Vraag

• Tim098b
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik wil graag mijn processor upgraden van een i5-7400 naar een i7-11700k. Mijn grafische kaart is een GTX 1080. Mijn i5 nekt op het moment heel erg mijn grafische kaart. In games zoals Cyberpunk en Battlefield 2042 draait de CPU vaak op 100% zonder achtergrond processen en mijn GPU is hem vaak aan het chillen op 30/40% van wat hij daadwerkelijk kan. Dit geldt ook voor oudere games zoals Battlefield 4 en Assassins Creed games. Met mijn CPU upgrade zou ik graag willen dat mijn GPU volledig benut wordt. Ook zou ik tijdens het gamen wel eens mijn scherm kunnen delen via Discord, muziek luisteren via Spotify of een Twitch stream willen kijken. is een i7-11700k te overkill? Of hebben jullie goedkopere betere suggesties?

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:17
Nog even los van de CPU zelf weet je wel dat je ook je moederbord zult moeten upgraden hè?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Tim098b
Hier weet ik inderdaad van, maar wilde eerst kijken naar de processor die ik dan misschien ga halen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
i5-12600K is goedkoper en sneller!

• Tim098b
Oh de i5-12600K ziet er zeker goed uit. Bedankt!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:20
Persoonlijk vind ik de performance - prijs verhouding van de 12700f echt de beste van de hele alder lake line up, maar met de 12600k (of zelfs de 12400) zit de bottleneck 100% zeker weer bij je GPU.

• Thomvz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-02 17:19
Puur gamen doet de i5 12600k het erg goed! maar idd zoals hierboven wordt gezegd zal dan hoogstwaarschijnlijk de GPU weer gaan bottlenecken, maar je zal er wel flink wat FPS op vooruit gaan! _/-\o_

"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"

• Tim098b
Dat mijn gpu op 100% draait is ook wel een beetje het plan. Dan weer ik dat die in ieder geval optimaal gebruikt wordt. En dan kan ik later als de prijzen een beetje normaal doen misschien upgraden naar een 3000 series. Is de i5-12600K ook goed voor een 3000 series gpu?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Als je een beetje online zoekt,dan zal je zien dat juist de 12600 goed is voor games en dus ook een hele goede combo is met een kaart uit de 3000 serie.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:17
Zelfs de nieuwe i3 is al een zeer goede upgrade en zal die kaart zeker genoeg kunnen voeden. Heb zelf een 5800x en de nieuwe 12400f, kan de i5 echt aanraden, vergelijkbaar met de 5600x en met bord nagenoeg even duur als een 5600x zonder bord! Top ding. En prima stock koeler.

[Voor 4% gewijzigd door meljor op 22-01-2022 10:43]

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 16:03
Tim098b schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:31:
Ik wil graag mijn processor upgraden van een i5-7400 naar een i7-11700k. Mijn grafische kaart is een GTX 1080. Mijn i5 nekt op het moment heel erg mijn grafische kaart. In games zoals Cyberpunk en Battlefield 2042 draait de CPU vaak op 100% zonder achtergrond processen en mijn GPU is hem vaak aan het chillen op 30/40% van wat hij daadwerkelijk kan. Dit geldt ook voor oudere games zoals Battlefield 4 en Assassins Creed games. Met mijn CPU upgrade zou ik graag willen dat mijn GPU volledig benut wordt. Ook zou ik tijdens het gamen wel eens mijn scherm kunnen delen via Discord, muziek luisteren via Spotify of een Twitch stream willen kijken. is een i7-11700k te overkill? Of hebben jullie goedkopere betere suggesties?
de 11700K is echt een flop die door intel is uitbracht. ik zou persoonlijk voor die paar euro's extra voor een 12600K gaan alleen dat moet je er wel rekening mee houden dat je dus over zult moeten stappen naar een moederbord met een z690 chipset en deze zijn aardig aan prijs.

Bij de 12600K is een 2 fans waterkoeling of een flinke aircooler zeker aan te raden.

Zelf draait mijn cpu op maximaal 45 graden bij normaal gebruik/gamen. tijdens en stresstest van 2 uur had ik een maximale piek van 65 graden.

Toevallig dat ik recent voor een vriend van mij ook een computer heb gebouwd. deze bestond uit een gigabyte z690 elite ddr4, 12600K en een 3070ti. Het systeem werkt perfect en alles is wel zo goed als volledig op elkaar ingesteld.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik helaas wel een slechte ervaring heb met de i5-12600k maar ik denk dat dit komt door leveringsschade, voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar goede verhalen gehoord.

Succes (y)

• Tim098b
Ontzettend bedankt allemaal! Ik heb even snel deze lijst in elkaar gezet. https://www.megekko.nl/wl/WF87XPRK
Hebben jullie nog tips wat er beter zou kunnen? En mocht ik een 3000 series halen, past hij in de case?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
De balans is ernstig zoek.
Neem geen H610 moederbord met een 12600K. Goedkoopste Z690 of een degelijk B660 bord.

LC-Power voeding is ronduit slecht. Al naar een Corsair CX650F gekeken.

Is zo'n dure behuizing nodig?

• Tim098b
Bedankt voor de tips, ik heb nu dit in elkaar gezet https://www.megekko.nl/wl/TM6S4H7G helaas is dit wel veel duurder dan dat ik zou willen. Wat voor behuizing zou jij kunnen aanraden? Kan namelijk niet goedkoper vinden.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19
Tim098b schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:47:
Bedankt voor de tips, ik heb nu dit in elkaar gezet https://www.megekko.nl/wl/TM6S4H7G helaas is dit wel veel duurder dan dat ik zou willen. Wat voor behuizing zou jij kunnen aanraden? Kan namelijk niet goedkoper vinden.
Behuizingen zijn vrij afhankelijk van je eisen, maar ik denk dat je met jou systeem ook wel moet kunnen werken in een midtower model bijvoorbeeld: https://www.megekko.nl/pr...tion-Midi-Tower-Behuizing

https://nl.hardware.info/...act-koelmonster-conclusie

[Voor 8% gewijzigd door sjaakwortel op 23-01-2022 18:54]

• Tim098b
Bedankt! Dat scheelt al weer wat geld, zou daar eventueel voor later ook nog een 3080 in kunnen passen?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19
Tim098b schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:56:
Bedankt! Dat scheelt al weer wat geld, zou daar eventueel voor later ook nog een 3080 in kunnen passen?
Volgens de specs past er een videokaart in tot 31.5cm, dat moet je wel even controleren voordat je een nieuwe kaart koopt inderdaad (wat ik zo zie zijn er een paar die net te lang zijn).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee