimme meter dus dit gaat niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07
Zei moeten gokken want kunnen niks lezen van jouw
Misschien kan je zelf elke maand of meermaals per maand meterstanden doorgeven?
En anders de gegokte standen voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Woudtwe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:22:
Ik ben vergeten te vermelden dat ik 1 januari op hun verzoek de meterstand doorgegeven en daarop is hun ingeschatte verbruik aangepast.

Ik heb ze ook een bericht gestuurd met dit verhaal. Ze gaven aan dat het wat langer duurt door de drukte, dus ik zal hun antwoord afwachten.

@Fr33z
Ik moet zeggen dat ik dat inderdaad niet gezien heb. We zijn overgestapt ivm met de beste prijs voor zonnestroom en hebben uit goodwill ook het gas daarheen gedaan. Er is toen nooit gesproken over een slimme gasmeter, met normale gasprijzen doet het er ook niet veel toe denk ik.

@ThinkPad
Het meternummer heb ik net gecontroleerd en die klopt inderdaad

@DukeBox
Helaas is hun schatting in de dure maanden hoger dan het werkelijke gebruik

@Hackus
Kan ik ook ergens terugvinden dat dit zo is? Dan kan ik dit aangeven als ze mij antwoorden.

@evleerdam
Ben ik wel met je eens, alleen vond ik deze afwijking wel ruim. Of zit ik eigenlijk te zeuren.

@caspervc
Helaas heb ik geen slimme meter dus dit gaat niet op
Zo is de energiewet ingericht.

Je betaald toch ook niet voor 2 kilo sinaasappels bij AH, terwijl je maar 600 gram in je zakje hebt ?

Bij een analoge meter, zul jij een uitnodiging krijgen om je meterstand door te geven, dit gebeurt vlak voor de eindnota.
Hetzelfde geldt voor je maandelijkse voorschot. Nadat je werkelijke verbruik is opgenomen in eindnota, zie je of je moet bijbetalen of geld terug krijgt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Hackus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Zo is de energiewet ingericht.

Je betaald toch ook niet voor 2 kilo sinaasappels bij AH, terwijl je maar 600 gram in je zakje hebt ?

Bij een analoge meter, zul jij een uitnodiging krijgen om je meterstand door te geven, dit gebeurt vlak voor de eindnota.
Hetzelfde geldt voor je maandelijkse voorschot. Nadat je werkelijke verbruik is opgenomen in eindnota, zie je of je moet bijbetalen of geld terug krijgt.
Klopt die heb ik ook gehad. Aan de hand daarvan hebben zei een schatting gedaan van mijn verbruik per uur. Dat is aan de hand van een meterstand in mei en 1 januari.

Waar ik mee zit is dat de schatting die ze van november en december gemaakt hebben een stuk hoger is dan het werkelijke gebruik. De zomermaanden hebben ze dus waarschijnlijk lager ingeschat dan het werkelijke gebruik. Normaal geen probleem, alleen nu zijn de prijzen van het laatste kwartaal veel hoger dan die van het zomer waren. Mijn totale verbruik over die tijd zal dus wel kloppen, maar ik heb meer verbruikt in de periode dat de prijs laag was. En minder toen de prijs hoog was. Door die verschuiving betaal ik dus een hoge m3 prijs voor gas dat ik verbruikt heb toen de m3 prijs laag was.

Ik ben bang dat het afkomt zoals @Roos79 zegt, maar was op zoek naar argumenten om dit te weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kun je niet elke maand je meterstand doorgeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07
Hackus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:41:
Kun je niet elke maand je meterstand doorgeven ?
Zei ik ook al en anders dus toch voor de slimme meter gaan of er zelf actief mee bezig zijn en standen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Roos79 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:03:
[...]

Zei ik ook al en anders dus toch voor de slimme meter gaan of er zelf actief mee bezig zijn en standen doorgeven.
Ja kan niet standaard op de website. Dat is wel iets om te vragen als ik contact met ze heb inderdaad. Ik wacht af wat dat wordt en anders gewoon m'n verlies nemen. Ik hoop binnenkort (gezien de drukte bij de installateurs zal het nog een jaartje duren) gasloos te worden dus om nu de meter nog te laten vervangen...

[ Voor 6% gewijzigd door Woudtwe op 23-01-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maar een rare gang van zaken dit. Zei schatten je verbruik, en koppelen daar maar een bedrag aan(prijs per m3) Ik zou even contact opnemen met het ACM of dit wel volgens de voorwaarden van Energiewetgeving is.

Normaal betaal je maandelijks een voorschot, en ontvang je na opnamestaat een eindnota. Dan zie je wat je moet bijbetalen of terugkrijgt.

FullFlex Stroom en Gas-Voordelig, Eerlijk en Vrijheid is gebaseerd op slimme meter.

Bij ons zijn alle kosten en berekeningen transparant en duidelijk zichtbaar. De beursprijs is openbaar en u weet precies wat de opslag van NieuweStroom is. U kunt uw factuur dus altijd controleren. Bij ons geen verborgen verdienmodel of extra kosten: buiten de opslag en leveringskosten rekenen wij alle andere kosten tegen de kostprijs aan u door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus je zit bij een leverancier die per uur of dag de prijs aanpast en dat koppelt aan je actuele verbruik, maar je hebt geen slimme meter waardoor de leverancier geen andere optie heeft dan je verbruik per uur/dag in te schatten en het later te corrigeren (wat ook altijd een schatting zal blijven binnen de gemeten periode)? En vraagt je af waarom de inschatting niet klopt...

Ik vind het wel heel apart dat ze uberhaupt klanten accepteren die geen slimme meter hebben, want dat werkt nou eenmaal niet met hun concept. Maar wellicht zijn ze daartoe verplicht oid.
Pagina: 1