12V spotjes vervangen door 220V spotjes in plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste klussers,

Ik heb een electra vraagje en ben een behoorlijke leek op dat gebied..

Wij hebben op zolder 3 spotjes in het plafond (gipsplaten) die we willen vervangen.
De afstand tussen de spotjes is ongeveer 90 cm.
De oude spotjes zijn 12V/20W/G4.
De nieuwe spotjes zijn 220V/4,8W (slimme spotjes van de Action).

Die spotjes zaten er al in toen we het huis kochten, dus weet niet precies hoe dit aangelegd is.
Maar ik neem aan dat er achter de gipsplaat een transformator ligt waar de drie 12V lampjes op zijn aangesloten. Als ik het middelste spotje eruit haal, zie ik een stopkontakt met stekker, die is schijnbaar aan de balk vastgemaakt waar de gipsplaat ook aan vast zit. De transformator zie ik niet.
De diameter van het gat van de huidige spotjes is ongeveer 6 cm.
De nieuwe spotjes hebben een gat nodig van 7 – 7,5 cm diameter.

Nu is mijn vraag dus: wat is de best manier om de nieuwe spotjes te installeren.
Moet de hele gipsplaat eruit (ze zitten alledrie in dezelfde gipsplaat), al het oude spul eruit en nieuwe erin?
Of is er een slimmere manier, b.v. stekker eruit halen, oude spotjes verwijderen en oude bedrading laten liggen. Daarna nieuwe spotjes erin en op 1 of andere manier nieuwe bedrading zien te regelen.

Wat gebeurt er eigenlijk als ik de nieuwe spotjes (220V) aan zou sluiten op de bestaande bedrading (12V)?

Ik heb alleen de nieuwe spotjes gekocht, verder nog niets.

Hebben jullie tips/adviezen?
Hoop dat ik m’n vraag duidelijk genoeg gesteld heb, electra is niet echt mijn specialiteit..
Zal er voor de volledigheid nog wat foto’s bij doen.

Alvast dank voor jullie tips!

Groeten,
HenkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt_yBVHj3RsJCBfUXjiG4rvsP0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSaRUM0jMuF4YtIuZZl8qyn6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVYJh59CIZai0ww4V9KGbhVx-zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY2YxBCMfjaECPbhhxhs79uU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aipyE5vkuGVyxFlFRf50Be97jKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im1UXsLGntfYRjnWdK9Nx3sb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDEwfci1XOgj2Q0IVl8Pmf6Wsjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfL7qluNcHDhWRFnslLZhCHk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Henkie48 op 20-01-2022 21:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:47
12V kabels lijken me niet geschikt voor 230V. Denk dat je dan een brandgevaar gaat creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Dank voor je reactie Henk, maar stel dat ik de huidige bedrading er gewoon in laat zitten en alleen het spotje vervang.
neem aan dat dat niet gaat werken, maar kan dat inderdaad brandgevaar opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
HenkEisDS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:21:
12V kabels lijken me niet geschikt voor 230V. Denk dat je dan een brandgevaar gaat creeeren.
Dat is niet hoe dat werkt :P

Die kabel is gewoon geschikt voor 300V. En brand krijg je door een te hoge stroom. Aangezien het oude spotje 20W/12V=1,67A was en het nieuwe spotje 4.8W/230V=0.02A. Is dat geen enkel probleem.

Wat wel een probleem is. Er zit nu een trafo tussen. Die maakt van 230V wisselspanning, 12V (gelijkspanning). En een 230V wisselspanning spotje doet helemaal niets als je er 12V (gelijkspanning) op zet.

Je zult dus die transformator moeten vinden en eruit halen. Anders gaat het niks doen. Het helpt als je een multimeter ofzo hebt om de spanning te meten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
Sorry voor de dubbelpost. Ik zat mezelf de quote . 🤣

[ Voor 152% gewijzigd door HenkEisDS op 20-01-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
HenkEisDS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:42:

De foto’s zijn na mijn post pas toegevoegd. ;) Ik was even bang dat hij 12V kabel wilde laten liggen en daarna zijn adapter er tussenuit wilde halen.

[ Voor 27% gewijzigd door HenkEisDS op 20-01-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
RocketKoen schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Dat is niet hoe dat werkt :P

Die kabel is gewoon geschikt voor 300V. En brand krijg je door een te hoge stroom. Aangezien het oude spotje 20W/12V=1,67A was en het nieuwe spotje 4.8W/230V=0.02A. Is dat geen enkel probleem.

Wat wel een probleem is. Er zit nu een trafo tussen. Die maakt van 230V wisselspanning, 12V (gelijkspanning). En een 230V wisselspanning spotje doet helemaal niets als je er 12V (gelijkspanning) op zet.

Je zult dus die transformator moeten vinden en eruit halen. Anders gaat het niks doen. Het helpt als je een multimeter ofzo hebt om de spanning te meten.
zoiets vermoedde ik al, dus er moet sowieso iets met de bedrading gebeuren.probleem is dat de trafo volgens mij een gisplaat 'verder' ligt,, dus daar komt ik niet bij (tenzijn ik er 2 gisplaten uithaal..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
ik snap 'm Henk, dus in ieder geval geen 220V door 12V bedrading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat je moet doen:

gu10 fitting bestellen plus armatuur voor de gu10 spots

Siliconen kabel trekken naar de spot gaten.. (https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/siliconenkabel/)

mini lasdoos gebruiken voor het aflassen (https://www.sandervunderi...rg-mini-lasdoos-q4-l.html)

Wago lasdopjes gebruiken om de draden te verbinden (https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Aapie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:51:
Wat je moet doen:

gu10 fitting bestellen plus armatuur voor de gu10 spots

Siliconen kabel trekken naar de spot gaten.. (https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/siliconenkabel/)

mini lasdoos gebruiken voor het aflassen (https://www.sandervunderi...rg-mini-lasdoos-q4-l.html)

Wago lasdopjes gebruiken om de draden te verbinden (https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html)
wow, dank voor deze links en uitleg Aapje!
alleen 1e regel snap ik niet helemaal:
'gu10 fitting bestellen plus armatuur voor de gu10 spots'
de nieuwe spot (zie 2e foto) heeft zo'n klemsysteem die je volgens mij direct achter het gat/de gipsplaat kunt klemmen.
Hoezo heb ik dan een gu 10 fitting nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Henkie48 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:58:
[...]

wow, dank voor deze links en uitleg Aapje!
alleen 1e regel snap ik niet helemaal:
'gu10 fitting bestellen plus armatuur voor de gu10 spots'
de nieuwe spot (zie 2e foto) heeft zo'n klemsysteem die je volgens mij direct achter het gat/de gipsplaat kunt klemmen.
Hoezo heb ik dan een gu 10 fitting nodig?
Sorry dacht ff dat dat de oude spots zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wat gebeurt er als je die stekker uit het stopcontact trekt en gewoon eens aan die kabel trekt? Goede kans dat de trafo gewoon daar ergens "bungelt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Aapie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Sorry dacht ff dat dat de oude spots zijn.
geen probleem.
en die mini lasdoos gebruik ik dan om de kabels in te 'koppelen' zeg maar.
is dat alleen een kwestie van de siliconen kabels een stukje strippen en vervolgens 'klemmen' in de lasdopjes en die dan weer in de lasdoos doen?

zijn er nog handige trucs om een meter siliconen kabel door de bestaande gaten te halen (dus 90 cm verderop) zonder de gisplaat los te schroeven?

de nieuwe spots zijn overigens LED, dus daar komt neem ik aan weinig warmte vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Henkie48 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:08:
[...]

geen probleem.
en die mini lasdoos gebruik ik dan om de kabels in te 'koppelen' zeg maar.
is dat alleen een kwestie van de siliconen kabels een stukje strippen en vervolgens 'klemmen' in de lasdopjes en die dan weer in de lasdoos doen?

zijn er nog handige trucs om een meter siliconen kabel door de bestaande gaten te halen (dus 90 cm verderop) zonder de gisplaat los te schroeven?

de nieuwe spots zijn overigens LED, dus daar komt neem ik aan weinig warmte vanaf.
Nu ik die spots zie heb je waarschijnlijk helemaal geen lasdoppen en lasdoosje nodig. Volgens mij kan je op deze spots doorlussen.

Wat betreft het trekken van het snoer.. je kan het met een stukje buis proberen door het gat naar de andere spot en daar het snoer doorheen.. maar ik denk dat het zo ook al wel lukt mits er ruimte boven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:02:
Wat gebeurt er als je die stekker uit het stopcontact trekt en gewoon eens aan die kabel trekt? Goede kans dat de trafo gewoon daar ergens "bungelt".
ik kan de kabel van de stekker een klein stukje volgen, maar die gaat naar de volgende gipsplaat. En daar lijkt een stuk hout tussen te zitten waar de kabel van de stekker net onderdoor kan. Dus ik denk dat de trafo daar niet langs kan.
Ik zou eventueel de gipsplaat aan de zijkant eraf kunnen halen. Die is vrij smal (ik gok zo'n 20 centimeter), misschien kan ik er dan wat makkelijker bij.
Maar breek eigenlijk liever niets open, gebruik het liefst de bestaande gaten (met misschien iets uitboren van bestaande gaten ivm andere diameter van nieuwe spots).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een ijzerdraadje wil ook weleens helpen. Gewoon een beetje hengelen. Ronde gaten 1,5 cm groter maken qua diameter wordt waarschijnlijk een grotere uitdaging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:17:
Een ijzerdraadje wil ook weleens helpen. Gewoon een beetje hengelen. Ronde gaten 1,5 cm groter maken qua diameter wordt waarschijnlijk een grotere uitdaging. :)
zoiets vermoedde ik al, lijkt me niet eenvoudig om een bestaand gat van 6 cm diameter in een gipsplaat uit te boren/te vergroten naar 7 - 7,5 cm diameter.
Ik sta open voor creatieve ideeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan gewoon de stekker eruit trekken en de trafo als dood gewicht daar laten zitten.

Wel onhandig aangelegd dan. Een trafo gaat ook weleens stuk, dus die moet je bereikbaar houden om hem te kunnen vervangen zonder sloopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Aapie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Nu ik die spots zie heb je waarschijnlijk helemaal geen lasdoppen en lasdoosje nodig. Volgens mij kan je op deze spots doorlussen.

Wat betreft het trekken van het snoer.. je kan het met een stukje buis proberen door het gat naar de andere spot en daar het snoer doorheen.. maar ik denk dat het zo ook al wel lukt mits er ruimte boven zit.
dus als ik het goed begrijp zou dit moeten werken:
- oude spots eruithalen
- bestaande gaten uitboren van 6,5 cm naar 7 - 7,5 cm diameter
- stekker van bestaande trafo eruit halen en trafo gewoon laten liggen op gipsplaat
- siliconenkabels trekken naar de 3 spots met buis/ijzerdraad of iets dergelijks (en doorlussen via 'aansluitingen' op de spots)
- stekker aansluiten op siliconenkabels

en nu hopen dat ik dit aandurf... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:58
Die gaten verruimen kun je evt doen door een hulp lat met high tack aan de binnenkant te lijmen. Met een boor 65 middengat in deze lat voorboren en dit gat als referentie gebruiken voor je 75mm boor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie48
significant schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:35:
Die gaten verruimen kun je evt doen door een hulp lat met high tack aan de binnenkant te lijmen. Met een boor 65 middengat in deze lat voorboren en dit gat als referentie gebruiken voor je 75mm boor.
goeie tip, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
dank voor alle tips!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:13
Gipsplaat ziet er behoorlijk blanco en afgelakt uit. Alleen op de plaats van de schroeven wat kit of ander afwerkspul maar dat heb je er zo uit.

Dan kan je mooi de oude trafo verwijderen en een lasdoos plaatsen om nieuwe stroomkabels naar je spotjes te brengen.

Zoals eerder al aangeraden is kan je achter de plaats waar je een ruimer gat moet maken voor je nieuwe spotjes tijdelijk wat hout vastplakken en in het midden van het gat alvast een klein gaatje voorboren. Met een opzetstuk voor je zaag (gatenboorset) kan je dan gemakkelijk het gat op de juiste maat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

significant schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:35:
Alternatief is een boormal maken. Het is maar gips, dus dat lukt ook nog wel. Uit de losse pols is een slecht plan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 04:44:
[...]

Alternatief is een boormal maken. Het is maar gips, dus dat lukt ook nog wel. Uit de losse pols is een slecht plan inderdaad.
Je kan prima uit de losse hand boren, je moet de boor goed op snelheid laten komen en schuin houden (graadje of 45). Als je hem recht houdt loopt hij weg.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mike2k schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 05:29:
[...]

Je kan prima uit de losse hand boren, je moet de boor goed op snelheid laten komen en schuin houden (graadje of 45). Als je hem recht houdt loopt hij weg.
Ik geef het een kans, omdat het gips is. Maar ik zou zelf waarschijnlijk toch zorgen voor iets wat je helpt bij het centreren. Iets erachter plakken lijkt mij het handigst. Je hebt namelijk niets om je boormal op vast te klemmen.

Als ik hier zelf iets mee zou moeten doen, dan zou mijn aanpak wat destructiever zijn waarschijnlijk. :) Ik ben meestal vrij snel klaar met broddelwerk van een ander en dan gaat het er gewoon uit. Weet je ook meteen hoe creatief ze zijn geweest achter de gipsplaten. Toen ik dat in mijn vorige woning met een holle wand deed (op zolder), kwam ik zelfs tot de ontdekking dat ze hier en daar wat "in de weg zittende plaatjes" verwijderd hadden van de dakconstructie. :X Daardoor kon de muur 1 cm dunner en konden ze hem mooi opbouwen uit afvalhout wat dus toevallig 1 cm dunner was dan de constructie (A frame) waar de muur omheen gezet was. Meteen ook de deur maar even andersom in de nieuwe muur gezet. Die opende richting het trapgat. Dat leek mij ook wel wat link.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-01-2022 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Alle oude bedrading eruit, dit lijkt beunwerk.
Nieuwe 220 stekker + silicone kabel. Nieuwe kabels trekken en alles netjes afmonteren met wago klemmen.

Ow en tip: kabels trekken doe je met een rolmaat. Gewoon door het ene gat steken en pielen naar het andere gat. Kabel eraan met ducttape en rolmaat weer binnen halen. Dit heeft mij al een keer of 5 gered qua kabels trekken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Aangezien het zo te zien gewoon een onafgewerkt gipsplaatje is waar je de schroefgaten nog ziet zitten, zou ik persoonlijk die gipsplaat eruit halen. Kan je overal goed bij, geen gedoe met boormallen, en kan je het meteen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 05:51:
[...]

Ik geef het een kans, omdat het gips is. Maar ik zou zelf waarschijnlijk toch zorgen voor iets wat je helpt bij het centreren. Iets erachter plakken lijkt mij het handigst. Je hebt namelijk niets om je boormal op vast te klemmen.

Als ik hier zelf iets mee zou moeten doen, dan zou mijn aanpak wat destructiever zijn waarschijnlijk. :) Ik ben meestal vrij snel klaar met broddelwerk van een ander en dan gaat het er gewoon uit. Weet je ook meteen hoe creatief ze zijn geweest achter de gipsplaten. Toen ik dat in mijn vorige woning met een holle wand deed (op zolder), kwam ik zelfs tot de ontdekking dat ze hier en daar wat "in de weg zittende plaatjes" verwijderd hadden van de dakconstructie. :X Daardoor kon de muur 1 cm dunner en konden ze hem mooi opbouwen uit afvalhout wat dus toevallig 1 cm dunner was dan de constructie (A frame) waar de muur omheen gezet was. Meteen ook de deur maar even andersom in de nieuwe muur gezet. Die opende richting het trapgat. Dat leek mij ook wel wat link.
ik twijfel nog tussen deze 2 opties:
- er zit een smalle strook gipsplaat aan de zijkant (is zelfs 2 stukken, zie 1e foto vertikale deel). Die kan er waarschijnlijk vrij makkelijk uit en dan kan ik er als het goed is wel bij vanaf de zijkant zeg maar
- bestaande stekker eruit halen en proberen om nieuwe bedrading erin te priegelen (via uitgeboorde gaten) en oude bedrading verder gewoon laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Atlas schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:35:
Alle oude bedrading eruit, dit lijkt beunwerk.
Nieuwe 220 stekker + silicone kabel. Nieuwe kabels trekken en alles netjes afmonteren met wago klemmen.

Ow en tip: kabels trekken doe je met een rolmaat. Gewoon door het ene gat steken en pielen naar het andere gat. Kabel eraan met ducttape en rolmaat weer binnen halen. Dit heeft mij al een keer of 5 gered qua kabels trekken :)
met een rolmaat, aha. Daar had ik nog niet aan gedacht, goeie tip! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik zou de gaten niet uitboren maar gewoon met een Stanleymas of Dremel groter maken. Eerst netjes aftekenen met een mal. Oude bedrading en trafo gewoon laten liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 05:51:
[...]

Klein beetje achtergrond: dat het gips is, maakt niet zoveel uit.

Als je ooit met een gatzaag in beton hebt geboord (een watergekoelde boor) zul je gezien hebben dat daar ook geen centreerboor wordt gebruikt.

Dat is bijvoorbeeld de reden dat de dozen aftekenmal van ABB zowel de omtrek als centreer gaten heeft. Met zachte muren kan je wel een centreerboor gebruiken.

Aftekenmal die ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusspullen.nl/sitecontent/images/klusblog/abb-haf-bm-md-aftekenmal.jpg

Edit:
Ik ben het overigens eens met iedereen die zegt: trek die plaat eruit. In dit geval zou ik waarschijnlijk ook niet gaan lopen rommelen...nieuwe gipsplaat kost een euro of 2 (gewoon een stucplaatje)

[ Voor 10% gewijzigd door Mike2k op 22-01-2022 09:30 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Rowwan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:06:
Ik zou de gaten niet uitboren maar gewoon met een Stanleymas of Dremel groter maken. Eerst netjes aftekenen met een mal. Oude bedrading en trafo gewoon laten liggen
Das ook nog een optie, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Mike2k schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Klein beetje achtergrond: dat het gips is, maakt niet zoveel uit.

Als je ooit met een gatzaag in beton hebt geboord (een watergekoelde boor) zul je gezien hebben dat daar ook geen centreerboor wordt gebruikt.

Dat is bijvoorbeeld de reden dat de dozen aftekenmal van ABB zowel de omtrek als centreer gaten heeft. Met zachte muren kan je wel een centreerboor gebruiken.

Aftekenmal die ik bedoel:
[Afbeelding]

Edit:
Ik ben het overigens eens met iedereen die zegt: trek die plaat eruit. In dit geval zou ik waarschijnlijk ook niet gaan lopen rommelen...nieuwe gipsplaat kost een euro of 2 (gewoon een stucplaatje)
De kosten van een nieuwe gipsplaat zijn het probleem inderdaad niet. Tis meer het extra werk en de vraag of ik de nieuwe gipsplaat er weer netjes tussen krijg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkie48
De spotjes zitten erin!
Eerst de oude spots eruit gehaald. Toen geprobeerd om met een gatenboor en een mal van hout de bestaande gaten in de gipsplaat te vergroten.. Dat lukte helaas niet. Daarna hebben we met de zijkant van een houtboor de gaten iets uitgeboord. Vast niet de mooiste oplossing, maar het werkte perfect!
Toen met een metalen rolmaat als 'hulpje' de nieuwe bedrading door de gaten heen gewurmd. Dat werkte prima, goeie tip!
Daarna veel gepriegel om de bedrading te bevestigen (doorlussen) aan de spots. Geen ideaal systeem met van die pennetjes die je in moet drukken. Maar ja, als je voor Action spots gaat mag je niet klagen natuurlijk..
Stekker eraan vastgemaakt en... ze doen het!
M'n zoontje is superblij met z'n nieuwe slimme spots :)
Pagina: 1