Frituurpan laat aardlekschakelaar klappen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.059 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Zo, dacht ff een partij portugese snacks te gaan bereiden, installeer snel de frituurpan onder de afzuig, stekker erin, 190 graden. 10 seconden later slaan de vonken uit de frituur, en letterlijk alle stroom in heel het huis eruit. De groep van de keuken lag eruit maar ook de gehele aardlekschakelaar.

Ik denk dat kan niet... Schakel alles weer in, stekker er weer terug in, hij doet het gewoon, maar wel zie ik gloeiende shit gebeuren onder het plastic kapje alsof iets staat te fikken. Stekker eruit, heating element ff in de vaatwasser nu, zodat ik het straks ff uit elkaar kan halen (ontdaan van vet).

Is de kabel wellicht verrot? Hoe kan een frituur de gehele groep + aardlekschakelaar met zich meenemen? Uiteindelijk een liter olie in een wok gegooid, en daar m'n gerief uit weten te halen.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qMBkngRlJ10R/4Rrk5y2/1200x1188.jpg

Tis in lijnen zo'n ding.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 21-01-2022 20:06 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 58485 op 25-01-2022 11:52)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 22:58

M2M

medicijnman

Het warmte element in een frituurpan zou nooit meer dan 16A uit het stopcontact mogen trekken. In principe is het niets meer dan een weerstandsdraad met een temperatuurgestuurde schakelaar. Die weerstand verandert niet onder invloed van temperatuur.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Niet mee gaan lopen kloten, voor 3 tientjes? haal je gauw een nieuwe. Zonde van je tijd ook, had je al weer kunnen snacken :)

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 21-01-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

Cheezus

Luiaard

Tja, een apparaat kan kapot zijn. Als er vonken uit komen is dat meestal een teken dat er wat aan mankeert. Of er dan alleen een automaat (overbelasting/kortsluiting) of aardlek (lekstroom naar de behuizing van de frituur, met vonkbogen niet ondenkbaar) of een combinatie van beide eruit vliegen valt bij zo'n defect niet zoveel over te zeggen. Weggooien en vrolijk verder frituren met een nieuwe pan zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Wat is het merk en type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ben eruit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISi-xdWjjBz0AiI4jkUXcl3_iqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4VCuySegIQB5m8NM8zC3nTV.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand draadje zat los rondom de connector, nou als daar met koude start 2200w doorheen vliegt verklaart het "gloeien" wat ik zag... en de reden waarom de hele aardlekschakelaar eruit klapte,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2WQSFZCk0j-ZAZgf7JHPgVcIjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6lm0BbfgVZuHgOOozov2ntZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat heeft dus een gaatje gebrand door het rubber van de massa en zodoende kortsluiting. Is op te lossen nu ik het toch voor me heb. Connectoren schoon schuren,krimpkousje en een tangetje om het extra vast te prikken. Zei al hij werkt maar ik zag wat raars gloeien erin :P

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 21-01-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

misschien zijn een paar dotjes soldeer geen overbodige luxe voor die connectors, samen met wat nieuwe krimpkous en wat isolatietape.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
3 week geleden soortgelijks met mijn sputterpan mee gemaakt. de pan aangezet, kom later terug, komt er rook uit de behuizing, compleet gat in gesmolten.

[ Voor 55% gewijzigd door Arievd op 21-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:36
Kan het zijn dat er harde vetten zijn gebruikt en de thermo voluit? Bij ons gebeurd dat bijvoorbeeld met ossewit. Als we de pan voluit zetten met het vet gestold dan klapt ook de stop eruit. Verwarmen we zachter dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Het warmte element in een frituurpan zou nooit meer dan 16A uit het stopcontact mogen trekken. In principe is het niets meer dan een weerstandsdraad met een temperatuurgestuurde schakelaar. Die weerstand verandert niet onder invloed van temperatuur.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, het ligt niet aan het vet verder. Ik weet al waar het misgegaan is en het probleem ligt bij mij B)

Ik heb dat element eerder in de vaatwasser gedaan, dat doe ik vaker, samen met de elementen van de afzuiger en dingen die de oven in gaan (echt het hardnekkige vetten etc) - blijkbaar is die connector gaan roesten omdat het niet voldoende droog, vocht bleef achter steken en daardoor liep de weerstand gigantisch op. Zo verre dat het gewoon ging branden (het stond rood erachter).

Ik heb de connectoren net schoongeschuurd, vastgeklemd, en alles in elkaar gezet. Dat ie het doet nu weet ik wel; het element is verder niet stuk ofzo. Ik zie dit wel vaker gebeuren met van die goedkope chinese rotzooi die men als materiaal gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 18:54
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:22:
[...]
Ik heb dat element eerder in de vaatwasser gedaan...
[...]
Ahh. In de handleiding (en bij mij op het apparaat) staat dat dat niet mag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een paar jaar in de horeca gewerkt, alles dat met extreem hardnekkig vet kwam, zoals een frituur of attributen, ging standaard de vaatwassen in. En daar kon het ook tegen, het was gewoon goed gebouwd spul dat water prima kon hebben.

Maar ik snap weer waarom dat ding dan ook 30 euro gekost had. Het doet me denken toen ik connectoren nodig had om een kabel te trekken voor het modem. Bij een chinese winkel gekocht voor wel 1 euro. 5 in een zakje. Bij de eerste keer dat ik ze klemmen wou brak de eerste af. Wtf. Tweede dan maar, en hup krak. Derde ook.. En bij de vierde nee het zal toch niet? "krak"

Wat bleek... de "casting" die van chinese makelij is is gewoon 100x kut en breekt bij het minste af. Dus ook deze connectoren. Die kunnen blijkbaar echt niks hebben of het gaat al verkeerd. Het zat ook los en heb alles moervast geknepen. Als het nog een keer gebeurd gaat het de vuilnisbak in en koop ik een wat meer kwalitatieve frituur. :P

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:48

martijn v o

Certified by Enphase.

In de vaatwasser..... doe je de PC ook in de wasmachine als ie vies is?

Even een tip, als je voortaan het element in de vaatwasser doet, doe hem daarna een uurtje in de magnetron om hem goed te drogen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:43:
Ik heb een paar jaar in de horeca gewerkt, alles dat met extreem hardnekkig vet kwam, zoals een frituur of attributen, ging standaard de vaatwassen in. En daar kon het ook tegen, het was gewoon goed gebouwd spul dat water prima kon hebben.

Maar ik snap weer waarom dat ding dan ook 30 euro gekost had. Het doet me denken toen ik connectoren nodig had om een kabel te trekken voor het modem. Bij een chinese winkel gekocht voor wel 1 euro. 5 in een zakje. Bij de eerste keer dat ik ze klemmen wou brak de eerste af. Wtf. Tweede dan maar, en hup krak. Derde ook.. En bij de vierde nee het zal toch niet? "krak"

Wat bleek... de "casting" die van chinese makelij is is gewoon 100x kut en breekt bij het minste af. Dus ook deze connectoren. Die kunnen blijkbaar echt niks hebben of het gaat al verkeerd. Het zat ook los en heb alles moervast geknepen. Als het nog een keer gebeurd gaat het de vuilnisbak in en koop ik een wat meer kwalitatieve frituur. :P
Of je stopt je frituur niet meer in de vaatwasser?

Als je dat element schoon wilt maken doe je gewoon ruim water met soda in de pan. Thermostaat ergens onder de 100 graden zetten. En je vet verdwijnt automagisch.
Consumenten spul is er niet voor gemaakt om regelmatige demontage te overleven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het verwarmingselement is er gewoon af / uit te halen zonder "demontage" ofzo.

Maar had geen idee dat water die connectoren kon laten roesten. Bij goede apparatuur moet dat gewoon kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je doet hem dus met de elektronica in de vaatwasser? Ik wil je wel meegeven dat het niet slim is.

Hoe goedkoop of duur je frituurpan ook is, elektronica mag je nooit in de vaatwasser doen. Ook in de horeca niet, mogelijk had je daar gloeispiralen die je helemaal los kon maken van de elektronica.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
M2M schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:16:
Het laatste wat je hier zegt klopt niet. De weerstand in een metaal (gloeidraad, etc.) veranderd wel degelijk onder invloed van temperatuur. Hogere temperatuur = hogere weerstand. Bij grote verwarmingsspiralen/gloeidraden kan dit er zelfs voor zorgen dat je bij het inschakelen kortstondig een hogere stroom trekt dan 16A. Echter is de zekering in de meterkast te traag om hierop af te schakelen/door te branden. Daarom zie je bijvoorbeeld bij een concert de zgn blinders (de spots gericht op het publiek, waarmee het publiek verblind wordt) altijd zacht gloeien. Door de gloeidraad op temperatuur te houden wordt voorkomen dat de stoppen eruit knallen wanneer deze lampen opeens vol aan gezet worden. ;)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 06:42:

Maar had geen idee dat water die connectoren kon laten roesten. Bij goede apparatuur moet dat gewoon kunnen.
Ja uit de pan, en de pan mag in de vaatwasser inderdaad, het element met de bediening uiteraard niet.
8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:14:
[...]

Het laatste wat je hier zegt klopt niet. De weerstand in een metaal (gloeidraad, etc.) veranderd wel degelijk onder invloed van temperatuur. Hogere temperatuur = hogere weerstand. Bij grote verwarmingsspiralen/gloeidraden kan dit er zelfs voor zorgen dat je bij het inschakelen kortstondig een hogere stroom trekt dan 16A. Echter is de zekering in de meterkast te traag om hierop af te schakelen/door te branden. Daarom zie je bijvoorbeeld bij een concert de zgn blinders (de spots gericht op het publiek, waarmee het publiek verblind wordt) altijd zacht gloeien. Door de gloeidraad op temperatuur te houden wordt voorkomen dat de stoppen eruit knallen wanneer deze lampen opeens vol aan gezet worden. ;)
Enigzins kern van waarheid. Als ik meerdere apparaten tegelijk gebruik waaronder alle 4 de inductieelementen op kookplaat, plus de grill / convectiestand tegelijk in de oven en dan nog eens de frituurpan in koude toestand direct vol aanzet, de stop er altijd uit knalt. Nou ja stop, gewoon een mechanische natuurlijk. Stoppen is zo jaren 70. :+

Maar is de frituurpan wat warm, dan gaat het niet mis en kan ik werkelijk 36A trekken over 2 a 3 groepen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Anoniem: 58485 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Enigzins kern van waarheid. Als ik meerdere apparaten tegelijk gebruik waaronder alle 4 de inductieelementen op kookplaat, plus de grill / convectiestand tegelijk in de oven en dan nog eens de frituurpan in koude toestand direct vol aanzet, de stop er altijd uit knalt. Nou ja stop, gewoon een mechanische natuurlijk. Stoppen is zo jaren 70. :+

Maar is de frituurpan wat warm, dan gaat het niet mis en kan ik werkelijk 36A trekken over 2 a 3 groepen tegelijk.
Op dat moment zit je waarschijnlijk al redelijk aan de Max van wat je op 16A mag trekken. ;) De zekering is al enigszins warm aan het worden en de piekspanning is dan net voldoende om de zekering te laten knallen, dat is niet heel verbazingwekkend denk ik.

36A trekken over 3 groepen wanneer de belasting geleidelijk wordt opgevoerd is geen probleem. Je bent alleen je hoofdzekering aan het “testen” zullen we maar zeggen :+ Maar dat is een trage zekering dus dat gaat niet snel mis

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Daam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:14:
[...]
Het laatste wat je hier zegt klopt niet. De weerstand in een metaal (gloeidraad, etc.) veranderd wel degelijk onder invloed van temperatuur. Hogere temperatuur = hogere weerstand.
De temperatuurscoefficient van een Nichrome warmteelement wel heel erg klein natuurlijk. Ergens in de buurt van 0.0002 ohm per graad celcius.

Een 2KW warmteelement in een frituurpan heeft een weerstand van 26.45 ohm bij kamertemperatuur. Je gaat dan naar 27.3 ohm bij 180C. Dit betekent dat je bij 180C een vermogen overhoud van 1940W. Met de aanname dat het ding nog steeds volle bak aan het verwarmen is bij die temperatuur :)

eventuele berekeningsvoudten voorbehouden

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 23-01-2022 22:58 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:12

Aub zeg, zie onderstaande reactie! Je kan het element er alleen maar uithalen zodat je dan de pan in de vaatwasser kan steken! Dat is toch common sense? Levensgevaarlijke toestanden zo..
Rol-Co schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:54:
[...]

Ja uit de pan, en de pan mag in de vaatwasser inderdaad, het element met de bediening uiteraard niet.
8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 18:54
Matomatisch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:16:
[...]

Aub zeg, zie onderstaande reactie! Je kan het element er alleen maar uithalen zodat je dan de pan in de vaatwasser kan steken! Dat is toch common sense? Levensgevaarlijke toestanden zo..

[...]
Ach joh, gewoon in de magnetron en dan is 'ie zo weer droog.

(Yeah, is al gezegd in dit topic. Dat was mijn poging tot humor ;) )

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcST5yRjTF6fuvpheD5UuSGmp4jNs7wq4zWFQQ&usqp=CAU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 06:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nee, bij die goede apparatuur is het element (met of zonder de electronica erbij) eveneens niet geschikt om in de vaatwasser te stoppen. Tenzij dat expliciet aan is gegeven dat het kan. In alle andere gevallen: niet geschikt voor de vaatwasser (of om überhaupt in water onder te dompelen), doe je dat wel, dan creëer je potentieel hele gevaarlijke situaties (zoals je hebt gemerkt). Nog een extra vuistregel voor de zekerheid: als er een snoertje aanzit: niet geschikt voor de vaatwasser.

Dat het al die tijd thuis en/of in horeca goed is gegaan is gewoon mazzel hebben. (dat je er vandaag de dag nog bent...)

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 24-01-2022 17:32 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Matomatisch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:16:
[...]

[...]
En dan de vergelijking ook, een 30,- frituur van de blokker met 1 van de horeca die minstens 1k euro kost waarschijnlijk.
Dan krijgen de chinezen de schuld vanwege inferieure kwaliteit woeahahaha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Lees je weleens handleidingen? Volgens mij niet, want dan had je geweten dat het deel met verwarmingselement nooit ondergedompeld mag worden in water of in een vaatwasser mag 8)7

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
deepbass909 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Lees je weleens handleidingen? Volgens mij niet, want dan had je geweten dat het deel met verwarmingselement nooit ondergedompeld mag worden in water of in een vaatwasser mag 8)7
Handleidingen zijn voor talentlozen.

Of was dat trainen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Is dat nodig? Op het moment dat je een stekker met snoer in de vaatwasser legt zou er toch licht op de zolderkamer moeten gaan branden hoor.
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rol-Co schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Is dat nodig? Op het moment dat je een stekker met snoer in de vaatwasser legt zou er toch licht op de zolderkamer moeten gaan branden hoor.
Dan ben ik wel benieuwd hoe jouw bekabeling loopt...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Nee, handleidingen gaan gelijk weg samen met de doos. Zonder dollen, ik heb ooit 19 jaar geleden in een frituur gewerkt. En daar deden we alles in principe dat met vet in aanraking kwam, in de vaatwasser. En dat kan ook prima, als je een lekker heet standje voert zonder tabletten etc.

Het komt er brandschoon uit. En als ik iets hekel is het een slecht onderhouden frituur. :P

Ik had verwacht dat die dingen dermate solide waren gebouwd, dat die echt wel een avontuurtje in een vaatwasser konden overleven. Blijkbaar niet dus. De connectoren zijn gewoon van slechte kwaliteit. Water hoopt erin op, het gaat roesten, de weerstand gaat met een factor 2000 omhoog tot het gewoon roodgloeiend in de behuizing verkeert.

En dan krijg je net ff 1 draadje dat de aardlek kapotsmelt en bam... Aardlek + gewone stop er tegelijk uit. :P

Ach ja. Het ding doet het weer. Niks aan de hand. Ik zal de tip met het in het water steken en met een sopje in acht houden in het vervolg. Maar toch neig ik liever naar gebruik vaatwasser, dingen komen er veel schoner uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

Cheezus

Luiaard

Dat heeft niks met een solide bouwkwaliteit te maken maar is gewoon puur mishandeling door de gebruiker. Elektrische apparaten gooi je gewoon niet in het water/vaatwasser. (punt) Tenzij het daar specifiek voor ontworpen is.
Als je dit blijft doen is het vragen om grotere problemen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 58485 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Nee, handleidingen gaan gelijk weg samen met de doos. Zonder dollen, ik heb ooit 19 jaar geleden in een frituur gewerkt. En daar deden we alles in principe dat met vet in aanraking kwam, in de vaatwasser. En dat kan ook prima, als je een lekker heet standje voert zonder tabletten etc.
Hele andere techniek en prijsklasse, waterdichtheid wordt aangeduid met ip, dus bijv ip68 is redelijk watervast.
Het komt er brandschoon uit. En als ik iets hekel is het een slecht onderhouden frituur. :P
Maar brand of elektrocutie is geen probleem natuurlijk :+
Ik had verwacht dat die dingen dermate solide waren gebouwd, dat die echt wel een avontuurtje in een vaatwasser konden overleven. Blijkbaar niet dus.
Dat verwacht je van een friteuse van 30,- ? Kom op zeg!
De connectoren zijn gewoon van slechte kwaliteit. Water hoopt erin op, het gaat roesten, de weerstand gaat met een factor 2000 omhoog tot het gewoon roodgloeiend in de behuizing verkeert.
Weerstand gaat omlaag door het water tussen fase en aarde of nul en daarom klapt de boel er uit, als dat vaker gebeurd maken de stekkertjes slecht contact en dan gaat de weerstand omhoog en gaat het warm worden (lassen)
En dan krijg je net ff 1 draadje dat de aardlek kapotsmelt en bam... Aardlek + gewone stop er tegelijk uit. :P
Nee door een verbinding van water, kapot zou hij niets doen.
Ach ja. Het ding doet het weer. Niks aan de hand. Ik zal de tip met het in het water steken en met een sopje in acht houden in het vervolg. Maar toch neig ik liever naar gebruik vaatwasser, dingen komen er veel schoner uit.
En dan alleen het element, en niet dieper dan hij in de olie zou zitten, elektra deel ten alle tijden watervrij houden.
Elektra deel met een doek en wat dasty van de wibra schoonmaken, dat spul zou je nog verbazen. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:28:
[...]

En dan de vergelijking ook, een 30,- frituur van de blokker met 1 van de horeca die minstens 1k euro kost waarschijnlijk.
Dan krijgen de chinezen de schuld vanwege inferieure kwaliteit woeahahaha.
Nou, het feit dat een budget friteuse meermaals de vaatwasser heeft overleefd voordat hij begon te piepen, geeft eigenlijk aan dat het prima kwaliteit is 😂😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dragon2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Nou, het feit dat een budget friteuse meermaals de vaatwasser heeft overleefd voordat hij begon te piepen, geeft eigenlijk aan dat het prima kwaliteit is 😂😂😂
Ja daar heb je ook gelijk in, best nog een kwalitatief hoogstandje dan eigenlijk voor die 3 tientjes, misschien toch het merk nog even delen hier voor de personen die in de race zijn voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dragon2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:56:
[...]

