Dag mede-Tweakers,
Ik zoek even hulp hoe ik mijn huidige situatie het beste aanpak. Concreet zit ik in de volgende situatie:
Ik ben ingenieur van opleiding, maar niet in de IT. De passie ervoor is echter aanwezig en ik programmeer wel vaker kleinere zaken. Op mijn huidig/vorige werk ben ik 5%/100% bezig met software development.
Het programmeren kriebelede wel aangezien ik nu minder bezig ben met softwareontwikkeling. Toen ik een 2-tal jaar geleden bij een vriend was zag ik dat hij heel erg ouderwetse software moest gebruiken. Toen ik vervolgens hoorde dat ze er +- 75 €/maand voor moesten betalen dacht ik bij mezelf dat ik het evengoed zou kunnen doen en dat ik dit als bijberoep zou kunnen doen (ergo software as service aanbieden). Veel meer dan een database bijhouden en PDF'en genereren was het eigenlijk niet..
Nu, een 2-tal jaar later heb ik een product waarvan ik denk dat het rijp is voor de markt aangezien het dezelfde features heeft als mijn "concurrent", en daar bovenop heb ik nog extra features toegevoegd zodanig dat ik een meerwaarde kan brengen. Dezelfde vriend heeft mijn product gepitched bij zijn baas en die waren direct overtuigd. Duidelijk waren ze al langer op zoek naar een product dat volledig naar hun wensen was en door het beperkte aantal aanbieders zaten ze wat vast. Na enkele meetings komen er echter enkele zaken naar boven waarbij ik mij minder op mijn gemak bij voel:
Maak ik me teveel zorgen en moet ik de stap gewoon zetten, met de kans dat het snel groeit en dat ik volledig zelfstandig kan worden? Enerzijds zie ik dit als een kans aangezien ik zelf niet moet zoeken naar klanten en dat ik iets op mezelf kan uitbouwen, anderzijds lijkt het mij snel heel erg veel werk te zijn met een minimale return (in het begin?).
Alvast bedankt voor de feedback!
Ik zoek even hulp hoe ik mijn huidige situatie het beste aanpak. Concreet zit ik in de volgende situatie:
Ik ben ingenieur van opleiding, maar niet in de IT. De passie ervoor is echter aanwezig en ik programmeer wel vaker kleinere zaken. Op mijn huidig/vorige werk ben ik 5%/100% bezig met software development.
Het programmeren kriebelede wel aangezien ik nu minder bezig ben met softwareontwikkeling. Toen ik een 2-tal jaar geleden bij een vriend was zag ik dat hij heel erg ouderwetse software moest gebruiken. Toen ik vervolgens hoorde dat ze er +- 75 €/maand voor moesten betalen dacht ik bij mezelf dat ik het evengoed zou kunnen doen en dat ik dit als bijberoep zou kunnen doen (ergo software as service aanbieden). Veel meer dan een database bijhouden en PDF'en genereren was het eigenlijk niet..
Nu, een 2-tal jaar later heb ik een product waarvan ik denk dat het rijp is voor de markt aangezien het dezelfde features heeft als mijn "concurrent", en daar bovenop heb ik nog extra features toegevoegd zodanig dat ik een meerwaarde kan brengen. Dezelfde vriend heeft mijn product gepitched bij zijn baas en die waren direct overtuigd. Duidelijk waren ze al langer op zoek naar een product dat volledig naar hun wensen was en door het beperkte aantal aanbieders zaten ze wat vast. Na enkele meetings komen er echter enkele zaken naar boven waarbij ik mij minder op mijn gemak bij voel:
- Ze willen de functies van verschillende bestaande programma's samenvoegen in hun nieuwe programma. Aangezien ik tot nu maar 1 programma nagebouwd heb moeten er nog heel wat features bijkomen (minstens dubbel de hoeveelheid werk in vergelijking met wat ik tot nu toe gedaan heb). Hierbij is er ook al een tijdslimiet vastgelegd aangezien hun duurste pakket in de zomer vernieuwd moet worden.
- Tot nu toe was er geen/weinig risico in de zin van dat mogelijke bugs niet kunnen leiden tot inkomstenverlies van mijn "klant". De nieuwe features die ze willen omvatten o.a. een agendasysteem voor hun klanten, mogelijkheid tot aankopen van merch, ect. Fouten hierbij kunnen dus zorgen voor geldverlies. Hierbij kwam de opmerking dat er in het toekomstige contract een opmerking moet komen dat kritieke bugs binnen de 24 uur opgelost moeten worden en dat gewone bugs binnen een nog te bepalen periode opgelost moeten worden. Indien dit niet zou gebeuren willen ze er een geldboete aan koppelen. Aangezien ik dit als bijberoep zou doen heb ik niet de mogelijkheid om bij eender welke bug direct alles te laten vallen uiteraard.
- Ik zag het altijd als "software as service", waarbij ik een dienst aanlever en waarbij ik gerust features op aanvraag wil toevoegen. Hierbij zou de broncode dus altijd bij mij blijven, met natuurlijk het risico van mijn klanten dat, als ik er ooit de brui aan geef, zij een ander pakket moeten zoeken. Hier doen ze al moeilijk over in de zin dat ze garanties willen dat ze altijd door kunnen gaan met een andere partner als ik/zij het niet meer zien zitten. Dit is natuurlijk volkomen begrijpbaar van hun kant uit.
Bij software as service zou de klant dus een maandelijks bedrag betalen, maar als ik de code moet (kunnen) afgeven is dit meer programmeren op aanvraag, wat natuurlijk in een volledig ander prijsveld ligt volgens mij. Als ik echt code moet afgeven zie ik het meer als een loon dat ze zouden moeten betalen voor de uren die ik erin steek. De potentiële klant heeft echter al aangegeven niet veel te willen uitgeven. Ter vergelijking: nu geven ze in totaal 400€/maand uit aan verschillende pakketten samen. - Via via ben ik te weten gekomen dat de klant inderdaad niet zoveel zou willen uitgeven, maar de assistent ervan (die ervaring heeft in softwareontwikkeling) heeft het bovenstaande geldprobleem van software as service versus software op maat duidelijk gemaakt aan haar baas. Gevolg hiervan is dat ik gepaaid wordt met de optie dat we zouden kunnen samenwerken. Hierbij zou mijn eerste klant dus een partner worden en zij zouden instaan voor marketing/nieuwe klanten aanbrengen en ik zou dan instaan voor de ontwikkeling. Hierdoor zouden ze dus de code kunnen verkrijgen onder het mom van partnership, en tegelijk minder moeten betalen aangezien ze klanten aanleveren. De extra inkomsten van klanten zou dan nog via een te bepalen verdeelsleutel moeten verlopen.
Maak ik me teveel zorgen en moet ik de stap gewoon zetten, met de kans dat het snel groeit en dat ik volledig zelfstandig kan worden? Enerzijds zie ik dit als een kans aangezien ik zelf niet moet zoeken naar klanten en dat ik iets op mezelf kan uitbouwen, anderzijds lijkt het mij snel heel erg veel werk te zijn met een minimale return (in het begin?).
Alvast bedankt voor de feedback!