Toon posts:

Aanschaf GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CloudDev
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-02-2022
Aanleiding?
Onlangs heb ik een nieuwe desktop aangeschaft met het idee dat de onboard graphics van de CPU voorlopig wel even voldoende zouden zijn. Nu zat ik van de week in het NS/Tweakers webinair en was ik niet echt te spreken over de scherpte van de dia's (de weergave er van op mijn monitor). Nu neem ik aan dat dit als oorzaak de beperkte grafische capaciteit heeft.

Zelf zag ik deze al staan. Maar gezien hardware nog steeds niet mijn sterkste kant is heb ik geen idee of hij toereikend is voor wat ik wil. Ik sta dus open voor alternatieven.

Ik zoek een?
GPU voor het kijken van video en die geschikt is voor het maken van schermopnames. Geen gaming!

Wat is je budget?
Liefst ergens rond de 400 max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Van wat ik heb gelezen biedt NVIDIA de voorkeur over AMD voor zo'n beetje alles behalve gaming. Dus de voorkeur gaat uit naar NVIDIA grafische chip.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4
CPU: Intel Core i7-12700K 3600 1700 BOX
Voeding: Corsair HX750i 750W
RAM: D432GB 3600-18 Veng. PRO SL

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat het probleem elders zit; de IGP van een 12700K is sterk zat voor achterlijk hoge resoluties van "statische beelden" zoals je OS / desktop / PowerPoint / etc
Max Resolution (HDMI)‡ 4096 x 2160 @ 60Hz
Max Resolution (DP)‡ 7680 x 4320 @ 60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 5120 x 3200 @ 120Hz
Dus als het niet scherp is: of de oorzaak is de bron (andere scaling dan de native resolutie van jouw monitor). Of jouw monitor is niet scherp genoeg (voor jouw ogen). Of je moet naar je OS-scaling gaan kijken en zaken als Cleartype etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Wat @MAX3400 zegt.

en het is Nvidia ;)

• CloudDev
@418O2 typo fixed.

@MAX3400 dan ga ik daar eens naar kijken. Niet bekend met de termen OS-scaling en ClearType, maar die moeten vast te Googlen zijn. Kan ik wel nog problemen verwachten met het kijken/opnemen van video in relatie tot de onboard graphics?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Wat voor scherm heb je? Is tekst in de browser wel scherp?

Denk dat je je hebt zitten ergeren aan variabele resoluties in een matige stream, dat ligt echt niet aan je iGPU

• MAX3400

MAX3400

CloudDev schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:16:
Kan ik wel nog problemen verwachten met het kijken/opnemen van video in relatie tot de onboard graphics?
Weet niet hoe & wat je wil opnemen.

Afspelen zou (ook hier) geen issues moeten opleveren, volgens mij moet jouw PC zonder enige vorm van moeite H.265 decoden tot bijna 8K.

• CloudDev
@418O2 een Philips 346E2CUAE/00.

@MAX3400 Betreft opnames van de desktopomgeving en handelingen die daarin verricht worden.

[Voor 29% gewijzigd door CloudDev op 21-01-2022 11:46]

• MAX3400

MAX3400

CloudDev schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:45:
@MAX3400 Betreft opnames van de desktopomgeving en handelingen die daarin verricht worden.
Je weet dat 99% van alle opnames plaatsvinden "intern" en dus niets te maken hebben met de output die jij ziet en/of scherp vindt?

Dus nogmaals de vraag: HOE neem je dingen op?

[Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 21-01-2022 11:47]

• CloudDev
MAX3400 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Je weet dat 99% van alle opnames plaatsvinden "intern" en dus niets te maken hebben met de output die jij ziet en/of scherp vindt?

Dus nogmaals de vraag: HOE neem je dingen op?
Dat vermoeden had ik al maar het is fijn dat bevestigd te krijgen. :) Zal met name met behulp van OBS zijn. Ik hoop dat dat afdoende informatie is.

[Voor 9% gewijzigd door CloudDev op 21-01-2022 12:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee