Toon posts:

VVW - WAR wordt niet gerespecteerd bij aanvoertemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 08:31
Samenvatting van deze post:
Aanvoer VVW is bijna altijd 40°C (max ingestelde temp). Nochtans zou de aanvoer volgens de stooklijn véél lager moeten zijn.
Ik ben vrij zeker dat ik de theorie juist begrepen heb, echter kan ik het niet verklaren..

Uitgebreide post:

Hieronder even een overzicht van mijn installatie:
  • Vaillant VCW356 + VR70 (WAR) (Moduleerbereik 4-26kW, ingesteld op Auto)
  • Thermostaat zone1: VRC700/6 (leefruimte, gewenste temperatuur: 20°C)
  • Thermostaat zone2: VR91 (Verdieping, gewenste temperatuur: 18°C)
  • Woning is enkel verwarmd met VVW, geen radiatoren.
  • Geen evenwichtsfles, geen externe pomp. Beide zones zijn rechtstreeks aangesloten op de ketel en maken gebruik van de interne pomp.
  • Zones worden geregeld met een zoneventiel
  • Max temperatuur ketel CV: 45°C
  • Max temperatuur WW: 60°C
  • Max ingestelde temperatuur in thermostaat (installateursinstellingen): 40°C
Ik heb me reeds op verschillende plaatsen ingelezen alsook de hele documentatie van Vaillant doorgenomen.. Ik vermoed dat ik het qua instellingen moet gaan zoeken bij de binnencompensatie.
Hieronder een stukje uit de handleiding van Vaillent:
Geen: de temperatuurvoeler wordt voor de regeling niet gebruikt.

Compensatie: de ingebouwde temperatuurvoeler meet de actuele kamertemperatuur in de referentiekamer. Deze waarde wordt met de gewenste kamertemperatuur vergeleken en leidt bij een verschil tot een aanpassing van de aanvoertemperatuur door de zogenaamde Effectieve gewenste kamertemperatuur. Effectieve gewenste kamertemp.= ingestelde gewenste kamertemp. + (ingestelde gewenste kamertemperatuur - gemeten kamertemperatuur). In de plaats van de ingestelde gewenste kamertemperatuur wordt dan de effectieve gewenste kamertemperatuur voor de regeling gebruikt.

Thermostaat: functie zoals compensatie, toch wordt bijkomend het CV-circuit uitgeschakeld als de gemeten gewenste kamertemperatuur + 3/16 K hoger is dan de ingestelde gewenste kamertemperatuur. Als de kamertemperatuur opnieuw + 2/16 K onder de ingestelde gewenste kamertemperatuur daalt, dan wordt het CV-circuit opnieuw ingeschakeld. Het gebruik van de kamerthermostaat leidt in combinatie met een zorgvuldige gekozen stooklijn tot een optimale regeling van de CV-installatie.
De theorie is me duidelijk Maar om toch zeker te zijn leg ik hieronder even uit hoe ik het begrepen heb:
  • Geen: Adhv enkel de ingestelde stooklijn zal de ketel een continue aanvoer van x-aantal graden°C sturen. De gewenste ingestelde temperatuur wordt dan enkele gebruikt om het voetpunt van de stooklijn te bepalen en heeft verder geen invloed.
    Ongeacht of het binnen al 20°C is, zal deze door blijven verwarmen tot de retourtemp en dus ook vloer de zelfde waarde heeft als de aanvoertemp.
    Hierbij zal de ketel nooit afslaan.
  • Compensatie: Adhv de ingestelde stooklijn EN gevraagde binnentemperatuur wordt de aanvoertemperatuur bepaald.
    Bijvoorbeeld:
    - Gemeten binnentemperatuur: 19°C
    - Gewenste/Ingestelde binnentemperatuur: 21°C
    - Effectieve aanvoertemperatuur = 21+(21-19) = 23°C
    Dit betekent dat als binnen de gewenste temperatuur van 21°C gemeten wordt, dat de ketel uiteindelijk ook maar 21°C aanvoer zal sturen.
    Dus eigenlijk stel je op je thermostaat niet de gewenste temperatuur in dat je voelt, maar hoe warm de vloertemperatuur zal zijn.
    Volledig afhankelijk van tal van andere facturen zal een bepaalde vloer temperatuur dan zorgen voor bepaald binnentemperatuur.
    Dit afstellen vraagt dus dagen al dan niet weken instellen en bijstellen.
    Hierbij zal de ketel nooit afslaan.
  • Thermostaat: Hetzelfde als compensatie, maar zodra de gewenste temperatuur behaald is, stopt de ketel met verwarmen. Deze optie heb ik dan ook gekozen.
Op papier is 'thermostaat' de meest ideale keuze. Alleen heb je hierbij het nadeel dat als de ketel stopt met bijwarmen en de kamertemperatuur héél langzaam daalt, dat de temperatuur van de vloer daalt en deze echt koud gaat aanvoelen. Mits de pompt dan ook nog iedere 5min nadraait wordt het koude water weer gecirculeerd en daalt de watertemperatuur in je vloer nog sneller.

Bij mij is dit laatste een nog groter probleem mits de ketel niet in de verwarmde schil staat.

Echter zit hier niet mijn probleem.

Met de ingestelde waardes zoals aangegeven aan het begin van deze post lijkt het alsof mijn ketel geen rekening houdt met de WAR. De thermostaat is correct aangesloten op de eBUS ipv gewoon het aan/uit contact.

Zodra er weer warmtevraag is schiet de ketel meteen naar zijn maximum temperatuur voor de aanvoer van de vloerverwarming. In mijn geval net geen 40°C.
En dit houdt de ketel enkele uren aan..

Echter staat de stooklijn ingesteld op 0.3. Dit zou bij 5°C buiten een aanvoertemperatuur moeten geven van zo'n 28°C.
De buitenvoeler lijkt me in orde want de ketel geeft aan dat het DCF77-signaal in orde is en de buitentemperatuur wordt ook aangegeven op de display van de thermostaat.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ketel zelf nog probeert een deltaT te behalen van zo'n 10°C. Maar als ik de retour bekijk, komt deze bijna nooit boven 23°C.
Dus dan zou ik nog 33°C aanvoer verwachten, maar zeker geen 40°C constant.

Ik heb als test de sensoren (Vaillant VR10) die de installateur heeft aangesloten op S5 en S6 van de VR70-module op de aanvoer gehangen ipv de retour.

Hierbij lijkt de ketel wel ineens de gevraagde aanvoertemperaturen te respecteren.
Ik had dit destijds al eens in twijfel getrokken en aangekaart bij de installateur, maar die bevestigde dat het aansluiten van de voelers op de retour correct was. Met als uitleg dat dit een veiligheid is zodat er geen te warm water de VVW wordt ingestuurd. Leek me vaag.. Als het aan de retour al te hoor is, dan is de aanvoer véél te hoog.

Toch wringt het dat in meerdere documenten de VR10 wordt beschreven als "aanvoervoeler". Ook op de systeemschema's van Vaillant, voor zover ik ze correct gelezen heb, staat de voeler op de aanvoer van het circuit.

Graag had ik toch een 2e mening dat deze sensoren al dan niet op retour/aanvoer moeten aangesloten worden..

Mis ik een instelling? Mis ik info wat dit wel kan verklaren? Bekijk ik het verkeerd? Zijn de 2 Sensors verkeerd aangesloten?

Alvast bedankt!

[Voor 0% gewijzigd door Wouter06 op 21-01-2022 15:06. Reden: Schijvvouten]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 08:31
Opgelost..

De voelers aangesloten op S5 en S6 van de de VR70-module moeten wel degelijk de aanvoertemperatuur meten en niet de retour.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee