Combinatie magnetron zekering vervangen F10A versus T10A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:32
Goedemorgen,

Onze combinatiemagnetron (een siemens HB84K582) heeft de volgende kuren, als je de magnetron functie gebruikt (aanzet) gaat deze na 2 sec uit.

als ik dit nu online opzoek kom ik bijvoorbeeld uit op:
https://www.gebruikershan...K.50/345638/antwoord.html

daar vervangen ze de zekering door een nieuwe T10A 5x20 mm (oorspronkelijke is een T8A )
Daarmee zijn bij de meeste mensen de problemen weg.

Nu heb ik dus ook mijn apparaat gedemonteerd en de zekering eruit gehaald. Ik ben gaan shoppen en nergens zo snel een T10A kunnen vinden. Wel heb ik een F10A kunnen vinden van dezelfde maat en heb deze nu in de magnetron geplaatst.

Helaas heeft dit niet mogen helpen en springt de magnetron nog steeds na 2 sec uit.
Overigens doet de oven functie en de lichten etc het gewoon nog prima.

Nu is mijn vraag: zou het wel werken als ik een trage zekering plaats ipv een snelle? Ik kan iets verder gaan shoppen bij de "handyman" daar schijnen ze deze wel op voorraad te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

Reptile209

- gers -

Blijft de snelle zekering wel heel nu? Dan is dat niet het probleem. Zal dan mogelijk iets zijn in de electronica of de microgolfgenerator (is dat een ding?). Of bijvoorbeeld de deurbeveiliging die hem uitschakelt als gevolg van trillingen. Lastig en potentieel gevaarlijk om daar zelf aan te gaan knutselen.

Aanvulling: een snelle zekering zal sneller (:+) springen dan een trage, dus is een 'veiligere' optie. Andersom (snel door traag vervangen) zou wel een linke actie kunnen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Reptile209 op 21-01-2022 11:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Reptile209 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:48:
Blijft de snelle zekering wel heel nu? Dan is dat niet het probleem. Zal dan mogelijk iets zijn in de electronica of de microgolfgenerator (is dat een ding?). Of bijvoorbeeld de deurbeveiliging die hem uitschakelt als gevolg van trillingen. Lastig en potentieel gevaarlijk om daar zelf aan te gaan knutselen.
Alles wat ik doe is uiteraard zonder de stekker erin. ik raak verder ook niets aan (op de zekering na)
de zekering ziet er normaal uit (maar is niet doorzichtig, kan dus niet zien of die doorbrand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

Reptile209

- gers -

KnuCha schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Alles wat ik doe is uiteraard zonder de stekker erin. ik raak verder ook niets aan (op de zekering na)
de zekering ziet er normaal uit (maar is niet doorzichtig, kan dus niet zien of die doorbrand)
Het is niet alleen het mogelijk werken onder spanning, maar ook zeker stellen dat je de afscherming en beveiligingen voor de magnetron intact houdt. Anders frituur je onbedoeld vanalles er omheen.
Heb je een multimeter? Dan kan je heel makkelijk meten of de zekering nog werkt. Of met een batterij en een lampje.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:43
Een F10A is een snelle zekering voor 10 ampere
een T10a is een langzame zekering voor 10 ampere

Het verschil is dat een snelle zekering direct bij een stroomverbruik van 10 ampere eruit klapt en een trage zekering deze kortstondig doorlaat. Waarschijnlijk heeft je magnetron een opstartstroom van meer dan 10 ampere waardoor je F10A eruit klapt. Een T10A zou het dus misschien wel oplossen omdat die er niet bij de opstartstroom uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Reptile209 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Het is niet alleen het mogelijk werken onder spanning, maar ook zeker stellen dat je de afscherming en beveiligingen voor de magnetron intact houdt. Anders frituur je onbedoeld vanalles er omheen.
Heb je een multimeter? Dan kan je heel makkelijk meten of de zekering nog werkt. Of met een batterij en een lampje.
ik heb hier een multimeter maar echt wijs word ik er niet van helaas... wel geven de oude en de nieuwe zekering zo een beetje dezelfde waarden als ik wat standjes op de multimeter probeer.

Ik ben bang dat het dus niet aan de zekeringen licht..
als ik de pootjes van de multimeter niet verbindt staat die op 1, als ik de pootjes tegen elkaar aan houd verspringt de waarde (stroom kan lopen?) als ik de zekeringen er tussen houd, gebeurd dit dus ook.

mij conclusie zou dus zijn, zekering niet kapot

[ Voor 15% gewijzigd door KnuCha op 21-01-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het is niet de zekering. Een magnetron is een erg gevaarlijk apparaat om mee te spelen. Zelf met de spanning er af kunnen er nog dodelijke spanningen in voor komen. Je hebt er te weinig verstand van, dus laat het repareren en doe dit niet zelf

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ik heb de zekering inmiddels vervangen maar dat loste het probleem niet op (ben toch even gaan shoppen voor zo een zekering van 10A)

dit was nogal ontmoedigend op het moment, maar wij moesten weg naar familie en hebben toen het apparaat maar even laten staan met alle kappen eraf etc.

Toen wij in de avond thuis kwamen heb ik nog eens alles bekeken en de stekker er toch nog een keer in gedaan. Tot mijn grote verassing deed het apparaat het ineens weer!

ik heb nog even zitten googelen en het kan dus zo zijn dat er vocht heeft gezeten op delen waar het niet hoort. dit zou dus weer verdampt moeten zijn doordat het apparaat een tijd heeft kunnen luchten.

Conclusie is gelukkig dat het apparaat het inmiddels alweer ruim een week prima functioneert :)
Pagina: 1