Bestaande houten kozijnen aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 21:42
Hoi allen,

Ik heb in de topics gezocht hier maar kon niet het juiste vinden wat ik zocht.

Wij hebben in onze jaren 70 woning houten kozijnen met dubbel glas. We hebben al gekeken voor kunststof kozijnen met HR++ glas en dat is opzich een prima investering, ware het niet dat de houten kozijnen eigenlijk nog in prima staat zijn. Daarnaast zijn kunststof kozijnen gewoon kneiter duur (30k ongeveer voor het hele huis met opnieuw bekleden van de dakkapel en boeidelen van het huis).

Het geen wat ons eigenlijk tegen staat aan de houten kozijnen is dat we graag kiep kantel ramen willen, en dat zit er nu niet in. Alle ramen boven zijn allemaal ouderwetse ramen die je met uitzetters open maakt, en aan de voorkant hebben we een groot verhuisraam dat helemaal op kan maar je niet vast kunt zetten.

Is het de moeite waard om die kozijnen te laten vervangen voor kiep/kantel systemen? Misschien is daar ervaring mee hier in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Alleen aanpassen naar draai/kiep? Of ook nieuw glas erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een huidige houten kozijn met naar buitendraaiende ramen ombouwen naar binnen draaiende ramen is het kozijnen vervangen en de ramen vervangen. Denk dat kunststof kozijnen met kiep/kantelramen dan goedkoper is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Geen ervaring, maar wel dit gevonden:
https://www.vandraainaark...42029796481-cbb1631d-b184

Verder heb ik wel voor alles vervangen in kunstof gekozen, vanwege het verschil in onderhoud.
Zoek maar eens op wat een schilderbeurt voor je huis kost. Dat maakt het financiele plaatje toch al anders.
(en ik heb een bloedhekel aan schilderen, vooral dat.)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:34
"Wij zijn het enigste bedrijf in Nederland"

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:21
Ik zou er, mocht je echt voor draai/kiep willen gaan, voor kiezen om het te vervangen.
Bovenstaande systeem zou best mooi kunnen werken voor naar binnen draaiende ramen, maar bij naar buiten draaiende dan wel kantelende ramen kom je niet mooi uit met de profilering van je bestaande kozijn.

Wij zitten met het zelfde dilemma maar kiezen er wel voor om alles te vervangen voor kunststof en meteen triple glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik zat met hetzelfde dillemma, en heb ervoor gekozen mijn uitzetramen te vervangen door een renovatiekozijn, met daarin een draaikiepraam.
Heeft wel tot gevolg dat het uiterlijk van je raam anders wordt: je effectieve glasoppervlak wordt kleiner.

Ik had ze bij https://renoraam.nl/nl/draaikiep-raam/g-5 vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
jab221 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:00:
Ik zat met hetzelfde dillemma, en heb ervoor gekozen mijn uitzetramen te vervangen door een renovatiekozijn, met daarin een draaikiepraam.
Heeft wel tot gevolg dat het uiterlijk van je raam anders wordt: je effectieve glasoppervlak wordt kleiner.

Ik had ze bij https://renoraam.nl/nl/draaikiep-raam/g-5 vandaan.
Zet je dan een nieuw kozijn in je raamvlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
jichem schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Zet je dan een nieuw kozijn in je raamvlak?
precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Hmm, gewoon een gedachte vanuit mij en oprecht geïnteresseerd.
Maar krijg je dan rond je ramen niet een heel dik kader naast dat verkleinde glasoppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
jichem schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Hmm, gewoon een gedachte vanuit mij en oprecht geïnteresseerd.
Maar krijg je dan rond je ramen niet een heel dik kader naast dat verkleinde glasoppervlak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMR3O0bsFvz96MwPQ2eonqLpuO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUIbTD5HublDFyX9uzgt8kNF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGiSVgl0lIjRNcVB66yjQTidxYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA2pHBlOgbYjWdtA1hVgua6o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het (van binnen uit gezien) wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik bedoelde eigenlijk ook van buiten. Maar valt me mee inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zenomyscus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:45:
[...]

"Wij zijn het enigste bedrijf in Nederland"

:o
Het is ook een enig bedrijf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
Gaat om naar buiten draaiende ramen momenteel. Dus dan is dit wel redelijk kostbaar als ik dit zo begrijp.
jab221 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het (van binnen uit gezien) wel meevallen.
Dit valt me van binnen uit inderdaad nog best mee. Heb je van buiten ook een foto toevallig?
arbraxas schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:23:
Geen ervaring, maar wel dit gevonden:
https://www.vandraainaark...42029796481-cbb1631d-b184

Verder heb ik wel voor alles vervangen in kunstof gekozen, vanwege het verschil in onderhoud.
Zoek maar eens op wat een schilderbeurt voor je huis kost. Dat maakt het financiele plaatje toch al anders.
(en ik heb een bloedhekel aan schilderen, vooral dat.)
Ja eens hoor qua dat schilderen ook, maar ik vind het zo zonde van wat er nu in zit. Zeker als je voor een paar duizend euro die dingen kunt laten wijzigen.

[ Voor 86% gewijzigd door HansAnders07 op 21-01-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOWQQCyhhY--TqIpQSdj-k6dCYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7nJVs2ud8CNGT1uMgaI3V3O.jpg?f=fotoalbum_large

Van buiten is het verschil idd wat groter. Bovenste verdieping is nog oude situatie...

Normaliter heb ik altijd een hor voor de ramen zitten, zoals voor het raam linksonder. Dan valt het kleinere raam van buiten niet erg op.

[ Voor 14% gewijzigd door jab221 op 22-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panoleon
  • Laatst online: 15-10-2022
We stonden voor hetzelfde euvel. Blijkt dat vervangen bijna even duur is. Let op de dikte van je kozijnen. Soms moet je met minder goed isolerend dubbel glas werken, omdat je kozijn domweg te dun zijn. Daarnaast is het absurd dat men nog houten kozijnen mogen verkopen in het kader van duurzaamheid.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de kozijnen te vervangen door Finstral kozijnen. De enige (waarvan wij weten) die houtnerf structuur walst ipv een folie gebruikt. En houtnerf wil je hebben omdat kunststof anders reageert om viezigheid dan verf. Soms wil je gewoon met een schuursponsje even schuren om het schoon te krijgen. dan is houtnerf erg fijn, omdat je de krassen niet ziet. (eigenlijk net als RVS.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:04
Panoleon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:43:
Daarnaast is het absurd dat men nog houten kozijnen mogen verkopen in het kader van duurzaamheid.
Wat een onzin. Bij goed onderhoud zijn houten kozijnen aanzienlijk duurzamer dan een kunststof.. kunststof is altijd slecht voor de natuur. Alleen de productie al en dan ook nog eens de eventuele recycling (als dat al kan). Hout daarentegen is het perfecte opslagmedium voor Co2.

Daarbij ziet hout er ook nog eens mooier uit dan kunststof. En ja je hebt tegenwoordig hele mooie kunststof kozijnen, maar het gevoel van hout is onovertroffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
...Daarnaast is het absurd dat men nog houten kozijnen mogen verkopen in het kader van duurzaamheid.
...
Duurzaam? In mijn huis zitten houten kozijnen uit 1890. Dat ga je met plastic niet redden, nog even los van het feit dat plastic eigenlijk per definitie minder duurzaam is als hout. Ik snap best dat mensen voor kunststof kozijnen kiezen hoor, maar niet om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We stonden voor hetzelfde euvel. Blijkt dat vervangen bijna even duur is. Let op de dikte van je kozijnen. Soms moet je met minder goed isolerend dubbel glas werken, omdat je kozijn domweg te dun zijn. Daarnaast is het absurd dat men nog houten kozijnen mogen verkopen in het kader van duurzaamheid.
Dus hout is niet duurzaam, maar kozijnen gemaakt van dinosap wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de kozijnen te vervangen door Finstral kozijnen. De enige (waarvan wij weten) die houtnerf structuur walst ipv een folie gebruikt. En houtnerf wil je hebben omdat kunststof anders reageert om viezigheid dan verf. Soms wil je gewoon met een schuursponsje even schuren om het schoon te krijgen. dan is houtnerf erg fijn, omdat je de krassen niet ziet. (eigenlijk net als RVS.)
Kunststof duurzaam? Ik zie kunststof vooral als een besparing voor op plaatsen waar het niet zo opvalt. Dakgoot ombouw, dakkapellen.... Dat soort dingen. Op de begane grond en eerste verdieping vind ik het over het algemeen minderwaardig. In vooroorlogse woningen vind ik het helemaal een no-go. In een wat recentere woning, OK.

Het valt me ook op, dat de huurwoningen die hier nu gebouwd worden allemaal weer gewoon houten kozijnen hebben. Daar had ik ook kunststof verwacht vanwege de prijs (sociale huur project), maar men kiest toch voor hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panoleon
  • Laatst online: 15-10-2022
Wat een onzin? Kunsstof kozijnen vragen alleen schoonmaken. Voor hout
1) Moet je bomen rooien en die zijn niet in 2 jaar tijd vervangen. dat duur decennia.
2) De meeste hard houten kozijnen komen rechtstreeks uit gekapt regenwoud.
3) De hoeveelheid verf die je in die jaren er op gooit is ook milieu vervuilend.
4) 'Het gevoel' iets wat tussen je oren zit. daar zal ik geen mening over uiten. Maar objectief gezien is het een fake argument aangezien het hout gedeelte onder een laag chemicalien verdwijnt, inclusief de nerf.
5) Hoezo is de productie milieu vervuilend? Is het vervuilender dan de verf industrie en de houtindustrie? heb je daar cijfers van?
6) Levend hout en bomen zijn een 'opslag medium' voor Co2. Dood hout onder een laag verf absoluut niet.
7) Grote bomen zetten niet alleen Co2 om naar zuurstof. belangrijker: ze verkoelen en zorgen voor leven in de omgeving. Een kleine aanplant doet er tientallen jaren over om dit te vervangen.
8) De isolatiewaarde van kunstofkozijnen is ook hoger dan hout.

[ Voor 3% gewijzigd door Panoleon op 06-04-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
Panoleon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:10:
Whut, dus als ik goed schoonmaak heb ik plots kunststof kozijnen. :? 8)7

Je noemt een hele lijst hoe houten kozijnen vervaardigd worden en onderhouden moeten worden. Maak ook eens zo'n lijst voor kunststof kozijnen, met daarbij de levensduur ook meegenomen natuurlijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
1) Moet je bomen rooien en die zijn niet in 2 jaar tijd vervangen. dat duur decennia.
3) De hoeveelheid verf die je in die jaren er op gooit is ook milieu vervuilend.
4) 'Het gevoel' iets wat tussen je oren zit. daar zal ik geen mening over uiten. Maar objectief gezien is het een fake argument aangezien het hout gedeelte onder een laag chemicalien verdwijnt, inclusief de nerf.
5) Hoezo is de productie milieu vervuilend? Is het vervuilender dan de verf industrie en de houtindustrie? heb je daar cijfers van?
6) Levend hout en bomen zijn een 'opslag medium' voor Co2. Dood hout onder een laag verf absoluut niet.
7) Grote bomen zetten niet alleen Co2 om naar zuurstof. belangrijker: ze verkoelen en zorgen voor leven in de omgeving. Een kleine aanplant doet er tientallen jaren over om dit te vervangen.
Dood hout is nou juist een prima CO2-opslag.. En als je enig idee hebt hoe plastic gemaakt wordt zou je jouw overige "argumenten" niet opschrijven zonder jezelf kapot te schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:04
:F

Verdiep je even wat verder in de materie voordat je dit allemaal zegt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kurma schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:20:
[...]

En als je enig idee hebt hoe plastic gemaakt wordt
vergeet de verstevigingskokers niet. :+ voor een deel moeten we nog altijd de aarde open graven.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 06-04-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdeW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-05-2022
Ik denk dat kunststof kozijnen wel degelijk bijdragen aan een beter milieu. Anders zou er toch geen subsidie op gegeven worden of een energiebespaarlening voor gemaakt zijn?

Er zijn al fabrikanten die kozijnen maken van volledig gerecycled plastic, dus alleen maar goed dat dat pvc niet op de afvalhoop terecht komt.

Ik heb het niet over goedkope plastic ramen, maar ik weet dat bijvoorbeeld K-Vision of Schuco kozijnen bestaan uit gerecycled pvc.

Kan alleen maar goed zijn voor miliieu denk ik, en ook voor je portemonee, ivm de oplopende energieprijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
AdeW schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:42:
Ik denk dat kunststof kozijnen wel degelijk bijdragen aan een beter milieu. Anders zou er toch geen subsidie op gegeven worden of een energiebespaarlening voor gemaakt zijn?

Er zijn al fabrikanten die kozijnen maken van volledig gerecycled plastic, dus alleen maar goed dat dat pvc niet op de afvalhoop terecht komt.

Ik heb het niet over goedkope plastic ramen, maar ik weet dat bijvoorbeeld K-Vision of Schuco kozijnen bestaan uit gerecycled pvc.

Kan alleen maar goed zijn voor miliieu denk ik, en ook voor je portemonee, ivm de oplopende energieprijzen :)
We hebben inderdaad kunststof kozijnen besteld van het merk Schuco ;)
Pagina: 1