Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-11-2024
Hi All!,

Sinds deze week trotse eigenaar van mijn eerste fullframe camara. Een A7 III om precies te zijn. Na lang internet research te hebben gedaan eindelijk in de winkel kunnen bekijken, en me laten overtuigen.
1e lens is de Sony 24-105 F/4 G geworden, om in ieder geval een ruime range te hebben, zonder direct leeg te lopen (was een leuke deal op een occasion).
Kitlens ben ik op het advies van "het internet" ver weg van gebleven.

Nu een paar keer mee onderweg geweest. Wat een beest van een apparaat. Nooit gezeten dat fotografie ook door gaat na zonsondergang :o

Goed, nu begint mijn avontuur natuurlijk pas echt, haha.
Allereerst de zolder op gedoken waar ik een doos vol canon FD glas heb gevonden. Nu met een FD-NEX opeens een hele collectie retro lenzen (van alles van 24mm prime's tot een 400mm prime) die verassend goede plaatjes schieten.

Echter, zullen deze niet snel in mijn cameratas belanden. Manual focus is leuk, maar echt praktisch is het niet. (nog niet gesproken over het gewicht van de niet-prime's). Een clicky apature ring is wel heel lekker though!

Next-up, ik heb er voor near-to-nothing een EF-E metabones speedbooster bij kunnen kopen. Dus ook het "basic" EF glas van mijn moeder kunnen proberen (24-70 kitlensje & 80-200 F4.5-5). Hier kwam niks bijzonders aan beeld uit, maar, wel positief verbaast over het "functioneren" van zoom op een ruim 20 jaar oude lens. Waarschijnlijk blijft de 80-200 dus voor nu een prima "uitstapje wanneer passend".

Van de week ook geschoten met een geleende EF 100MM L series macro van canon. Sinds dien stiekem ook erg benieuwd naar Macro fotografie, was echt vet wat je daar uit krijgt met een dergelijke lens er voor.

Samenvattend,
ik heb wel interesse om te gaan investeren in glas. Nadeel van full frame is natuurlijk wel je er diep voor in de buidel moet tasten....

Ik heb al de nodige video's en guides bekeken, maar kom er niet echt uit. Heb geen haast, maar een shortlist van objectieven om tweakers en marktplaats op af te speuren zou een eerste stap kunnen zijn.

Ik (denk) dat 80% van mijn fotografie in deze categorieën valt:
- Landscape
- Low-light
- De wat mooiere kiekjes (jeugdwerk, vakanties, zakelijke uitjes ect), denk dat de pro's dit "event fotografie" zouden noemen.

De andere 20%:
- Probeersels ala lightpainting
- Portrait
- "productfotografie", "studio" (Heb er studiolampen & backdrops voor staan)
- macro

De brede interesse zal immers duidelijk zijn.

Mijn conclusie, de diversiteit maakt het er niet makkelijker op. Kan wel een lijstje van 10 objectieven maken.

De wat praktischere kant van de zaak:
- Ik merk dat 24 indoor kantje boord is, je bent flink aan het manoeuvreren om de framing compleet te krijgen, of mist context.
- Ik heb nog niet écht tekort gehad aan 105mm, prima compressie voor een closeup te behalen binnen de range, en met mijn nieuwe hoeveelheid megapixels geeft me ook nog prima ruimte om te croppen.
- De tamaron 28-75mm f/2.8 had ik eerder ook op het oog, vanwege de f2.8, "nog" niet gemist, al vindt ik shallow depth of field wel altijd heel tof om te gebruiken in de eerdergenoemde "kiekjes" om er toch net wat meer subject isolatie in te krijgen.

Wat ik al heb aangeschaft voor paar tientjes:
- Setje 77mm ring filters van Ali om te gaan proberen wat ik daar van vindt
- Gradueel filter setje, eveneens plastic fantastic van Ali, omdat ik wel denk dat ik die wil hebben voor landscape, maar ik voor dat ik de 300euro neertel toch echt even wou proberen.

Mijn vraag aan jullie, waar denken jullie aan bij mijn verhaal?
- Een specifieke lichtgevoelige prime gaan kiezen (sony 50mm 1.8 lijkt me een steal)?
- Nieuwe mogelijkheden opzoeken met een ulta groothoek zoom, of een lens met macro functie?
- Extention tube's om snel meer te kunnen halen uit 1 stuks glas?

Ik moet zeggen, dat ik me erg paralyzed voel door het giga aanbod op de E-mount. In alle prijsclasses is wat beschikbaar, vaak 3 dubbelop. Maar in hoeverre ga ik het verschil tussen een sigma ART en een cheapo prime terug zien in mijn foto's? Ik durf daar nog niks over te vinden....

Ik ben benieuwd naar een ieders inzichten en ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In mijn ogen is het redelijk simpel koop het duurste glas wat je kan betalen, sla die 50mm 1.8 rustig over het is ook een saaie lens. Voordeel met goed glas is vooral aangezien je ook de pixels al hebt dat je heel veel ruimte hebt voor je crop bij het ontwikkelen van je foto's. Oh ja schiet RAW en koop goede software.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:51

WoutF

Hoofdredacteur
Als je landschappen wilt gaan doen lijkt een wideangle-zoom mij een logische aanvulling op je 24-105. Ik ben zelf erg tevreden met de Sony Zeiss 16-35 f/4 en voor iets minder geld is er de Tamron 17-28 f/2.8 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:44
Uit je OP lees ik geen specifieke vraag voor een lens. Volgens mij moet je jezelf eerst afvragen wat je precies wilt en dat kan prima met de 24-105 die je nu hebt. Een lichtsterke prime is altijd een goede aanvulling op een zoom, maar dan zou ik niet direct voor een UWA gaan, maar eerder voor een 35 of 50mm. Vanuit die set bepalen wat je wilt en wat je nodig hebt. is de 24mm niet breed genoeg, dan pak je een er een UWA prime of een zoom zoals @WoutF voorstelt bij.

Voordat je avontuur begint zou ik eerst een bestemming kiezen, als geld niet zo'n probleem is, dan is de reis belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
Ik zou eerst nog wat meer spelen met de 24-105, en kijken waar je meest tegen aan loopt.

En dan is het een kwestie van budget en keuzes.

Voor landschap ben ik ook aan het kijken naar de 17-28 2.8 omdat ik ooit nog de Aurora wil fotograferen. Dan is een lichtsterke lens altijd een voordeel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Vergeet ook niet dat bij glas persoonlijke voorkeur ook nog een rol speelt, prijs zegt echt niet alles. Kijk dus ook naar de reviews en bevindingen van mensen. Wat een soms een vreselijke karakteristiek vindt, kan een ander mooi vinden. Het is ook maar net wat je ermee doet. er komen ook steeds nieuwe merken bij met heel eigen mogelijkheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Had ik maar een zonder vol FD glad liggen! Maar even zonder gekheid. Ik zie ook niet direct de vraag. Of is het gewoon een algemene vraag wat je het best kunt kopen voor na een standaardzoom?
Ik zou inderdaad kijken naar een 12-24, 17-28 of 16-35 plus misschien nog een lichtsterk objectief in een brandpuntsafstand die je graag gebruikt.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:21
Ik zit een beetje in hetzelfde vaarwater. Heb een Sony fullframe + een doos vintage Minolta primes.

Voor landschap vind ik persoonlijk 24mm op FF wijd genoeg. Hiervoor kun je de Sony lens gebruiken, maar AF is hiervoor niet nodig aangezien MF prima te doen is omdat je over het algemeen veel scherpte diepte bij landschap gebruikt. De FD prime is dus top. Ik vermoed dat je deze hebt:
phillipreeve.net: REVIEW: CANON NEW FD 24MM 1:2.8 ON SONY A7

Als ik kijk in je lijstje van wensen kun je waarschijnlijk het beste een lichtsterke 50mm prime kopen. Ideaal voor low light, allround en portretten. De Sony en Zeiss zijn imo te duur voor wat je krijgt. De pricewatch: Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art (Sony E) is echt een aanrader.

Als je nu enkel portretten doet is een 85mm prime weer aan te raden, maar die is minder allround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-11-2024
Super bedankt voor een ieders advies en inzicht!
Wellicht ben ik inderdaad wat te eager om mijn tas aan te vullen.

@zzzzz weet het op zich het best te duiden, mijn vraag is inderdaad: wat is een mooie aanvulling op een standaard zoom, gegeven mijn context.

@Frogmen, wat betreft de workflow, mijn bedrijf faciliteert me met een Creative Cloud licentie + prachtig appeltjes hardware, dus daar moet ik het écht zoeken bij mijn eigen skills, wat overigens zoizo al de kwestie is met dit materiaal imo.

Wat ik vooral zie, is dat ik graag in de breedte wil kunnen hobby-en. Daarbij gaat het me dus niet perse om best-spec hardware. Zodoende slaat @Djarune eigenlijk de spijker op z'n kop, met die FD 24mm heb ik al een lichtsterke prime om mee te nemen en ervaring mee op te gaan doen.

Van het weekend ook weer op pad geweest, en hoewel ik op momenten m'n zoom ring toch nog verder terug wou kunnen draaien, kun je er in beginsel eigenlijk wel prima mee uit de voeten.

Ik merk dat ik 50mm eigenlijk bijna niet schiet. Dus mijn volgende lens zal ik denk ik moeten gaan zoeken in 35mm, 24mm, of een UWA zoom. Minder wijd is voor die keer dat ik portret schiet never de investering waard. Denk dat ik nog even moet wachten met de zoektocht tot ik dat ik een overtuigende voorkeur vanuit eigen ervaring heb. Misschien binnenkort een UWA zoom huren voor een weekendje, om het te beleven. Als ik vandaag zou moeten kiezen, de Tamron 17-28 f/2.8, omdat mijn zoom al F/4 is.

Jullie hebben me wel aan het denken gezet tijdens het schieten, tot het analytische aan toe, haha. Mijn conclusie spreekt mijn eerder gestelde vraag uiteindelijk tegen. Wat ik namelijk het meest tekort kwam: een fatsoenlijk hanteerbaar statief op ooghoogte. Ik heb een normaal panorama statief, maar die is niet hanteerbaar genoeg om mee te sjouwen, kocht ik een gorilla pod. Hierdoor heb uiteindelijk alles handheld geschoten, want een bankje om je gorilla pod op gast te zetten, levert eigenlijk bijna geen mooie composities.

Op de vraag, waarmee open je nieuwe mogelijkheden, is denk ik mijn overtuigde antwoord op dit moment een travel tripod. Nieuw rabbit hole om in te duiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Frogmen schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:13:
In mijn ogen is het redelijk simpel koop het duurste glas wat je kan betalen, sla die 50mm 1.8 rustig over het is ook een saaie lens. Voordeel met goed glas is vooral aangezien je ook de pixels al hebt dat je heel veel ruimte hebt voor je crop bij het ontwikkelen van je foto's. Oh ja schiet RAW en koop goede software.
Wat bedoel je precies met dat de 50/1.8 een saaie lens is?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
RobertJRB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:52:
[...]
De Sony 50/1.8 staat niet echt bekend om fraaie rendering of mooie bokeh. Het is echt een huis tuin en keuken lens, met bijbehorende prijs.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Volgens mij heb je bergen stabilisatie in je camera de enige reden voor een driepoot is dan ongeveer nachtfotografie. Qua lens zou ik voor UWA wel kijken naar de vertekening (liefst geen) alhoewel dat tegenwoordig software matig (bij bekende lenzen) prima rechtgetrokken wordt. Koop geen gimmick lens is even leuk maar daarna licht hij in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
RobertJRB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Vroeger was het de standaard lens op een camera maar het geeft eigenlijk een saaie beeldhoek het is net niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Frogmen schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Vroeger was het de standaard lens op een camera maar het geeft eigenlijk een saaie beeldhoek het is net niks.
Meningen verschillen zullen we maar zeggen. Ik vind 50mm juist erg fijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:44
RobertJRB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Meningen verschillen zullen we maar zeggen. Ik vind 50mm juist erg fijn.
Daar sluit ik me tegenwoordig bij aan. Ik had en heb nog een voorliefde voor groothoek. Alleen heb ik geleerd beter met een grootboek te schieten door een 50 (55 in mijn geval om precies te zijn) te gebruiken.

Dus ik blijf bij mijn advies van een lichtsterke prime. Daarvoor is de 50mm 1.8 denk ik prima geschikt voor.
Pagina: 1