Toon posts:

Aankoopadvies SUV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op zoek naar een middelgrote SUV ter upgrade van onze huidige MPV (Honda Jazz Hybrid). Graag zou ik advies hebben voor auto's die zoveel mogelijk aan mijn wensen voldoen. Er zijn zoveel merken dat het moeilijk wordt om ze allemaal te gaan proberen :)

De Jazz was een hele fijne auto met veel baggageruimte als je de stoelen omlaag klapt, maar nu hebben we een baby met een 360 graden stoeltje dat veel ruimte kost (de passagiersstoel kan niet veel meer naar achteren) en met de lomp grote kinderwagen zit de achterbak al vol (305 liter). Ook wil ik wat hoger zitten voor een beter overzicht, in een goede stoel met ondersteuning in de onderrug.

De huidige Honda komt uit 2011 en was betrouwbaar, maar ik heb het hybride accupakket voor de hulpmotor helaas recent uit de garantie moeten laten vervangen, dus ik twijfel om weer hybride of PHEV te gaan (tenzij de garantie goed is).

We rijden circa 10.000 km per jaar, wellicht straks iets meer met een comfortablere auto. Voor het budget dacht ik aan rond 25k, voor een occasion van een paar jaar oud met max 75.000 km op de teller. Het vermogen is niet zo belangrijk, zo lang ik in Duitsland maar veilig kan invoegen op een kort strookje en een groene sticker krijg om de steden in te mogen. Ik den

Wensen:
  • Betrouwbaar (bij voorkeur een Aziaat)
  • Veilig en goed zicht rondom
  • Lage onderhoudskosten, wegenbelasting en verbruik
  • Bij voorkeur lange garantie (huidige Honda occasion had 3 jaar garantie via dealer icm allrisk verzekering)
  • Automaat
  • Benzine/Hybride
  • Trekhaak (voor racefietsen, trekkracht voor kleine aanhanger is nice to have)
  • Wil nog in de stad kunnen parkeren, liefst met een korte motorkap
  • Genoeg bagageruimte, laten we zeggen 430 liter of meer
  • Niet gewild bij het dievengilde (of dat de katalysator of het stuur gestolen worden)
  • Adaptive cruise control
  • Camera achter voor parkeren
  • We verwachten geen verdere gezinsuitbreiding, dus 5 zitplaatsen is genoeg
Nice to have:
  • Android auto (voor Waze navigatie ipv huidige telefoonhouder)
  • Panoramadak
  • Autonomous emergency braking
  • Dodehoekdetectie
  • Camera voor of 360 graden
Huidige shortlist, waar ik het ontwerp van de Qashqai wel mooi vind en als eerste wil gaan bekijken:
  • Nissan Qashqai 2017 (430 liter)
  • Nissan Qashqai 2021 (480 liter)
  • Honda CRV (561 liter voor 5 zitter)
  • Mitsubishi ASX (406 liter)
  • Nissan X-trail 2017 (565 liter voor 5 zitter)
  • Toyota RAV4 (580 liter, 520 PHEV)
  • Kia Sportage 2018 (503 liter)
  • Mazda CX-5 (506 liter)
  • Hyundai Tucson (513 liter)
  • Suzuki S-Cross (430 liter)
  • Suzuki Across (490 liter)

你还记得吗 记忆的炎夏

Beste antwoord (via Inge801 op 01-02-2022 14:21)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Je hebt twee verschillende types SUV op je shortlist. De S-Cross, Qashqai (en in mindere mate X-trail) en ASX zijn een klasse lager dan de CX-5 en RAV4.

Afaik is de ASX ook nooit met adaptieve cruise control geleverd.

Kan je thuis laden en maak je vooral korte ritten? Dan zou ik kijken naar een Mitsubishi Outlander PHEV.

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35

FreakNL

Well do ya punk?

ASX en CX5 zijn zeer betrouwbaar vanwege de atmosferische motor (geen turbo).

Dit zijn overigens geen middelgrote SUVs meer, wat mij betreft. Met een CX5 kun je bijna niet de mist ingaan. Ze zijn wel duur 2e hands (zeer waardevast).

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56

snmght

imho dan he

@Inge801 eigenlijk heb je dit topic niet nodig want je shortlist is uitstekend! Honda staat natuurlijk bekend om zijn betrouwbaarheid. Ruil je de Jazz in bij een Honda dealer op een CRV dan krijg je wellicht een beter inruilvoorstel dan elders omdat die graag Honda's in zijn showroom heeft staan en ze ook goed op waarde kan schatten.

WZAWZ een fucking farce

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Je hebt twee verschillende types SUV op je shortlist. De S-Cross, Qashqai (en in mindere mate X-trail) en ASX zijn een klasse lager dan de CX-5 en RAV4.

Afaik is de ASX ook nooit met adaptieve cruise control geleverd.

Kan je thuis laden en maak je vooral korte ritten? Dan zou ik kijken naar een Mitsubishi Outlander PHEV.

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedankt voor al jullie hulp, hierbij een kleine update. Ik ben naar een paar autodealers geweest en heb daar in de meeste auto's kunnen zitten.

De nieuwste modellen Sportage, RAV4, en Qashqai vond ik helaas niet lekker zitten vanwege de (moderne?) hoge middenconsole, als ik op de cruise control rij kan ik mijn knie niet even opzij laten leunen, het voelt een beetje opgesloten. De Qashqai voelde het sowieso wat krapper vanwege mijn 1.92m lengte, zeker in combinatie met het panoramadak gaat er een paar cm af en past het maar net.

De RAV4, Outlander PHEV (toegevoegd aan het lijstješŸ‘) en Honda CR-V zaten heel ruim en ik heb ook ontdekt dat ik graag een lendensteun wil, dat zit vaak in de luxere uitvoeringen. De Honda dealer gaf voor inruilen niet meer dan de Toyota dealer en de CR-V console elektronica voelde wat verouderd. De RAV4 was iets fijner geveerd (denk omdat hij iets lichter is) en heeft ook een wat oudere console zonder Android Auto. De Sportage 2018 vond ik tevens mooi, maar voor ongeveer hetzelfde bedrag heb ik dan een PHEV.

Een Outlander PHEV (met Android Auto) klinkt wel als een interessante optie voor de kortere stadsritten in combinatie met onze zonnepanelen. De enige nadelen tot nu toe vind ik dat de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel geen geheugenfunctie heeft en dat ik niet weet wat de restwaarde wordt als de de korting op de wegenbelasting straks vervalt. Nu ben ik op gaspedaal aan het kijken voor een mooie 2018/2019 2.4 PHEV Intense+ of eventueel een Instyle (met Adaptive Cruise Control en Foward Collision Mitigation System).

你还记得吗 记忆的炎夏

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee