[Vraag] Elektra, aardlek vliegt er random uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:03
Hi,
Grote bump, zie post van 9 augustus!

Ik heb een vraagje over iets dat al zo lang speelt als wij hier wonen (3 jaar).
Op willekeurige moment springt tussen de 2 a 4 keer per jaar een aardlekschakelaar er uit (= dus een aardlek/lekstroom probleem?). Dit gebeurt eigenlijk niet/nauwelijks in de warme maanden en dus sporadisch in de herfst of winter. Ik heb mijn groepenkast anders ingericht en weet inmiddels binnen welke groep dit probleem zich afspeelt.

Vannacht was het weer raak. Midden in de nacht sprong de aarlekautomaat er uit. Op dat moment stond alleen de airco op de nachtstand (hebben we sinds 1 jaar, probleem was er al langer). Daarnaast staat de buitenverlichting altijd aan, omdat ik deze bedien middels de Hue app.
Ik heb de aardlek aangezet en alles werkte voor een paar minuten weer, daarna vloog alles er weer uit. Ik zag toen in de groepenkast dat zowel deze groep als de aardlek uit stonden. Groep er ook uit betekent kortsluiting ergens? Aangezien ik zeker weet dat er geen overbelasting was op dit moment.

Het betreft dus een groep waar een deel van de woonkamer op aangesloten zit (voornamelijk stopcontacten waar lampen in zitten, geen apparaten o.i.d.), een airco, en de buitenverlichting/buiten stopcontacten. Ik wil de Airco nog eens op een aparte groep hebben, maar ik weet zeker dat dit nu niet dit probleem veroorzaakt omdat het probleem al langer bestaat.
Twee jaar geleden ook de hele tuin op de schop gehad en toen ook eigenlijk overal nieuwe buitenkabels neergelegd.

Meest logische is natuurlijk dat het in de buitenlampen of stopcontact zit, maar wat gaat er dan precies mis die 2 a 4 keer per jaar op random momenten? Waar moet ik het zoeken en hoe zou ik dit het best kunnen aanpakken? Ik heb alle tuinlampen er al eens af gehad en gecheckt of alles netjes aangesloten was. Hier geen gekke dingen gevonden.

Hopelijk herkend iemand zich hierin of kan ik wat tips krijgen om dit op te lossen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aardlek is het verschil tussen fase en nul.

Grote oorzaak is dus vocht waardoor een verschil ontstaat.
Denk ook aan mist bijvoorbeeld.

Buitenlamp en airco kan last hebben van vocht.
Buitenunit staat buiten onder spanning en de binnenunit kan binnen vochtig worden tijdens koelen.

Kortsluiting is een te hoge stroom.
Kompressor in een airco kan dat ook veroorzaken als deze slecht wordt.
Of een te hoge aanloopstroom hebben.
Maar dus ook water/vocht wat die kortsluiting kan veroorzaken

Ik zou de boel (eventueel tijdelijk) scheiden om dingen uit te sluiten.
Vaak is aardlek ook gewoon een optelsommetje, dus minder groepen per aardlek of individueel zou kunnen uitmaken.
Aardlek verzwaren boven de 30 mA is niet toegestaan voor de standaard huis groepen.

Toevallig ook niet wat zonnepanelen erbij geknoopt?

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 09:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:16:

Buitenunit staat buiten onder spanning en de binnenunit kan binnen vochtig worden tijdens koelen.

Vaak is aardlek ook gewoon een optelsommetje, dus minder groepen per aardlek of individueel zou kunnen uitmaken.
Het probleem was er dus al 2 jaar voordat de airco er was, die sluit ik voor nu dus even uit.
Vocht lijkt me idd een logische. Gezien het in de winter en herfst vooral plaatsvindt denk ik ook aan condensatie ergens of vocht dat ergens langzaam in kruipt.
Waar moet ik dan aan denken? Is het vocht dat ergens in een kroonsteentje kruipt van een lamp? Alle lampen hebben een kroonsteentje dat in een afgesloten doosje zit met rubber sealing.

Of condensatie in de stopcontacten?
Of de centraaldoos waar vocht in komt? Er is 1 centraaldoos die iets onder de oppervlakte ligt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Centraaldoos lijkt me dan meest voor de handliggend.

Maar situatie blind van afstand beoordelen via een forum is lastig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:02:

Meest logische is natuurlijk dat het in de buitenlampen of stopcontact zit, maar wat gaat er dan precies mis die 2 a 4 keer per jaar op random momenten?
Vocht/condens kan op verschillende plekken zitten. een wandcontactdoos met de wartel naar boven kan bijvoorbeeld water verzamelen in de wartel, als die niet goed aangedraaid is kan dat naar binnen sijpelen.
Kabeldozen idem.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:31:

Of de centraaldoos waar vocht in komt? Er is 1 centraaldoos die iets onder de oppervlakte ligt.
een kabeldoos in de bodem?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Tens schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:42:
[...]

een kabeldoos in de bodem?
Er is een serre aangebouwd, waar vervolgens net onder de schuifpui een centraaldoos is gemaakt. In die centraaldoos zit de elektra van de tuin (geschakelde spots, nog een set geschakelde spots, en twee geschakelde contactdozen). Die centraaldoos steekt een klein stukje in de grond/het grind pad....).

Lijkt me idd ook 1 van de verachten, misschien kan ik die rondom meer vrijmaken.

Buitenverlichting kan echt geen water in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:16:

Maar dus ook water/vocht wat die kortsluiting kan veroorzaken

Aardlek verzwaren boven de 30 mA is niet toegestaan voor de standaard huis groepen.

Toevallig ook niet wat zonnepanelen erbij geknoopt?
Ik heb de meterkast al 2x aangepast, en deze groep die de problemen gaf apart op een ALAMAT gehad. Daar viel hij ook een keer of 2 per jaar random uit
Rcentelijk heb ik mijn meterkast weer aangepast, en een voorbeveiliging geplaatst ivm zonnepanelen. Toen heb ik direct wat extra groepen geinstalleerd ivm keuken verbouwing.
Deze problematische groep zit nu samen met 1 ongebruikte groep achter een aardlekschakelaar.

en nog de bewuste doos ;) Ligt dus iets in het grind. vanuit de onderkant gaan er 2 buitenkabels in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGbPKrKW0EZepSu37RSXT3y9yio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qA7rAM0riQybtGM1JfNJSwlG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 21-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is dus deze doos
https://www.elektroschake...-ak1-gietmof-pakket-90929

Is die wel gevuld met giethars?
Zijn er geen wartels toegepast?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:52:
Is dus deze doos
https://www.elektroschake...-ak1-gietmof-pakket-90929

Is die wel gevuld met giethars?
Zijn er geen wartels toegepast?
Nope, niet gevuld met giethars. Onderaan zitten 2 wartels waar 2 buitenkabels doorheen gaan richting de contactdozen en verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:37
een probleem bij buitenstopcontacten is dat er wel eens beestjes in kruipen (en rommel meenemen). ik zou de buiten WCD's eens inspecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou (de doos) even open maken zou ik zeggen dan.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Thx, ik zal de WCD even allemaal checken en daarnaast die doos vullen met giethars. Ik was daar helemaal niet mee bekend joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Doos moet wel eerst droog zijn als je giethars erin giet

Die rommel loopt er via de wartels gewoon uit @1:30
Kwaliteit ten top.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joulz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Advies of tip. Voor apparatuur waar vocht bij kan. Buitenverlichting, schuur , garage ect adviseer ik altijd een aardlekautomaat 30ma 16amp 2 P +N.B kar. Hiermee voorkom je dat andere delen van je woning ook worden uitgeschakeld bij een foutstroom. Heb je een apparaat met een hoge aanloopstroom (bv electricemotor) dan kun je overwegen 30ma16amp 2 P +N.C kar aardlelautomaat te installeren. Gebruik voor in vochtige ruimte ook altijd kabeldozen en kabels die vocht bestendig zijn en sluit de wartels goed af. Of dicht deze af met een pasta.Vocht is de vak de oorzaak van het activeren van een foutstroom. Om te onderzoekne waar de fout zit kun je de apparaten of aansluitingen een voor een loskoppelen van het net. Hiermee vind je snel de fout, Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Even een grote bump, omdat ik het probleem helaas nog steeds ervaar.

We zijn op vakantie en een kennis regelt e.e.a. bij ons thuis. Zodoende er achter gekomen dat sinds gister ochtend de aardlekautomaat Q2 er uit ligt.
Vorige maand ook alweer twee keer.

Ik heb geen idee waar het in kan zitten. Iemand die misschien mee kan denken?

Hieronder alle actuele informatie:

- Aardlek (Q2) die er regelmatig uitvliegt.
- Verschillende tijden en verschillende weersomstandigheden.
Laatste keer: dinsdag 8 augustus rond 10.00 u.

Welke groepen zitten er achter deze aardlek?
- 1 groep met airco
- 1 groep met gedeelte woonkamer, garage, achtertuin, serre.

Wat stond aan/uit tijdens laatste moment van uitvallen? (Tijdens vakantie)

- Achtertuin alles uitgeschakeld (schakelaars in serre die alle stroom richting tuin uitschakelen)

- serre stopcontacten met daarin tv, versterker, subwoofer (standby) en een stopcontact met daarin computertje voor bediening elektrisch dak serre. Hierop branden altijd wat lichtjes.

- airco uitgeschakeld.

- woonkamer tv en soundbar standby
- meerdere lampen, alles Hue. Dus eigenlijk altijd aan.

- garage verlichting uit.

- garage meerdere stopcontacten. koelvries combi aan. Verder niets.

Wat zou er voor kunnen zorgen dat (het lijkt volledig random) de aardlek er uit vliegt? Het gebeurt soms maanden niet, soms twee keer in een maand.
Ik dacht eerst alleen in de winter, maar nu ook al vaak in zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 17:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

We hebben veel regen gehad de afgelopen weken. Wat voor kabel ligt er in de grond?

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 09-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Aardedraadje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:35:
We hebben veel regen gehad de afgelopen weken. Wat voor kabel ligt er in de grond?
Er liggen meerdere gewapende grondkabels in de tuin. Deze verspreiden zich vanuit de verdeeldoos die vast zit aan de buitenkant van de Serre (tevens vol zit met hars) naar een aantal stopcontacten. Ik kan dit bedienen met tuimelschakelaars in de Serre die ik juist om uit te sluiten allemaal uit heb gezet. Die circuits waren dus allemaal onderbroken vanaf de aangebouwde serre.

Dit is mijn meterkast, met nog een airco achter f6 (uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBhfqCKRBzpM3SqAkDmiAk07NzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgM7edlry6pvuhV6W960Mc80.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door pentaw1nz op 09-08-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 17:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

pentaw1nz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Er liggen meerdere gewapende grondkabels in de tuin. Deze verspreiden zich vanuit de verdeeldoos die vast zit aan de buitenkant van de Serre (tevens vol zit met hars) naar een aantal stopcontacten. Ik kan dit bedienen met tuimelschakelaars in de Serre die ik juist om uit te sluiten allemaal uit heb gezet. Die circuits waren dus allemaal onderbroken vanaf de aangebouwde serre.
Juist, maar specifiek tussen deze verdeeldoos en de meterkast zal ook kabel in de grond/kruipruimte liggen neem ik aan? Als hier vocht in kan komen, zou het je problemen kunnen verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:37
Heb je je aardlek al eens getest/vervangen?
Weet je in welke doos alles gesplitst wordt naar de woonkamer/garage/achtertuin/serre?
Als dat allemaal in orde is dan kan het ook gewoon een defect apparaat zijn wat de boel laat klappen. Mijn eerste verdachte is dan de koel/vriescombi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Aardedraadje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Juist, maar specifiek tussen deze verdeeldoos en de meterkast zal ook kabel in de grond/kruipruimte liggen neem ik aan? Als hier vocht in kan komen, zou het je problemen kunnen verklaren.
Daar heb je gelijk in.
Het betreft een aangebouwde serre met een gestorte betonvloer. Er zal wellicht bedrading in die vloer lopen (naar die betreffende verdeeldoos voor de tuin bijvoorbeeld ). Wat er precies in die vloer (1993) zit weet ik niet.
Wel weet ik dat onze kruipruimte kurkdroog is. We hebben hier geen last van hoog grondwater. De serre betonvloer ligt direct op het zand met een laagje piepschuim.
De serre is afgewerkt met voorzetwandjes waar ook nog e.e.a. aan bedrading in loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 09-08-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bobmeister schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:41:
Heb je je aardlek al eens getest/vervangen?
Weet je in welke doos alles gesplitst wordt naar de woonkamer/garage/achtertuin/serre?
Als dat allemaal in orde is dan kan het ook gewoon een defect apparaat zijn wat de boel laat klappen. Mijn eerste verdachte is dan de koel/vriescombi.
Die is recent vervangen bij aanpassen van de meterkast.
Het was namelijk eerst een aardlekautomaat ipv aardlek schakelaar. Omdat ik meer groepen nodig had na aanpassen keuken en installeren airco is het eem aardlek schakelaar geworden met daarachter die twee groepen.
Toen het nog een aardlekautomaat was vloog deze er ook op de "random momenten" uit.

De koelkast is 5 jaar oud en staat in de garage.
De luchtvochtigheid in de garage kan soms wel sterk verhoogd zijn (halfsteens muurtje, wel geïmpregneerd, niet verwarmd)
Zou deze op random momenten een aardlek er uit kunnen laten vliegen?

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 09-08-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik weet dus al in welke groep het probleem zit. Ik weet deels ook waar in die groep het probleem niet zit (delen die nu zijn uitgeschakeld, zoals alle stroompunten in de tuin).

Is er een manier hoe ik gericht verder kan zoeken waar het probleem kan zitten?
Vind het lastig omdat het sporadisch gebeurt. De koelkast in de garage maanden uitzetten lijkt me geen optie.

Alles doormeten (waarmee? Megger? AC meter ?,) zou kunnen, maar lijkt me ook lastig omdat het geen structureel probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

pentaw1nz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:40:
Ik weet dus al in welke groep het probleem zit. Ik weet deels ook waar in die groep het probleem niet zit (delen die nu zijn uitgeschakeld, zoals alle stroompunten in de tuin).

Is er een manier hoe ik gericht verder kan zoeken waar het probleem kan zitten?
Vind het lastig omdat het sporadisch gebeurt. De koelkast in de garage maanden uitzetten lijkt me geen optie.

Alles doormeten (waarmee? Megger? AC meter ?,) zou kunnen, maar lijkt me ook lastig omdat het geen structureel probleem is.
een isolatietester (als je die ergens kan lenen als je geen zin hebt om er eentje te kopen voor 100 euro ongeveer) zou de makkelijkste oplossing zijn om het overtredende aparaat of ding (kan ook een stopcontact of zijn waar een draad geschuurd is) te vinden.

let wel dat je een slecht aparaat wel over het randje kan helpen ermee. vooral oude koelkasten kan je daarmee net over het randje duwen als je een beetje toffe tester hebt. veel aparaten die slecht zijn vinden het niet zo tof als je er ineens een puls van 5000V erdoorheen jast.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-08-2023 00:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zal de TS niet boeien. Ik denk dat hij er graag veel geld voor over heeft om het opgelost te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmernl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-03 22:57
Kun je de koelkast tijdelijk op andere groep aansluiten, eventueel via verlengkabel. Als dan andere aardlek eruit gaat weet je dat het aan de koelkast ligt of juist uitsluiten. Eventueel kun je dit ook met andere apparatuur doen.

Weet je 100% zeker dat je met je schakelaar alle stroom buiten uit zet? Ik heb een keer bij een buurman hetzelfde gehad, aardlek bleef eruit gaan. Maar buiten had hij alles uitgeschakeld met schakelaar beweerde hij. Na het openmaken schakelaar bleek dat er ook nog fase buiten de schakelaar om ging. De boosdoener was uiteindelijk een wcd met vocht erin. Dus check of echt alles spanningsloos is als je de schakelaar uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07 20:12
Bij een kennis was het de combi van koelkast en combimagnetron. Ieder voor zich hadden de apparaten 10-20mA lekstroom. Samen op 1 aardlekschakelaar ontstonden er soms problemen en schakelde de aardlekschakelaar uit. Als tijdelijke oplossing verdeeld over twee aardlekschakelaars en sparen om beide apparaten te vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:59
Zijn de schakelaars in de serre dubbelpolig?

Als deze alleen de fase schakelen kan er nog steeds een sluiting tussen nul en aarde in de tuin zijn. Dan is er een belasting (zelfs op een andere groep) waarvan de retourstroom via die nul naar de aarde loopt en de aardlek laat klappen.

Dit had ik met een buitenlamp.

• pentaw1nz
@flippy Hoe ga ik te werk met zo'n ding ?
Ik heb na aanpassen meterkast ooit met een Megger de afzonderlijke groepen doorgemeten. Dit was toen allemaal prima. Ik heb toen dus de gehele groep gemeten op lekstroom.

Kun je dit soort metingen ook doen bij specifieke stopcontacten?
Ik weet namelijk al welke groep het betreft.

Zit er niet op te wachten dat apparaten kapot gaan, maar ik heb redelijk in beeld waar het probleem kan zitten en waar niet.
De rest kan ik voor de zekerheid even van de stroom afhalen.

• pentaw1nz
Ramon 73 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:38:
Bij een kennis was het de combi van koelkast en combimagnetron. Ieder voor zich hadden de apparaten 10-20mA lekstroom. Samen op 1 aardlekschakelaar ontstonden er soms problemen en schakelde de aardlekschakelaar uit. Als tijdelijke oplossing verdeeld over twee aardlekschakelaars en sparen om beide apparaten te vervangen.
Aanvullend op bovenstaande : hoe kan ik meten in welk apparaat die lekstroom zit? Ben daar nit zo in thuis.
Ga graag de uitdaging aan om dat helder te krijgen :)

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat het maar erg sporadisch gebeurt. Meestal wel na meerdere dagen regen of vorst.
De selectie apparaten die aan is op dit moment is ook maar klein... het zijn enkel stopcontacten met lampen, 1 koelkast in de garage, en 1 bedieningscomputer voor het dak.

De tv is al eens vernieuwd sinds ik dit probleem heb.

@Pimmernl
Koelkast op andere groep wordt lastig, dan moet ik echt van ver wek stroom halen.

En ja ik weet 100% zeker dat ik met de schakelaars alle buitenverlichting en beide stopcontacten in de tuin uitschakel.

@Ricko1
Goeie. Daar moet ik even op terugkomen. Moet ik het thuis even los halen. Ik heb daar nooit iets in aangepast sinds we hier wonen.
Is enkelpolig altijd om te wisselen met dubbelpolig ?

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 10-08-2023 11:33 ]

• polol
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 11:13
Ik heb iets soortgelijks gehad. Bleek een goedgekeurde verlengkabel met gegoten stekers te zijn. Ik heb me scheef gezocht want dat verwacht je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:30
pentaw1nz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Deze verspreiden zich vanuit de verdeeldoos die vast zit aan de buitenkant van de Serre (tevens vol zit met hars) naar een aantal stopcontacten. Ik kan dit bedienen met tuimelschakelaars in de Serre die ik juist om uit te sluiten allemaal uit heb gezet. Die circuits waren dus allemaal onderbroken vanaf de aangebouwde serre.
Je kunt ze alleen uitsluiten als oorzaak als je het dubbelpolig hebt afgeschakeld.
pentaw1nz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:40:
Isolatieweerstandsmeter (megger) idd of eventueel in bedrijf lekstroom meten met een lekstroomtang.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je de nodige expertise hebt om zelf aan je installatie te werken, een extra aardlekschakelaar kopen en de helft van de gebruikers naar daar zetten. Wachten tot hij opnieuw afslaat en verder puzzelen tot je er uiteindelijk één over hebt.

Maar het is inderdaad sowieso een gepuzzel. Opmerking hierboven dat je pas kan uitsluiten indien dubbelpolig afgesloten klopt trouwens helemaal, er kan een aardlekfout zitten via de niet-afgesloten geleider, via de niet-afgesloten geleider en het toestel en afhankelijk van het toestel zelfs via de niet-afgesloten geleider via het toestel op de wel afgesloten geleider.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Je weet zeker dat de zonnepanelen ook niet op deze aardlek zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
Ik zou er een dag voor uittrekken med een megger (isolatiemeter). De aardlekschakelaar kan ook afslaan als je aarde en neutraal kontakt maken. Vocht, lijkt me de doorslaggevende oorzaak.

Met de megger wil je dat je bij een minimum aantal ohm uitkomt. 500Mohm is ideal. Zit je daar ver onder (even NL standaard opzoeken) dan wordt je warm. Je meet daarbij of de hele installatie goed is en je kunt zaken meer en meer afkoppelen om op zoek te gaan naar je veroorzaker.

Zelf zou ik alles uitkoppelen qua apparaten en dus eerst de vaste installatie testen. Daarna alle verlengkabels insteken, dan de apparaten die al ver afgeschreven zijn of wat robuuster.

Het is echt een zoek klus heb collega's die soms een hele dag aan zo'n klus bezig kunnen zijn.

Ook de foute installatie even loskoppelen van de rest van de installatie zodat je niet die ook aan het testen bent.

Het kan zijn dat je probleem vocht veroorzaakt is dan zou ik met de Megger eerst oefenen en daarna met die onder mijn kussen slapen, zodat je meteen kunt gaan sporen bij het voorvallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelboon82
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 19:17
Wat Basilange ook al zegt: vocht is 99% de oorzaak van uitspringende aardlekschakelaars. Alle opties zijn al eerder geopperd en je weet welke groep het is; ga elk buitenstopcontact, lasdoos en buitenlamp af die op die groep zit. Open maken en je ziet meteen (ook als het mooi weer is) of er vocht in zit/zat.

Klinkt misschien raar, maar zijn er doosjes of stopcontacten waarvan je niet weet dat ze er zijn? "Mevrouw, weet u zeker dat er geen andere stopcontacten meer zijn buiten?" "Jazeker".....na nogmaals een half uur zoeken bleek dat er toch nog 1tje achter een grote plantenbak van een kuub zat die de boosdoener was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:14
Ook een mogelijkheid is dat er een nul van een groep ergens bij de andere groep geknoopt zit. Ergens in een doos waar toevallig 2 verschillende groepen door heen gaan?

Dit vertoonde dezelfde problemen als hier totaal random tijden een veel of weinig verbruik maakte niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmernl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-03 22:57
Probeer simpel te beginnen en dingen uit te sluiten en controleren.

Vocht en vorst doet vermoeden dat echt toch echt buiten zit. Ts heeft nog niet bevestigd of die ook zijn nul van tuin heeft losgekoppeld.

Zaken om te proberen:
- Open de buiten wcd’s, lasdozen en lampen, controleer op sporen vocht en/of oxidatie. check op draden die te ver zijn gestript / beschadigd en bloot liggen.
- lampen, lasdozen, wcd waar aan bovenzijde kabel/wartel zit zijn extra verdacht.
- Geoxideerd lamp fittingen kan ook trigger zijn, dus lampen eruit halen en controleren.
- probeer tuinsproeier erop te zetten om het te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:22
Probleem zit gewoon ergens in een lasdoos. Bijna helemaal zeker in garage/ tuin.
Wat eerder aangegeven was om de koel/vries combi tijdelijk via verlengkabel/andere groep aan te sluiten en dan wachten tot hij er weer uit klapt.
Ik hoop voor de TS dat de kabel naar garage/tuin volledig zonder lassen eerst naar de garage gaat en vanuit daar splits naar de diverse punten. Want dan kan je daar gewoon in de las doos alles los gooien en per aftakking bijschakelen.
Overigens als je alles los hebt kan je met een fatsoenlijke multi meter ook prima weerstand meting doen en zo vocht detecteren.
Paar weken geleden nog zelf een vocht in lasdoos probleem gehad, IP55 lasdoos bovengronds, zelfs nog redelijk afgeschermd van invloeden, maar toch vol met water gelopen in een periode van 2.5 jaar. Nu afwatering aan de onderzijde gemaakt en deksel van dun kit randje voorzien

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank allen voor het meedenken!

Ik ga checken of de schakelaars dubbelpolig zijn, zodat ik met zekerheid de tuin kan uitsluiten.
Ik heb overigens al eens een groot deel van alle elektra in de tuin open gehad, en vond toen 1 lamp die zichtbaar kortsluiting heeft gehad. Ik zal dit nog een keer checken.

Verder zal ik ook in de garage alles eens open maken en kijken wat ik daar kom.

Het doormeten met een megger kan me wellicht ook helpen, maar alleen als het probleem structureel is denk ik? Als het komt door vocht lijkt het me lastiger om iets te meten op het moment dat er geen probleem is?
En met een megger kan ik dus ook gewoon rechtstreeks in stopcontacten meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:14:
Het doormeten met een megger kan me wellicht ook helpen, maar alleen als het probleem structureel is denk ik? Als het komt door vocht lijkt het me lastiger om iets te meten op het moment dat er geen probleem is?
Het is niet gezegd dat het probleem altijd even groot is. Misschien is de lekstroom vandaag net hoog genoeg om de aardlekschakelaar te laten trippen, maar morgen net niet. Maar dat wil niet zeggen dat er geen isolatiefout te meten is.

Het beste meet je natuurlijk wel op het moment dat er problemen zijn.
En met een megger kan ik dus ook gewoon rechtstreeks in stopcontacten meten?
Je meet met een megger de gehele installatie voor zover die aan elkaar is gekoppeld. Meten in de groepenkast achter de automaat of meten in een contactdoos zou hetzelfde effect moeten hebben. Zie de installatie als hele lange meetsnoeren. ;)

Als je installatiedelen tweepolig kunt afschakelen kun je ze wel apart meten. Anders in een kabeldoos de verbindingen losmaken en daar de kabels stuk voor stuk meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:07
Is er niet ergens een fase en nul omgedraaid?
Heb ik zelf ooit gehad. Onder de keukenvloer was de fase en nul omgedraaid in een lasdoos. Bij een regenbui ging de aardlek eruit omdat er vocht in de lamp zat die uit stond. Maar alleen de nul werd geschakeld en er stond dus constant een fase draad actief op de lamp die lekte met de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Flappie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:03:
Is er niet ergens een fase en nul omgedraaid?
Heb ik zelf ooit gehad. Onder de keukenvloer was de fase en nul omgedraaid in een lasdoos. Bij een regenbui ging de aardlek eruit omdat er vocht in de lamp zat die uit stond. Maar alleen de nul werd geschakeld en er stond dus constant een fase draad actief op de lamp die lekte met de aarde.
Ik ga alle lampen, contactdozen en lasdozen in de tuin en garage (meest vochtige omgeving) open halen en alles checken!
Thx voor het meedenken.

Het gebeurt echter erg sporadisch. Laten we zeggen tussen de 3 en 10 keer per jaar. Probleem is er al sinds ik hier woon, Eind 2018.
In de tussentijd heb ik meerdere aanpassingen gedaan aan de elektrische installatie, waarbij ik alle "gekke dingen" die ik tegenkwam heb opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 11-08-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
Ik had een groot mierennest in een buitenlamp. Als het regende kwam het vocht bij de aarde draad. De paaltjes van de lamp waren dertig cm hoog. Toch kwam het vocht hoog genoeg om de aardlek schakelaar te activeren.

Na de buitenampen opnieuw en correct aan te sluiten was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
knoffy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:14:
Ook een mogelijkheid is dat er een nul van een groep ergens bij de andere groep geknoopt zit. Ergens in een doos waar toevallig 2 verschillende groepen door heen gaan?

Dit vertoonde dezelfde problemen als hier totaal random tijden een veel of weinig verbruik maakte niet uit.
Ja want heel simpel gezegd doet een aardlekschakelaar een rekensommetje. De hele tijd. Op het moment dat stroom in en uit meer dan 30mA verschillen dan slaat hij uit. Gaat er een extra neutral van een andere groep door je aardlekschakelaar dan heb je een probleem!

Dit is geen advies dat ikzelf zou toepassen maar dit is een mogellijkheid:
https://hager.com/se/insp...vtestande-jordfelsbrytare

Zijn niet goedkoop maar kijken of de aardfout weg is en herstelt de zaak weer.
Persoonlijk zou ik beter slapen en een electricien de aanlegging laten testen. Na zoveel jaar zelf te hebben geprobeerd is het tijd voor een permanente oplossing.

Succes

[ Voor 25% gewijzigd door Basilange op 12-08-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
SiorcGeal schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:39:
Ik had een groot mierennest in een buitenlamp. Als het regende kwam het vocht bij de aarde draad.
Vocht bij de aardedraad is nou net geen probleem. ;)

Vocht bij de andere draden geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:46

fv

-------------------> hiero

Ooit ook zo'n probleem gehad in een nieuwbouw huis: random aardlek trigger meerdere keren per jaar. Uiteindelijk was het vervangen van de bewuste aardlekautomaat de oplossing. Hierna geen problemen meer gehad..

UPDATE: De te vervangen aardlek was dus maar ongeveer 1 jaar oud, maar ondanks dat toch vervangen. (ook nieuwe dingen kunnen wel eens defect zijn)

[ Voor 26% gewijzigd door fv op 13-08-2023 19:10 ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Vocht bij de aardedraad is nou net geen probleem. ;)

Vocht bij de andere draden geeft problemen.
Dat is het geval als het mierennest zich tot aan de fitting uitstrekt. Mij maakt het niet uit welke draad het was. Punt is dat het opnieuw en correct aansluiten het probleem opgelost heeft. Wellicht kan TS iets met mijn opmerking om zijn probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:34
Hier twee jaar lang af en toe de aardlek, niks kunnen vinden.
Op een dag hadden we de boosdoener toen hij er uitklapte en niet meer in wilde. Een 35 jaar oude TL bak, helemaal zwart geblakerd aan de binnenkant bleek de boosdoener. Hij zat in de garage.
Het vinden van dit soort verstoringen is makkelijker gezegd dan gedaan, ik ben heel benieuwd wat het nou is.......

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 13-08-2023 15:33 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Alles los gehaald in de Serre. De tuin (lampen en contactdozen ) zijn enkelpolig geschakeld en kan helaas dus niet worden uitgesloten. Ombouwen lijkt me erg lastig. Omdat ik nuldraden mis. Deze zijn doorgelust op een ander punt.

Wat ik wel heb gedaan is in de tuin de lampen, centraalozen en contactdozen openmaken. Ik zag hier geen sporen van kortsluiting oid. Alle draden zagen er ook netjes uit en goed in de lasdoppen gedrukt.

Wel kwam ik in de Serre (klein kastje waarin e.e.a. is doorgelust) wat oude meuk tegen die allemaal half was losgekoppeld. Dit heb ik nu volledig verwijderd. Wellicht kan dit voor lekstroom zorgen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjy1V7271GLFwutmLXiZl1XjvVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei4jWftKTGeLA0xUwKFV7CgV.jpg?f=fotoalbum_large

In de garage alleen de centraaldozen even los gehad. Dat zag er netjes uit.

Ik wacht het de komende periode even af, alvorens ik verder ga zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

pentaw1nz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:19:@flippy Hoe ga ik te werk met zo'n ding ?
Ik heb na aanpassen meterkast ooit met een Megger de afzonderlijke groepen doorgemeten. Dit was toen allemaal prima. Ik heb toen dus de gehele groep gemeten op lekstroom
Heb je nog steeds een lekstroom meter? Heb hem zelf op een bepaald moment gekocht ca 8 tientjes, zie andere reactie op het forum. Kon snel heel veel nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
route99 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:30:
[...]
Heb je nog steeds een lekstroom meter? Heb hem zelf op een bepaald moment gekocht ca 8 tientjes, zie andere reactie op het forum. Kon snel heel veel nalopen.
Thx.
Ik kijk het eventjes aan en anders schaf ik deze aan ! Had hem destijds geleend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Vanaf ruim 5' in deze video een lekstroomtest in 6 stapjes. Tis persoonlijk wat je er voor over hebt, ik vind hem iig behoorlijk degelijk en heeft mij iig goed geholpen. Als ik bij een v/d kids op klussen ga dan neem ik hem ook meestal mee, als er wat onverwachts is dan kun je ff een check doen. 8) (ook normale stroommetingen; moet nog een keer een box maken dat werkt bij vaste snoeren sneller)
Ergens lenen is uiteraard goedkoper... *O*

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 15-08-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Kleine update.
Ik heb nog niets gemeten, maar wel e.e.a. nagelopen (waar ik visueel geen gekke dingen tegenkwam).

Vannacht rond 3.30 weer de aardlek er uit.
Regen kan het niet zijn lijkt me. Wellicht condens door grote temperatuurwisselingen (van 32 overdag naar 14 snachts)?

Bij inschakelen van de ALS ging direct electrische het serre dak dicht (1993).
Hier zit een sensor op die de buismotor aanstuurt wanneer het regent.
Regenem heeft het niet gedaan, maar er zat wel een laag condens op.

Ondat het dak nog wagenwijd openstond en direct dicht ging toen ik de ALS inschakelde doet me vermoeden dat het probleem misschien daar ligt.
Sowieso is dat hele ding echt oud geworden van 30 jaar pal in de zon staan.
Heb de stekker er uit gehaald, om gewoon eens een aantal maand af te wachten.

In de tussentijd maar eens checken of ze deze dingen nog maken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzGOe8p2K6fYFvjvP6BwmeBVY7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taqYw7LNLAQ28DLxGsHetucr.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ook even opengemaakt.
Van binnen ziet het er dan eigenlijk wel weer netjes uit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTO9X417ViI-z1xOWYzMkXcp9r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhPgDLZLiZjaGah3d3MUDZ4a.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me verder nog opvalt is dat ik het eerder hat over 2 a 4 keer per jaar en met name in de winterperiode. Heb het nu toch al zeker 3 keer in de zomer gehad, en niet alleen met regen.

[ Voor 42% gewijzigd door pentaw1nz op 08-09-2023 09:46 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07 20:12
Kan ook in de bekabeling zitten, ergens scheurtjes in de mantel.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-07 21:41
Met een isolatieweerstandsmeter heb je het probleem zo gevonden, mits de centraaldozen in de woning toegankelijk zijn en er verder geen lasdozen verstopt zitten achter stucwerk. Ook wanneer er op een moment geen merkbare storing in de installatie zit, vind ik de fout door de laagste isolatieweerstandswaarde op te sporen.

Meestal worden aardlekstoringen veroorzaakt door vocht in een armatuur of apparaat. Vaak is het buitenverlichting, soms een koffieapparaat of (vocht in de voet van) een waterkoker. Een enkele keer een beschadigde grondkabel.

• pentaw1nz
Vanmiddag weer. Rond 14.40
Begint nu toch wel van een incident naar een structureel probleem te gaan .

Gekke is day er eigenlijk niets aan de installatie is gewijzigd.

Ga toch even de lekstroom Meter bestellen .
Terwijl ik meet dan maar proberen om wat apparaten 1 voor 1 af te koppelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou de complete tuin is afkoppelen. Incl nuldraden.
Zoveel mogelijk apparaten op een andere aardlekschakelaar zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• pentaw1nz
Dat ga ik proberen idd.

Daarnaast zag ik in de meterkast nog dit.
Ik weet niet exact hoe je een aarderail aansluit, maar er gaan 2 aarde draden vanaf de aardrail door een buisje de grond in. 1 is echter doorgeknipt/afgeknapt.

Kan dat voor problemen zorgen ?
Een los bungelende aardedraad lijkt me vreemd. Maar er hoeft er volgens mij ook maar 1 aangesloten te zijn?
De doorgeknipte draad zit dus aan de ene kant in mijn aardrail in de meterkast, en aan de andere kant op dat blokje. Er tussen in is deze doorgeknipt/geknapt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqEGGoGRx4ZZjjifoJWT4PanhhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwb5sBa7bhOsf8jtPxjf0X6w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsdhUkwyMdGTvab88cd1Gtl8anU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upQk49e1SldGlgEFaT07bUVY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 14-09-2023 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Oke ooit is een draad beschadigd, is niet netjes en zou je wel moeten vervangen (stukje 6mm² ipv twee keer 2.5)

Maar dat is niet de oorzaak van je probleem.
Succes met verder zoeken en doe voorzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

pentaw1nz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:01:Daarnaast zag ik in de meterkast nog dit.......
Hmm zo'n metalen blokje dat er zit, lijkt flink gecorrodeerd, maakt dat not wel goed contact met de groen/gele aarddraden? En hoe zit het met zaken die dan niet zo gled zichtbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Met een megger ga je de isolatiefouten eruit halen. Ook als de aardlek nog niet aanspreekt.
Zou zeggen, schakel een instalateur in. Die hebben zon ding wel. En de kennis en expertise om te gaan zoeken.
@flippy Je gaat niet meggeren met 5KV in een huisinstallatie. Mocht je met een installatietester toch de koelkast dat laatste duwtje geven, dan is dat maar beter zo.

Maar de installateur laten komen heeft bijkomend voordeel dat hij ook even de aardlek kan testen op werking.
Misschien is die gewoon niet goed en klapt er te vroeg uit.

Gezien het erger worden van het probleem zou ik dat proberen ipv zelf te gaan klooien zonder een overdaad aan kennis. Het is uiteindelijk wel een belangrijke beveiliging in je huis.

[ Voor 14% gewijzigd door arbraxas op 15-09-2023 08:54 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
route99 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:23:
[...]
Hmm zo'n metalen blokje dat er zit, lijkt flink gecorrodeerd, maakt dat not wel goed contact met de groen/gele aarddraden? En hoe zit het met zaken die dan niet zo gled zichtbaar zijn?
Dat lijkt gecorrodeerd, het is enkel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
arbraxas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:51:
Met een megger ga je de isolatiefouten eruit halen. Ook als de aardlek nog niet aanspreekt.
Zou zeggen, schakel een instalateur in. Die hebben zon ding wel. En de kennis en expertise om te gaan zoeken.
@flippy Je gaat niet meggeren met 5KV in een huisinstallatie. Mocht je met een installatietester toch de koelkast dat laatste duwtje geven, dan is dat maar beter zo.

Maar de installateur laten komen heeft bijkomend voordeel dat hij ook even de aardlek kan testen op werking.

Gezien het erger worden van het probleem zou ik dat proberen ipv zelf te gaan klooien zonder een overdaad aan kennis. Het is uiteindelijk wel een belangrijke beveiliging in je huis.
Denk dat je gelijk hebt!

Ik heb nog 2 stappen die ik wil proberen. Stap 1 heb ik zojuist gedaan. Ff afwachten, dan stap 2, en anders installateur vragen!

Stap 1: ik heb zojuist alle tuinverlichting en contactdozen in de tuin afgekoppeld vanaf de centraaldozen die zich IN de tuin bevinden.

Stap 2: Stap 2 zou zijn om ook die centraaldozen in de tuin spanningloos te maken.
Dat kan ik doen vanuit een klein kastje in mijn serre waar alles samenkomt.

Zo hoop ik te kunnen uitsluiten of het probleem in de buiten WCD en verlichting zit (= makkelijk zelf oplossen).
Of dat het probleem tussen de serre (van waar alles wordt doorgelust naar tuin en garage) en de centraaldozen in de tuin zit (= heel lastig op de lossen, bedrading loopt door betonvloer van serre).

Mocht na zowel stap 1 als stap 2 nog steeds de aardlek er random door vliegen, dan zit het probleem waarschijnlijk in mijn huis (achterste deel woonkamer) en niet in de tuin/garage/serre.

Als ik dan een installateur laat komen dan kan deze hopelijk wat gerichter zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 15-09-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
Dat een aardlekschakelaar (ALS) er uit vliegt Kan het gevolg zijn van 1 apparaat die door een fout een grote lekstroom heeft en de ALS triggert... of dat er veel apparaten op de ALS zijn aangesloten die ieder afzonderlijk correct werken en afzonderlijke lekstroom hebben van mss 4mA, maar bij 10 van dit soort apparaten de ALS met 40mA triggert...
Daarom is het slimmer om de verschillende apparaten op aparte groepen aan te sluiten elk voorzien van een ingebouwde ALS dwz een aardlekautomaat ook wel alamat genoemd, en in de vakwereld en Normen RCD- en RCBO-apparaten genoemd...

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 15-09-2023 13:18 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
arbraxas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:51:

Een Fluke bouwt voltage op en kijkt naar wat de weerstand doet, gaat die beneden bepaald niveau dan gaat voltage niet hoger. Zodoende kan je 500/1000v testen op een 230v installatie. Mocht er een apparaat aangesloten zijn dan stopt de meting vanzelf.

Ik ben het eens dat TS een installateur moet laten komen, en zo ook de aardlek kan testen. En die kan ook even meten hoeveel ma lekstroom er per groep is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
natural colour schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:27:
Dat een aardlekschakelaar (ALS) er uit vliegt Kan het gevolg zijn van 1 apparaat die door een fout een grote lekstroom heeft en de ALS triggert... of dat er veel apparaten op de ALS zijn aangesloten die ieder afzonderlijk correct werken en afzonderlijke lekstroom hebben van mss 4mA, maar bij 10 van dit soort apparaten de ALS met 40mA triggert...
Daarom is het slimmer om de verschillende apparaten op aparte groepen aan te sluiten elk voorzien van een ingebouwde ALS dwz een aardlekautomaat ook wel alamat genoemd.
Het is niet wenselijk om meer lekstroom toe te laten, Ja alamats zijn handig, maar het uitgangspunt moet niet zijn dat je dan meer lekstroom kan hebben. Lekstroom is niet iets wat geen schade aan kan richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Komt volgende week een kennis met een megger.
I'll keep you updated.

Dank allen voor het meedenken.

En over het splitsen in meer groepen;
Het is een ALS met maar 1 groep er achter en nog 1 ongebruikte groep.
Enige wat er op zit is tuinverlichting, verlichting en tv in de Serre, en verlichting en een koelkast in de garage.

Lijkt me niet erg spannend. Spannendste is nog dat de tuin en garage vochtige ruimtes zijn. Tuin heb ik nu dus voor het eerst echt afgekoppeld.

Afijn, u hoort van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Vandaag weer er door. Ondanks dat alles in de tuin is afgekoppeld.
Einde van de week meggeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Deze week komt een kennis met een Megger. Overigens heb ik ook een stroomtang thuis liggen, vergelijkbaar met het type dat hier al is gepost. Ga ook eens kijken of ik momenteel lekstroom meet. Ook een stekkerdoos gemodificeerd (aardedraad er uit) zodat ik ook de lekstroom bij apparaten in bedrijf kan meten.

Nog een vraagje over het meggeren zodat ik het ook wat beter begrijp. Iemand die mij dit wat kan verduidelijken?

- Ik dien de groep waar ik de weerstand ga meten uit te schakelen, en verbruikers op die groep af te koppelen. Nou is dat voor een koelkast en TV snel gebeurt d.m.v. de stekker, GU10 spots wil ook nog wel. Klopt mijn aanname dat ik bij mijn plafondspots die werken met een dimmer en een trafo, het best de bedrading kan afkoppelen direct achter de dimmer?

- Is het wel mogelijk om de isolatieweerstand van dit circuit aan spotjes incl. trafo (waar ik niet bij kan) te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-07 20:02
Heb je al eens aardleks gewisseld :?
Dus de groepen achter de aardlek met de storing achter een andere aardlek zetten en dan de draden van die andere aardlek op diegene zetten die nu steeds uit gaat :?
Verplaatst het probleem weet je in ieder geval dat de aardlek niet verrot is en dat het in de installatie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pentaw1nz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:02:
Ook een stekkerdoos gemodificeerd (aardedraad er uit) zodat ik ook de lekstroom bij apparaten in bedrijf kan meten.
Hoe bedoel je "aardedraad eruit"? Met de aardedraad onderbroken ga je geen lekstroom meten, tenzij het apparaat toevallig via een andere weg een verbinding naar aarde kan maken (bijvoorbeeld via metalen leidingen of metalen constructies). Een apparaat geïsoleerd ten opzichte van aarde lekt geen stroom naar aarde.

Of bedoel je dat je de aardedraad naar buiten hebt geleid zodat je de stroomtang er omheen kunt hangen? Dat is al zinvoller, maar je meet daarmee niet per sé alle lekstroom, bijvoorbeeld als het apparaat toevallig via een andere weg een verbinding naar aarde kan maken (bijvoorbeeld via metalen leidingen of metalen constructies) is het niet zeker dat (alle) lekstroom via de aardedraad loopt. ;) Beter hang je de stroomtang juist om fase en nul, dat is ook wat de aardlekschakelaar meet.
Nog een vraagje over het meggeren zodat ik het ook wat beter begrijp. Iemand die mij dit wat kan verduidelijken?

- Ik dien de groep waar ik de weerstand ga meten uit te schakelen, en verbruikers op die groep af te koppelen. Nou is dat voor een koelkast en TV snel gebeurt d.m.v. de stekker, GU10 spots wil ook nog wel. Klopt mijn aanname dat ik bij mijn plafondspots die werken met een dimmer en een trafo, het best de bedrading kan afkoppelen direct achter de dimmer?

- Is het wel mogelijk om de isolatieweerstand van dit circuit aan spotjes incl. trafo (waar ik niet bij kan) te meten?
Als je de megger instelt op 250V en uitsluitend meet tussen fase <> aarde en nul <> aarde (maar dus niet fase <> nul) kun je veilig meten met aangesloten toestellen. Ik zou daar ook gewoon mee beginnen want als je nu vanalles lostrekt en afkoppelt dan mis je misschien juist net weer waar de fout zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Het probleem was er dus al 2 jaar voordat de airco er was, die sluit ik voor nu dus even uit.
Vocht lijkt me idd een logische. Gezien het in de winter en herfst vooral plaatsvindt denk ik ook aan condensatie ergens of vocht dat ergens langzaam in kruipt.
Waar moet ik dan aan denken? Is het vocht dat ergens in een kroonsteentje kruipt van een lamp? Alle lampen hebben een kroonsteentje dat in een afgesloten doosje zit met rubber sealing.

Of condensatie in de stopcontacten?
Ik zou gezien je verhaal eerst eens je buitenverlichting gaan controleren, zeker omdat je aangeeft dat dit mn in de wat slechtere jaargetijden gebeurt. Ik tip op vocht ergens in de buitenverlichting armatuur.
Het probleem met buitenlampen is dat de oorzaak ergens in de buitenlamp kan zitten, dus niet alleen bij de aansluiting. Dus een controle van alleen bij de aansluitklemmen zal mogelijk niets laten zien.
Is het 1 lamp of zijn dat er meerdere?
Let er bij de volgende keer er eens op bij welk weertype dit gebeurt (mist, douw, regen (weinig of meer)
Is het maar een lamp zou ik de hele lamp gaan vervangen.
Al het andere zou ik, zie ook de opmerkingen bij de andere Posts overlaten aan een deskundige en niet zo maar met een fluke (omdat je daar toevallig aan kunt komen of deze hebt liggen) zonder de benodigde achterliggende kennis en ervaring daar zelf aan de slag mee gaat.

bedenk aub dat 230V gewoon dodelijk is. Dat het soms ook goed gaat ligt veelal aan zaken waar je zelf geen invloed op hebt, lijkt dus echt op gokken, met als inzet je leven. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2023 11:36 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ybos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:36:
Heb je al eens aardleks gewisseld :?
Dus de groepen achter de aardlek met de storing achter een andere aardlek zetten en dan de draden van die andere aardlek op diegene zetten die nu steeds uit gaat :?
Verplaatst het probleem weet je in ieder geval dat de aardlek niet verrot is en dat het in de installatie zit.
Ik ga idd ook de ALS eens wisselen, al denk ik niet dat het probleem daar ligt. In het verleden heb ik alles ook al eens achter een ALAMAT gehad ipv groep + ALS, toen had ik ook het trippen van de ALAMAT, echter maar 2 a 3 keer per jaar. Nu is het veel regelmatiger.

Ga het in ieder geval nog wel een keer proberen! Thx
Xander schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Hoe bedoel je "aardedraad eruit"? Met de aardedraad onderbroken ga je geen lekstroom meten, tenzij het apparaat toevallig via een andere weg een verbinding naar aarde kan maken (bijvoorbeeld via metalen leidingen of metalen constructies). Een apparaat geïsoleerd ten opzichte van aarde lekt geen stroom naar aarde.

Of bedoel je dat je de aardedraad naar buiten hebt geleid zodat je de stroomtang er omheen kunt hangen? Dat is al zinvoller, maar je meet daarmee niet per sé alle lekstroom, bijvoorbeeld als het apparaat toevallig via een andere weg een verbinding naar aarde kan maken (bijvoorbeeld via metalen leidingen of metalen constructies) is het niet zeker dat (alle) lekstroom via de aardedraad loopt. ;) Beter hang je de stroomtang juist om fase en nul, dat is ook wat de aardlekschakelaar meet.

[...]

Als je de megger instelt op 250V en uitsluitend meet tussen fase <> aarde en nul <> aarde (maar dus niet fase <> nul) kun je veilig meten met aangesloten toestellen. Ik zou daar ook gewoon mee beginnen want als je nu vanalles lostrekt en afkoppelt dan mis je misschien juist net weer waar de fout zit...
Ik bedoel de aardedraad idd naar buiten geleiden, zodat ik met de amperetang de Nul en Fase kan meten van de stekkerdoos, terwijl ik daar dan de apparaten in steek waarbij ik de lekstroom wil meten. Bij meten van 3 draden tegelijk meet je immers niets :)

Dank voor de tip om te beginnen met fase - aarde en nul - aarde op 250v. Ik lees dat ze aanraden om ook bij het meten op ddeze manier "vulnerable equipment" te verwijderen, maar dat hoeft dus pas wanneer ik tussen L en N ga meten?

Deze video heeft me ook veel duidelijk gemaakt over de werkwijze bij "fault finding".
MacD007 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Ik zou gezien je verhaal eerst eens je buitenverlichting gaan controleren, zeker omdat je aangeeft dat dit mn in de wat slechtere jaargetijden gebeurt.
Ik heb de buitenverlichting en stopcontacten recentelijk allemaal afgekoppeld vanaf de centraaldozen. Dat had ik hierboven wel ergens in een update gemeld. Helaas daarna toch weer een keer random een aardlek die tripte. Probleem zit dus niet (uitsluitend) in de tuinverlichting.

Het meggeren ga ik niet zelf doen, er komt een kennis langs met know how + apparaat :) Ik wil het alleen zelf ook goed begrijpen en vooraf eventuele voorbereidingen treffen.

[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 02-10-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
pentaw1nz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:52:
Dank voor de tip om te beginnen met fase - aarde en nul - aarde op 250v. Ik lees dat ze aanraden om ook bij het meten op ddeze manier "vulnerable equipment" te verwijderen, maar dat hoeft dus pas wanneer ik tussen L en N ga meten?
Een toestel wat in orde is mag geen problemen hebben met 250V tussen L en PE of tussen N en PE. De netspanning mag ook zo hoog oplopen (230V + 10%) en er hoort überhaupt geen verbinding te zijn tussen fase en aarde of nul en aarde, behalve af en toe eens een component in een netfilter. Die laatste zou je met 500V kunnen slopen maar 250V moet het tegen kunnen.

Bijvoorbeeld een apparatentester doet deze meting ook en die is juist bedoeld om een toestel in te steken. ;) Deze meten met 500V of juist 250V voor "gevoelige toestellen".

Tussen L en N meten moet je sowieso niet doen met enig toestel aangesloten, al was het maar omdat het totaal geen nut heeft. Ik kan je zo ook wel vertellen dat de isolatieweerstand tussen L en N van een gloeilamp 0,00MΩ meet want daar hoort een verbinding tussen L en N te zijn zeg maar. ;) Het is ook geen nuttige meting als je alleen wilt ontdekken waarom je aardlekschakelaar tript, deze doet dat omdat er stroom naar aarde lekt, niet omdat er stroom van L naar N loopt.

Ik wilde nog reageren op je filmpje van de Fluke tester maar die heb je weggeëdit? :? De reden om met de 1664 3 pennen te gebruiken is zodat de pretest werkt, verder meet deze meter zo te zien ook gewoon tussen 2 van de 3 pennen, dit kun je instellen met F1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nouxQX9wix9qyYOrym-Kopb2qMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AknuJOrjks9iSFGyzdYFM7Fp.png?f=fotoalbum_large
Deze video heeft me ook veel duidelijk gemaakt over de werkwijze bij "fault finding".
Zij meten dus wel op 500V en ook tussen L en N, als je één van die dingen van plan bent dan inderdaad toestellen loskoppelen.

Maar als de fout dan in een toestel blijkt te zitten dan komt er nog niets zinvols uit je metingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Xander schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Een toestel wat in orde is mag geen problemen hebben met 250V tussen L en PE of tussen N en PE. De netspanning mag ook zo hoog oplopen (230V + 10%) en er hoort überhaupt geen verbinding te zijn tussen fase en aarde of nul en aarde, behalve af en toe eens een component in een netfilter. Die laatste zou je met 500V kunnen slopen maar 250V moet het tegen kunnen.

Bijvoorbeeld een apparatentester doet deze meting ook en die is juist bedoeld om een toestel in te steken. ;) Deze meten met 500V of juist 250V voor "gevoelige toestellen".

Tussen L en N meten moet je sowieso niet doen met enig toestel aangesloten, al was het maar omdat het totaal geen nut heeft. Ik kan je zo ook wel vertellen dat de isolatieweerstand tussen L en N van een gloeilamp 0,00MΩ meet want daar hoort een verbinding tussen L en N te zijn zeg maar. ;) Het is ook geen nuttige meting als je alleen wilt ontdekken waarom je aardlekschakelaar tript, deze doet dat omdat er stroom naar aarde lekt, niet omdat er stroom van L naar N loopt.

Ik wilde nog reageren op je filmpje van de Fluke tester maar die heb je weggeëdit? :? De reden om met de 1664 3 pennen te gebruiken is zodat de pretest werkt, verder meet deze meter zo te zien ook gewoon tussen 2 van de 3 pennen, dit kun je instellen met F1.
[Afbeelding]

[...]

Zij meten dus wel op 500V en ook tussen L en N, als je één van die dingen van plan bent dan inderdaad toestellen loskoppelen.

Maar als de fout dan in een toestel blijkt te zitten dan komt er nog niets zinvols uit je metingen...
Dank. Heldere uitleg. Dan ga ik er van uit dat ik bij testen tussen aarde - fase en aarde - nul op 250v nog geen apparaten hoef af te koppelen.
Bij 500 V wel.

Tussen L en N meten heeft geen zin met apparaten aangesloten, helder. Dat het uberhaupt geen nuttige meting is i.r.t. trippen van de ALS snap ik niet helemaal.
Volgens een aantal bronnen die ik tegenkwam is het bij een weerstandstest belangrijk om ook te meten tussen "live conductors and earth" gezamenlijk.

Bijv hier vanaf 6.30 ofhier vanaf 2.10

Wanneer je L en N samen neemt zou de test pas volledig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
pentaw1nz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:44:
Tussen L en N meten heeft geen zin met apparaten aangesloten, helder. Dat het uberhaupt geen nuttige meting is i.r.t. trippen van de ALS snap ik niet helemaal.
Omdat wanneer er stroom zou lopen van L naar N, dit de aardlekschakelaar niet zou laten trippen. En je probleem is toch dat de aardlekschakelaar tript...
Volgens een aantal bronnen die ik tegenkwam is het bij een weerstandstest belangrijk om ook te meten tussen "live conductors and earth" gezamenlijk.

Bijv hier vanaf 6.30 ofhier vanaf 2.10

Wanneer je L en N samen neemt zou de test pas volledig zijn.
L en N kortsluiten en samen meten ten opzichte van PE, is natuurlijk weer iets anders dan tussen L en N meten.

Ja, de isolatieweerstand gemeten tussen L en N samen en PE zal lager zijn dan de isolatieweerstand tussen L en PE en de isolatieweerstand tussen N en PE afzonderlijk gemeten. Blijkbaar vindt een of andere UK norm dat interessant, zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Check.
En excuses voor de verkeerde bewoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Xander schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Omdat wanneer er stroom zou lopen van L naar N, dit de aardlekschakelaar niet zou laten trippen.
Zonder een stroom van L naar N zit je in het donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ter volledigheid en omdat ik nog wacht op de megger, ook vast een lekstroom meting gedaan met ampere tang.

De "probleem ALS" meet ik 3.4 mA
Zet ik de airco op deze groep een keer aan, dan kom ik tot max 7 mA.
Haal ik alle apparaten er uit, dan blijft er weinig over.

De andere twee ALS (waar ik geen problemen ervaar) zitten tussen 4 en 6 mA
Op de gehele installatie (3 ALS, en de ALAMAT van de PV) meet ik 17 mA lekstroom.

Nog niet eens in de buurt dus van trippen van de ALS (als het goed is bij 30, maar las dat ze ook wel bij lagere waardes kunnen uitschakelen).Hierdoor kan ik met de ampere tang ook niet echt verder meten en apparaten ontkoppelen om te bekijken of de lekstroom lager wordt.

Wat ik in ieder geval weet is dat ik dus geen constante hoge lekstroom heb, die soms over het randje gaat. Eigenlijk kan het ook niet in een apparaat zitten, omdat de ALS ook uit ging toen we op vakantie waren en alles op standby / uit staat. Lijkt me sterk dat 1 apparaat bij niet actief gebruik opeens 25 mA gaat lekken.
De tuin is het ook niet, omdat ik deze volledig had afgekoppeld en doe ALS ook toen nog een keer tripte.

Blijft weinig over zo.... enkel wat WCD in de garage en serre, en de helft van mijn verlichting in de woonkamer.

Het is dus echt een incident dat af en toe voorkomt en opeens de ALS laat trippen.

Hopelijk geeft meggeren een beter beeld.
En anders de ALS eens vervangen/wisselen en kijken hoe dat gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door pentaw1nz op 04-10-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Update:

Lekstroom gemeten en was dus niets relevants.

Daarna meggeren op 250v.
Paar willekeurige groepen geven allemaal rond 270 mega ohm. Prima dus.

Probleem groep meet maar 1 mega ohm. Laag, maar zou dit dan de oorzaak zijn ?

Tuin en serre en garage afgekoppeld, opnieuw meten, 256 mega ohm.

Kan dus denk ik wel concluderen dat een afwijking in de tuin, garege of serre zit. De tuin had ik al eens afgekoppeld.

Nu gericht verder zoeken daar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_9lsy-JJAuE-ZwMgJx9RiMl4r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2plKHJFGhXi7vY8EN5TnXs0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9t6pUnTTMx8wnBMiyNtCOR2Qho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGiMQwZwdPBSCr1HXi0XuKcO.jpg?f=fotoalbum_large

Verder gelokaliseerd tot 1 vijfaderige grondkabel die is gebruikt om verder op te splitsen in de tuin naar geschakelde lampen. deze gaat naar een centraaldoos gaat in de tuin. Als ik deze grondkabel isoleer en alle aders apart doormeet, krijg ik tussen aarde en fase 275 m ohm. Tussen alle andere aders en aarde rond de 1 m ohm. Opmerkelijk is het zeker, maar is dit ook de oorzaak?

ik lees dat de minimale weerstand 1000 ohm per volt moet zijn. Volgens NEN ook minimaal 0.5 mega ohm?

Dan zou dit als nog OK moeten zijn?
Vraag me af of dit dan echt het probleem van de uitschakelendd ALS verklaart.

Voordat ik me allerlei werk op de hals haal en dit niet het trippen van de ALS blijkt te veroorzaken.

[ Voor 81% gewijzigd door pentaw1nz op 15-10-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dus waar we niet direct uit komen:

Hoe zou het kunnen zijn dat ik op de grondkabel 275m ohm meet tussen aarde en fase, maar met de andere aders 1 m ohm? In diezelfde grondkabel.

Kan dat bijv. komen wanneer verkeerde draden aan elkaar zijn verbonden? Bijv schakeldraden die niet consequent de fase schhakelen, maar soms ook de nul ?

[ Voor 113% gewijzigd door pentaw1nz op 15-10-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Inmiddels nieuwe kabel getrokken. Meet weer 275 m ohm op de groep.
Had nog een vaag probleem in de garage waardoor ik 40 m ohm bleef meten na vervangen tuin kabel.
Dit weten op te sporen tot een WCD waarvan de aarde draad niet goed was aangesloten.

Benieuwd of iemand nog een verklaring heeft voor mijn vorige bericht (275 m ohm tussen aarde en fase, en tussen de andere aders een veel lagere waarde).

Ik ben voor deze groep nu dus van 1 m ohm naar 40 m ohm (wcd garage) naar > 275 m ohm gegaan op 250v.
Echter is de minimale vereiste 0.5 m ohm, dus zou dit eigenlijk het probleem niet moeten zijn.
Anyways, we kijken het aan. Alles nu weer in orde. Mocht de ALS er alsnog uit vliegen, dan zal deze wel defect zijn. Heb ik in ieder geval een hogere isolatiewaarde :+

[ Voor 39% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
In de tussentijd is de aardlek nog 3x in werking gesteld sinds oktober 23. Te weten in november, december. En augustus. Zeer random dus. Niet te relateren aan verbruik of aan het weer. Augustus was weer tijdens een vakantie waarbij alles dus op stand by of uit staat.

Ik heb dus een grondkabel vervangen en een losse aarde in de garage hersteld. De groep meet daarna netjes 275 mega ohm.

Ben er helaas dus nog niet achter hoe deze aardlek willekeurig uit valt iedere maand / twee maand / drie maand.
Mocht iemand dit lezen en nog een creatieve ingeving hebben....

Ik wil nog proberen om de garage op een eigen alamat te zetten, om zo te zien of het wellicht enkel in de garage zit.
Anders misschien gewoon de ALS vervangen, maar deze is 3 jaar oud dus zou in theorie niet de oorzaak moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
Zet de garage of grondkabel gewoon op een eigen alamat/ aardlekautomaat, bij de betere merken kun je naast de alamat nog contacten bij zetten zodat je bijvoorbeeld een bel kan laten rinkelen als de alamat er uit ligt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
natural colour schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:41:
Zet de garage of grondkabel gewoon op een eigen alamat/ aardlekautomaat, bij de betere merken kun je naast de alamat nog contacten bij zetten zodat je bijvoorbeeld een bel kan laten rinkelen als de alamat er uit ligt.
Dat ga ik idd doen. Door het meggeren heb ik 2 afwijkingen gevonden in die grondkabel en garage. Beide opgelost en meet dus netjes 275 m ohm.
Echter toch nog zeer willekeurig die aardlek storing.

Door het op een aparte alamat te zetten kan ik verder uitsluiten dat het 100% in garage/tuin zit. Maar daarmee is het natuurlijk nog niet opgelost, en met de megger heb ik alle fouten er al uit weten te halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:00:
Inmiddels nieuwe kabel getrokken. Meet weer 275 m ohm op de groep.
Had nog een vaag probleem in de garage waardoor ik 40 m ohm bleef meten na vervangen tuin kabel.
Dit weten op te sporen tot een WCD waarvan de aarde draad niet goed was aangesloten.

Benieuwd of iemand nog een verklaring heeft voor mijn vorige bericht (275 m ohm tussen aarde en fase, en tussen de andere aders een veel lagere waarde).

Ik ben voor deze groep nu dus van 1 m ohm naar 40 m ohm (wcd garage) naar > 275 m ohm gegaan op 250v.
Echter is de minimale vereiste 0.5 m ohm, dus zou dit eigenlijk het probleem niet moeten zijn.
Anyways, we kijken het aan. Alles nu weer in orde. Mocht de ALS er alsnog uit vliegen, dan zal deze wel defect zijn. Heb ik in ieder geval een hogere isolatiewaarde :+
-sorry - zag pas bij te teruglezen dat het hier om meggeren gaat -

wat me wel opvalt is dat je bijna altijd het hebt over m ohm, echter je bedoeld natuurlijk M ohm. m ohm is milli ohm, heel wat minder. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 07-08-2024 19:02 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:59
Haal je alle draden los? Laatste probleem buitenlamp die ik had liet de aardlek klappen met alleen de nuldraad aangesloten.

Als nen3140 materieel (gereedschap met een stekker) keurmeester is het volgende de regel voor isolatieweerstand. Een apparaat moet minimaal 2 megaohm hebben. Een geaard apparaat met een verwarmingselement minimaal 1 megaohm

Ik zou het toch echt in die buitenlampen zoeken. Wat is de IP waarde daarvan? Veel buitenlampen worden als IP44 verkocht en dat kan officieel niet in de regen. Alleen buiten in beschutte omgeving. Vocht is een zeer willekeurige oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ricko1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:59:
Haal je alle draden los? Laatste probleem buitenlamp die ik had liet de aardlek klappen met alleen de nuldraad aangesloten.

Als nen3140 materieel (gereedschap met een stekker) keurmeester is het volgende de regel voor isolatieweerstand. Een apparaat moet minimaal 2 megaohm hebben. Een geaard apparaat met een verwarmingselement minimaal 1 megaohm

Ik zou het toch echt in die buitenlampen zoeken. Wat is de IP waarde daarvan? Veel buitenlampen worden als IP44 verkocht en dat kan officieel niet in de regen. Alleen buiten in beschutte omgeving. Vocht is een zeer willekeurige oorzaak.
De buitenlampen heb ik al eens losgehaald. Daarin was niets geks te zien. De bedrading daarvan zit in een doosje in het armatuur. Zowel de achterkant van het armatuur als dit doosje zijn met een rubberen pakking afgesloten.

Ik heb die buitenverlichting (lees: hele tuin) overigens een tijd afgekoppeld gehad vanaf mijn serre waar de grondkabel van de tuin binnenkomt. Daarna is alsnog de aardlek een keer in werking getreden. Ik denk dat het dus ergens anders zit.

Ik heb geen verband kunnen vinden met slecht weer en klappen van de aardlek. Deze week dus ook weer om 2u snachts na dagen mooi weer.

Op deze groep zit: garage, achtertuin, serre en een stukje woonkamer (lampen). Ik wil nu garage en serre isoleren op aparte ALS/ALAMAT om verder te kunnen uitsluiten. Met het meggeren meet ik momenteel namelijk geen gekke dingen. Er lijkt dus geen structureel probleem te zitten in de weerstand of lekstroom.

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 07-08-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

-sorry - zag pas bij te teruglezen dat het hier om meggeren gaat -

wat me wel opvalt is dat je bijna altijd het hebt over m ohm, echter je bedoeld natuurlijk M ohm. m ohm is milli ohm, heel wat minder. _/-\o_
Excuus. Wat ik weet van elektra is door te doen, zelf uit te zoeken, en door dit forum. Dot soort details (of soms ook andere belangrijke zaken) ben ik niet altijd alert op.

Pagina: 1