Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 22:06
Beste Tweaker-leden,

Ik heb sinds een paar weken problemen met mijn Netatmo Wifi camera (Netatmo Presence). Omdat Netatmo een klantenservice heeft die berucht is om zijn waardeloosheid, probeer ik het hier maar eens.

Wat achtergrond info:
Zo'n 3 jaar geleden heb ik een Netatmo Presence gekocht. Het eerste jaar was één en al drama. SD-kaart die kapot ging (dan werkt het hele apparaat niet meer), verbinding die steeds wegvalt, waterschade van regenval en nog meer. Na vele maanden heen en weer mailen met de (vul-scheldwoord-in) klantenservice van Netatmo heb ik toen een vervanger gekregen. Dat ging een hele tijd helemaal goed. Een paar maanden geleden begin ook dit model weer problemen te geven, en na vele mails heen en weer gaven ze toe dat hun systeem zei dat het model kapot was. Ik kreeg weer een vervanger die nu zo'n 2 maanden hangt. Dat ging de eerste maand prima. Alles leek goed. Tot hij zo'n 2 weken geleden weer foutmeldingen begon te geven. Sindsdien krijg ik elke dag, vrijwel de gehele dag lang om de haverklap de melding "Verbinding verbroken" en 15 min. later "Verbinding verbonden".

Ik ben nu al wekenlang met Netatmo aan het mailen, maar zoals gewoon is dat dweilen met de kraan open. Je moet eerst een dikke maand blijven herhalen welke problemen je hebt en dat hun kleine oplossingkjes niet helpen. Tot men dan een keer voorstelt om de status van mijn camera in te zien in hun systemen.

Wat ik in het verleden heb geprobeerd:
- Blikjes of aluminium bij de antenne van de modem zetten (je kunt het maar getest hebben...)
- De instellingen van de router aanpassen (samengevat: vast IP adres, UPnP aanzetten en 5Ghz uitzetten)
- De camera tijdelijk verbinden met de hotspot van mijn telefoon (en die heel dichtbij leggen) om te testen of dat helpt (want dan zou het aan de router liggen)
- Het kanaal van de router veranderen
- Andere apparatuur in huis verplaatsen/uitzetten (vanwege storing)
- En ik vergeet vast nog wel wat dingen

Enkele dingen zijn in het verleden "geconcludeerd"
- Als de verbinding het probleem was, dan zou dit altijd een probleem zijn. En niet de ene maand wel en de andere maand niet
- Er is niks in het huishouden veranderd voorafgaand aan het moment waarop de foutmeldingen kwamen
- Er is geen nieuw apparaat geïnstalleerd voorafgaand aan de foutmeldingen
- De SD kaart wordt "beschermd" door hem vol te smeren met een soort vet. Dit doet Netatmo in de fabriek en ze hebben me 2x een nieuw zakje vet opgestuurd om het opnieuw aan te brengen (dit had totaal geen effect)
- Op de momenten dat de foutmeldingen binnenkomen werd er niet hevig gedownload, online gespeeld of op een andere manier het internet belast (niet meer dan voorheen of elk ander moment van de dag)
- T-mobile kan geen fouten of problemen vinden in mijn internet verbinding (zover men via de telefoon kon testen)
- Aan/uit zetten is meerdere keren geprobeerd ;)
- We hebben overal in huis (en de tuin) prima internet (goed genoeg om het niet te hoeven te verbeteren)
- De antenne's van de router draaien/kantelen heeft geen effect
- Wifi is niet ideaal voor zo'n camera, maar helaas heeft de Netatmo camera geen andere aansluiting

De situatie:
- Modem: Vigor Draytek 2132 Series
- Internet: T-mobile (aantal MB weet ik even niet meer...)
- Afstand Modem -> Camera = +/- 8 meter (ook een tekening gemaakt van de situatie)
- Aantal muren in de weg: +/- 3 (zie tekening van de situatie)
- Andere apparaten in huis (of in de weg): Sonos, mijn laptop, Netatmo thermostaten en Philips Hue lampen
- De camera heeft een IP adres dat eindigt op 200 (staat in de screenshots meestal aangegeven met een streepje)

Hieronder plaats ik nog wat screenshots van de instellingen van mijn router. Dit zijn niet alle beschikbare pagina's van de router, maar wel de enige waar ik de instellingen van heb veranderd vanwege de camera.
Mijn vraag is vooral: wat kan beter?
Maak ik ergens een stomme fout? Staat iets niet goed ingesteld? Misschien is er wel een tip om het bereik nog meer te verbeteren?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

supervinnie40 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:48:
... probeer ik het hier maar eens...
Je hebt je nu al drie jaar lopen aankloten met een waardeloos apparaat en een dito support organisatie. Wordt het niet eens tijd dat je gaat onderzoeken of één van de concurrenten van netatmo een beter apparaat en een betere service kan leveren?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:48
-27 dBm is erg goed. Je zou nog 20 MHz kunnen proberen.
Maar wellicht is het gewoon een onding, zoals andere netatmo producten ook een beetje apart zijn.

