Raar BT probleem :Sony Wh-1000xm3, geen HQ geluid in Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 00:54
Hoi allen,

Ik heb een raar BT probleem met mijn Sony Wh-1000xm3 hoofdtelefoon wanneer ik deze op mijn pc gebruik. Wanneer ik deze connecteer via Bluetooth krijg ik twee audio profielen: WH-1000XM3 (stereo) en WH-1000XM3 Hands-Free AG Audio. De eerste is het "goede kwaliteit" audio (aptX?) profiel, de tweede is veel minder qua geluidskwaliteit en moet ik gebruiken als ik in een Teams vergadering zit ofzo, omdat anders de microfoon niet werkt.

Tot daar. Ik heb ook ooit een Aftershokz Treks Air op de PC aangesloten. Sinds ik dat gedaan heb werkt het WH-1000XM3 (stereo) profiel van mijn Sony niet meer, TENZIJ ik de Aftershokz tegelijkertijd aansluit. Dan "verdwijnt" het "WH-1000XM3 Hands-Free AG Audio" profiel van de Sony, en geeft het WH-1000XM3 (stereo) profiel effectief prima geluid door.

Het is net alsof het dan wél lukt omdat de Aftershokz op dat moment het "hands free AG Audio" profiel voor zijn rekening neemt. Als de Aftershokz niet op hetzelfde moment ook geconnectered is met de PC lukt het dus niet en geeft de Sony enkel (slecht) geluid via het hands-free protocol.

Ik zie in de audio instellingen als ik dan het WH-1000XM3 (stereo) profiel selecteer dat er wel degelijk audio doorgestuurd wordt, dat zie ik aan de VU meters. Maar er weerklinkt niets door de hoofdtelefoon.

Iemand enige idee waaraan dit kan liggen? Ik heb me al suf gezocht op Google en vind niets dat erop kan lijken.
Op mijn laptop heb ik dit probleem niet en werkt de WH-1000XM3 prima zoals hij zou moeten, op beide profielen. Ook op mijn Android phone werkt hij prima. Het zal dus niet de hoofdtelefoon zijn die het probleem is.

Mijn PC is een recente AMD Ryzen 3 op een Asus TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) moederbord. Werkt anders prima en heb nergens anders problemen mee. Alle drivers, zowel windows updates als drivers zijn up to date.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Mijn dank zou groot zijn!

Beste antwoord (via BartDG op 21-01-2022 18:26)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Zodra je een applicatie opent waarbij de microfoon gebruikt wordt, schakelt je PC over op het "hands-free audio"protocol.

Het klopt dus wat je zegt. Als je Aftershokz aansluit neemt die je microfoon taken over en kan je je headset "normaal" gebruiken. Workaround: bij audioapparaten de microfoon van je Sony verwijderen en het hands-free protocol eveneens verwijderen. Nadeel: microfoon van je koptelefoon is dan niet meer bruikbaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Klinkt als een verschil in BT-module in je PC en laptop. De laptop zal waarschijnlijk een nieuwere BT-versie zijn en meer ondersteunen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Knul
Zodra je een applicatie opent waarbij de microfoon gebruikt wordt, schakelt je PC over op het "hands-free audio"protocol.

Het klopt dus wat je zegt. Als je Aftershokz aansluit neemt die je microfoon taken over en kan je je headset "normaal" gebruiken. Workaround: bij audioapparaten de microfoon van je Sony verwijderen en het hands-free protocol eveneens verwijderen. Nadeel: microfoon van je koptelefoon is dan niet meer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
FooLsKi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:54:
Klinkt als een verschil in BT-module in je PC en laptop. De laptop zal waarschijnlijk een nieuwere BT-versie zijn en meer ondersteunen.
De PC gebruikt een moedebord van nog geen jaar oud. Ondersteunt BT 5.1. De Sony headset ondersteunt "maar" BT 4.0 omdat het een XM3 is. De XM4 ondersteunt 5.0. Ik denk niet dat dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Knul schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:59:

Dat klinkt inderdaad logisch maar is ook wel heel erg flauw. Lijkt mij een slechte implementatie van BT in Windows, want op Android is dit niet zo.

Zou het ook werken als ik gewoon de Microfoon zou uitschakelen? Of moet ik hem echt verwijderen? Indien verwijderen moet, dan ga ik er maar mee moeten leren leven, want ik heb de microfoon nodig (dagelijks wel een Teams vergadering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Edit: gewoon uitschakelen werkt niet. Verwijderen ook niet overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Ik heb hem zo staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5it5izoa0cSJkRQwFTWA0pvZfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzzayLm4AgqKXWxFefZzzcsM.png?f=user_large

Ik gebruik de microfoon van m'n webcam voor online vergaderingen vanwege deze reden. Heb soms vergaderingen van 2 uur, dan ga ik niet naar dat crap hands-free protocol luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Dat werkt inderdaad, maar dan moet ik wel zowel de invoer als uitvoer van "hands free" uitschakelen. Maar 't is eventueel een mooie tussenoplossing.

Ik heb ook een webcam, dus kan ik ook eventueel de microfoon daarvan gebruiken. Maar dan kan ik wel niet meer weg van mijn scherm en dat vind ik soms wel makkelijk...keuzes, keuzes...

Ik zie dat jij een XM4 hebt. Valt me tegen dat dat probleem met BT5.0 dus ook niet opgelost is. Jammer.

Super bedankt voor je reactie. Het is helder nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Heeft weinig te maken met de BT versie maar meer hoe brak het is geimplementeerd in Windows. Tot Microsoft dat aanpast ga je altijd dit probleem hebben en zit je met gaar geluid + microfoon of goed geluid zonder microfoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Hmmm... Hopelijk pikt Microsoft dit dus eens op en fixen ze dit eens. Ik gebruik nog windows 10. Is dit bij Windows 11 beter geregeld? Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 23:11

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

BartDG schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:36:
Hmmm... Hopelijk pikt Microsoft dit dus eens op en fixen ze dit eens. Ik gebruik nog windows 10. Is dit bij Windows 11 beter geregeld? Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen...
Dit werkt hetzelfde in Windows 11.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Jammer. Bedankt voor het antwoord! :)
Pagina: 1