Toon posts:

Concatenate tussen tekst- en keuzeveld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• backer_78
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08-2022
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel MS 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Concatenate functie en formules (waar mogelijk) in andere cellen plaatsen.

Ik heb een excel bestand dat door een andere afdeling binnen het bedrijf automatisch ingelezen wordt. Ik mag dus niet de volgorde van de reeds bestaande kolommen aanpassen.
Ik mag wel aan de rechterzijde extra kolommen toevoegen

Situatie:
in het excel formulier zit een kolom waar degene die het formulier gebruikt een cel invult (kolom b) (tekst of een combinatie van tekst en getallen). aan de rechterzijde waar ik kolommen mag toevoegen heb ik een kolom met keuzevelden gemaakt(kolom c) (dropdown) waar hij/zij het ingevulde tekstveld moet definiëren.

VB
kolom A. / Kolom B / Kolom C
naam. / tekst incl getal / keuzemenu x, y, z

Kolom B mag ik die verplaatsten (ivm automatisch inlezen) kolom C heb ik toegevoegd

Mijn probleem:
Ik wil in kolom B dat de tekst vooraf wordt gegaan door de tekst die geselecteerd is in kolom C

Dus de ingave is als volgt

kolom A / Kolom B /. Kolom C.
Pietje / 50 pakken melk /. zuivel

De output moet worden
kolom A. / Kolom B. / Kolom C.
Pietje / zuivel 50 pakken melk / zuivel

ik had de optie concatenate in gedachten (=concatenate C1 + B1), maar ik kan niet verwijzen naar dezelfde cel. Ik mag de cel ook niet verplaatsten, hoe ga ik hiermee om 8) 7

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:35

g0tanks

Moderator CSA
Wat je wil kan fundamenteel niet. Als je 'zuivel 50 pakken melk' in één cel wil hebben, dan moet je een nieuwe kolom D aanmaken waarbij je B en C samenvoegt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23

Reptile209

- gers -

Wat hierboven wordt gezegd inderdaad: dat kan niet.

Enige soort van work-around kan zijn om een macro te gebruiken die de tekst van kolom B aanpast door C toe te voegen (pro-tip: kijk eerst of het begin van B al gelijk is aan C, anders ga je op een gegeven moment een keer dingen als "zuivel zuivel zuivel zuivel 50 pakken melk" krijgen). Of laat je macro de inhoud van B kopieeren naar D, en dan de inhoud van B vervangen door een CONCATENATE() van C en D.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• backer_78
het begin van B zal nooit gelijk zijn aan C (gelukkig). is er een andere manier dan een macro om de inhoud van cel B (tekst en getallen) te kopiëren naar cel D?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23

Reptile209

- gers -

backer_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:32:
het begin van B zal nooit gelijk zijn aan C (gelukkig). is er een andere manier dan een macro om de inhoud van cel B (tekst en getallen) te kopiëren naar cel D?
Ja, met een simpele "=B1" formule in D1, of een handmatige copy-paste ;). Maar daar heb jij niets aan, want je wil eerst de data uit B 'veiligstellen' en daarna veranderen. Dat gaat niet zonder macro of zonder dat je kolommen mag verschuiven, bovendien zou je "=B1" in D1 op dat moment niet meer kloppen.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• backer_78
Dan ga ik het anders doen.
Ik maak Kolom D extra aan en laat de mensen kolom B niet invullen)
Kolom C voor de selectie (dropdown)
Kolom D voor de omschrijving (getallen en tekst)

Vervolgens wil ik in kolom B een concatenate toepassen (=concatenate C1 + D1).
Maar dan krijg ik #VALUE!
wat doe ik verkeerd?

Kolom B wordt dan nog steeds ingelezen door de andere afdeling ;)

• backer_78
gevonden: =C1&D1

• backer_78
wil er alleen nog een spatie tussen hebben en =C1&""D1 werkt niet?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38

IceStorm

This place is GoT-like!!!

backer_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:08:
wil er alleen nog een spatie tussen hebben en =C1&""D1 werkt niet?
Je moet je 'spatie' ook nog koppelen aan D1:

=C1&" "&D1

• backer_78
opgelost!

=C1&" "&D1

• backer_78
heel erg bedankt voor alle hulp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee