Toon posts:

gedeeld waterafvoer moet vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oh shiva
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-01-2022
Mijn fietsen-schuur is "twee onder een kap" met de schuur van de buurman.
De afvoer ervan is aan mijn zijde. Die moet nu vervangen worden.
Kan ik verlangen dat de buurman in de kosten deelt ?
...

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Fatsoenlijk is het om het samen te delen. Maar afdwingen gaat lastig worden.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:40
Vragen staat je vrij. Ik zie linksom of rechtsom wel een voordeel: mocht hij niet willen delen in de kosten, weet je direct wat je aan de buurman hebt.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:41
Voor een gedeelde schuur zou het netjes zijn om het 50-50 te doen.
Ga je het gehele dak vervangen als voorbeeld dan vervang je ook niet maar de helft.

Wat dat betreft is het geen gekke vraag.
Enige wat ik zelf wel wil weten als ik de buurman was is vooraf een inschatting van de kosten en weten wie het gaat uitvoeren.

Als iemand achteraf met een rekening komt dan maak je geen vrienden.

• oh shiva
maar, dus, juridisch heb ik geen poot om op te staan ?
Dat was eigenlijk mijn vraag.
Met google kan ik het niet goed vinden, misschien beter een makelaar bellen.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 22:34
Ik heb even wat gegoogled een dit lijkt wel onder erfdienstbaarheid te vallen. Dit kan in de koopakte genoemd staan, of het is die verjaring ook erfdienstbaarheid geworden.

In dat geval is het volgende mij jouw eigendom een jouw verantwoordelijkheid. Zo interpreteer ik het althans.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 12:13

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet het zo net nog niet. Een schutting moet je in princiepe ook samen betalen.

https://rechtswinkel.nl/v...dleiding-het-toilet/49502

[Voor 44% gewijzigd door TheBorg op 21-01-2022 00:06]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
In principe is, buurman verplicht om het regenwater wat op zijn dak valt via eigen erf af te voeren.
Nu is het in praktijk zo dat, zeker bij kleine dakoppervlakken, er niet altijd een eigen afvoer voor elk huis (schuurtje in dit geval) wordt aangelegd. Maar dat ontslaat de buurman niet van zijn plicht om te zorgen voor deugdelijke regenwaterafvoer.

De regenafvoer op jouw erf is een gezamenlijke/gedeelde voorziening. Daarvoor bestaat in principe ook een gezamenlijke onderhoudsplicht.
Uiteraard is het zo dat kosten die ontstaan zijn door foutief gebruik niet onder de onderhoudsplicht vallen. Is de regenafvoer bijvoorbeeld stuk omdat jij het grof geschut je tuin hebt omgespit en daarbij de afvoer geraakt hebt, dan zijn de herstelkosten volledig voor jouw rekening.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
oh shiva schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:26:
Juridisch? We hebben het hier over een regenpijp toch?
Wat kan dat kosten voor een fietsenschuurtje, 75 euro? En jij hebt het over juridisch?

"He buurman, de regenpijp van het schuurtje moet worden vervangen, zullen we samen even naar de Gamma om wat spullen te halen dan zet ik dat er zaterdag even in."
"Lijkt me prima buur, ik pak mijn jas even en dan gaan we direct."

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
“Nee eerst koffie” :)

• chrisborst
  • Laatst online: 08-02 14:46
Ik zou mijn huis niet gaan verkopen omdat de regenpijp kapot is ;)

Maar probeer het grotere plaatje te zien. Hoe oud is het dak van de schuur?
Als dat ook vervangen moet worden binnenkort, zou ik dat met de buurman samen doen.
Neem je direct de regenpijp mee.

En waarom moet de pijp vervangen worden? Meestal gaat zo'n pijp 30/40 jaar mee. Dus wat is er kapot. Een beugeltje, of is de hele onderkant weg?
Maakt nogal uit.

HWA pijp van 4 meter: 16 euro https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4105948/artikel.html

[Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 21-01-2022 11:16]

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:25
Ja, wat is er kapot, alleen de standpijp? Dat is misschien twee nieuwe beugels, een pvc hwa en je ben voor 20 euro en een half uurtje werk klaar, daar zou ik niet moeilijk over doen en gewoon lekker zelf fixen en er niet eens een woord aan wagen bij de buur.

[Voor 4% gewijzigd door BBB-Nick op 21-01-2022 17:18]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 15:12

TheNephilim

Wtfuzzle

BBB-Nick schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:51:
Ja, wat is er kapot, alleen de standpijp? Dat is misschien twee nieuwe beugels, een pvc hwa en je ben voor 20 euro en een half uurtje werk klaar, daar zou ik niet te veel werk over dan en gewoon lekker zelf doen en niet eens een woord aan wagen bij de buur.
Een beetje buurman zegt dan zelf wel "goed geregeld, doe ff een tikkie".

• oh shiva
ik zei niets over de regenpijp toch ? :D
Nee, een deel van het dak moet vervangen worden. Offerte á 512 euro, is voor mij een hoop geld.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
oh shiva schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
Nee, een deel van het dak moet vervangen worden. Offerte á 512 euro, is voor mij een hoop geld.
Jouw kant van de schuur, of zijn kant of moet het hele dak worden vervangen?

[removed]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-02 16:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Misschien moet je eerst gewoon eens in gesprek gaan met je buurman. Dan kom je er wellicht achter dat je nu enorm je tijd aan het verdoen bent.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:47
Ik heb een zelfde soort situatie waar ik verantwoordelijk ben voor de afwatering van mijn buren. Bij mij is dat idd via een erfdienstbaarheid geregeld, dat kan je terugzien in een koopcontract en staat tegenwoordig meestal ook ingeschreven in het kadaster. In dat geval ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor de kosten van het onderhoud.
TheBorg schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:05:
Ik weet het zo net nog niet. Een schutting moet je in princiepe ook samen betalen.
De vergelijking met schuttingen gaat niet op, die staan op de erfgrens en zijn gedeeld eigendom. Daarnaast is er een expliciet wetsartikel dat het samen betalen van gedeelde erfafscheidingen regelt.

• chrisborst
Je zegt letterlijk:
De afvoer ervan is aan mijn zijde. Die moet nu vervangen worden.
Maar als een deel van het dak vervangen moet worden en dat zit aan jou kant, zijn de kosten uiteraard voor jou. De vraag is dan eerder wat de staat van het gehele dak is. Dan is het wellicht handig om het gehele dak te vervangen samen met je buurman. Waar de regenpijp zit doet er niet echt toe.

Maar als je huiseigenaar bent, moet je geld opzij zetten voor onderhoud.
Als 512 euro dan al lastig wordt heb je volgens mij een ander probleem.
Namelijk dat je geen reserves hebt voor het onderhouden van je huis.
Als dat het geval is, praat eens met mensen die verstand van geld hebben. Neem je financiën goed onder de loep en zorg dat je gaat sparen voor dit soort zaken.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:37
^^ondergewaardeerd. Ook een zakelijk gesprek met de buur begint met koffie. M'n vrouw stond vorige week te steigeren omdat de buren plannen hebben met de schutting en dat met ons wilden bespreken. "Ze zijn nog niet eens op de koffie geweest!" :D (Relatie is verder prima hoor, komt goed, maar koffie maakt praten makkelijker. Je zult toch de koffie + koekje op moeten drinken/eten, dus met een makkelijk "Nee, geen zin in" moet je verder praten om de tijd te vullen.)

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
*snip* het is geen HK

[Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 21-01-2022 14:22]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:09

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

@oh shiva Wat wil je nu bereiken eigenlijk? Je spreekt over afvoer, maar het blijkt het dak zelf te zijn. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid. Het helpt wel heel erg mee dat je de goede terminologie gebruikt, want afvoer is kort voor hemelwaterafvoer aka regenpijp. Dat is een stuk PVC van een paar tientjes waar ik echt de buurman niet voor ga lastigvallen. Voor 512 heb je een nieuw dak op een gemiddeld schuurtje van 3x2 meter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:41
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:25:
@oh shiva Wat wil je nu bereiken eigenlijk? Je spreekt over afvoer, maar het blijkt het dak zelf te zijn. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid. Het helpt wel heel erg mee dat je de goede terminologie gebruikt, want afvoer is kort voor hemelwaterafvoer aka regenpijp. Dat is een stuk PVC van een paar tientjes waar ik echt de buurman niet voor ga lastigvallen. Voor 512 heb je een nieuw dak op een gemiddeld schuurtje van 3x2 meter.
Voor 512 euro denk ik eerder ook aan een geheel dak.
En het dak in zijn geheel vervangen lijkt mij minder risicovol en qua tijd en materiaal bijna evenveel kosten dan maar gedeeltelijk. Met de stukken aan elkaar maken lijkt mij het risico op lekkage behoorlijk hoog. Dan neem ik nog niet mee dat de andere kant als die nog redelijk is op termijn ook volgt en je in dezelfde situatie terechtkomt. Dan beter om vervroegd afteschrijven.