• supervinnie40
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Je hebt je nu al drie jaar lopen aankloten met een waardeloos apparaat en een dito support organisatie. Wordt het niet eens tijd dat je gaat onderzoeken of één van de concurrenten van netatmo een beter apparaat en een betere service kan leveren?
Eerlijk gezegd heb ik weinig zin om weer 300 euro neer te leggen voor een camera van een ander merk waarbij het ook maar de vraag is hoe die presteert. Bovendien is het waarschijnlijk goedkoper om een oplossing te vinden, dan om deze te vervangen.
jeroen3 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:54:
-27 dBm is erg goed. Je zou nog 20 MHz kunnen proberen.
Maar wellicht is het gewoon een onding, zoals andere netatmo producten ook een beetje apart zijn.
Ik gok even dat je hiermee bedoelt dat ik de optie "20/40" verander in "20"? (voordat ik straks het verkeerde aanpas ;-) )
Kleine kanttekening, mijn router zegt dat de "geschatte afstand" 0.13 meter is. Dat klopt ook niet. Dus zal die -27 dBm dan wel kloppen?
Wellicht is het inderdaad een onding, zoals jij al zegt zijn alle Netatmo apparaten een "beetje apart". Maar ik hoop echt dat een oplossing goedkoper is dan een nieuwe camera.

[Voor 4% gewijzigd door supervinnie40 op 21-01-2022 13:07]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:48
Je zou even in je Sonos app kunnen kijken welk kanaal die gebruikt (ik ga er vanuit dat je systeem uit meer dan 1 speaker bestaat) en je WiFi kanalen daarmee inrichten. (1, 6 en 11, niets daartussen)
Meer dan dat kan ik niet aanraden. Of nouja, een tijdschakelaar die hem elke 24h herstart...

Zelf heb ik goede ervaringen met Dahua camera's op een Synology NVR. Daar heb ik alleen een keer de power supply kapot bij gehad. (dat het ook het interne linux filesystem meenam was jammer, maar te herstellen met de bootloader)
pricewatch: Dahua HFW1435S-W

[Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 21-01-2022 13:11]

• supervinnie40
Ik weet het een-en-ander over Wifi, maar zo te lezen ben ik wat minder ervaren hierin dan jij bent.

Ik weet dat alle apparaten op hetzelfde SSID zitten, en zover ik kan zien geldt voor elke SSID een-en-hetzelfde kanaal (momenteel 6). Begrijp ik dan goed dat ik een tweede/derde SSID moet maken waarmee ik de Sonos en de Netatmo hun eigen kanaal geef?
Bijvoorbeeld:
Kanaal 1= Netatmo
Kanaal2 = Sonos
Kanaal 3= laptop

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15

lier

MikroTik nerd

-27 dBm is bizar hoog (signaal kan ook te sterk zijn), 40MHz kanaalbreedte duidt op misconfiguratie (heel snel 20MHz van maken). Verder zijn er erg weinig apparaten die nog gebruik maken van 802.11b, dus dat kan je ook uitzetten.

Verder bevat je Draytek (voor wat ik kan zien) een (2,4GHz) radio. Die kan je niet op verschillende kanalen laten uitzenden. Daarmee is de toegevoegde waarde van verschillende SSID's nihil.

Mocht je de keuze voor andere apparatuur overwegen...bedenk dat alle vaste apparaten bij voorkeur een netwerkverbinding via de kabel gebruiken. Maar kijk eerst door je Wifi goed te configureren of daarmee de problemen verholpen worden.

Twee opmerkingen:

1) UPnP...? :N
2) Wat is nu exact het probleem?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• supervinnie40
lier schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:50:
-27 dBm is bizar hoog (signaal kan ook te sterk zijn), 40MHz kanaalbreedte duidt op misconfiguratie (heel snel 20MHz van maken). Verder zijn er erg weinig apparaten die nog gebruik maken van 802.11b, dus dat kan je ook uitzetten.

Verder bevat je Draytek (voor wat ik kan zien) een (2,4GHz) radio. Die kan je niet op verschillende kanalen laten uitzenden. Daarmee is de toegevoegde waarde van verschillende SSID's nihil.

Mocht je de keuze voor andere apparatuur overwegen...bedenk dat alle vaste apparaten bij voorkeur een netwerkverbinding via de kabel gebruiken. Maar kijk eerst door je Wifi goed te configureren of daarmee de problemen verholpen worden.

Twee opmerkingen:

1) UPnP...? :N
2) Wat is nu exact het probleem?
Thanks voor de tips. 20/40 staat nu op "20". Ik heb ook die 802.11b uitgezet. Nu staat hij op "Mixed(11g+11n)".

Wat betreft je opmerkingen:
1) dit is op aanraden van Netatmo zelf. Voorheen stond dit uit, maar afgelopen week heb ik het aangezet omdat zij zeggen dat dit helpt....
2) eigenlijk is het exacte probleem (op technisch niveau) niet helemaal duidelijk. Is het apparaat kapot? Is de verbinding niet stabiel? Zijn de instellingen verkeerd? Ik kan alleen de symptomen noemen, die inhouden dat de camera bijna elke uur de melding geeft dat de verbinding verbroken is en 10-15 min later weer verbonden is. Op het moment dat de camera niet verbonden is neemt hij ook niets meer op.
Er is geen error-log ofzo die ik kan raadplegen.

Toevoeging:
Zojuist nog eens gekeken in de modem, en dit keer geeft hij andere waardes dan voorheen. Ik heb ook even getest en de camera was wel verbonden op het moment dat ik de screenshot maakte.

[Voor 14% gewijzigd door supervinnie40 op 21-01-2022 18:09]

• supervinnie40
Ter update, gisteren en vandaag (zondag, maandag) maar 1 of 2 meldingen gehad. Waar dot voorheen zo'n 20 per dag was.
Desondanks niets veranders aan de instellingen, geen apparaten verplaatst of wat dan ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee