Is het spamfilter van Gmail veranderd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-04 19:37

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds een paar weken ontvang ik spam dat doorgelaten wordt door het spamfilter van Gmail. Hebben anderen hier ook last van en is er een instelling waar ik zelf iets mee kan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de mailapp van Apple.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niets

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb dan eerder andersom, legitieme mail (bijvoorbeeld van de tandarts) verdwijnt bij mij in het spamfilter, terwijl ik al meermaals heb aangegeven dat het geen spam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 19:36
Ik heb hier af en aan last van, spam blijft een kat en muis spel.
Die spam providers worden ook slimmer en weten gewoon wanneer ze geblokkeerd worden en wijzigen dan wat variabelen waardoor het de spam filter weer kan doorkomen.

Het enige wat je kan doen is de spam rapporteren als spam zodat Google er weer van kan leren en de filters ermee kan updaten, en dan maar weer hopen dat het overtijd minder wordt.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
CH4OS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:31:
Ik heb dan eerder andersom, legitieme mail (bijvoorbeeld van de tandarts) verdwijnt bij mij in het spamfilter, terwijl ik al meermaals heb aangegeven dat het geen spam is.
Kan natuurlijk ook echt legitiem de spam filter triggeren, daar al is bij nagedacht?
Kan zijn dat (bijv. jou tandarts) zijn DKIM niet op orde heeft bij waar die zn hosting doet, dan kan je het wel blijven melden maar dat heeft geen zin als het in de bron verkeerd zit.
https://support.google.com/a/answer/174124?hl=en

[ Voor 8% gewijzigd door Turismo op 20-01-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mafparov schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:27:

Niets
Ook niet even aan vrienden, familie of collega's gevraagd?

Gaat het om gerichte spam? Of ongericht? Sta je in databases zoals
https://haveibeenpwned.com/?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Turismo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:33:
Kan natuurlijk ook echt legitiem de spam filter triggeren, daar al is bij nagedacht?
Kan zijn dat (bijv. jou tandarts) zijn DKIM niet op orde heeft bij waar die zn hosting doet, dan kan je het wel blijven melden maar dat heeft geen zin als het in de bron verkeerd zit.
https://support.google.com/a/answer/174124?hl=en
Nou ja, de spamfilter van Google hangt er een dusdanige score aan dat het markeert als spam, dus dat het filter triggered is duidelijk. Ik heb geen idee of de DKIM goed staat, maar of dat de oplossing is, geen idee. Ook geen zin of tijd om dat met de tandartspraktijk kort te sluiten of uit te leggen (zijn totaal a-technisch) dus ik gok zo dat de hosting het niet goed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
CH4OS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Nou ja, de spamfilter van Google hangt er een dusdanige score aan dat het markeert als spam, dus dat het filter triggered is duidelijk. Ik heb geen idee of de DKIM goed staat, maar of dat de oplossing is, geen idee. Ook geen zin of tijd om dat met de tandartspraktijk kort te sluiten of uit te leggen (zijn totaal a-technisch) dus ik gok zo dat de hosting het niet goed heeft.
Ik impliceerde er ook niet mee dat het iets is wat je kan fixen of tijd in moet gaan steken, zou ik ook niet doen.
Maar meer een bewust wording dat legitieme mail ook in de spam terecht kan komen (om meerdere redenen waaronder een verkeerde DKIM setup), de spam filter is ook maar een data lerende engine met regels, geen AI die het allemaal maar zelf kan interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-04 19:37

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Ook niet even aan vrienden, familie of collega's gevraagd?

Gaat het om gerichte spam? Of ongericht? Sta je in databases zoals
https://haveibeenpwned.com/?
Natuurlijk. Maar niet iedereen heeft Gmail. Mijn vrouw wel en die heeft het niet. Ik heb het idee dat het bij één bron vandaan komt en die iedere dag vanuit een ander mailadres spam verzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:17

vliegnerd

Nintendo fan.

Hier ook (enkele) spam mails doorgelaten. Terwijl ik normaal echt nooit spam ontvang, dwz het komt altijd in het Gmail spamfilter.

Lijkt iets van de laatste dagen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mafparov schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:20:
Natuurlijk. Maar niet iedereen heeft Gmail. Mijn vrouw wel en die heeft het niet. Ik heb het idee dat het bij één bron vandaan komt en die iedere dag vanuit een ander mailadres spam verzend.
Spam is lucratief, er word (nog altijd, vreemd genoeg) bakken met geld mee verdiend, daarom wordt er zoveel spam verzonden. En dan zal dat vanuit 1 bron komen? Think again. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdeef
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-12-2024
Mafparov schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:27:
Mijn vraag
Sinds een paar weken ontvang ik spam dat doorgelaten wordt door het spamfilter van Gmail. Hebben anderen hier ook last van en is er een instelling waar ik zelf iets mee kan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de mailapp van Apple.

Niets
Ik heb er de laatste 2 weken ook echt last van. Tevens krijg ik dagelijks Spam bestanden gedeeld in mijn Google Drive en worden er agendaafspraken in mijn Google Calendar gezet (dat kun je gelukkig uitschakelen).

Alle tips zijn welkom!
Pagina: 1