idrac 6 web interface niet te bereiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:46
Mijn vraag

Ik zou mijn idrac graag via de web-interface benaderen, hoe configureer ik dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Server: Dell Poweredge R710
iDRAC version 6

$ racadm getsysinfo

geeft de volgende output (Ingebracht voor versions etc.)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kan met de iDRAC verbinden via SSH & ipmi.
Commando's om via een van die wegen de web interface aan te zetten kan ik alleen vinden voor idrac 7
racadm set idrac.webserver.enable 1

Dit werkt niet op mijn idrac.

Een port-scan met nmap geeft de volgende output:

$ nmap 192.168.0.201

Members only:

Duidelijk is dat hier geen poorten open zijn voor http of https.

Wie kan mij vertellen hoe ik de web-interface van deze idrac kan gaan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Ik heb natuurlijk ook de documentatie van deze iDRAC doorgekeken maar werd daar niet vele wijzer van.

Deze documentatie is hier te vinden: https://downloads.dell.co...ser%27s%20guide_en-us.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie niet wat dit met Softwareontwikkeling van doen heeft :?

>> Serversoftware en Windows Servers

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 21-01-2022 13:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-07 09:29
Nu ben ik meer een HPE man en heb ik minder verstand van Dell, maar ik zie wel dat er iets luistert op poort 4343. Moet je dan niet gewoon naar https://192.168.0.201:4343 gaan?

Verder zie ik ook in de IP configuratie, dat het IP-adres van de default gateway niet in hetzelfde 24-bits IP-subnet valt als de rest. de idrac heeft nu geen verbinding met de buitenwereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heeft de server wel een aparte NIC dat voor iDRAC is bedoelt? Zit in de hoek, van de achterkant gezien links. Als er geen NIC is, dan heb je geen geschikte iDRAC voor remote management. Dat is namelijk pas mogelijk vanaf iDRAC Enterprise ofzo, met Standard heb je wel de 'interface' om data op te vragen, maar meer niet. Je kan daar eigenlijk niets mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:49
Met het netmask dat je gebruikt klopt de gateway ook niet bij het IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Hero of Time schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 01:19:
Heeft de server wel een aparte NIC dat voor iDRAC is bedoelt? Zit in de hoek, van de achterkant gezien links. Als er geen NIC is, dan heb je geen geschikte iDRAC voor remote management. Dat is namelijk pas mogelijk vanaf iDRAC Enterprise ofzo, met Standard heb je wel de 'interface' om data op te vragen, maar meer niet. Je kan daar eigenlijk niets mee.
De server heeft geen losse NIC voor de iDRAC. Ik had de indruk dat dit onderscheid bij de iDRAC 6 ook nog niet het geval was. Bijvoorbeeld deze post: https://community.spicewo...ence?page=1#entry-6553800 ondersteund dat.
Console redirect heb ik bijvoorbeeld ook wel werkend gekregen via SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Linke Loe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:22:
Nu ben ik meer een HPE man en heb ik minder verstand van Dell, maar ik zie wel dat er iets luistert op poort 4343. Moet je dan niet gewoon naar https://192.168.0.201:4343 gaan?

Verder zie ik ook in de IP configuratie, dat het IP-adres van de default gateway niet in hetzelfde 24-bits IP-subnet valt als de rest. de idrac heeft nu geen verbinding met de buitenwereld.
Die poort 4343 geeft aan dat het protocol unicall gebruikt. Ik verwacht een https verbinding op te kunnen zetten.
Ook die poort 5900 die voor VNC gebruikt zou moeten kunnen worden kan ik niet gebruiken voor VNC
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:18:
Met het netmask dat je gebruikt klopt de gateway ook niet bij het IP adres.
Klopt helemaal 8)7
Ik heb de gateway geüpdatet naar
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 21:54
Ik heb vooral ervaring met generatie 12 en hoger (R720 etc), maar als het goed is krijg je tijdens het booten van de server ergens een prompt om iDRAC te configureren.

Ik weet niet specifiek waar, op sommige versies doe je het via de BIOS of Lifecycle manager en soms moet je een control+I achtige constructie intoetsen op het juiste moment.

Kwestie van het bootproces even goed in de gaten houden. Druk vooral ook op F11 tijdens de boot, daar krijg je ook wat opties te zien om bijv. direct in de BIOS of lifecycle te booten. Rechterbovenhoek van het scherm in de gaten houden.

Het kan zijn dat je geen dedicated iDRAC poort hebt, in dat geval kan idrac actief zijn op 1 van de hoofd netwerkpoorten van je systeem (samen met dataverkeer). Kan je als het goed is ook instellen via de BIOS/boot menu.

[ Voor 4% gewijzigd door citruspers op 22-01-2022 12:28 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
citruspers schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:27:
Ik heb vooral ervaring met generatie 12 en hoger (R720 etc), maar als het goed is krijg je tijdens het booten van de server ergens een prompt om iDRAC te configureren.

Ik weet niet specifiek waar, op sommige versies doe je het via de BIOS of Lifecycle manager en soms moet je een control+I achtige constructie intoetsen op het juiste moment.

Kwestie van het bootproces even goed in de gaten houden. Druk vooral ook op F11 tijdens de boot, daar krijg je ook wat opties te zien om bijv. direct in de BIOS of lifecycle te booten. Rechterbovenhoek van het scherm in de gaten houden.

Het kan zijn dat je geen dedicated iDRAC poort hebt, in dat geval kan idrac actief zijn op 1 van de hoofd netwerkpoorten van je systeem (samen met dataverkeer). Kan je als het goed is ook instellen via de BIOS/boot menu.
De iDRAC configuratie gaat bij dit model middels ctrl + E tijdens het booten.

Mijn iDRAC is momenteel wel degelijk verbonden met internet, hij is vanaf mijn MacBook over zowel SSH als via IMPI te bereiken.
Dit gaat nu inderdaad via een shared port, mijn NIC1 is geshared voor zowel de server als de iDRAC.

Ik kan alleen met geen mogelijkheid instellingen vinden om die webserver te configureren terwijl andere protocollen dus wel werken, mijn inziens is het dus onwaarschijnlijk dat het een netwerk probleem betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

Tijntje

Hello?!

R710 is een 11G serevr6, die hebben nog geen Lifecycle Controller.
Je moet tijdens boot ctrl + E drukken om in het config menu te komen.
Hier zal je de configuratie moeten instellen.

Hangt er ook nog van af wel iDRAC licentie er op zit, de allergoedkoopste heeft geen web interface of virtual console maar doet alleen IPMI.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Ik heb de server zelf niet gekocht, hij is mij geschonken.

Het begint na aanleiding van jullie berichten aannemelijk te worden dat hij niet beschikt over de juiste licentie, weet iemand hoe ik kan controleren welke licentie er bij zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
milo526 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:

Het begint na aanleiding van jullie berichten aannemelijk te worden dat hij niet beschikt over de juiste licentie, weet iemand hoe ik kan controleren welke licentie er bij zit?
Misschien dat die in deze generatie is gekoppeld aan de dedicated netwerkpoort?
Voordeel: een nieuw kaartje kost geen drol: https://www.bargainhardwa...-remote-access-card-j675t

Nadeel is wel dat de 11e generatie m.i. standaard een verlopen certificaat heeft? En dat de console via de java plugin ook niet out of the box (meer) werkt, ivm missende browser plugins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

Tijntje

Hello?!

milo526 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:

Tijdens het booten met ctrl +E, dan kom je in het menu en daar moet het staan.
11G is de licentie inderdaad op het bordje, vanaf 12 of 13G konden losse licentie XML bestand worden ingeladen en waren de fysieke componenten altijd aanwezig

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

milo526 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:19:
[...]

De server heeft geen losse NIC voor de iDRAC. Ik had de indruk dat dit onderscheid bij de iDRAC 6 ook nog niet het geval was. Bijvoorbeeld deze post: https://community.spicewo...ence?page=1#entry-6553800 ondersteund dat.
Console redirect heb ik bijvoorbeeld ook wel werkend gekregen via SSH.
Die post geeft dus al antwoord op je vragen. Ik heb zelf lang geleden met Dell servers gewerkt en we hadden toen ook een paar R710. Daarvan was er eentje zonder dedicated NIC en was alleen wat basis zaken uit te lezen, geen webinterface voor IPMI om te zien wat er op de console gebeurt.

En wat hierboven ook is gezegd, in die tijd was Java de methode om de boel te tonen. Dat gaat nu niet meer werken, want zelfs in IE is Java Webstart Runtime uitgeschakeld/afwezig. Als de console redirect überhaupt zou werken met Java 8, want er is vanaf een bepaalde update niet meer de mogelijkheid om de security op normal te zetten, ipv high en very high.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Dank allen, dan moet ik helaas dus de conclusie trekken dat de technologie in deze server te achterhaald is voor degelijke remote management.
Dat blijft dan ouderwets een monitor en toetsenbord inpluggen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zou kunnen dat je een firmware update kan doen naar een HTML5 geschikte versie. Maar bij de servers die ik toen onder m'n hoede had, was er iDrac 7 dacht ik. Sowieso loopt de firmware enorm achter op die server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hero of Time schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:41:
Het zou kunnen dat je een firmware update kan doen naar een HTML5 geschikte versie. Maar bij de servers die ik toen onder m'n hoede had, was er iDrac 7 dacht ik. Sowieso loopt de firmware enorm achter op die server.
Dit kan inderdaad op de 12 generatie (R720), maar m.i. nog niet op de generatie daarvoor.

Pagina: 1