Maar het enige wat ik nog mis of er sprake is van een VVE en de fietsenschuur daar qua onderhoud ook onder valt.

[Voor 5% gewijzigd door D-dark op 21-01-2022 15:55]

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:25
Je had het over een afvoer die vervangen moest worden. En afvoer is een regenpijp, of wel hemelwaterafvoer. Die sluit danaan op een stadsuitloop en die is ingebrand in je dakbedekking.

Maar goed, je dakbedekking moet dus vervangen worden, en 512 euro is alleen voor jouw deel neem ik aan, dan kan je inderdaad in gesprek gaan met je huur. Als hij mee wil doen mooi, dan vervang je ook meteen zijn deel en betaald hij natuurlijk ook de helft, dus even om de koffie en je kom er wel uit. Wil jij niet mee doen dan maak je jou deel voor elkaar en dan laat je zijn kan voor wat het is. En als hij helemaal gierig doet gooi je een balk over het midden die je in brand met de mededeling dan hij dan wel zijn eigen afvoer moet regelen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:23
chrisborst schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Als dat het geval is, praat eens met mensen die verstand van geld hebben. Neem je financiën goed onder de loep en zorg dat je gaat sparen voor dit soort zaken.
Je gaat je regenpijp/dak er niet mee fixen, maar met oog op de lange termijn zou je hiervoor eens naar de Nibud bufferberekenaar kunnen kijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
chrisborst schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Maar als een deel van het dak vervangen moet worden en dat zit aan jou kant, zijn de kosten uiteraard voor jou. De vraag is dan eerder wat de staat van het gehele dak is. Dan is het wellicht handig om het gehele dak te vervangen samen met je buurman. Waar de regenpijp zit doet er niet echt toe.

Freeaqingme schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:41[/message]:
[...]

Je gaat je regenpijp/dak er niet mee fixen, maar met oog op de lange termijn zou je hiervoor eens naar de Nibud bufferberekenaar kunnen kijken.
Er staat nergens dat TS geld niet heeft, maar dat het veel geld is. En laten we eerlijk zijn, ik besteed ook liever €512 aan iets anders dan aan mijn tuinschuur. En dat zegt niets over de omvang van mijn buffer.

Dit soort betuttelende adviezen gebaseerd op aannames heeft de TS niets.

[Voor 12% gewijzigd door mcsluis op 21-01-2022 17:50]

• chrisborst
mcsluis schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:48:
[...]
[...]
Er staat nergens dat TS geld niet heeft, maar dat het veel geld is. En laten we eerlijk zijn, ik besteed ook liever €512 aan iets anders dan aan mijn tuinschuur. En dat zegt niets over de omvang van mijn buffer.

Dit soort betuttelende adviezen gebaseerd op aannames heeft de TS niets.
Je hoort mij ook niet zeggen dat TS geen geld heeft. Maar als iemand zegt, dat is voor mij een hoop geld, dan maak ik daarop uit dat TS blijkbaar geen geld opzij heeft gezet voor dit soort zaken. Ook omdat er wordt gevraagd of de buurman hieraan moet bij betalen.
Ik geef ook liever geen geld uit aan zaken die kapot gaan, zeker als het een dak is. Maar ik heb wel een realistisch beeld wat het kost om een huis te onderhouden en heb daar een buffer voor.

En een opmerking maken dat het verstandig is om een buffer te hebben voor dit soort zaken is helemaal niet betuttelend maar gewoon iemand willen behoeden voor problemen. Sterker nog, voor precies deze reden bestaat het Nibud.
Want straks is het een koelkast, wasmachine of iets anders wat veel essentiëler is. Zo zijn er genoeg mensen in de problemen geraakt.
Freeaqingme schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:41:
[...]
Moet je niet mij quoten, maar je link naar het Nibud is zeker nuttig.

[Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 21-01-2022 18:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee