Toon posts:

Schilder te laat wie is verantwoordelijk

Pagina: 1
Acties:

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-05 10:39
Beste tweakers,

Dit jaar komt hopelijk mijn schilder, aangezien ik wat problemen verwacht en meestal ben ik iemand die wel ja zegt wil ik alvast weten wat wijsheid is.

Situatie / tijdlijn:

Oktober 2018 huis gekocht
Januari 2019 nieuwe houten achterpui, raam en dakkapel laten plaatsen, deze zijn toen niet in de verf gezet.
Februari 2020 offerte opgevraagd voor al het schilderwerk buiten bij schilder A
Juli 2020 opgevraagd bij schilder b
Maart 2020 kleine grondlaag geplaatst op beneden verdieping door onzelf

Oktober 2020 schilder b verteld dat ik zo goed als zeker bij hem de opdracht ga laten plaatsen
December 2020 akkoord gegeven aan schilder b op voorwaarde dat hij mij zou inplannen voor 2e kwartaal 2021 dit moest hij toen nog overleggen.

Aantal keer in 2021 gevraagd wanneer het wordt, hij moest kijken met de planning.

Augustus 2021 te horen gekregen dat hij het niet meer ging redden, gevraagd of hij de nieuwe delen 1 laag kon geven maar dit ging ook niet.

Januari 2022 gevraagd wanneer hij gaat komen maar nog niet bekend.

Nu is mijn vraag. Doordat 1. (mijn fout) ik te lang heb gewacht is het hout al een beetje gaan rotten van de nieuwe kozijnen.
Maar omdat het nu ook weer een jaar is uitgesteld ( door de schilder) was ik benieuwd wie er verantwoordelijk is voor de extra hout rot.

Nogmaals er is nu nog geen gesprek geweest met de schilder maar ik wil graag voorbereid zijn

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Iemand die nog nul werk voor je heeft verricht kan niet aansprakelijk zijn voor jouw schade.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:31
Lijkt me geen goede start van een overeenkomst, beginnen met een conflict..Neem je verlies op de hout rot of ga op zoek naar een ander.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:50
Je hebt er zelf voor gekozen dat er na 3 jaar nog geen verf op zit: er zijn in Nederland zeker meer dan 2 schilders te vinden. En blijkbaar weet je ook zelf hoe je een kwast moet vasthouden.

Kortom: iemand aansprakelijk stellen dat het na 3 jaar gaat rotten terwijl er al die tijd geen lak op is gekomen, lijkt mij wat vreemd.

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:39
De schilder heeft nooit gezegd dat hij voor een bepaalde tijd zou gaan schilderen, ik denk niet eens dat je een overeenkomst hebt?

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51
pagani schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:17:
Iemand die nog nul werk voor je heeft verricht kan niet aansprakelijk zijn voor jouw schade.
Er zijn genoeg scenarios te bedenken waarmee dit te weerleggen is. Als iemand jou iets beloofd en niet nakomt en jij hebt daardoor schade kan die persoon prima aansprakelijk zijn. Alleen in dit geval heeft TS denk ik pech, want er is nooit een belofte noch een overeenkomst geweest.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:43
Waarom heb je niet meteen een schilder geregeld in januari 2019? Je hebt pas na net geen 2 jaar je akkoord gegeven aan een schilder...

http://specs.tweak.to/16567

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Waarom moet iemand anders het belangrijk vinden als je het zelf ook niet belangrijk vindt?

Uit de tekst blijkt geen overeenkomst aangezien er nooit overeenkomst is geweest over een termijn.

• pagani
  • Niet online
HenkEisjedies schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Er zijn genoeg scenarios te bedenken waarmee dit te weerleggen is. Als iemand jou iets beloofd en niet nakomt en jij hebt daardoor schade kan die persoon prima aansprakelijk zijn. Alleen in dit geval heeft TS denk ik pech, want er is nooit een belofte noch een overeenkomst geweest.
Dan nog, tenzij er hele gekke boetebedingen zijn opgenomen in de afspraken, kan je hooguit spreken van het niet nakomen van een contract. Dan hoeft de overtreder niet schade te vergoeden maar hooguit een x percentage van de beoogde werken. Iemand die voor zeg 2k je kozijnen komt schilderen en niet komt opdagen kun je niet verantwoordelijk houden voor 20k+ rotschade aan kozijnen.

[Voor 9% gewijzigd door pagani op 20-01-2022 20:26]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De luchtvochtigheid is vooral belangrijk voor de kwaliteit van het schilderwerk. Liever kou dan dauw: op een koude winterdag kan gunstiger zijn om te schilderen dan een warme zomerdag met een hoge luchtvochtigheid. Met Rubbol Express verven van Sikkens. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor het schilderen in de winter. Dus kan er op een mooie winterdag ook worden geschilderd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

theorganiser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:15:
Maar omdat het nu ook weer een jaar is uitgesteld ( door de schilder) was ik benieuwd wie er verantwoordelijk is voor de extra hout rot.
Als het nog niet duidelijk was: jij en niemand anders is verantwoordelijk voor het op tijd aan laten brengen van laklagen. De enige sanctie die je hebt richting de schilder is het niet gunnen van de opdracht, omdat hij niet zoals gevraagd een planning heeft opgeleverd. Zelfs als er wel een overeenkomst was geweest had je weinig anders kunnen doen dan tijdig in gebreke stellen en bij in gebreke blijven de overeenkomst ontbinden. Dat je daar een jaar mee wacht is jouw zaak.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51
pagani schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Dan nog, tenzij er hele gekke boetebedingen zijn opgenomen in de afspraken, kan je hooguit spreken van het niet nakomen van een contract. Dan hoeft de overtreder niet schade te vergoeden maar hooguit een x percentage van de beoogde werken. Iemand die voor zeg 2k je kozijnen komt schilderen en niet komt opdagen kun je niet verantwoordelijk houden voor 20k+ rotschade aan kozijnen.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar het is onzin. Als de loodgieter niet komt opdagen op de afgesproken dag waardoor de keukenlevering niet door kan gaan is de loodgieter 100% aansprakelijk voor de schade. Dat een slimme loodgieter in zijn aanbieding opneemt dat hij zijn best zal doen om op de afgesproken datum langs te komen, maar dat hij dat niets belooft is iets anders.

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-05 10:39
Dank julliewel voor de vele reacties, duidelijk verhaal.

Ivm financiën was er op dat moment geen geld voor het schilderwerk, achteraf een verkeerde beslissing.

• pagani
  • Niet online
HenkEisjedies schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar het is onzin. Als de loodgieter niet komt opdagen op de afgesproken dag waardoor de keukenlevering niet door kan gaan is de loodgieter 100% aansprakelijk voor de schade. Dat een slimme loodgieter in zijn aanbieding opneemt dat hij zijn best zal doen om op de afgesproken datum langs te komen, maar dat hij dat niets belooft is iets anders.
Maar je keuken rot niet weg doordat de loodgieter niet komt. In jouw voorbeeld is de loodgieter, als er een datum overeengekomen is, verantwoordelijk voor de kosten van het later plaatsen/uitstellen.

[Voor 10% gewijzigd door pagani op 20-01-2022 21:20]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
theorganiser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:00:

Ivm financiën was er op dat moment geen geld voor het schilderwerk, achteraf een verkeerde beslissing.
Probeer het voor jezelf iets dragelijker te maken. Met de huidige prijzen voor het plaatsen van achterpui, raam en dakkapel zou je makkelijk 2x zoveel kwijt zijn.
Nu ben je iets meer kwijt aan schilderen en eventuele reparaties.
Maar het was vele malen duurder geweest als je pas nu deze aanpassingen had laten doen.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 10:18
Weet ook niet of er veel prijsverschil gaat zitten in het herstellen van een beetje rot of iets meer rot. Echte kosten toename zal pas zijn als het 'vervangen van bepaalde delen' wordt ipv 'uitfrezen en vullen'.

there's no tweak without the tweaker

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-05 23:17
Je had meteen een schilder moeten regelen.

Je geeft het zelf al aan dat je te laat akkoord hebt gegeven om de schilder te laten komen.
Let wel dat een schilder wel kan aangeven dat hij in 2e kwartaal van het jaar bijvoorbeeld bij je gaat starten maar als het weer buiten totaal niet meezit (wat afgelopen jaar het geval was) dan moet hij noodgedwongen zijn planning opschuiven en zal hij eerst zijn klanten helpen die eerder waren bij hem.

Erg vervelend dat er nu houtrot is maar ik zou dan wel op zeer korte termijn iemand regelen die het houtrot nu in ieder geval oplost. Er dan een primer op zet zodat het de komende maanden niet verder gaat rotten.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:00
[...]

Dit lijkt mij, evenals het geval van TS, zeer sterk. Dan zal er toch echt zwart op wit door schilder cq loodgieter getekend moeten zijn dat ze vóór een bepaalde datum het werk verricht hebben omdat anders anderen niet verder kunnen of iets kapot gaat.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:43
[...]

Waarop is dit gebaseerd?

Dus als ik loodgieter vastleg om rioolaansluitingen te doen, en hij zegt dat hij dit plant te komen doen op 24 januari. Hij geraakt er die dag/week/maand niet.
Dus dan is de loodgieter verantwoordelijk voor de schade die je aanricht door de afvoer te blijven gebruiken, ook al is die zo lek als een zeef?
Het lijkt me jou taak om alternatieve te zoeken.
En in geen enkel contract van eender welke aannemer zal zoiets vermelden

[Voor 17% gewijzigd door bottom line op 23-01-2022 07:07]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Had TS niet zelf de boel in de grondverf kunnen zetten? Dat voorkomt houtrot en daarna kan een schilder prima er wat moois van maken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-05 12:51
Bijzonder, je eigen lakse instelling op de schilder waar je nog geen enkele overeenkomst mee hebt proberen te verhalen.. neem je verlies en leer er van….

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01

Yucon

*broem*

Waar is het gaan rotten? Meeestal start het bij de horizontale lat aan de onderkant. Dat is niet heel erg want dat is geen onderdeel van het kozijn maar is een losse lat van iets van een tientje per meter.

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-05 22:25
Rotten na 2 jaar? Dat zijn ook niet al te beste kozijnen.

Daar zou ik me druk over maken.

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:01
Dat dit aandacht krijgt.

• Basje Klodder
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-05 21:14
Januari 2019 nieuwe houten achterpui, raam en dakkapel laten plaatsen, deze zijn toen niet in de verf gezet.
Normaal gesproken worden nieuwe kozijnen in de fabriek in 2 lagen in een grondverf of grondlak gespoten (100/120 mu).

Hout bevat poriën. Een duurzame afwerklaag droogt van buiten (vliesvorming) naar binnen. Hiervoor is het belangrijk dat de poriën goed gevuld zijn (temperatuur en luchtvochtigheid dienen daarvoor 24 uur lang gelijk te blijven) om blaasjes in de lak te voorkomen.

Een ander punt is dat, zeker in de wintermaanden, de luchtvochtigheid binnenshuis hoger is dan buiten. Indien het hout aan de binnenzijde onbehandeld is, en buiten al wel behandeld, kan het vocht binnen makkelijker in het hout trekken dan dat het er buiten uit kan. Hierbij is het ook belangrijk dat de beglazingskit zowel binnen als buiten correct is aangebracht.

Volgens aandachtspunt: optrekkend vocht.
Bij schilderwerk buiten is het extra belangrijk om vooral de onderkant van dorpels goed te behandelen. Druppels blijven daar relatief lang aan hangen na een bui terwijl de bovenkant van de dorpel sneller zal drogen (de Zon schijnt daar op en de wind waait er makkelijker langs). Indien de onderkant slecht of onbehandeld is zal daar het vocht in trekken. Dat vocht wil er dan aan de bovenkant van de dorpel uit (warmte door de Zon). Indien de bovenkant dan extra goed in de verf zit zal het vocht daardoor dus extra worden tegen gehouden. Dit is ook een reden waarom het straatwerk aan laten sluiten op de dorpel bij een deurkozijn een slecht idee is.

Nog een extra punt: aansluiting tussen gevel en kozijn moet kunnen ventileren.
Indien de naad tussen het kozijn en de gevel is dicht gekit zal dat ten koste gaan van het ademend vermogen van het kozijn, wat houtrot tot gevolg zal hebben.

Het laatste punt: Gebruik uitsluitend RVS bij buitentimmerwerk.
Gegalvaniseerde spijkers en schroeven zijn middels een dunne zinklaag beschermd tegen roest. Zodra je een spijker of schroef gaat gebruiken zal de zinklaag eenvoudig beschadigen waardoor roest vroeg of laat onvermijdelijk is. Roest zet tot 2,5 keer uit, is poreus en ideaal om vocht in het hout te krijgen. Gegalvaniseerde spijkers en schroeven zijn sinds de jaren '90 van de vorige eeuw niet meer toegestaan bij buitentimmerwerk volgens het officiële bouwbesluit.
Doordat 1. (mijn fout) ik te lang heb gewacht is het hout al een beetje gaan rotten van de nieuwe kozijnen.
Als het hout al zo snel gaat rotten dan is er of een slechte kwaliteit gebruikt, of 1 (of meer) van de bovenstaande punten is niet juist uitgevoerd.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-02 10:45
bottom line schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:02:
[...]

Waarop is dit gebaseerd?

Dus als ik loodgieter vastleg om rioolaansluitingen te doen, en hij zegt dat hij dit plant te komen doen op 24 januari. Hij geraakt er die dag/week/maand niet.
Dus dan is de loodgieter verantwoordelijk voor de schade die je aanricht door de afvoer te blijven gebruiken, ook al is die zo lek als een zeef?
Het lijkt me jou taak om alternatieve te zoeken.
En in geen enkel contract van eender welke aannemer zal zoiets vermelden
Inderdaad, dit is hoe het recht in elkaar zit. (Studie rechten gedaan lol)

Ben jij een echte vlees-eter? || Het enigma van klimaat-inactie || Waarom zijn goeddoeners zo irritant

• Intelligo
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

Verkeerde zuinigheid. Dat kost achteraf veel meer, zoals je nu merkt. Houten kozijnen 3 jaar zonder verf....

Woont in Finland

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 14:21
Nog even een zijdelingse opmerking, als je toch de verfkwast ter hand neemt.

Gebruik de beste (alkyd)verf die je kan veroorloven voor buiten. Sikkens, Sigma, Wijzenol etc. Laat je goed voorlichten in een goede verfzaak.
Alhoewel ik moet zeggen dat de alkydverf van de Action ook echt niet slecht vind. (met die reden, dat de Action zijn verf ook bij een grote speler in koopt (Akso Nobel etc.) Maar gebruik voor buiten nooit acrylverf (acrylverf ademt niet en sluit af, waarbij rotting snel kan optreden).

[Voor 15% gewijzigd door Dixie op 23-01-2022 11:48]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:43

Part

Helemaal niets.....

In dat geval was het beter een blik verf van de Action te halen voor 4 euro. Hoewel niet de beste verf is dat altijd nog veel beter dan niets.
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-grondverf/

Ik denk dat het heel lastig gaat zijn een schilder te vinden in korte tijd en zou het nu gewoon zelf op pakken eventueel met een stel vrienden. Als het budget het toestaat koop dan goede verf.

Edit:
NB bij de action hebben ze ook Copenhagen Gold kwasten voor een paar euro. Bij de verfzaak betaal je 4 a 5x meer voor exact de zelfde kwast.

[Voor 10% gewijzigd door Part op 23-01-2022 11:49]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:54
Juli 2020 opgevraagd bij schilder b
Oktober 2020 schilder b verteld dat ik zo goed als zeker bij hem de opdracht ga laten plaatsen
December 2020 akkoord gegeven aan schilder b op voorwaarde dat hij mij zou inplannen voor 2e kwartaal
Even afgezien van al de rest, je vraagt een schilder in juli, anderhalf jaar nadat nieuw geplaatst hout nog ongeschilderd is, om een offerte. 3 (!) maanden later vertel je hem dat hij het waarschijnlijk mag gaan doen - daar heeft hij niks aan, want dit zegt precies niks qua overeenkomst. Daarna duurt het nog 2 (!) maanden voordat je inderdaad zegt dat hij het mag doen, maar ook nog met voorwaarden, wat dus niet per se klinkt alsof je de offerte hebt geaccepteerd. Het lijkt mij dat tegen die tijd sowieso de geldigheidsduur die meestal op offertes aangegeven wordt al ruimschoots verstreken zou zijn, maar soit.

Als ik die schilder was, zou ik in elk geval denken "nou, die heeft absoluut geen haast", als er een half jaar overheen moet gaan tussen een offerte vragen en zeggen "nou ok kom het maar doen dan". Daar ga je dan natuurlijk met je planning ook echt geen rekening mee houden totdat je een getekend velletje in handen hebt, als het allemaal zo lang moet duren.

[Voor 3% gewijzigd door Wilke op 23-01-2022 14:36]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:45
Ik heb al medelijden met de schilder die wel tijd heeft :P

Acties:
  • +10Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Noemt hij zichzelf nou 'theorganiser' ?? :>

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Kijken of houtrot veroorzaakt door jezelf kan verhalen op de schilder die je niets heeft toegezegd of een overeenkomst mee hebt.

Maar als je ook een jaar gaat wachten met überhaupt je hout te behandelen omdat de poen op is, is al een slechte start.

Fout ligt 1000% bij jezelf, denk dat je dat stiekem ook wel weet.

Leer momentje!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 14:11
Het is voor een schilder ook heel moeilijk om concrete planningen af te geven voor buitenschilderwerk omdat ze afhankelijk zijn van het weer. Dus ze zullen altijd een slag om de arm houden.

Maar inderdaad, je moet zelf wel doorpakken en niet aarzelen, want dan gaat hun tijd naar andere klanten.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-05 05:33
Ik denk als jurist wel graag met je mee en ik ben niet bevooroordeeld. Je hebt zelf een opdracht geplaatst na een wat langere periode na aanschaf bij een eigen gekozen schilder zo is wat ik begrijp uit je post.

Die opdracht is niet erg concreet geweest en had geen termijn al had je die wel gevraagd. Je hebt op die vraag van de termijn wanneer die kan komen geen duidelijk antwoord gekregen en de schilder heeft daar ook geen gehoor aan gegeven blijkbaar.

Het is erg vaag wat nu de afspraak is want het lijkt erop dat er geen duidelijke afspraak is gemaakt. Juridisch is dit een lastig verhaal net zoals de afspraak een lastig en onduidelijk verhaal is.

Heb je niets extra gemeld in de email toen je de afspraak maakte? Je bent hier enigszins juridisch afhankelijk wat er nou eigenlijk is afgesproken en kan er daarom niet meer van maken. Aansprakelijkheid voor de gevolgen van zeg maar de onduidelijke afspraak is niet zomaar toe te rekenen aan de schilder, mijn juridische mening, je hebt hem niet exact gevraagd te komen op bepaalde termijn?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee