Toon posts:

COAX signaal over UTP kabel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:56
TLDR; kan ik een coax-signaal versturen over U/UTL CAT6 kabel?

Situatie:
Wij hebben in huis nog gewone, digitale kabeltv (geen decoders etc.. de TV's decoden het signaal zelf).
Alle TV's in huis zijn voorzien van een chromecast, waarmee we middels de ziggiGo-app tv-programma's hene kunnen casten.
Nu mag onze dochter haar mobiel in de avond niet mee naar haar slaapkamer (te veel onrust met whatsappgroepjes etc.. ze slaapt dan slecht.. + er zijn klasgenoten die blijkbaar tot 0:00u doorgaan met hele conversaties), echter wil ze dan nog wel even TV kunnen kijken. De telefoon ligt dan op de overloop aan de lader.
Tv kijken kan ze nu gewoon, omdat er een coax-kabel ligt naar haar kamer. Haar TV heeft een DVB-C decoder aan boord, dus dat gaat allemaal prima.

Vraag:
De TV heeft ook een smart-gedeelte, wat nu over 2.4Ghz wifi loopt (netflix, prime, etc...). Dat druist in tegen mijn filosofie wat een apparaat dat niet verplaats wordt, een vaste kabel dient te krijgen. Ik wil dus een ethernet-kabel naar de TV trekken. Dat kan natuurlijk prima door de bestaande coaxkabel hiervoor te gebruiken. Coax-kabel komt uit beneden in de meterkast, bij een signaalversterker. In die meterkast zit ook mijn switch + patchpanel, en daarom dacht ik:
Kan ik niet gewoon net zo makkelijk twee ethernetkabels trekken door de buis waar eerst coax zat? Ik gebruik dan 1 UTP kabel als 'internetkabel' , en de andere soldeer ik een verloopje op de patchkabel zodat het coax-signaal over de U/UTP kabel loopt (bijvoorbeeld door 4 aders te gebruiken voor het ene signaal en 4 voor het andere). Dan krijgt ze op haar kamer een mooi 2UTP outletje, en gaat daarvandaan weer twee patchkabels naar haar TV. 1 UTP >> UTP voor het smart gedeelte, en 1 UTP >> COAX verloopje voor het tv-gedeelte.

mijn idee is dus:
meterkast >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> slaapkamer

COAX/Cat6 >> patchpanel >> Cat6 >> outlet >> Cat6/COAX >> tv (ziggo)
router >> Cat6 >> patchpanel >> Cat6 >> outlet >> Cat6 >> tv (netwerk)

waarbij COAX/Cat6 (v.v.) een verloopje is van een coax-stekker naar een Cat6 stekker

Of moet ik hier niet aan willen beginnen het het simpel houden? Uiteraard kan ik ook een gecombineerde UTP/COAX kabel trekken, maar dan krijg ik het patchpanel in mijn meterkast nooit vol :+

Beste antwoord (via breew op 20-01-2022 17:35)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-01 22:05
breew schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Die was ik inderdaad al tegen gekomen, maar zo veel is het me nou ook weer niet waard ;-)
Vandaar mijn vraag over een beun-oplossing :D
Ik denk dat simpelweg aders verbinden te veel storing oplevert van 4G, waardoor sommige of alle zenders dan niet werken. Coax heeft niet voor niets best een hoop afscherming, die UTP niet heeft.

Alle reacties

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:22
Nope je zal een coaxkabel moeten trekken in combinatie met een utp kabel, als je op die plaats een utp kabel wil hebben in ieder geval.

• breew
Jordyz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:35:
Nope je zal een coaxkabel moeten trekken in combinatie met een utp kabel, als je op die plaats een utp kabel wil hebben in ieder geval.
Helder. Zou je dat nog wat kunnen kunnen toelichten? Wat gaat het mis als ik de twee 'aders' van de COAX soldeer op een paar aders van een UTP kabel? Gaat dat teveel storen bijvoorbeeld?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Ja, het zijn niet 2 'aders' maar 1 ader (antenne kern) en 1 shield.

Anders even wachten op deze ?
nieuws: Ziggo test kleine settopbox zonder coax-aansluiting

[Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2022 16:38]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nvm

[Voor 99% gewijzigd door Brahiewahiewa op 20-01-2022 16:40]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:22
breew schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Helder. Zou je dat nog wat kunnen kunnen toelichten? Wat gaat het mis als ik de twee 'aders' van de COAX soldeer op een paar aders van een UTP kabel? Gaat dat teveel storen bijvoorbeeld?
Ik heb deze opstelling vroeger eens geprobeerd maar kreeg het niet voor elkaar. Ik had ineens ook heel veel ruis op de coax lijn waardoor het internet/modem van slag was.

Je kan via een HDMI converter wel signaal sturen over een utp kabel, dat is geen probleem maar daar bereik je niks mee want je stuurt geen signaal vanuit de meterkast.

• Groentjuh
Brahiewahiewa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Geen zin om de rest van je TS te lezen ;o) Heb je wel eens van moca setjes gehoord?
MOCA is juist Ethernet over COAX. TS wil COAX over Ethernet! Andersom dus.

• breew
DukeBox schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:37:
^ Ja, het zijn niet 2 'aders' maar 1 ader (antenne kern) en 1 shield.

Anders even wachten op deze ?
nieuws: Ziggo test kleine settopbox zonder coax-aansluiting
geinig.. dat nieuwsbericht heb ik gemist. Maar ik hoef eigenlijk geen settopboxjes etc.. Waarschijnlijk gaan we eerder van de TV af dan dat we het gaan uitbreiden met digitale abonnementen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10
@Brahiewahiewa dat is andersom

@breew nee kan niet.
Enige wat je zou kunnen doen is een dvb c kastje neerzetten die de tv streams oppakt en dan intern ip streamers gebruiken via netwerk

CISSP! Drop your encryption keys!

• DukeBox

DukeBox

@Brahiewahiewa Had je dat nu maar wel gedaan.. moca is ethernet over coax. 3x raden wat er nu niet ligt..

[Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2022 16:41]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 11:06

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Moca is andersom: IP over coax

TS wil een coax (RF) signaal over een ethernetkabel sturen

Dat kan prima, maar is niet heel erg gebruikelijk. Oa Abitana en Scheider hebben (hadden?) dergelijke oplossingen.
Geen goedkoop spul overigens.

https://www.abitana.com/f...rochures/ABI-TVoTP_EN.pdf

Schneider had het Lexcom Delta 8 systeem
https://www.devaancomfort...xcom-delta-8-brochure.pdf

Maar in dit geval is dat wel wat onlogisch en duur. Die coax voor de TV houden en combineren met MOCA voor een vaste ethernet over dezelfde kabel is een makkelijkere optie (of dus gewoon wifi)

[Voor 58% gewijzigd door DJSmiley op 20-01-2022 16:45]

• DukeBox

DukeBox

breew schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:40:
geinig.. dat nieuwsbericht heb ik gemist. Maar ik hoef eigenlijk geen settopboxjes etc.. Waarschijnlijk gaan we eerder van de TV af dan dat we het gaan uitbreiden met digitale abonnementen.
Is dan een eenvoudige smart tv dan niet handiger als oplossing ? Desnoods alleen een android tv box waarop ook de ziggo app kan, die heb je al voor een paar tientjes.

[Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2022 16:43]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

UTP is heel andere draad/afscherming dan coax. Paar meter kom je er misschien nog mee weg, maar dat word heel snel minder...

Ik mis alleen waarom als je 2 utp kabels lan trekken, waarom je dan niet gewoon een utp langs de coax trekt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10
Haha de grap is als je De hele TS leest (ik had alleen tldr gelezen) dat moca juist wel kan

Er ligt nu coax en ts wil er ook ethernet
Plan van ts is de coax eruit, utp erin en daar coax overheen

TS moet gewoon coax laten liggen en moca gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

• breew
heuveltje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:43:
UTP is heel andere draad/afscherming dan coax. Paar meter kom je er misschien nog mee weg, maar dat word heel snel minder...
Ik mis alleen waarom als je 2 utp kabels lan trekken, waarom je dan niet gewoon een utp langs de coax trekt ?
Ik heb in de kast nog een walloutlet liggen met twee UTP-uitgangen.. En geen outlet met gecombineerd UTP/coax :+

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

breew schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Ik heb in de kast nog een walloutlet liggen met twee UTP-uitgangen.. En geen outlet met gecombineerd UTP/coax :+
Die heb je ook niet nodig. Op de coax outlet komt een splitter met één draadje naar de TV en ééntje naar de moca adapter. Je hebt geloof ik zelfs moca adapters met een pass-through aansluiting

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Ik heb het 1x gezien in een huis - geen idee over de kwaliteit .. je kan het toch eenvoudig proberen ?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:33
Welk probleem los je precies op? Het werkt nu toch goed?

• breew
Brahiewahiewa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Die heb je ook niet nodig. Op de coax outlet komt een splitter met één draadje naar de TV en ééntje naar de moca adapter. Je hebt geloof ik zelfs moca adapters met een pass-through aansluiting
een opstelling zoals deze?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zoiets, idd. In jouw geval gaat de netwerkpoort van de rechter moca adapter dan naar je TV en de linker coax aansluiting van de linker moca adapter naar het AOP van ziggo.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• breew
Sethro schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:54:
Welk probleem los je precies op? Het werkt nu toch goed?
Klopt het werkt prima nu. Alleen wil ik graag een vaste ethernetkabel naar de TV leggen, ipv wifi. Gewoon, omdat ik dat handig vind en de wifi zoveel mogelijk wil gebruiken voor mobiele apparaten ipv voor vaste. Er ligt hier in huis al behoorlijk wat zigbee, en dat kan de 2.4 wifi storen (al met ik daar weinig van), maar eigenlijk heeft vast bedraad altijd mijn voorkeur boven wifi.
Als er dan toch een kabel getrokken moet gaan worden, is het net zo makkelijk om er twee te trekken. de COAX moet er toch eerst helemaal uit, want een kabel trekken naast een bestaatde is altijd een ontwijs gek#t. Dus met de COAX trek ik de trekvee erdoor, en daarna trek ik wtee kabels weer terug.
Dat lijkt nu dus een COAX + UTP te worden, maar ik vroeg me af of het niet gewoonweg 2x UTP kon zijn.

• breew
Die was ik inderdaad al tegen gekomen, maar zo veel is het me nou ook weer niet waard ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Groentjuh
[...]

Ik denk dat simpelweg aders verbinden te veel storing oplevert van 4G, waardoor sommige of alle zenders dan niet werken. Coax heeft niet voor niets best een hoop afscherming, die UTP niet heeft.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

Dan is moca net zo goed geen oplossing; vergelijkbare prijsklasse.

Dan wordt het coax + utp.
Tip: trek als je de coax eruit haalt een voldoende lang touwje erdoor en vervolgens met dat touwtje de trekveer.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee