Ik gebruik momenteel een LG CX48" OLED als mijn PC beeldscherm. Op zich een prachtige ervaring, maar ik heb wel wat problemen met de Windows installatie waarbij de kleuren steeds verspringen. Wat ik dan bedoel is dat ik in de settings "Use HDR" heb aangevinkt - de kleuren zien er dan prachtig en verzadigd uit. Met enige regelmaat verspringen de kleuren echter weer, vermoedelijk naar de SDR color-space, want dan ziet alles er opeens grijzig en uitgewassen uit (lijkt op de kleuren als Use HDR uit staat). Dit kan op enig moment gebeuren, dus bijvoorbeeld gewoon onder het browser of gamen. Het is niet dat ik iets 'doe' dat het veroorzaakt.
Het is dan op te lossen door weer rechts te klikken op de desktop en op 'Display settings' te klikken waardoor het settings paneel naar voren komt. Ik hoef dan ook verder niks te doen, geen vinkjes aan of uit te vinken. Het enkele openspringen van het paneel zorgt er voor dat de kleuren terug springen.
Omgekeerd is het ook zo dat als de kleuren kloppen, en ik open het Display settings paneel, de kleuren meestal terug springen naar flets. Ik kan dit dan oplossen door het Display settings paneel weer te sluiten en weer opnieuw te openen, de kleuren springen dan weer terug naar HDR.
Het lijkt of het enkel en alleen openen van het settings paneel iets doet met de color space van Windows.
Ik heb dit nu in Windows 11 maar had hetzelfde probleem in Windows 10 ook.
Relevante software en hardware die ik gebruik
LG CX48" OLED
Radeon 6700XT verbonden via HDMI 2.1
Windows 11
Laatste Radeon drivers en alle Windows updates
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows herinstalleren.
Upgrade van Windows 10 naar 11.
Color depth staat op YCbCr 4:4:4 10 bpc
HDMI poort in LG instelling staat ingesteld als "PC"
Het is dan op te lossen door weer rechts te klikken op de desktop en op 'Display settings' te klikken waardoor het settings paneel naar voren komt. Ik hoef dan ook verder niks te doen, geen vinkjes aan of uit te vinken. Het enkele openspringen van het paneel zorgt er voor dat de kleuren terug springen.
Omgekeerd is het ook zo dat als de kleuren kloppen, en ik open het Display settings paneel, de kleuren meestal terug springen naar flets. Ik kan dit dan oplossen door het Display settings paneel weer te sluiten en weer opnieuw te openen, de kleuren springen dan weer terug naar HDR.
Het lijkt of het enkel en alleen openen van het settings paneel iets doet met de color space van Windows.
Ik heb dit nu in Windows 11 maar had hetzelfde probleem in Windows 10 ook.
Relevante software en hardware die ik gebruik
LG CX48" OLED
Radeon 6700XT verbonden via HDMI 2.1
Windows 11
Laatste Radeon drivers en alle Windows updates
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows herinstalleren.
Upgrade van Windows 10 naar 11.
Color depth staat op YCbCr 4:4:4 10 bpc
HDMI poort in LG instelling staat ingesteld als "PC"