And i fixed it... How long will it last? :P

Nee maar oogde sws naar een wat grotere en wellicht dubbele frituur. Een voo de friet, de ander voor de snacks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

[...]
Maar toch neig ik liever naar gebruik vaatwasser, dingen komen er veel schoner uit.
Aha! Ik zie dat je mijn vorige post nog niet hebt gelezen. Omwille van een ieder zijn veiligheid is dat misschien verstandig om dat alsnog even te doen: remco_k in "Frituurpan laat aardlekschakelaar klappen" :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Voor het geval je wellicht gaat zoeken naar een IP68 opdruk of iets dergelijks, dat zegt iets over de waterdichtheid. Dat zegt niets over het wel of niet kunnen gebruiken in een vaatwasser. Dat zijn echt 2 heel erg verschillende dingen. Al was het alleen al door de temperatuur en schoonmaakmiddelen die gebruikt worden die de boel en veiligheid serieus negatief beïnvloeden.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 24-01-2022 23:46 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 16:22
Koop dan de volgende keer een inductie friteuse als je toch een nieuwe gaat kopen. Heb je geen elementen in je vet hangen die je in de vaatwasser kan stoppen. Kost alleen wel ruim het tienvoudige van je huidige frituurpan.

Ik vind het nog knap dat dat apparaat het zo lang heeft uitgehouden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:48:
[...]

And i fixed it... How long will it last? :P

Nee maar oogde sws naar een wat grotere en wellicht dubbele frituur. Een voo de friet, de ander voor de snacks.
https://www.bol.com/nl/nl...tuurpan/9200000086087592/

Of dubbel ;)

https://www.bol.com/nl/nl...8-liter/9200000101944773/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matomatisch
Brb, even mijn kookplaat in de vaatwasser stoppen want het moet toch echt een keer brandschoon zijn! Zal wel geen probleem zijn voor die connectoren want het is een A merk! Tot straks, met m'n haren omhoog...

Tjonge... Letterlijk iedereen zegt je zoiets niet te doen, en je lijkt het niet ter harte te nemen.

Elektronica, ook niet met behuizing, hoort niet in een vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:39:
Brb, even mijn kookplaat in de vaatwasser stoppen want het moet toch echt een keer brandschoon zijn! Zal wel geen probleem zijn voor die connectoren want het is een A merk! Tot straks, met m'n haren omhoog...

Tjonge... Letterlijk iedereen zegt je zoiets niet te doen, en je lijkt het niet ter harte te nemen.

Elektronica, ook niet met behuizing, hoort niet in een vaatwasser.
Doet me denken aan dit:
YouTube: Grandpa's iPad (burnt-in English subtitles)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

En ongelezen blijkbaar 8)7 Tip van Flip, lees voortaan op z'n minst de onderhoudsvoorschriften, ze zullen je nog verrassen.

Ow, en algemene vuistregel, als er een stekker aan zit, kan het niet in de vaatwasser! Professioneel of niet.
Je kan hem prima onderhouden zonder in het element in de vaatwasser te stoppen. Onze frituur is ook echt goed schoon, maar het element ziet niets meer dan stromend water. Enige lastige is de bedieningsunit schoonhouden, want de opdruk kan blijkbaar niet tegen keukenontvetter |:(
Ik had verwacht dat die dingen dermate solide waren gebouwd, dat die echt wel een avontuurtje in een vaatwasser konden overleven. Blijkbaar niet dus. De connectoren zijn gewoon van slechte kwaliteit. Water hoopt erin op, het gaat roesten, de weerstand gaat met een factor 2000 omhoog tot het gewoon roodgloeiend in de behuizing verkeert.
Nee, die connectoren zijn van prima kwaliteit, alleen niet bedoelt om nat te worden. Dat is een heel ander design criterium waar geen rekening mee is gehouden, want... drumroll... bij normaal gebruik worden die connectoren nooit nat!

* deepbass909 zoekt alvast de woonplaats van@Anoniem: 58485 op om de lokale brandweer voor te bereiden.

Gewoon vooral lekker eigenwijs blijven doen :F ( Aan de andere kant, waarom verbaas ik me daar bij jou nog steeds over? |:(

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
Zeg TS, heb je ook huisdieren? Kan je ons daar ook meer over vertellen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:58

MieJuul

3970Wp

com2,1ghz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:20:
Zeg TS, heb je ook huisdieren? Kan je ons daar ook meer over vertellen? :+
TS heeft lichtgevende hamsters denk ik, ze waren nat geworden en in de magnetron drogen ze toch lekker op >:)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 15:46
Just my 2 cents. Tof dat je natuurlijk de oorzaak wil weten en 'm daarom open schroeft. Maar in jou geval zal ik hem alsnog weg gooien en een nieuwe aanschaffen.
Dat ding heeft schade, kortsluiting gehad. Dat wil je niet hebben bij een frituurpan. Als die dingen in de fik vliegen met 3 a 4 liter olie er in dan ben je enorm ver van huis, voor zo ver er nog een huis over blijft.
Dat ie het nu doet is 'mooi'. Maar hij heeft wel schade, door de kortsluiting, maar ook vanwege het feit dat ie in de vaatwasser heeft gezeten. De vraag is wanneer ie weer er uit klapt, of gewoon begint te fikken.
Weg er mee, voor je eigen en voor andermans veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog nooit een frituurpan aan laten staan waar ik niet bij aanwezig was. En als er iets is bij een brand in een frituurpan is dat je het altijd doven moet door het af te schermen (brand/blus-deken bijv) en nooit water ofzo. De locatie waar het staat is ook niet echt de plek om een gigantische huisbrand te veroorzaken. Alles staat omringd met RVS of marmer. Lijkt me aardig stug tenzij je het ding doelbewust omgooit terwijl het in brand staat.

Nja. Ill consider it. Moet deze week toch even naar het winkelcentrum, gelijk kijken voor een inductie gebaseerde frituurpan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:32:
Ik heb nog nooit een frituurpan aan laten staan waar ik niet bij aanwezig was. En als er iets is bij een brand in een frituurpan is dat je het altijd doven moet door het af te schermen (brand/blus-deken bijv) en nooit water ofzo. De locatie waar het staat is ook niet echt de plek om een gigantische huisbrand te veroorzaken. Alles staat omringd met RVS of marmer. Lijkt me aardig stug tenzij je het ding doelbewust omgooit terwijl het in brand staat.

Nja. Ill consider it. Moet deze week toch even naar het winkelcentrum, gelijk kijken voor een inductie gebaseerde frituurpan.
Tjah, wel is is een brandende frituur pan gezien? die vlammen schieten meters omhoog. Omringd door RVS of Marmer maakt dan niks uit. De hitte is ook al voldoende om andere zaken te laten branden.
Ik heb zelf ook wel branddekens en brandblussers in huis, maar dat is geen garantie. In de praktijk ga je hoogstwaarschijnlijk in paniek raken en vluchten, dat is gewoon een eigenschap van de mens.
Voor 3 tientjes zou ik in ieder geval absoluut het zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:32:
De locatie waar het staat is ook niet echt de plek om een gigantische huisbrand te veroorzaken.
Jezelf en anderen staan misschien ook in de buurt? Als dat ding in de fik vliegt vliegen niet alleen je haren omhoog maar is het ook gelijk weg, samen met jouw of iemands anders gezicht. Jij bent misschien niet de enige die de frituurpan gaat gebruiken. Ik moet er niet aan denken.

Echt waar, ik geloof niet wat ik lees... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tux3.14 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Tjah, wel is is een brandende frituur pan gezien? die vlammen schieten meters omhoog. Omringd door RVS of Marmer maakt dan niks uit. De hitte is ook al voldoende om andere zaken te laten branden.
Ik heb zelf ook wel branddekens en brandblussers in huis, maar dat is geen garantie. In de praktijk ga je hoogstwaarschijnlijk in paniek raken en vluchten, dat is gewoon een eigenschap van de mens.
Voor 3 tientjes zou ik in ieder geval absoluut het zekere voor het onzekere nemen.
Ja, dat is als je er puur water in smijt terwijl het brandend heet is en rookt.

YouTube: How to Prevent & Douse a Kitchen Fire | Deep-Frying

Een frituurpan dat vlam vat gaat redelijk traag hoor. Ik heb in de horeca gewerkt en doven door lucht af te kappen is de manier. Niet met water ofzo...

YouTube: fire and water do not mix

Leuk uit context trekken man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Ja, dat is als je er puur water in smijt terwijl het brandend heet is en rookt.

YouTube: How to Prevent & Douse a Kitchen Fire | Deep-Frying

Een frituurpan dat vlam vat gaat redelijk traag hoor. Ik heb in de horeca gewerkt en doven door lucht af te kappen is de manier. Niet met water ofzo...

YouTube: fire and water do not mix

Leuk uit context trekken man.
Ik trek niks uit context, en ik heb nergens gezegd dat je er water in moet flikkeren als een frituurpan in brand staat.

Werkelijk waar, ik mag hopen dat jij niet de buurman van mij bent en ver buitenaf woont 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 22:02

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:05:
10 seconden later slaan de vonken uit de frituur, en letterlijk alle stroom in heel het huis eruit. De groep van de keuken lag eruit maar ook de gehele aardlekschakelaar.

Ik denk dat kan niet... Schakel alles weer in, stekker er weer terug in, hij doet het gewoon, maar wel zie ik gloeiende shit gebeuren onder het plastic kapje alsof iets staat te fikken.
dus er komen vonken uit, de zekering en de aardlekschakelaar vliegen er uit en je denkt: hm, het lijkt mij wel een goed idee om de stekker er weer terug in te steken en de boel aan te zetten? Wat dacht je dan? Dat het zichzelf magisch had opgelost?

Los van het feit dat het idd een heel slecht idee is om elementen met een stekker en electronica in de vaatwasser te gooien (wat iedereen hier gelukkig ook aangeeft), vinden vaatwassers en leidingen vet ook niet leuk. Ik heb ooit mijn hele leidingwerk onder de gootsteen eruit mogen sleutelen omdat ik er wat kokosolie in had gemorst, want dat stolt uiteraard weer bij kamertemperatuur. Net zoals ossewit.
Ik denk: ik geef het maar mee, voordat je ook je vaatwasser naar de vernieling werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Frituurpan onder de afzuigkap is overigens ook niet het aller slimste dat je kan doen. Alhoewel de brandweer dan wel wat te doen heeft als het vuur door alle kanalen van je woning slaat.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kheos schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:32:
[...]

dus er komen vonken uit, de zekering en de aardlekschakelaar vliegen er uit en je denkt: hm, het lijkt mij wel een goed idee om de stekker er weer terug in te steken en de boel aan te zetten? Wat dacht je dan? Dat het zichzelf magisch had opgelost?

Los van het feit dat het idd een heel slecht idee is om elementen met een stekker en electronica in de vaatwasser te gooien (wat iedereen hier gelukkig ook aangeeft), vinden vaatwassers en leidingen vet ook niet leuk. Ik heb ooit mijn hele leidingwerk onder de gootsteen eruit mogen sleutelen omdat ik er wat kokosolie in had gemorst, want dat stolt uiteraard weer bij kamertemperatuur. Net zoals ossewit.
Ik denk: ik geef het maar mee, voordat je ook je vaatwasser naar de vernieling werkt.
En jij denkt dat met 75 graden een vaatwas het vet niet afbreekt of wegspoelt ? Ik gebruik overigens olie; vloeibaar, plantaardig. Niet het traditioneel "vet" dat stolt.

Ik denk dat ik het topic maar op slot (laat) gooien. De tendens hier is te ruiken. Leuk geweest jongens. internet keyboard warriors.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 25-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:52:
[...]

En jij denkt dat met 75 graden een vaatwas het vet niet afbreekt of wegspoelt ? Ik gebruik overigens olie; vloeibaar, plantaardig. Niet het traditioneel "vet" dat stolt.

Ik denk dat ik het topic maar op slot (laat) gooien. De tendens hier is te ruiken. Leuk geweest jongens. internet keyboard warriors.
Ik denk dat iedereen gewoon oprecht het beste met je voorheeft om het juiste advies te geven. Om met termen te smijten als 'keyboard warriors' vind ik not done en nog al ondankbaar. Je bent zelf de topic starter en vraagt om reacties, respecteer dan ook de antwoorden die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oplossing gevonden, verder alleen off-topic. Tijd voor een slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.