Toon posts:

Is naisoleren van spouwmuren zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 21:04
Mijn twee onder een kap huis uit 1989 is voorzien van spouwmuurisolatie. In de spouw zit steenwol dat vast zit met pennen aan de binnenmuur van kalkzandsteen.
De brochure van de bouwer geeft een isolatiewaarde van 1.5 rc op. In 2020 heb ik alle kozijnen laten vervangen door hoogwaardig kunststof met triple glas beneden en HR++ boven. Ook zijn de voor- en achterdeur vervangen door isolerende deuren van Duitse kwaliteit. De benedenvloer is nageisoleerd van rc 1.5 naar rc 5 met Icynene.
De enige mogelijke zinvolle verbetering zou dus het naisoleren van de spouwmuren kunnen zijn, maar dan moet het inderdaad een verbetering zijn zonder een risico op vochtproblemen. Wat is jullie opinie?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:42
risico op vocht problemen is bijna altijd een ventilatie probleem en dus zit de oorzaak niet in naisoleren.
veder zal ik even mijn glazenbol afstoffen ;)
Zonder inventarisatie kan je weinig nuttigs zeggen over welke verbetering er mogelijk zou zijn.
hoeveel m2 ga je isoleren, zit de bestaande isolatie er netjes in of is het verzakt etc.zijn er systemen die je niet of wel in je spouw wil etc etc. ik zou dus beginnen met goed onderzoek.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mede-tweaker @mkleinman is daar momenteel mee bezig: https://www.familie-klein...roject-spouwmuur-gestart/ (zie ook de warmtefoto's).

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2022 09:16]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30
als ik de blog van @mkleinman lees, mag dat aminotherm dus gecombineerd worden met een bestaande spouwmuur.
Dat zou interessant zijn.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 21:04
Motorfret schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:29:
als ik de blog van @mkleinman lees, mag dat aminotherm dus gecombineerd worden met een bestaande spouwmuur.
Dat zou interessant zijn.
Kan jij schatten wat aminotherm extra oplevert qua rc getal?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
eigenlijk stiekem niet interessant die r-waarde, Wat veel toffer is dat aminitherm je kozijnen goed omvat. doordat die zooi overal in loopt heb je een hele mooie schil die luchtdicht is, dat is veel belangrijker als een r-waarde

ik zou het aanraden

diskeltische lurker

• Motorfret
Rocketman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Kan jij schatten wat aminotherm extra oplevert qua rc getal?
Daar zijn anderen beter in.
Zie de link van @mkleinman hierboven, daar heeft hij een inschatting gemaakt.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb een huis uit 1971 en ook steenwol in de spouwmuur. De Spouw is ook maar 4cm. Er is iemand voor langs geweest. En de persoon raden dit af. Omdat je kans hebt dat je dan koude bruggen en last van vocht kan krijgen. De winst is ook minimaal. Ofwel ik vond het risico niet waard.

Je kan beter kijken naar de vloer of het dak. Als dat nog niet is gedaan.

Usenet handleidingen

• Motorfret
Maar zou dat dan met aminotherm zijn? Of met een ander materiaal?

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 15:59
Ik heb hier ook 2 man over de vloer gehad die aminotherm aanraadde. Alleen aan de zijkant heb ik een berging en moet ik het dak weghalen willen ze daar werken. Dus dat wordt van de zomer pas waarschijnlijk dat we dit laten uitvoeren. Geen zin om de winter alles open te hebben liggen.

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 08:42
Ik ga dit draadje even volgen. Ik ben afgelopen december eigenaar geworden van een 1985 woning, waarbij spouw isolatie met glaswol bij de bouw geïnstalleerd is. De garage is omgebouwd naar keuken en daar is een zeer compacte spouw gemaakt (+- 2 cm) en zonder isolatie ertussen. De buurman heeft na isolatie gedaan en geeft aan daar veel baat bij te hebben. Nu is de vraag; welke soort na isolatie is het beste (enveri foam, aminotherm etc.?) En geeft dit geen waterdoorslag / koudebrug?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:13
Als er nu wol inzit mag je volgens de verwerkingsvoorschriften er alleen wol bijblazen. Daarvoor is er minimaal 4cm loze ruimte nodig.
Of spouw extra isoleren zin heeft? Jazeker, je verliest veel warmte door al je muren. Een Rc van 1.5 is niks. Maar dak en vloer zijn ook belangrijk.

@Panamera Als er 2cm is kan er alleen met schuim gewerkt worden. Aminotherm, envirofoam, is allemaal hetzelfde spul. Maakt niet uit voor isolatiewaarde. Geef geen waterdoorslag als er geen spouwvervuiling is

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Motorfret schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:
Maar zou dat dan met aminotherm zijn? Of met een ander materiaal?
Daar heeft hij het niet overgehad. Hij raden het af dus was het voor mij snel duidelijk.

Usenet handleidingen

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee