Ik krijg een warmtepomp van 8kW met een buitenunit en een binnenunit. De binnen unit vereist een 1 fase 16A zekering, de buiten unit een 1 fase 20A. In de ruimte waar de warmtepomp aangesloten gaat worden zit een groepen verdeler. Er loopt een 3 fase kabel van de hoofd groepenkast naar deze groepenverdeler, deze is in de hoofd groepenkast afgezekerd op 3x20A. In de andere groepen verdeler zit een 3x20A ALAMAT voor een zonnepanelen omvormer en een 1x16 alamat voor de huidige gas CV en wat lampen. Nu was mijn idee om de 1x16 te gebruiken voor de binnenunit en een nieuwe 1 fase ALAMAT te kopen voor de buitenunit, echter ik twijfel of dat een 16A of een 20A moet zijn. 16A is selectief aan de 20A in de hoofdgroepenkast (officieel geloof ik niet genoeg, maar ok...), maar officieel niet genoeg volgens de WP spec. 20A is niet selectief maar voldoet wel aan WP spec. Een derde optie is om een 16A C-karakteristiek te nemen omdat die hogere piek stromen aankan
Vraag
Alle reacties
Welke warmtepomp? Zelf was ik dan niet voor een 1-fase model gegaan.
Op zich is 16A al niet selectief, dus als de unit 20A voorschrijft zou ik dat gewoon plaatsen en het niet selectief zijn voor lief nemen.
Wel moet de alamat voor de buitenunit in de onderverdeler op een andere fase komen dan de huidige alamat voor de binnenunit. Anders kan je de N overbelasten.
Verder geen andere groepen in de onderverdeler? En ligt er een 5x4qmm kabel of is het maar 2,5qmm? In de meterkast ook beveiligd met aardlek (of is de aardweerstand bekend)?
Op zich is 16A al niet selectief, dus als de unit 20A voorschrijft zou ik dat gewoon plaatsen en het niet selectief zijn voor lief nemen.
Wel moet de alamat voor de buitenunit in de onderverdeler op een andere fase komen dan de huidige alamat voor de binnenunit. Anders kan je de N overbelasten.
Verder geen andere groepen in de onderverdeler? En ligt er een 5x4qmm kabel of is het maar 2,5qmm? In de meterkast ook beveiligd met aardlek (of is de aardweerstand bekend)?
Mhwa ik zou niet zomaar een 20A plaatsen als je 3 fase hebt. 95% kans dat het dan 25A per fase is.
Zou dat dus wel eerst even hier terug berichten.
Wat meer details zijn wel nodig; een C-karakterstiek is met huidige inverters (bijna) nooit nodig. Als hier mijn airco aanspringt kan ik dat qua piek niet eens terug zien in mijn monitoring.
Zou dat dus wel eerst even hier terug berichten.
Wat meer details zijn wel nodig; een C-karakterstiek is met huidige inverters (bijna) nooit nodig. Als hier mijn airco aanspringt kan ik dat qua piek niet eens terug zien in mijn monitoring.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten