Toon posts:

[Vraag] Elektra, aardlek vliegt er random uit

Pagina: 1
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:30
Hi,

Ik heb een vraagje over iets dat al zo lang speelt als wij hier wonen (3 jaar).
Op willekeurige moment springt tussen de 2 a 4 keer per jaar een aardlekschakelaar er uit (= dus een aardlek/lekstroom probleem?). Dit gebeurt eigenlijk niet/nauwelijks in de warme maanden en dus sporadisch in de herfst of winter. Ik heb mijn groepenkast anders ingericht en weet inmiddels binnen welke groep dit probleem zich afspeelt.

Vannacht was het weer raak. Midden in de nacht sprong de aarlekautomaat er uit. Op dat moment stond alleen de airco op de nachtstand (hebben we sinds 1 jaar, probleem was er al langer). Daarnaast staat de buitenverlichting altijd aan, omdat ik deze bedien middels de Hue app.
Ik heb de aardlek aangezet en alles werkte voor een paar minuten weer, daarna vloog alles er weer uit. Ik zag toen in de groepenkast dat zowel deze groep als de aardlek uit stonden. Groep er ook uit betekent kortsluiting ergens? Aangezien ik zeker weet dat er geen overbelasting was op dit moment.

Het betreft dus een groep waar een deel van de woonkamer op aangesloten zit (voornamelijk stopcontacten waar lampen in zitten, geen apparaten o.i.d.), een airco, en de buitenverlichting/buiten stopcontacten. Ik wil de Airco nog eens op een aparte groep hebben, maar ik weet zeker dat dit nu niet dit probleem veroorzaakt omdat het probleem al langer bestaat.
Twee jaar geleden ook de hele tuin op de schop gehad en toen ook eigenlijk overal nieuwe buitenkabels neergelegd.

Meest logische is natuurlijk dat het in de buitenlampen of stopcontact zit, maar wat gaat er dan precies mis die 2 a 4 keer per jaar op random momenten? Waar moet ik het zoeken en hoe zou ik dit het best kunnen aanpakken? Ik heb alle tuinlampen er al eens af gehad en gecheckt of alles netjes aangesloten was. Hier geen gekke dingen gevonden.

Hopelijk herkend iemand zich hierin of kan ik wat tips krijgen om dit op te lossen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aardlek is het verschil tussen fase en nul.

Grote oorzaak is dus vocht waardoor een verschil ontstaat.
Denk ook aan mist bijvoorbeeld.

Buitenlamp en airco kan last hebben van vocht.
Buitenunit staat buiten onder spanning en de binnenunit kan binnen vochtig worden tijdens koelen.

Kortsluiting is een te hoge stroom.
Kompressor in een airco kan dat ook veroorzaken als deze slecht wordt.
Of een te hoge aanloopstroom hebben.
Maar dus ook water/vocht wat die kortsluiting kan veroorzaken

Ik zou de boel (eventueel tijdelijk) scheiden om dingen uit te sluiten.
Vaak is aardlek ook gewoon een optelsommetje, dus minder groepen per aardlek of individueel zou kunnen uitmaken.
Aardlek verzwaren boven de 30 mA is niet toegestaan voor de standaard huis groepen.

Toevallig ook niet wat zonnepanelen erbij geknoopt?

[Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 09:32]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:16:

Buitenunit staat buiten onder spanning en de binnenunit kan binnen vochtig worden tijdens koelen.

Vaak is aardlek ook gewoon een optelsommetje, dus minder groepen per aardlek of individueel zou kunnen uitmaken.
Het probleem was er dus al 2 jaar voordat de airco er was, die sluit ik voor nu dus even uit.
Vocht lijkt me idd een logische. Gezien het in de winter en herfst vooral plaatsvindt denk ik ook aan condensatie ergens of vocht dat ergens langzaam in kruipt.
Waar moet ik dan aan denken? Is het vocht dat ergens in een kroonsteentje kruipt van een lamp? Alle lampen hebben een kroonsteentje dat in een afgesloten doosje zit met rubber sealing.

Of condensatie in de stopcontacten?
Of de centraaldoos waar vocht in komt? Er is 1 centraaldoos die iets onder de oppervlakte ligt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Centraaldoos lijkt me dan meest voor de handliggend.

Maar situatie blind van afstand beoordelen via een forum is lastig natuurlijk.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 17:05

Tens

fits the description

pentaw1nz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:02:

Meest logische is natuurlijk dat het in de buitenlampen of stopcontact zit, maar wat gaat er dan precies mis die 2 a 4 keer per jaar op random momenten?
Vocht/condens kan op verschillende plekken zitten. een wandcontactdoos met de wartel naar boven kan bijvoorbeeld water verzamelen in de wartel, als die niet goed aangedraaid is kan dat naar binnen sijpelen.
Kabeldozen idem.

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 17:05

Tens

fits the description

pentaw1nz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:31:

Of de centraaldoos waar vocht in komt? Er is 1 centraaldoos die iets onder de oppervlakte ligt.
een kabeldoos in de bodem?

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• pentaw1nz
Tens schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:42:
[...]

een kabeldoos in de bodem?
Er is een serre aangebouwd, waar vervolgens net onder de schuifpui een centraaldoos is gemaakt. In die centraaldoos zit de elektra van de tuin (geschakelde spots, nog een set geschakelde spots, en twee geschakelde contactdozen). Die centraaldoos steekt een klein stukje in de grond/het grind pad....).

Lijkt me idd ook 1 van de verachten, misschien kan ik die rondom meer vrijmaken.

Buitenverlichting kan echt geen water in komen.

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:16:

Maar dus ook water/vocht wat die kortsluiting kan veroorzaken

Aardlek verzwaren boven de 30 mA is niet toegestaan voor de standaard huis groepen.

Toevallig ook niet wat zonnepanelen erbij geknoopt?
Ik heb de meterkast al 2x aangepast, en deze groep die de problemen gaf apart op een ALAMAT gehad. Daar viel hij ook een keer of 2 per jaar random uit
Rcentelijk heb ik mijn meterkast weer aangepast, en een voorbeveiliging geplaatst ivm zonnepanelen. Toen heb ik direct wat extra groepen geinstalleerd ivm keuken verbouwing.
Deze problematische groep zit nu samen met 1 ongebruikte groep achter een aardlekschakelaar.

en nog de bewuste doos ;) Ligt dus iets in het grind. vanuit de onderkant gaan er 2 buitenkabels in.

[Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 21-01-2022 10:44]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is dus deze doos
https://www.elektroschake...-ak1-gietmof-pakket-90929

Is die wel gevuld met giethars?
Zijn er geen wartels toegepast?

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 10:52]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:52:
Is dus deze doos
https://www.elektroschake...-ak1-gietmof-pakket-90929

Is die wel gevuld met giethars?
Zijn er geen wartels toegepast?
Nope, niet gevuld met giethars. Onderaan zitten 2 wartels waar 2 buitenkabels doorheen gaan richting de contactdozen en verlichting.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:03
een probleem bij buitenstopcontacten is dat er wel eens beestjes in kruipen (en rommel meenemen). ik zou de buiten WCD's eens inspecteren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou (de doos) even open maken zou ik zeggen dan.

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 10:56]

• pentaw1nz
Thx, ik zal de WCD even allemaal checken en daarnaast die doos vullen met giethars. Ik was daar helemaal niet mee bekend joh.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Doos moet wel eerst droog zijn als je giethars erin giet

Die rommel loopt er via de wartels gewoon uit @1:30
Kwaliteit ten top.

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 11:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee